بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی از اعلام بخشی از اموال امیرمنصور آریا به این سازمان توسط دستگاه قضایی برای ارزش‌گذاری و طی مراحل قانونی آن خبر داد.
تدبیر24: اردشیر محمدی در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت با بیان این‌که این اموال شامل 40 ملک و سهم 27 درصدی شرکت ملی فولاد خوزستان است، گفت: در حال حاضر مراحل قانونی این کار در حال طی‌شدن است که به محض مشخص شدن به اطلاع می‌رسد.

وی درباره‌ی ارزش این اموال اظهار کرد: فعلا در حال محاسبه‌ی ارزش هستیم بنابراین تا قطعی‌شدن رقم ارزش اجازه دهید رقمی اعلام نشود.

مدیر عامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با بیان این‌که تمامی داروهای قاچاقی که به ما اعلام شده بدون استثنا منهدم می‌شود، تصریح کرد: با توجه به این‌که دارو کالایی بسیار خاص و حساس است تمامی داروهایی که از مبادی غیررسمی وارد می‌شود را منهدم می‌کنیم، چرا که ممکن است به سلامت جامعه آسیب برساند.

محمدی خاطر نشان کرد: در عین حال اگر سازمان غذا و دارو اعلام آمادگی کند ما تمام داروها را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا در صورت امکان به مصرف برسد، اما سازمان غذا و دارو نیز با توجه به این‌که مبدا ورود دارو مشخص نیست، به هیچ وجه اجازه این کار را نمی‌دهد.

وی همچنین با بیان این‌که در پنج ماهه نخست سال جاری 96 میلیارد تومان از اموال اعلام شده به ما تعیین تکلیف شده و به فروش رسیده‌اند، گفت: از این مقدار 73 میلیارد تومان اموال منقول و 23 میلیارد تومان غیرمنقول بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعیین تکلیف اموال رشد 10 درصدی داشته است.

مدیر عامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با بیان این‌که اموال متروکه در گمرک که مهلت قانونی کالا برای ترخیص‌شان به پایان رسیده، براساس قانون تحویل سازمان اموال تملیکی می‌شود، گفت: ما نیز نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام می‌کنیم. براین اساس در پنج ماهه نخست سال جاری 700 میلیارد تومان کالای متروکه از سوی گمرک به ما اعلام شد که اگر ما بخواهیم به عنوان بنگاه اقتصادی فعالیت کنیم باید 10 درصد کارمزد برداریم که 70 میلیارد تومان برای ما درآمد دارد در حالی که در این مدت 650 میلیارد تومان را مجددا براساس تقاضای گمرک به گمرک اعاده کردیم.

محمدی افزود: حتی کالاهایی که در مزایده قرار گرفته‌اند به محض اعلام گمرک از مزایده خارج شده و به گمرک اعاده می‌کنیم. در عین حال از دستگاه‌های اجرایی تقاضا داریم که تمهیداتی پیش‌بینی شود تا شرایط ترخیص کالا، تسهیل و روان شود، چرا که اگر کالا به موقع به خط تولید نرسد خط تولید آسیب می‌بیند.

وی با بیان این‌که اگر کالایی ناگزیر به سمت سازمان ما آمد اولین اعلام را به خود وارد‌کنندگان می‌کنیم، تصریح کرد: سعی ما این است که مشکلات تولید‌کنندگان را حل کنیم که اعاده‌ی اموال به گمرک در پنج ماهه نخست سال جاری بالغ بر 400 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

مدیر عامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی همچنین با بیان این‌که کالاهای غیراستاندارد،غیر بهداشتی و مقایر با شوون مذهبی و فرهنگی در سازمان منهدم می‌شود، تصریح کرد: در مدت پنج ماهه سال جاری 32 میلیارد ریال انهدام داشتیم.

محمدی همچنین با بیان این‌که وثایقی که از دولت به ما اعلام می‌شود معمولا به خود وثیقه‌گذار‌ها در ابتدا اعلام می‌کنیم، گفت: در پنج ماهه نخست سال جاری حدود 80 درصد وثیقه‌ها را با تسهیلات ویژه و تقسیط سه ساله به خود وثیقه‌گذاران دادیم. در عین حال طبق قانون پنج درصد نیز کارمزد می‌گیریم که به حساب خزانه کشور واریز می‌شود.

وی همچنین با بیان این‌که مزایده الکترونیک اموال منقول به‌طور موفق و کامل اجرا شده است، گفت: مزایده اموال منقول و غیرمنقول نیز تا سه ماه آینده به صورت الکترونیک انجام خواهد شد.

محمدی همچنین با اشاره به اتصال سیستمی به گمرک و دستگاه‌های صادر‌کننده مجوز مثل سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو و ... گفت: از این طریق فهرست کالاهای قاچاق و ارتباط با صدور مجوزها را خواهیم داشت. همچنین در جهت شفاف‌سازی اسامی و رتبه‌های برندگان مزایده را اعلام می‌کنیم و تا پایان سال تمامی فعالیت‌ها در سازمان تملیکی به صورت الکترونیک انجام شود.

مدیر عامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ی فروش اموال قاچاق و احتمال ضربه‌زدن آنها به تولید کشور اظهار کرد: سازمان وظیفه دارد کالاهایی که به حقوق مصرف‌کننده و تولید‌کننده آسیب می‌رساند را منهدم کند، اما برخی از این کالاها این‌گونه شرایط را ندارند. یعنی می‌توانند از مبادی قانونی نیز وارد شوند بنابراین مشکلی برای تولید کشور ایجاد نخواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: اموالی که در قالب متروکه به ما اعلام و فروخته می‌شود حاصل فروش آن به صاحب کالا پس از کسب هزینه‌های قانونی استرداد می‌شود. در مورد کالاهای قاچاق نیز اگر فرد از محکمه حکم برائت بگیرد در صورتی که کالا فروخته شده باشد، به نرخ روز محاسبه و به صاحب کالا پرداخت می‌شود، اما اگر در مزایده باشد و حتی مزایده هم انجام شده باشد ما برنده را اعلام نمی‌کنیم و به صاحب اصلی استرداد می‌کنیم.

مدیر عامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی همچنین درباره‌ی مهم‌ترین پرونده‌های سال جاری در سازمان اموال تملیکی تصریح کرد: مهم‌ترین پرونده ما در سال جاری پرونده طلا بود که 16 میلیارد تومان آن در سال جاری به فروش رسید و به‌طور کلی 24 میلیون محموله طلا کشف شده بود که بخشی از آن نیز در سال گذشته به فروش رسید.

محمدی همچنین در مورد اعلام آمادگی سازمان اموال تملیکی برای برگزاری مزایده سایر بخش‌ها گفت: سازمان اموال تملیکی تنها سازمان انحصاری در دولت است که مزایده‌ها را برگزار می‌کند که ما آمادگی برگزاری آن را برای سایر بخش‌ها داریم، اما برای اجرای این کار نیاز به تبیین و تبعیض قوانین مربوطه است که مسابقه‌ای را از شورای عالی اداری گرفته‌ایم که ایراداتی به آن گرفته شده و در حال دنبال کردن فرآیند‌ها هستیم.

وی خاطر نشان کرد: من اعتقاد دارم سازمانی می‌تواند متولد شود که مدیریت اموال و دارایی‌های دولت را به‌طور تخصصی انجام دهد که اگر این کار اجرایی شود ما هم آمادگی کمک داریم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها