اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشمانداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ میشود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و بهتبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحتالشعاع خود قرار دهد.
همچون سالهای گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیستودوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -هرچند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
در پی تصادف مرگبار آزادراه قم - تهران معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: طبق رأی کمیسیون ماده 12 سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، شرکت همسفر چابکسواران که اتوبوس آن در آزادراه قم - تهران دچار سانحه شده است تا اطلاع ثانوی اجازه فعالیت ندارد.
دوشنبه شب یک دستگاه اتوبوس از اصفهان به سمت تهران در حرکت بود که بعد از ورود به آزادراه قم - تهران در کیلومتر 28 قم لاستیکش ترکید و کنترل خود را از دست داد که پس از انحراف به چپ و برخورد با یک دستگاه خودروی سواری و اتوبوس دچار سانحه و آتشسوزی شد که در این حادثه 44 مسافر کشته و 39 مسافر مجروح شدند.
در این باره شهریار افندیزاده - معاون وزیر راه و شهرسازی - به ایسنا گفت: اقدامات و بررسیهای لازم توسط پلیس راه و مراجع ذیربط ادامه دارد که نتایج آن اعلام میشود.
به گفته وی در گزارش اولیه پلیسراه، احتمال استاندارد نبودن ناوگان مطرح شده که باید در اظهارات قطعی توسط مراجع تحقیقاتی، جزئیات این حادثه مشخص شود.
وزیر راه و شهرسازی نیز پس از وقوع این حادثه به توجه ویژه به مفهوم ایمنی در صنعت حمل و نقل تاکید کرد و گفت: رخ دادن چنین اتفاقاتی یادآور جنبههای انسانی و استانداردسازی حمل و نقل است.
آخوندی با اشاره به کاهش ایمنی جادهها و کنترل الکترونیکی جادهها طی مدت اخیر، گفت: باید با استفاده از دوربینهای به کار گرفته شده در جادهها میانگین فاصله سرعت وسایل نقلیه کنترل شود که این امر میتواند در جهت کاهش آمار تصادفات موثر باشد.
وی با اشاره به کاهش تلفات جادهای از 28 هزار نفر در پنج سال گذشته به 19 هزار نفر در آخرین آمار گفت: حتی کشته شدن یک نفر در جادهها آمار بالایی است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عوامل تاثیرگذار در تلفات جادهای اظهار کرد: باید عامل انسانی در جادهها کنترل شود چراکه در صورت کاهش میزان تصادفات در جادهها، در کنار آن صنعت بیمه نیز متحول میشود.