بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۳۵۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
نکات مثبت احضار مرتضوی و میر کاظمی به دادسرا
احضار این دو چهره سیاسی بدور از دخالت ها و پیگیری های نهادهای نظارتی (که البته در جای خود به دنبال ایفای وظیفه و عمل به قانون هستند) می تواند طلیعه ای تازه در مسیر جلب اعتماد عمومی مضاعف تر میان نهاد دولت- ملت باشد.
تدبیر24: موضوع احضار دو تن از عالی ترین مقامات دولت مهرورز به دادسرای کارکنان دولت شاید در تلاطم های پرشمار صحنه سیاسی کشور چندان به چشم نیاید و یا توجه ها را بیشتر به موضوع احضار و شخصیت متهمین معطوف کند اما مهم ترین نکته در جریان احضار این دو تن نقش و کارکرد رسانه ها از یکسو و نیز پیگیری و اهتمام دو چندان نیروهای خارج از ساخت قدرت و کنش گران عرصه اجتماعی است که به بار نشسته و می تواند الگوی خوب و نقطه عطفی برای پیگیری این سبک و سیاق های موثر و  تاثیر گذار باشد.

به گزارش تدبیر24، میر کاظمی وزیر نفت دولت سابق و عضو فعلی مجلس شورای اسلامی در رابطه با پروژه بنزین های آلوده با شکایت سه تن از وکلای دادگستری به شعبه 15 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت احضار شده است. از سوی دیگر سعید مرتضوی نیز قرار است صبح دهم شهریور ماه به شعبه 15 بازپرسی  دادسرای کارکنان دولت برود تا به شکایت یکی از همین وکلا به طرفیت از جمعی از کارگران یک شرکت تولیدی در رابطه با تصرف غیر قانونی اموال دولتی، اختلاس  و خیانت در امانت، پاسخ بگوید.

چند نکته در  خصوص احضار این دو تن قابل توجه است که در ادامه به شکل مختصر و اجمالی بدان خواهیم پرداخت.

1-پس از مدت ها شاهدیم که برخی از مدیران عالی رتبه بواسطه تخلف های مدیریتی و عملکردهای اجرایی ناصواب و آسیب زننده خود بازخواست خواهند شد و این نکته می تواند به اعتماد عمومی نسبت به سیستم حاکمیتی بیافزاید. وقتی بدون هیچ شک و شبهه ای مشخص می شود که بنزین تولیدی پتروشیمی در قالب بنزین پرولیز تا 40 برابر حد مجاز بنزن داشته و بسیار سرطان زاست و در بنزین رفرمیت نیز 10 تا 15 برابر بنزنی که باید در بنزین های استادندار تنها یک درصد باشد، استفاده شده  و ترکیبات آروماتیک نیز که بسیار تاثیرات مخربی بر سیستم ایمنی بدن دارد تا چند برابر حد مجاز بوده و این نکته به تایید تمامی آزمایشگاه های معتبر و نهادهای ذیربطی چون وزارت بهداشت و محیط زیست رسیده و فردی که با مدیریت و دستور وی چنین ترکیب خطرناک و دهشتناکی در چرخه سوخت کشور قرار گرفته،  بدون هیچ ابایی از به خطر افتادن جان و سلامت میلیون ها شهروند و افزایش سرطان در نوزادان، شیوع فزاینده بیماری های تنفسی و خونی و غیره .... به فعالیت آزادنه خود پرداخته و حتی زبان به اعتراض و انتقاد از معترضین باز می کند، دچار یاس و خمودی شده و اعتماد عمومی دچار خدشه می شود. حال اینکه این افراد وفق قانون مورد بازخواست قرار می گیرند هم به امنیت روانی جامعه کمک شایان توجی می شود و هم متخلفین متنبه شده و این نکته به سالم سازی سیستم انجامیده و هم اعتماد عمومی میان دو نهاد دولت- ملت ارتقا دو چندانی می یابد.

2-رسانه های مجازی و سایبری در زمینه افشاگری پیرامون این تخلفات پیش قراول بوده و توانستند نقش عمده ای را در بر ملا شدن این تخلفات آشکار و جلب توجه مردم و مسئولین به آن ایفا کنند. تحقق این فرآیند تجربه خوبیست که می تواند در موارد مشابه نیز به کارآمده و نقش واقعی رسانه ها در بازتاب کژی ها و کاستی ها و بی مبالاتی های آسیب زننده به منافع عمومی را بیش از پیش متبلور ساخته و به عرصه های مختلف و متکثر رهنمون کند.

3-در کشور ما میدان داری و کنش گری اضلاع خارج از قدرت و فعالین عرصه های اجتماعی و مدنی چندان جدی گرفته نشده و از ظرفیت های قانونی و بسترهای حداقلی موجود هم بهره گیری مطلوبی به عمل نمی آید. حال در چنین شرایطی سه وکیل دادگستری عزم جزم کرده اند که با توجه به اختیارات قانونی و حقوق شهروندی و اشرافی که بر موضوعات حقوقی و بندها و تبصرهای قوانین موضوعه دارند از این ظرفیت ها بهره جسته و اگر کم کاری و رخوتی نیز در مواجهه با روند تخلفات دیده و روندهای بروکراتیک را سدی در برابر رسیدگی های حقوقی و کیفری می بینند، خود به میدان آمده و به تسریع این روندها کمک کنند. آنان می توانستند همانند بسیاری عافیت بطلبند و از خود رفع مسئولیت کنند اما مجدانه پیگیری رسیدگی به موضوع بنزین های آلوده و پرونده تخلفات مالی در سازمان تامین اجتماعی شدند و اکنون می بینیم که با همه فشارها و حتی شکایت رسمی میرکاظمی از این سه وکیل به رئیس قوه قضاییه مبنی بر تشویش اذهان عمومی، آنان از پای ننشسته و اکنون ثمرات تلاش های خود را که در راستای ایفای حقوق عمومی است، شاهد هستند. این اقدام آنان نیز می تواند الگوی خوبی در راستای فعال سازی هر چه بیشتر فعالین و کنشگران جامعه مدنی باشد.

در هر صورت احضار این دو چهره سیاسی عالی رتبه بدور از دخالت ها و پیگیری های نهادهای نظارتی ( که البته در جای خود به دنبال ایفای وظیفه و عمل به قانون هستند ) و تنها بر اساس همکاری و همدلی رسانه ها و متخصصین حوزه غیر رسمی قدرت می تواند طلیعه ای تازه و نقطه عزیمتی در مسیر سالم سازی ساختار قدرت و نیز جلب اعتماد عمومی مضاعف تر میان نهاد دولت- ملت باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
0
2
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
0
1
از اتحاد مقدس در شورای شهر هم بفرمایید
طرف را با زیرشلواری از توی بیمارستان آوردید ولی ....
میثم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
1
0
ببخشید از اتحاد مقدس در مورد مفسد فی الارضی مثل مهدی هاشمی من اینجا نوشتم تدبیرجان جرات نداشتی تایید کنی.. به جهنممممممم..برو جایی پیدا کن گرم شی وقتی از چهار تا کامنت میترسی و میلرزی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها