بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۳۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از راه اندازی سامانه پس از معاملات عرضه فیزیکی و سلف نفت کوره، راه‌اندازی اوراق بهادار رهنی و ارائه شاخص های متنوع جدید در بورس و فرابورس خر داد.
تدبیر24: علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد از کاهش 30 درصدی ارزش معاملات بازار سرمایه خبر داد و گفت: ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد کاهش یافته و به 31 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: همچنین ارزش بازار اوراق بهادار نسبت به ابتدای سال با کاهش 14 درصدی مواجه شده و از 384 هزار میلیارد تومان در ابتدای سال به 330 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: همچنین دفعات معاملات با رشد هشت درصدی نسبت به دوره قبل مشابه سال گذشته مواجه شده و به پنج میلیون و 595 هزار دفعه رسیده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به عملکرد فرابورس اشاره کرد و گفت: ارزش بازار فرابورس با کاهش سه درصدی مواجه شده و از 96 هزار میلیارد تومان در ابتدای سال به 93 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: ارزش معاملات این بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 53 درصد رشد داشته و از 11 هزار میلیارد تومان به 17 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ همچنین دفعات معاملات این بازار نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد 62 درصدی مواجه شده و از یک میلیون و 400 هزار دفعه به دو میلیون و 300 هزار دفعه رسیده است.

صالح‌آبادی در ادامه عملکرد بورس کالا را مورد توجه قرار داد و گفت: قرارداد آتی سکه نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش 24 درصدی مواجه شده و از 9800 میلیارد تومان به 7500 میلیارد تومان رسیده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: معاملات فلزات، پتروشیمی و کشاورزی نیز نسبت به سال گذشته با کاهش سه درصدی مواجه شده و به 18 هزار و صد میلیارد تومان رسیده است.

افزایش 20 برابری معاملات بورس انرژی

وی در ادامه به عملکرد بورس انرژی اشاره کرد و گفت:‌ از ابتدای سال تاکنون 605 میلیارد تومان در بورس انرژی معامله صورت گرفته است که این میزان در دوره مشابه سال گذشته 31 میلیارد تومان بوده و معاملات بورس انرژی با افزایش 20 برابری مواجه شده است که نشان دهنده تثبیت جایگاه این بورس در بازار سرمایه است.

افزایش 70 درصدی تامین مالی

صالح‌آبادی اظهار کرد: در حوزه تامین مالی مجموع افزایش سرمایه و اوراقی که منتشر شده است 11 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته که 6500 میلیارد تومان بوده است افزایش 70 درصدی را تجربه کرده است که این میزان نشان دهنده نقش پررنگ بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌ها است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین به افزایش 8.5 درصدی اطلاعیه های صادر شده در کودال اشاره کرد و گفت: اطلاعیه صادر شده در سایت کودال نسبت به دوره مشابه سال گذشته 8.5 درصد افزایش یافته و از 7046 اطلاعیه به 7630 اطلاعیه رسیده است.

57 تقاضا برای راه اندازی صندوق‌های جدید

وی با بیان این‌که نمره افشای شرکت‌ها سه نمره ارتقا یافته و از 68 به 71 رسیده است به عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد 125 صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فعال است که در سال جاری هشت صندوق به این تعداد اضافه شده و 57 تقاضا برای راه اندازی صندوق‌های جدید وجود دارد که از این میزان 14 صندوق بازارگردانی و 43 صندوق سرمایه گذاری مراحل قانونی خود را برای اخذ مجوز طی می کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که از ابتدای سال تاکنون پنج موافقت اصولی برای راه اندازی شرکت‌های سبدگردانی صادر شده است به اقدامات انجام شده در حوزه شرکت‌های کارگزاری اشاره کرد و افزود: در حوزه شرکت‌های کارگزاری دستورالعمل کنترل‌های داخلی شرکت های کارگزاری نهایی و تصویب شده و انتظار داریم که با این دستورالعمل وضعیت کنترل داخلی شرکت‌ها ارتقا یابد.

صالح‌آبادی اضافه کرد: همچنین امکان معاملات آنلاین به صورت گروهی برای شرکت‌های کارگزاری فراهم شده است واز این پس شرکت‌های کارگزاری به جای استفاده از سیستم نامک می‌توانند با سیستم معاملات آنلاین به معامله بپردازند.

وی به راه اندازی اولین صندوق زمین و ساختمان اشاره کرد و با بیان این‌که امیدواریم این صندوق در فرابورس بتواند نقش موثری ایفا کند، افزود: در دو ماه گذشته عرضه اوراق سنگ آهن در بورس کالا به ارزش 80 میلیارد تومان برای اولین بار انجام شد و در حال حاضر معاملات ثانویه آن آغاز شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: همچنین آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی صورت گرفت و موجب شد که حجم عرضه افزایش پیدا کند. زیرا قبل از اتخاذ این تصمیم برخی شرکت‌ها علاقه‌ای به عرضه محصولات در بورس کالا نداشتند و عرضه کالا در این بورس با مشکل مواجه شده بود و به دلیل پایین بودن قیمت تقاضا چند برابر عرضه شد اما با این تصمیم که توسط وزیران نفت ، صنعت، معدن و تجارت و رییس کل بانک مرکزی و فعالان بازار سرمایه گرفته شد موجب شد حجم عرضه افزایش یافته و تقاضای کاذب کاهش پیدا کند.

صالح‌آبادی در ادامه به انتشار سند راهبردی سازمان اشاره کرد و گفت: سند راهبردی سازمان بورس که در یک ماه اخیر منتشر شده است سند مهمی بوده و مبنای حرکت بازار سرمایه است که در حال حاضر در معرض نظرخواهی قرار گرفته و قرار است هر شش ماه یکبار اصلاح شود.

فعالیت 270 هزار کاربر در تالار مجازی بورس

وی تصریح کرد: در حال حاضر در تالار مجازی بورس 270 هزار کاربر فعالیت می کنند که این تالار در راستای فرهنگ سازی و آموزش راه اندازی شده و قرار است تعداد کاربران افزایش یابد.

ارائه دیپلم بورس در سال تحصیلی جدید

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که چهار استاندارد آموزش فنی و حرفه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای نهایی شده است از ارائه دیپلم بورس در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: در راستای افزایش فرهنگ سازی و آموزش دیپلم بورس در شورای عالی آموزش و پرورش در هفته گذشته نهایی شده و منتظر ابلاغ آن هستیم که امیدورایم برای سال تحصیلی جدید دانش آموزانی در حوزه کاردانش و دیپلم بورس داشته باشیم که این موضوع در بلند مدت می تواند به آموزش بازار سرمایه کمک کند.

راه اندازی سامانه پس از معاملات

صالح‌آبادی در ادامه این نشست از راه اندازی سامانه پس از معاملات در پایان مهر ماه خبر داد و گفت: قرار است با هماهنگی‌های صورت گرفته سامانه پس از معاملات در اواخر مهر ماه افتتاح شده و به صورت عملیاتی زیر بار قرار گیرد.

وی یادآور شد: سیستم سپرده گذاری فعلی مربوط به سال 73 بوده و این سامانه جای سامانه قبلی را می گیرد واز ابتدای سال 94 سامانه فعلی کلا کنار گذاشته می‌شود.

عرضه فیزیکی و سلف نفت کوره

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین از عرضه فیزیکی و سلف نفت کوره خبر داد و گفت:‌با هماهنگی‌های انجام شده با وزارت نفت قرار است عرضه فیزیکی و سلف نفت کوره توسط شرکت ملی نفت ایران انجام شده و امیدواریم که در ماه آینده شاهد عرضه فیزیکی و سلف این محصول در بورس انرژی باشیم.

افزایش اعتبار معاملات برق

صالح‌آبادی همچنین از افزایش اعتبار معاملات برق خبر داد و گفت: در حال حاضر اعتبار ماهانه برق به متوسط 50 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که این موضوع موجب شد که حجم معاملات برق در بورس انرژی نسبت به گذشته افزایش پیدا کند واز این پس شاهد افزایش حجم معاملات برق در این بورس خواهیم بود.

وی اضافه کرد:‌ همچنین با وزارت نیرو مذاکراتی انجام شده است که گواهی ظرفیت در بورس انرژی به عنوان ابزار مالی جدید فعالیت کند که این گواهی می تواند به تامین مالی نیروگاه ها کمک کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که این گواهی در نیمه دوم سال فعال می‌شود، یادآور شد: براین اساس شرکت‌هایی که می خواهند طرح توسعه‌ای داشته باشند می توانند این گواهی را در بورس انرژی خریداری کنند تا ظرفیت تولید برق افزایش یابد.

فعال شدن گواهی سپرده کالایی

صالح‌آبادی همچنین از راه اندازی گواهی سپرده کالایی در نیمه دوم سال خبر داد و افزود: علاوه بر فعال شدن گواهی سپرده کالایی در بورس کالا قرار است قراضه آهن و معاملات آنلاین نیز در بورس کالا فعال شود.

ارائه شاخص‌های متنوع در بورس و فرابورس

وی از ارائه شاخص‌های متنوع جدید خبر داد وگفت: قرار است به زودی دسته متنوعی از شاخص های متنوع مانند شاخص وزنی ، شاخص بدون وزن، شاخص شرکت های کوچک ، متوسط و بزرگ در بورس و فرابورس عرضه شود.

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، از اواخر شهریور ماه شاهد عرضه شاخص‌های جدید به بازار سرمایه خواهیم بود.

انتشار اوراق بهادار رهنی

صالح‌آبادی همچنین از راه اندازی اوراق بهادار رهنی خبر داد وگفت: انتشار اوراق بهادار رهنی با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، بانک مسکن و شورای عالی بورس در حال پیگیری است اما احتمالا انتشار این اوراق در سال جاری میسر نخواهد بود زیرا این اوراق باید با نرخ‌های جذاب در بازار عرضه شود.

وی همچنین از تامین سرمایه تخصصی مسکن خبر داد و گفت: تامین سرمایه تخصصی مسکن جزو برنامه‌های سازمان بورس بوده که قرار است در اولین جلسه شورای بورس مطرح شده و مجوز لازم صادر شود تا به تامین مالی بخش مسکن کمک کند.

راه اندازی سامانه الکترونیکی دریافت ناهنجاری‌های بازار

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه از راه اندازی سامانه جدید در بازار سرمایه خبر داد و گفت: سامانه جدید الکترونیکی دریافت ناهنجاری‌های بازار به نشانی sadna.seo.ir به بازار معرفی می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به اقدامات انجام شده در کلیت بازار بورس و فرابورس اشاره کرد و گفت:‌در خصوص بازار سرمایه سه موضوع کلی شامل مباحث اقتصادی، صنایع مختلف و ساختار بازار سرمایه مطرح است که در بحث کلان یکی از مشکلاتی که متاسفانه امروز در فضای اقتصادی کشور وجود دارد رکود موجود در فضای اقتصادی است که طبیعتا در بازار سرمایه موثر بوده و بازار را با کمبود نقدینگی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: در این راستا برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته و با لایحه‌ای که از سوی دولت به مجلس تقدیم شده قرار است تا کشور از رکود خارج شود که این امر در بازار سرمایه می تواند اثر مثبتی داشته باشد.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد:‌ همچنین برخی صنایع در بازار سرمایه تاثیرگذار هستند که در این راستا قرار است تا مشکل این صنایع را برطرف کنیم.

وی توضیح داد: در این راستا اقداماتی مانند آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی انجام شد که اثر مثبتی در بازار سرمایه گذاشت. علاوه بر این یکی از موضوعاتی که به جد دنبال می‌شود موضوع سوخت پتروشیمی‌ها بود که در سال گذشته و تاثیر منفی آن در بازار سرمایه قرار است با رایزنی‌های انجام شده قیمت سوخت مشابه صنعت فولاد 132 تومان تعیین شود که این مصوبه نیز به دولت ابلاغ شد.

تعیین نرخ بلند مدت برای گاز

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: اقدام مهم دیگری که در حال پیگیری بوده و در جلسات غیر علنی مجلس مطرح شده است این است که نرخ گاز برای سال های آینده بر مبنای نرخ بلند مدت و با فرمول مشخص باشد و به صورت عدد تعیین نشود.

صالح‌آبادی افزود: در این راستا مقرر شد تبصره‌هایی که هر سال تکرار می شود به صورت قانون دائمی شکل بگیرد که این موضوع نیز در لایحه دولت مطرح شد که امیدواریم نمایندگان مجلس در خصوص نرخ گاز برای سال آینده و نیز سال‌های بعد نرخ بلند مدت و فرمول مشخصی را تعیین کند.

وی اظهار کرد:‌ یکی از موضوعات موثر در بازار سرمایه سنگ آهن است که سال گذشته در قالب بهره مالکانه معادن مطرح شد و تاثیر منفی در بازار سرمایه گذاشت. بنابراین در طرحی که نمایندگان مجلس ارائه کردند این شرکت‌ها باید حقوق دولت را طبق قانون معادن پرداخت کنند که این موضوع میتواند ریسک این صنعت را در بازار سرمایه را کاهش دهد.

بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست با بیان این‌که سه پالایشگاه در بورس و سه پالایشگاه در فرابورس حضور دارند، یادآور شد: موضوع کیفی سازی پالایشگاه‌ها در سال 92 مطرح شد که با هماهنگی‌های صورت گرفته این موضوع منتفی شد و شرکت‌های پالایشگاهی در سال 92 به سود خود رسیدند.این درحالی است که برای سال 93 مقرر شد تا جلساتی با وزارت نفت برگزار شده و موضوع تعیین تکلیف شود.

صالح‌آبادی عنوان کرد: به این ترتیب دو جلسه در وزارت نفت برگزار شد و پیش نویس اولیه در فرمول‌ها تهیه و در اختیار شرکت‌ها قرار گرفت. بنابراین حقوق سرمایه‌گذاران پیگیری می‌شود تا نماد این شرکت ها هر چه سریع‌تر بازگشایی شود.

وی در ادامه به نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: از موضوعاتی که این روزها مطرح می‌شود نرخ سود بانکی است که با توجه به روند نزولی تورم نرخ سود بانکی مدنظر دولت و بانک مرکزی قرار گرفت و در مرحله اول ساماندهی شد که مرحله بعدی ساماندهی آن در حال پیگیری بوده و می تواند روی بازار سرمایه اثر مثبت داشته باشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به عرضه سهام مازاد بانک‌ها در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: قرار است با مذاکراتی که با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی انجام شده سهام مازادی که بانک‌ها در اختیار دارند در بورس عرضه شود. البته بخشی از بانک‌ها سهام را در راستای رد دیون دریافت کردند ولی بخشی دیگر نیز مازاد از نسبت‌های قانونی در اختیار دارند که با هماهنگی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی قرار است این میزان در بورس عرضه شود.

در ادامه این نشست رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به این سوال که چرا صندوق زمین و ساختمان بعد از هفت سال راه اندازی شد گفت: علت تاخیر راه اندازی صندوق زمین و ساختمان این است که برخی افراد نسبت به ساختار این صندوق اشکالاتی وارد کرده و برخی دیگر نیز به دلیل شفافیت این صندوق علاقه‌ای نداشتند در این چارچوب فعالیت کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این برخی افراد به دلیل شفافیت علاقه ای نداشتند در این چارچوب فعالیت کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بنابراین سال گذشته ویرایش اساسی در مقررات این صندوق صورت گرفت و مقررات جدید ابلاغ شد. اما یکی از مشکلات اساسی دراین صندوق وجود داشته و دارد این است که تامین سرمایه تخصصی در حوزه مسکن نداریم. این درحالی است که تامین سرمایه تخصصی می تواند دراین خصوص بازارگردانی کرده و صندوق را برای پذیره نویسی آماده کند.لذا وجود این خلا راه اندازی این صندوق‌ها را طولانی کرد.

صالح‌آبادی یادآور شد: پذیره نویسی این صندوق تا چهارشنبه این هفته ادامه داشته و تاکنون نیز 15 هزار میلیارد تومان پذیره نویسی صورت گرفته است و مابقی پذیره نویسی در روزهای آینده تکمیل می شود.

قیمت نفت خام باید اصلاح شود

وی در ادامه در خصوص عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: به دلیل بالا بودن قیمت نفت خام عرضه این محصول صورت نگرفته و باید قیمت نفت خام اصلاح شود که این کار به وزارت نفت ارتباط داشته و از اختیارات بورس انرژی خارج است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به اقدامات سازمان بورس برای افزایش تامین مالی از طریق بازار سرمایه اشاره کرد وگفت: انتشار اوراق سلف موازی نفت و اسناد خزانه اسلامی می تواند به نقش بیشتر بازار سرمایه در تامین مالی کمک کند.

بررسی مشکلات شرکت پدیده توسط گروه کارشناسی

وی در خصوص ابهامات پیش آمده برای شرکت پدیده و فروش سهام این شرکت گفت: مبنای کار در سازمان بورس قانون بوده و این سازمان در چارچوب قانون نظارت خاص خود را انجام می دهد این درحالی است که در خصوص شرکت پدیده گروه کارشناسی تشکیل شده و در حال بررسی است.همچنین با برخی مراجع ذیربط هماهنگی لازم صورت گرفته است که اگر مسوولیت این شرکت برعهده سازمان بورس باشد سازمان به این موضوع ورود پیدا کند زیرا شرکت پدیده یک شرکت سهامی خاص بوده و شرکت‌هیا سهامی خاص طبق قانون از حوزه نظارت سازمان بورس خارج هستند.

صالح‌آبادی در ادامه به راه اندازی صندوق‌های بازارگردانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر چارچوب صندوق‌های بازارگردانی تصویب شده و 14 صندوق بازارگردانی به نام‌های اقتصاد نوین، پارسان، غدیر، بانک تجارت، بانک پارسیان، بهمن،مپنا، امید، پاسارگاد و صندوق اختصاصی بازارگردانی صنعت بانکداری تشکیل شده‌اند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: در این صندوق‌ها 80 درصد کارمزدها تخفیف داده شده و کارگزاران مجاز هستند تا 80 درصد کارمزدها را به این صندوق تخفیف دهند همچنین مجوز معامله گری داده شده و معامله گران می توانند دسترسی مستقیم به سامانه معاملات داشته باشند.

وی همچنین به راه اندازی بازار بلوک و تسهیل معاملات اعتباری اشاره کرد و گفت: با تسهیل معاملات اعتباری سقف اعتباری کارگزاران افزایش یافت و دامنه اعتبار کارگزاران به 500 میلیارد تومان رسید.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص آخرین وضعیت واگذاری استقلال و پرسپولیس توضیح داد: واگذاری این دو باشگاه در قانون بودجه 93 ابلاغ شده ولی با توجه به این که صورت‌های مالی این دو باشگاه مطابق با استانداردهای بورس نبوده و قابل پذیرش در فرابورس نیستند قرار است از طریق مزایده واگذار شوند بنابراین واگذاری‌های آن ها از طریق فرابورس از دستور کار خارج شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها