بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۳۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
یک جوان آران و بیدگلی‌ با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در کویر، مرکز پرورش ماهیان خاویار را در مزرعه شخصی خود راه اندازی کرد.
تدبیر24: مهدی آزادپور جوان 36 ساله آران و بیدگلی که همراه با براداران خود موفق به تولید ماهیان خاویاری 24 کیلوگرمی در کویر شده است در خصوص نحوه پرورش ماهی خاویار در کویر گفت: به دنبال کاهش ذخایر ماهیان خاویار در دریای خزر و از آنجا که این دریا مهم‌ترین مرکز پرورش ماهیان خاویار در دنیا‌ست، از سال 90 به فکر راه اندازی مرکز پرورش ماهیان خاویار در کویر افتادم.

وی افزود: پس از پژوهش‌های فراوان به این نتیجه رسیدم که می‌توان از ذخایر عظیم کویر در داشتن آب شور، خاک و زمین مناسب و آب و هوای گرم برای پرورش ماهیان خاویار استفاده کرد.

این تولید کننده خاویار اظهار کرد: در اولین گام پرورش ماهیان خاویار را در سال 90 با 64 قطعه ماهی آغاز کردم و پس از سه سال با مدیریت صحیح تغذیه، فراهم کردن شرایط مناسب آب و هوایی و از همه مهمتر آب شور منطقه که شاید کارایی چندانی برای انجام فعالیت‌های دیگر نداشته باشد، توانستم ماهیان خاویار 24 کیلوگرمی پرورش دهم و هم اکنون مشغول پرورش 600 قطعه ماهی سه ماهه هستم.

ازادپور ادامه داد: ماهیان خاویار در شرایط معمولی دریا در مدت سه سال بیش از 12 کیلوگرم رشد نمی‌کنند، اما ایجاد شرایط مناسب و سختکوشی و تحمل کار در کویر گرم می‌تواند رشد دو برابری ماهیان خاویار را برای به همراه داشته باشد.

وی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در کویر با روشی ابتکاری سیستم آب در گردش را در استخرهای پرورش ماهی اجرا کردم که در این روش آب پس از سیر کوله شدن به چاه برگشته و در نهایت همان آب تصفیه و دوباره وارد استخرها می‌شود و ‌هیچ گونه آبی هدر نمی‌رود.

این تولید کننده افزود: خوشحالم که توانستم با وجود سختی‌ها زیاد کار پروش ماهیان خاویار را به کمک چهار برادرم انجام دهم و در آینده نیز قصد گسترش فعالیت خود و ایجاد اشتغال برای منطقه را دارم.

هم‌چنین مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: مرکز پرورش ماهیان خاویار آزادپور با صدور مجوز پرورش ماهیان خاویار توسط اداره جهاد کشاورزی و سازمان شیلات کشور در سال 1390 راه اندازی شد.

حسین فتاحی افزود: هم اکنون این مرکز تنها مجتمع مجوز دار پرورش ماهیان خاویار در سطح استان اصفهان است که تا کنون توانسته با همت و سختکوشی فراوان به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند.

وی اظهار کرد: از جمله دلایل موفقیت این جوان آران و بیدگلی ایجاد شرایط دریایی برای پرورش ماهیان است که این خود نیاز به ماه‌ها کار پژوهش و عملیاتی در کویر دارد.

مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل خاطر نشان کرد: مرکز پرورش ماهیان خاویار آزادپور هم اکنون ظرفیت پرورش 10 تن ماهی را دارد، ولی با توجه به موفقیت وی در اجرای طرح، اداره جهاد کشاورزی آماده کمک‌های حمایتی برای افزایش ظرفیت است.

وی با بیان اینکه این مرکز در حال حاضر پرورش دهنده 500 قطعه ماهی 24 گرمی و 60 قطعه ماهی بالای 20 کیلوگرم است، اضافه کرد: با توجه به کاهش صادرات ماهیان خاویار کشور در سال‌جاری این مرکز می‌تواند در عملی کردن اهداف سالی که به نام فرهنگ و اقتصاد نامگذاری شده نقش مهمی را در شهرستان ایفا کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها