بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۴۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد ایران گام‌های شفاف‌سازی در چارچوب همکاری‌های مورد توافق با آژانس را برداشته است.
تدبیر24: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد: ایران یکی از پنج اقدام عملی مورد توافق با آژانس را پیش از ضرب الاجل تعیین شده میان دو طرف، دو اقدام دیگر از پنج گام را بعد از ضرب‌الاجل اجرا و رایزنی در مورد دو اقدام عملی باقیمانده در چارچوب همکاری‌ها با آژانس را آغاز کرده است.

در جدیدترین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: اقدامات عملی جدید که باید در گام‌های بعدی مرتبط با چارچوب همکاری‌ها انجام شود قرار است از سوی ایران پیشنهاد شوند.

آمانو در این گزارش تایید کرده است که ایران به اجرای تعهدات خود در چارچوب همکاری‌ها با آژانس پایبند است و مایل است روند حل تمام مسائل باقیمانده را تسریع بخشد. اجرای به موقع چارچوب همکاری‌ها برای حل تمام مسائل باقیمانده امری ضروری است.

متن کامل گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران به این شرح است:

اجرای موافقتنامه پادمان معاهده عدم اشاعه هسته ای (NPT)

و مفاد مربوطه قطعنامه‌های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران

تحولات عمده

• ایران یکی از پنج اقدام عملی که در مه 2014 با آژانس در سومین گام "چارچوب برای همکاری"توافق کرده بود در مهلت توافق شده 25 اوت 2014 اجرا نموده، دو اقدام از پنج اقدام را نیز بعد از مهلت مذکور انجام داده و بحث و گفت‌وگو با آژانس در مورد دو اقدام دیگر را نیز آغاز کرده است.

• آژانس درخواست نموده که ایران تا 2 سپتامبر 2014 اقدامات عملی جدید را جهت اجرا توسط ایران در گام بعدی مرتبط با "چارچوب برای همکاری، پیشنهاد نماید. هنوز اقدامات عملی جدید پیشنهاد نشده‌اند.

• آژانس به وظیفه خود مبنی بر نظارت و راستی‌آزمایی اقدامات ذیربط هسته‌ای مندرج در برنامه اقدام مشترک (JPA) که مورد تمدید واقع شده، ادامه داده است.

• از زمان اجرای برنامه اقدام مشترک، ایران در هیچ کدام از تاسیسات اعلام شده خود به غنی سازی UF6 بالاتر از 5 درصد مبادرت نکرده است. در نتیجه اقدامات رقیق‌سازی و تبدیل در طول این مدت، ایران فاقد ذخایر UF6 غنی شده تا سقف 20 درصد اورانیوم 235 است.

• در حالی که غنی‌سازی UF6 تا سقف 5 درصد از اورانیوم 235 با همان نرخی که در گزارش قبلی ذکر شده، ادامه دارد از آنجا که ایران شروع به تبدیل بخشی از این مواد هسته ای در کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده (EUPP) نموده میزان مواد هسته‌ای که به شکل UF6 غنی شده تا سقف 5 درصد از اورانیوم 235 باقی مانده به 7765 کیلوگرم کاهش یافته است.

• اجزاء مهم بیشتری در راکتور IR-40 نصب نشده و تولید یا تست سوخت برای این راکتور انجام نگرفته است.

•ایران به فراهم کردن دسترسی مدیریت شده آژانس به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاههای تولید روتور سانتریفیوژ و تاسیسات ذخیره‌سازی ادامه داده است.

A. مقدمه

1. این گزارش مدیرکل به شورای حکام و هم‌زمان به شورای امنیت در خصوص اجرای موافقتنامه پادمان معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و مفاد مربوطه قطعنامه‌های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران (ایران) می باشد. این گزارش همچنین در بردارنده اطلاعاتی در مورد اجرای اقدامات ذیل بیانیه مشترک در مورد یک چار چوب برای همکاری (چارچوب برای همکاری) و نیز برنامه اقدام مشترک (آن‌گونه که تمدید شده) می‌باشد.

2. شورای امنیت تاکید نموده است که اقدامات مورد درخواست شورای حکام در قطعنامه هایش در خصوص ایران الزام آور است . مفاد مربوطه قطعنامه های یادشده شورای امنیت که بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تصویب شده اند مطابق شرایط این قطعنامه ها الزام آور هستند . اجرای کامل تعهدات ایران جهت اعاده اعتماد به ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ای‌اش لازم می باشد.

3. همان طور که قبلا گزارش شده، آژانس و ایران در تاریخ 11 نوامبر 2013 یک "بیانیه مشترک در مورد یک چارچوب برای همکاری" امضاء کردند (GOV/INF/2013/14). ذیل چارچوب برای همکاری، آژانس و ایران جهت همکاری بیشتر در ارتباط با فعالیت‌های راستی آزمایی توسط آژانس به منظور حل و فصل همه موضوعات گذشته و حال و نیز پیشبرد کار در خصوص چنین فعالیت‌هایی به صورت گام به گام موافقت کردند. اقدامات عملی که تاکنون در ارتباط با "چارچوب برای همکاری" مورد توافق قرار گرفته اند در ضمیمه شماره یک فهرست شده اند.

4. همان گونه که قبلا گزارش شده در یک تحول جداگانه، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلستان و آمریکا (E3+3)در تاریخ 24 نوامبر 2013 در مورد برنامه مشترک اقدام با ایران به توافق رسیدند. برنامه اقدام مشترک ، از جمله، بیان می دارد که "هدف این مذاکرات دستیابی به یک راه حل جامع بلند مدت مرضی الطرفین است که اطمینان می دهد که برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز خواهد بود" و بر اساس برنامه مشترک اقدام که از 20 ژانویه 2014 لازم الاجرا گشت، نخستین گام دارای ظرف زمانی شش ماهه و قابل تمدید با رضایت طرفین است. طبق درخواست E3+3 و ایران و با توجه به تصویب شورای حکام ( به شرط وجود منابع مالی)، آژانس به نظارت و راستی آزمایی فعالیتهای ذی‌ربط هسته ای مندرج در برنامه اقدام مشترک (JPA)، علاوه بر آنچه قبلا مطابق موافقتنامه پادمان ایران و قطعنامه های ذیربط شورای امنیت انجام می داد، می پردازد.

5. در تاریخ 24 جولای 2014 E3/EU+3 و ایران، آژانس را از تمدید برنامه اقدام مشترک تا تاریخ 24 نوامبر 2014 مطلع نموده و درخواست نمودند آژانس به نظارت و راستی آزمایی فعالیتهای ذیربط هسته ای مندرج در برنامه اقدام مشترک، شامل "نظارت بر تولید سوخت" برای راکتور تحقیقاتی تهران و کاهش غنای UF6 غنی شده تا 20 درصد ادامه دهد.

6. بر اساس تصویب شورای حکام در نشست مورخ 24 ژانویه 2014 مبنی بر اینکه آژانس به نظارت و راستی آزمایی فعالیتهای ذیربط هسته ای مندرج در برنامه اقدام مشترک بپردازد، آژانس به چنین نظارت و راستی آزمایی در ارتباط با برنامه اقدام مشترک، همان گونه که تمدید شده، ادامه خواهد داد. در این رابطه، یک میلیون یورو دیگر، برای تداوم نظارت و راستی آزمایی آژانس در ارتباط با تمدید برنامه اقدام مشترک، لازم است. تا ابتدای سپتامبر 2014 پرداخت تقریبا 0/3 میلیون یورو تعهد شده است.

7. این گزارش فصلی، به تحولاتی که از آخرین گزارش مدیر کل (GOV/2014/28) به بعد رخ داده و نیز به موضوعاتی که سابقه بیشتری دارند، می پردازد.

B. شفاف سازی مسائل حل نشده

8. شورای حکام در قطعنامه مورخ نوامبر 2011 خود (GOV/2011/69) تاکید کرد که برای ایران و آژانس ضروری است به منظور حل و فصل فوری همه مسائل محتوایی باقیمانده با هدف روشنگری درخصوص آنها شامل دسترسی به تمامی اطلاعات مربوطه، مستندات، سایت ها‍، مواد و اشخاص در ایران، به گفت‌وگوهای خود شدت بخشند. شورا در قطعنامه 13 سپتامبر 2012 خود (GOV/2012/50) تصمیم گرفت که همکاری ایران با درخواست های آژانس با هدف حل و فصل همه مسائل باقیمانده به منظور اعاده اعتماد بین المللی نسبت به ماهیت منحصرا" صلح آمیز برنامه هسته ای ایران، ضرورت و فوریت دارد.

9. از زمان گزارش قبلی مدیرکل و همانگونه که از سوی آژانس درخواست شده بود ایران روشنگری‌های بیشتری در ارتباط با اقدام عملی گام دوم چارچوب همکاری پیرامون چاشنی های انفجاری (EBW) صورت داده است. (بنگرید به بند 65 گزارش) آژانس بر اساس تحلیل خود از اطلاعات ارائه شده توسط ایران در ارتباط با شش اقدام عملی در گام دوم، در حال حاضر هیچ موضوع باقیمانده ای را در ارتباط با این اطلاعات شناسایی نکرده است.

10. به عنوان بخشی از تلاشها برای پیشبرد گفت‌وگو در سطوح بالا و افزایش همکاری میان آژانس و ایران، در تاریخ 17 آگوست 2014 مدیرکل جلساتی را با رئیس جمهور اسلامی ایران، جناب آقای حسن روحانی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، جناب آقای علی اکبر صالحی و وزیر امور خارجه، جناب آقای محمدجواد ظریف برگزار نمود. در این نشست ها مدیرکل بر اهمیت اجرای به موقع چارچوب همکاری تاکید کرد. مدیرکل، اعلان ایران مبنی بر تعهد قوی آن کشور، بیان شده در سطوح بالا، برای اجرای چارچوب همکاری را مورد توجه قرار داد. مدیر کل همچنین اظهار تمایل ایران برای شتاب بخشیدن به حل و فصل همه مسائل باقیمانده را مورد توجه قرار داد.

11. در ارتباط با چاشنی های EBW، مدیرکل توجه نمود که ایران اطلاعات و توضیحاتی را راجع به تصمیمش در اوایل 2000 میلادی برای توسعه چاشنی های ایمن به آژانس ارائه داده است. وی توجه نمود که ایران همچنین اطلاعات و توضیحاتی پیرامون فعالیتش بعد از سال 2007 میلادی در ارتباط با کاربرد چاشنی‌های EBW‌ در صنعت نفت و گاز که با رویه‌های تخصصی این صنعت ناسازگاز نیست، به آژانس ارائه داده است. مدیرکل همچنین توجه نمود که آژانس نیازمند بررسی همه مسائل باقیمانده گذشته، از جمله چاشنی های EMB، و قرار دادن همه آنها در یک "سیستم" و ارزیابی "سیستم" در کلیت آن می‌باشد.

12. در جریان جلسات فنی در تهران در تاریخ 16 و 17 آگوست 2014، مقامات ایران و آژانس نحوه حرکت رو به جلو با اقدامات عملی موجود و از جمله پنج اقدام عملی در گام سوم چارچوب همکاری مورد توافق در می 2014 را مورد بحث قرار دادند. آژانس همچنین پیشنهاد نمود درخصوص اقدامات عملی جدید، که به عنوان گام بعدی در چارچوب همکاری صورت می گیرند، بحث شود.

13. در تاریخ 25 آگوست 2014، آژانس با هدف پیشبرد فرایند چهار نامه به ایران ارسال نمود. آژانس از جمله پیشنهاد کرد که تا قبل از پایان ماه آگوست نشستی در تهران برگزار شود تا به ایران و آژانس این فرصت را بدهد تا به پنج اقدام عملی در گام سوم چارچوب همکاری بپردازند. آژانس همچنین از ایران دعوت کرد تا اقدامات عملی جدید برای پرداختن به نگرانی های اظهار شده از سوی آژانس در ضمیمه گزارش GOV/2011/65 را پیشنهاد کند.

14. ایران سه اقدام از پنج اقدام توافق شده با آژانس در گام سوم چارچوب همکاری را اجرا کرده است که دو مورد آن بعد از مهلت مورد توافق یعنی 25 آگوست 2014 به شرح ذیل انجام شده است:

• اطلاعات مورد توافق طرفین را ارائه و یک دیدار فنی از مرکز تحقیق و توسعه سانتریفیوژ را فراهم کرده است (در 30 آگوست 2014).

•اطلاعات مورد توافق طرفین را ارائه و دسترسی هدایت شده به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتر سانتریفیوژ و تاسیسات انبار را فراهم کرده است(آخرین مورد آن در تاریخ 18 و 19 آگوست 2014 صورت گرفته است).

• رهیافت پادمانی برای رآکتور IR-40 را نهائی کرده است (درتاریخ 31 آگوست 2014)

آژانس تایید می‌کند که ایران این اقدامات عملی در گام سوم چارچوب همکاری را اجرا کرده است و آژانس در حال تحلیل اطلاعات ارائه شده توسط ایران می‌باشد.

15. در نامه مورخ 28 آگوست 2014، ایران از جمله آمادگی خود را برای میزبانی یک نشست فنی با آژانس در تهران در تاریخ 31 آگوست 2014 ابراز داشت. در این نشست بحث با آژانس درخصوص دو اقدام عملی دیگر در گام سوم چارچوب همکاری در ارتباط با موضوع انفجارات بزرگ و محاسبات انتقال نوترونی (بنگرید به ضمیمه 1) را آغاز کرد و توافق شد که جلسه فنی دیگری برگزار شود.

16. در نامه پیش گفته مورخ 28 آگوست 2014، ایران همچنین پیشنهاد نمود که قبل از شناسائی هر اقدام جدیدی، نقشه راهی تدوین گردد. آژانس در پاسخ مورخ 4 سپتامبر 2014 خود بر دعوت از ایران (بنگرید به بند 13 بالا) برای پیشنهاد اقدامات عملی جدید در ارتباط با چارچوب همکاری به منظور پرداختن به نگرانی بیان شده از سوی آژانس در ضمیمه گزارش GOV/2011/65، بدون تاخیر بیشتر تاکید کرد. هیچ‌گونه اقدام عملی جدیدی تا کنون پیشنهاد نشده است.

17. همکاری ایران با آژانس و از جمله ارائه اطلاعات و تحلیل جاری آژانس به این سازمان کمک خواهد کرد تا به درک بهتری از برنامه هسته‌ای ایران دست یابد.

تاسیسات اعلام شده تحت موافقتنامه ایران .C

18. ایران طبق موافقتنامه پادمان خود، وجود 18 تاسیسات هسته‌ای و 9 مکان خارج از تاسیسات را که مواد هسته‌ای به طور معمول در آنجا استفاده می‌شود (LOFs) به آژانس اعلام نموده است (پیوست 2) . با وجود اینکه بعضی از فعالیتهایی که از سوی ایران در برخی از تاسیسات انجام می‌شود بر خلاف قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت است، همانطور که در ذیل نشان داده می‌شود، مع ذلک آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در این تاسیسات و مکان‌های خارج از تاسیسات(LOFs) ادامه می‌دهد‍.

D. فعالیتهای مرتبط با غنی سازی

19. ایران برخلاف قطعنامه‌های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی خود را در تاسیسات اعلام شده ذیل که تحت پادمان آژانس می باشد تعلیق نکرده است. با این حال از 20 ژانویه 2014، ایران UF6 غنی شده بالاتر از 5 درصد U-235 را تولید نکرده و تمام ذخایر UF6 غنی شده تا 20 درصد U-235 ایران یا از طریق رقیق سازی و یا تبدیل، مورد فرآوری بیشتر قرار گرفته است. تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی در تاسیسات اعلام شده ایران تحت پادمان آژانس است و همه مواد هسته‌ای ‍، آبشارهای نصب شده و ایستگاههای خوراک دهی و کنارگذاری در این تاسیسات تحت اقدامات مراقبتی و نظارتی آژانس قرار دارند.

20. ایران اعلام کرده است که هدف غنی سازی UF6تا 5 درصد اورانیوم 235 ، تولید سوخت برای تاسیسات هسته ای‌اش می باشد. ایران همچنین اعلام کرده است که هدف غنی سازی UF6تا 20 درصد اورانیوم 235 ، تولید سوخت برای رآکتورهای تحقیقاتی می‌باشد.

21. از زمانی که ایران غنی سازی اورانیوم را در تاسیسات اعلام شده خود آغاز نموده است، در آن تاسیسات موارد ذیل را تولید کرده است:

•12777 کیلوگرم ( 795+ کیلوگرم از زمان گزارش قبلی مدیرکل) UF6 غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 که 7765 کیلوگرم (710- کیلوگرم از زمان گزارش قبلی مدیرکل) آن به شکل UF6غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 باقی مانده است و بقیه مشمول فرآوری بیشتری شده اند (نگاه کنید به ضمیمه III): و

• تا آن نقطه‌ای که ایران تولیدUF6غنی شده تا 20 درصد اورانیوم 235را متوقف کرد، با تولیدی برابر 447.8 کیلوگرم از این مواد، تمام مواد تولید شده مورد فرآوری بیشتر از طریق کاهش غنا یا تبدیل به اکسید اورانیوم واقع شده اند ( نگاه کنید به ضمیمه III).

D.1 -نطنز

22. کارخانه غنی سازی سوخت: کارخانه غنی سازی سوخت (FEP) یک کارخانه غنی سازی برای تولید اورانیوم با غنای پایین(LEU) غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 می باشد که اولین بار در سال 2007 راه اندازی شد. این کارخانه به سالن تولید A و سالن تولید B تقسیم شده است. مطابق با اطلاعات طراحی ارائه شده توسط ایران، 8 واحد برای سالن تولیدA برنامه ریزی شده است که هر واحد شامل 18 آبشار است و مجموعا حدود 25000 سانتریفیوژ در 144 آبشار دارد . در حال حاضر یک واحد آن دارای سانتریفیوژهای IR-2m، پنج واحد آن دارای سانتریفیوژهای IR-1 می باشد و دو واحد دیگر سانتریفیوژ ندارد. ایران هنوز باید اطلاعات طراحی مشابه را برای سالن تولید B ارائه نماید.

23. تا 13 آگوست 2014 وضعیت از زمان گزارش قبلی مدیرکل بدون تغییر باقی ماند: سانتریفیوژهای IR-2m بطور کامل در شش آبشار نصب شده بودند، هیچکدام از این آبشارها با UF6 طبیعی خوراک دهی نشده‌اند و کار نصب اولیه 12 آبشار دیگر با سانتریفیوژ هایIR-2m در این واحد تکمیل گردیده بود.

24. تا تاریخ 13 آگوست 2014 در پنج واحد حاوی سانتریفیوژهایIR-1 وضعیت از زمان گزارش قبلی مدیر کل بدون تغییر باقی ماند: 90 آبشار بطور کامل نصب شده بود که 54 آبشار با UF6 طبیعی خوراک دهی می شد. همانطور که قبلا گزارش شد، کار نصب اولیه 36 آبشار با سانتریفیوژ هایIR-1 در دو واحدی که دارای سانتریفیوژ نبودند تکمیل شده بود.

25. تا تاریخ 12 آگوست 2014، ایران 141513 کیلوگرم UF6طبیعی را به آبشارهای کارخانه غنی سازی سوخت که تولید آن در فوریه 2007 آغاز شد و مجموعا 12464 کیلوگرم UF6 غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 تولید می کرد خوراک دهی کرده است.

26. در تاریخ 17 آگوست 2014 ایران به آژانس اطلاع داد که 4118 کیلوگرم UF6 غنی شده تا 2% اورانیوم 235 را به اورانیوم طبیعی رقیق خواهد کرد.

27. آژانس بر اساس نتایج آنالیز نمونه های محیط زیستی گرفته شده در کارخانه غنی سازی سوخت و سایر فعالیتهای راستی آزمایی نتیجه گرفته است که این تاسیسات همانگونه که از سوی ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی گزارش شده عمل نموده است.

28. کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت (PFEP): کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت جزو تاسیسات تولید اورانیوم با غنای پایین و جزء تاسیسات تحقیقات و توسعه است که نخستین بار در اکتبر 2003 راه اندازی شده است. این تاسیسات می تواند شش آبشار را در خود جای دهد و به دو محوطه تقسیم می شود که یکی برای تولید UF6غنی سازی شده تا 20 درصد اورانیوم 235 (آبشارهای 1 و 6) تعیین شده و محوطه دیگر برای تحقیق و توسعه (آبشارهای 2 ، 3 ، 4 و 5) تعیین شده است.

29. محوطه تولید: همانطور که در گزارش قبلی مدیر کل نشان داده شد ، ایران خوراک دهی به آبشارهای 1 و 6 با UF6 با غنای 5% اورانیوم 235 را متوقف کرده و در عوض آبشارها را با UF6 طبیعی خوراک دهی می کند. در تاریخ 8 فوریه 2014 ایران بخشهای بروز شده پرسشنامه اطلاعات طراحی را ارائه نمود و ضمن آن اعلام کرد که اقداماتی را «به سبب تغییر در سطح غنی سازی» انجام داده است و این اقدامات «بطور موقت در طول نخستین مرحله اجرای برنامه اقدام مشترک» اتخاذ گردیده است. از زمانی که برنامه اقدام مشترک اجرایی شد ایران آبشارهای 1 و 6 را به صورت به هم متصل بکار نیانداخته است.

30. تا 20 ژانویه 2014 که ایران تولید UF6با غنای 20% اورانیوم 235 را متوقف کرد، این کشور 1630.8 کیلوگرم UF6 با غنای 5% اورانیوم 235 را به آبشارهای 1 و 6 خوراک دهی کرده یعنی از زمان آغاز تولید از فوریه 2010 و در مجموع 201.9 کیلوگرم UF6با غنای 20% اورانیوم 235 تولید کرده بود که تمام آن از فرآیند کنار گذاشته شده و این موضوع از سوی آژانس راستی آزمایی شده است. بین 20 ژانویه 2014 و 18 آگوست 2014، ایران 519.2 کیلوگرم UF6 طبیعی را به آبشارهای 1 و 6 در کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت خوراک دهی کرده و مجموعا 49.7 کیلوگرم UF6 با غنای 5% اورانیوم 235 تولید نمود.

31. محوطه تحقیق و توسعه : از زمان گزارش قبلی مدیرکل، ایران به طور متناوب UF6طبیعی را به سانتریفیوژهای IR-6s به عنوان ماشین‌های مجزا و به سانتریفیوژهایIR-1، IR-2m، IR-4 و IR-6 ، بعضی اوقات به ماشین‌های مجزا و گاهی به آبشارهایی با اندازه های گوناگون خوراک دهی کرده است. تک سانتریفیوژ نصب شده IR-5 هنوز با UF6طبیعی تغذیه نشده است. همانطور که در گزارش قبلی مدیر کل نشان داده شده است آژانس همچنین «غلاف» جدیدی را مشاهده کرده است که در جای خود برقرار مانده است ولی بدون اتصال می‌باشد.

32. بین 6 مه 2014 و 18 آگوست 2014، تقریباٌ در مجموع397.8 کیلوگرم UF6 طبیعی به سانتریفیوژهای محوطه تحقیق و توسعه خوراک دهی شده است ، اما هیچ اورانیوم با غنای پایینی به دلیل اینکه محصول و دور ریز آن در پایان فرآیند دوباره ترکیب شده اند کنار گذاشته نشده است.

33. بین 20 ژانویه 2014 و 20 ژوئیه 2014 ایران 108.4 کیلوگرم از موجودی UF6 با غنای 20% اورانیوم 235 را رقیق کرد.

34. براساس نتایج آنالیز نمونه های زیست محیطی در کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت و سایر اقدامات راستی آزمایی، آژانس نتیجه گرفته است که تاسیسات، همانطور که ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی(DIQ) مربوطه اعلام نموده، فعالیت کرده است.

D.2. فوردو

35. کارخانه غنی سازی سوخت فوردو:کارخانه غنی سازی سوخت فوردو بر اساس پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) مورخ 18 ژانویه 2012، یک کارخانه غنی سازی با استفاده از سانتریفیوژ برای تولید UF6 غنی شده تا 20 درصد اورانیوم 235 و تولید UF6 غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 می باشد. این تاسیسات که برای اولین بار در سال 2011 راه اندازی شد به نحوی طراحی شده است که 2976 سانتریفیوژ را در 16 آبشار در بر می گیرد و بین واحد یک و واحد دو تقسیم شده اند. تا کنون همه سانتریفیوژهایی که نصب شده‏‌اند از نوع ماشینهای IR-1 هستند . ایران در تاریخ 8 فوریه 2014 اطلاعات روزآمدی را برای بخشهایی از پرسشنامه اطلاعات طراحی ارائه نمود و ضمن آن اعلام کرد که اقداماتی را «به سبب تغییر در سطح غنی سازی» انجام داده و این اقدامات را «بطور موقت در طول اجرای مرحله اول برنامه اقدام مشترک» به انجام رسانده است.

36. همانطور که در گزارش قبلی مدیر کل گفته شد ایران خوراک دهی چهار آبشار واحد دو با UF6 غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 را که قبلا برای این منظور بکار گرفته شده بود متوقف کرد و در عوض از آن زمان شروع به خوراک دهی آنها با UF6طبیعی کرده است. ایران از زمان اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک دیگر این آبشارها را به نحوی که به هم متصل شده باشند بکار نگرفته است. هیچ یک از 12 آبشار دیگر در کارخانه غنی سازی سوخت فوردو با UF6 خوراک دهی نشده بودند.

37. آژانس در نتیجه راستی آزمایی موجودی فیزیکی (PIV)که بین تاریخ های 18 ژانویه تا 2 فوریه 2014 در کارخانه غنی سازی سوخت فوردو اجرا کرد، موجودی فیزیکی اعلام شده از سوی ایران در تاریخ 20 ژانویه 2014 را با تقریب های سنجش که بطور عادی به چنین تاسیساتی مربوط می شود راستی آزمایی نمود.

38. ایران تا تاریخ 20 ژانویه 2014 که تولید UF6غنی شده تا غنای 20 درصد اورانیوم 235 را متوقف نمود مقدار 1806 کیلوگرم UF6 غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 را به آبشارهای کارخانه غنی سازی سوخت فوردو خوراک دهی کرده بود که تولید آن از دسامبر 2011 شروع شد ودر مجموع تقریبا 245.9 کیلوگرم UF6 غنی شده تا 20 درصد اورانیوم 235 را تولید کرده بود که همه آن از آن زمان از فرآیند کنار گذاشته شد و از سوی آژانس مورد راستی آزمایی قرار گرفته است. ایران بین تاریخهای 20 ژانویه 2014 و 17 آگوست 2014 مقدار 1349.7 کیلوگرم UF6 طبیعی را به داخل آبشارهای کارخانه غنی سازی سوخت فوردو خوراک دهی کرد و در مجموع 142.7 کیلوگرم UF6 غنی شده تا 5 درصد اورانیوم 235 را تولید نمود.

39. بر اساس نتایج تحلیل نمونه‌های زیست محیطی در تأسیسات فوردو و سایر اقدامات راستی آزمایی، آژانس به این نتیجه رسیده است که این تأسیسات همان گونه که ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی برای تاسیسات فوردو اعلام داشته فعالیت نموده است.

D.3. سایر فعالیتهای مربوط به غنی سازی

40. ایران کماکان دسترسی مدیریت شده مستمر به کارگاه های سوار کردن سانتریفیوژ ها، کارگاه های تولید روتور سانتریفیوژها و تاسیسات ذخیره سازی را به آژانس ارائه می دهد. این دسترسی ها و همچنین اطلاعات مربوطه که مورد توافق دو طرف قرار گرفته است نیز طبق یکی از اقدامات عملی در ارتباط با چارچوب همکاری (نگاه کنید به بند 14 در بالا) از سوی ایران ارائه خواهد شد. ایران همچنین به عنوان بخشی از این دسترسی مدیریت شده، موجودی مجموعه های روتور سانتریفیوژ را که باید جایگزین آن سانتریفیوژهایی که از کار افتاده اند شوند به آژانس ارائه داده است. آژانس اطلاعات ارائه شده از سوی ایران را آنالیز کرده و بنا به درخواست، روشنگریهای اضافی نیز دریافت نموده است. از زمان اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک، آژانس بر اساس آنالیز همه اطلاعاتی که از سوی ایران ارائه شده و دسترسی مدیریت شده و سایر اقدامات راستی آزمایی که انجام داده است می تواند تایید نماید که تولید و سوار کردن روتور سانتریفیوژ با برنامه ایران برای جایگزینی سانتریفیوژهای آسیب دیده آن همخوانی دارد.

41. پیرو یکی از اقدامات عملی مورد توافق در رابطه با گام سوم چارچوب همکاری (بند 14 بالا را ببینید)، ایران اطلاعات مورد توافق مشترک را فراهم آورده و ترتیبات لازم برای یک بازدید فنی توسط آژانس از یک مرکز تحقیق و توسعه سانتریفیوژ را انجام داد که آژانس این بازدید را در 30 آگوست 2014 به انجام رسانید.

E. فعالیت های بازفرآوری

42. متعاقب قطعنامه های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت، ایران موظف است تا فعالیت های بازفرآوری خود از جمله تحقیق و توسعه را به حال تعلیق درآورد. همانطور که در گزارش قبلی مدیر کل گفته شده است ایران اعلام کرده است که «در طول مرحله اول بازه زمانی (شش ماه) ایران به مراحل فعالیتهای بازفرآوری یا ساخت تاسیساتی که قادر به بازفرآوری باشد مشغول نخواهد شد.» ایران طی نامه مورخ 27 آگوست به آژانس خاطرنشان ساخته است که این "اقدام داوطلبانه در راستای تمدید برنامه اقدام مشترک (JPA) تمدید شده است.

43. آژانس نظارت خود را بر کاربرد سلولهای داغ در راکتور تحقیقاتی تهران TRR و تاسیسات تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن، ید و زینون (MIX) ادامه داده است. آژانس در تاریخ 12 آگوست 2014 یک بازرسی و راستی آزمایی اطلاعات طراحی (DIV) را در رآکتور تحقیقاتی تهران و در تاریخ 13 آگوست 2014 یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی را در تاسیسات MIX انجام داده است. آژانس در ارتباط با رآکتور تحقیقاتی تهران، تاسیسات MIX و دیگر تاسیساتی که آژانس در ایران به آنها دسترسی دارد، می تواند تایید کند که هیچ گونه فعالیت مرتبط با بازفرآوری وجود ندارد.

F. پروژه های مرتبط با آب سنگین

44. برخلاف قطعنامه‌های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت، ایران کار بر روی تمامی پروژه های مرتبط با آب سنگین را معلق نکرده است. اما از زمان اجرای برنامه اقدام مشترک نه هیچگونه قطعات اصلی در رآکتور IR-40 نصب کرده و نه مجموعه های سوخت هسته‌ای برای رآکتور IR-40 در کارخانه تولید سوخت (FMP) تولید کرده است (بند 57 زیر را ببینید).

45. رآکتور IR-40: رآکتور IR-40 که تحت پادمان آژانس قرار دارد یک رآکتور تحقیقاتی متوسط آب سنگین 40 مگاواتی است و به نحوی طراحی شده است که حاوی 150 مجموعه سوخت اورانیوم طبیعی به شکل UO2 می باشد.

46. در تاریخ 11 آگوست 2014 میلادی، آژانس یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی (DIV) در راکتور IR-40 انجام داد و مشاهده نمود که از زمان گزارش قبلی مدیر کل هیچ یک از قطعات اصلی باقیمانده رآکتور نصب نشده اند. متعاقب یکی از اقدامات عملی توافق شده در ارتباط با چارچوب همکاری، همانگونه که قبلا" اشاره شد (بند 14 در بالا) ایران در تاریخ 30 آگوست 2014 رهیافت پادمانی برای رآکتور IR-40 را با آژانس نهائی کرد.

47. کارخانه تولید آب سنگین: کارخانه تولید آب سنگین (HWPP) تاسیساتی برای تولید آب سنگین با ظرفیت طراحی سالانه تولید 16 تن آب سنگین مخصوص رآکتور است.

48. همانگونه که قبلا" گزارش شد، اگرچه HWPP تحت پادمان آژانس نیست اما در تاریخ 8 دسامبر 2013 تحت موضوع دسترسی مدیریت شده از سوی آژانس قرار گرفت. در طول دسترسی مدیریت شده ایران همچنین اطلاعات مربوطه مورد توافق دوطرف را به آژانس ارائه داد. علاوه بر آن دسترسی به محل ذخیره آب سنگین در تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) در اصفهان آژانس را قادر ساخته است تا آب سنگین را مشخص نمایند.

G. تبدیل اورانیوم و ساخت سوخت

49. ایران شماری از فعالیت ها را در تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF)، کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده (EUPP)،کارخانه ساخت سوخت (FMP) و کارخانه تولید صفحه سوخت FPFP در اصفهان به شرح ذیل انجام می دهد که مغایر با تعهدات آن برای تعلیق کل فعالیتهای مرتبط با غنی سازی و طرحهای مرتبط با آب سنگین است با وجود این که آن تاسیسات تحت پادمان آژانس قرار دارند.

50. ایران از زمانی که تبدیل و تولید سوخت را در تأسیسات اعلام شده خود آغاز نموده از جمله به موارد زیر اقدام نموده است:

•550 تن UF6طبیعی را در تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) تولید نموده که 163 تن آن به کارخانه غنی سازی سوخت (FEP) انتقال یافته است؛

•چهار تن UF6 طبیعی را از UCF به کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده (EUPP)منتقل کرده است . علاوه بر این 4.3 تن UF6 غنی شده تا غنای 5%اورانیوم 235 از FEP به EUPP انتقال یافته است.

•1505 کیلوگرم UF6غنی شده تا غنای 5%اورانیوم 235 را به فرایند تبدیل در EUPP تزریق کرده است.

•53 کیلوگرم از UF6غنی شده تا غنای 3.34 درصد اورانیوم 235 را به فرآیند تبدیل تحقیق و توسعه تزریق کرده است و 24 کیلوگرم اورانیوم را به شکل UO2 تولید نموده است؛

•337.2 کیلوگرم از UF6 غنی شده تا غنای20%اورانیوم 235 (34 کیلوگرم بیشتر از زمان گزارش پیشین مدیر کل) به فرآیند تبدیل در کارخانه تولید صفحه سوخت (FPFP) تزریق کرده و 162.3 کیلوگرم اورانیوم به شکل U3O8 تولید کرده است؛

51. تاسیسات تبدیل اورانیوم: تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) تاسیساتی برای تولید UF6 و UO2 طبیعی از کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) است. همچنین طبق برنامه ریزی انجام شده، تاسیسات تبدیل اورانیوم، UF4 از UF6 ضعیف شده و قالبهای فلزی اورانیوم از UF4 طبیعی و ضعیف شده تولید خواهد کرد.

52. درتاریخ 26 جولای 2014 ایران آژانس را مطلع ساخت که در تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) فعالیتهای تحقیق و توسعه روی بازیابی اورانیوم از پسماند مایع و جامد ناشی از فعالیتهای تبدیل در تاسیسات تبدیل اورانیوم (UFC) انجام می دهد.

53. در محدوده زمانی بین 17 تا 21 می 2014 آژانس یک PIV در تاسیسات تبدیل اورانیوم (UFC) انجام داد که نتایج آن از سوی آژانس در حال ارزیابی است.

54. ایران اعلام کرده است که تا تاریخ 10 آگوست 2014 ؛ 13.8 تن اورانیوم طبیعی به شکل پودر دی اکسید اورانیوم (UO2 ) از طریق تبدیل UOC تولید کرده است . آژانس راستی آزمائی کرده است که تا همان تاریخ، ایران 13.2 تن اورانیوم طبیعی به شکل پودر دی اکسید اورانیوم ( UO2) به کارخانه تولید سوخت ( FMP ) منتقل کرده است.

55. کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده (EUPP): این کارخانه تاسیساتی برای تبدیل UF6 غنی شده تا غنای 5% اورانیوم 235 به پودر UO2 می باشد. همانگونه که در گزارش قبلی مدیرکل اشاره شده است، ایران در می 2014 این تاسیسات را با استفاده از اورانیوم طبیعی فعال نمود. بعنوان بخشی از فعالیت ایران تا تاریخ 30 آگوست 2014 میلادی ایران مجموعا" 2790 کیلوگرم UF6 طبیعی به پروسه تبدیل تزریق کرده و 167 کیلوگرم اورانیوم به شکل دی اکسید اورانیوم (UO2 ) تولید کرده است. در جولای 2014، این کارخانه فعالیت عملیاتی خود را آغاز نموده و از آن زمان ایران 1505 کیلوگرم UF6 غنی شده تا غنای 5% اورانیومU-235 به پروسه تبدیل برای تولید دی اکسید اورانیوم (UO2) تزریق کرده است.

56. کارخانه تولید سوخت (FMP): کارخانه تولید سوخت، تاسیساتی است که برای نیروگاه ها و رآکتورهای تحقیقاتی مجموعه های سوخت هسته ای تولید می کند. (بنگرید به پیوست 3)

57. آژانس در تاریخهای 16 و 17 آگوست 2014 یک مورد بازرسی و یک مورد راستی آزمایی اطلاعات طراحی (DIV) در کارخانه تولید سوخت (FMP)‌ انجام داد و راستی آزمایی نمود که ایران به توقف تولید مجموعه های سوخت هسته ای با استفاده از دی اکسید اورانیوم طبیعی برای رآکتور IR-40 ادامه داده و اینکه همه مجموعه های سوختی که قبلا تولید شده بودند در کارخانه تولید سوخت باقی مانده اند.

58. کارخانه ساخت صفحه سوخت (FPFP): کارخانه ساخت صفحه سوخت، تاسیساتی است که UF6 غنی شده تا غنای 20 درصد اورانیوم U-235 را به U3O8 تبدیل می کند و مجموعه های سوخت ساخته شده از صفحات سوخت حاوی U3O8 را تولید می نماید. (بنگرید به پیوست 3)

59. همانگونه که قبلا" گزارش شد، ایران در ژانویه 2014 بیان داشته است که «در خلال گام اول بازه زمانی (شش ماه)، ایران اعلام می دارد که هیچگونه خط بازتبدیل برای تبدیل مجدد اکسید اورانیوم غنی شده تا 20 درصد U-235 به UF6 غنی شده تا 20 درصد U-235 وجود ندارد.» ایران طی نامه ای به آژانس در تاریخ 27‌ آگوست 2014 خاطرنشان ساخت که این "اقدام داوطلبانه" در راستای تمدید برنامه اقدام مشترک (JPA) تمدید شده است. آژانس در تاریخ های 18 و 19 آگوست 2014 یک مورد بازرسی و یک مورد راستی آزمایی اطلاعات طراحی از کارخانه تولید صفحه سوخت انجام داد که طی آن تایید نمود که هیچ خط فرآیندی در کارخانه برای بازتبدیل اکسید اورانیوم به UF6 وجود ندارد.

60. آژانس راستی آزمایی نمود که ایران تا تاریخ 17 آگوست 2014، جمعا" به میزان 337.2 کیلوگرم از UF6 غنی شده تا غنای 20 درصد اورانیوم U-235 (227.6 کیلوگرم اورانیوم) را به فرآیند تبدیل کارخانه ساخت صفحه سوخت خوراک دهی نموده و به میزان 162.3 کیلوگرم از اورانیوم به شکل U3O8 تولید نموده است . آژانس همچنین راستی آزمایی کرد که 44 کیلوگرم از اورانیوم در پسماند جامد و مایع قرار دارد. باقیمانده اورانیوم نیز که به فرآیند تزریق شده بود، همچنان در فرآیند و در پسماند باقی مانده است.

61. آژانس راستی آزمایی نموده است که تا تاریخ 17 آگوست 2014 ، ایران یک مجموعه سوخت آزمایشگاهی و 27 مجموعه سوخت از نوع رآکتور تحقیقاتی تهران را در کارخانه تولید صفحه سوخت تولید کرده است که 20 مجموعه آن شامل مجموعه آزمایشگاهی به رآکتور تحقیقاتی تهران انتقال یافته است.

.H ابعاد نظامی احتمالی

62. گزارشهای قبلی مدیر کل مسایل باقیمانده مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران و اقداماتی را که لازم است ایران برای حل و فصل این مسایل انجام دهد مشخص نموده اند. آژانس کما کان نسبت به وجود احتمالی فعالیتهای آشکار نشده مرتبط با امور هسته ای که سازمانهای نظامی مربوطه در آن دخیل بوده اند از جمله فعالیتهای مرتبط با توسعه یک کلاهک هسته ای برای موشک نگران باقی مانده است. ایران ملزم شده است تا بطور کامل با آژانس در زمینه همه موضوعات باقیمانده بویژه آنها که نگرانی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران را بالا می برد، همکاری نماید که این امر شامل اجازه دسترسی بدون تاخیر به همه سایتها، تجهیزات، اشخاص و اسناد مورد درخواست آژانس می باشد.

63. ضمیمه گزارش نوامبر 2011 مدیرکل (GOV/2011/65) تحلیل مفصلی از اطلاعات در دسترس آژانس در آن زمان را ارائه نمود که نشان می داد ایران فعالیتهایی را اجرا کرده است که با توسعه یک وسیله انفجاری هسته ای مرتبط است. بنا به ارزیابی آژانس این اطلاعات روی هم رفته معتبر هستند. آژانس از نوامبر 2011 اطلاعات بیشتری بدست آورده است که تحلیل مندرج در ضمیمه مذکور را بیشتر مورد تایید قرار می دهد.

64. در فوریه 2012 ایران نگرانی های آژانس را بیشتر بدلیل اینکه برپایه ادعاهای بی اساس میباشد، رد کرده است. دریک نامه به تاریخ 28 اوت 2014 ایران اعلام نموده که بیشتر موضوعات در ضمیمه GOV/2011/65 فقط ادعاهایی است که ارزش بررسی ندارند.

65. همانگونه که در بالا اشاره شد (بند 9) یکی از هفت اقدام عملی موافقت شده در گام دوم چهارچوب برای همکاری در تاریخ 20 مه 2014 شامل اقدام ایران در ارائه "اطلاعات و توضیحات به آژانس بمظور ارزیابی نیاز و یا کاربرد بیان شده از سوی ایران برای توسعه چاشنی های EBW(Exploding Bridge Wire detonators )" می باشد. در این ارتباط و همانگونه که درگزارش قبلی مدیر کل مشخص شده، ایران اطلاعات و توضیحاتی در آوریل 2014 و اطلاعات و توضیحات اضافی شامل نشان دادن اسناد در مه 2014 ارائه نمود تا نظر خود را در خصوص نیاز به توسعه چاشنی های EBW و کاربردهای آن ثابت نماید. در یک جلسه فنی در تهران در 16 اوت 2014 آژانس از ایران برای شفاف سازی بیشتر در خصوص موارد مشخص ارائه شده درخواست نمود.

66. در نشست فنی مورخ 16 و17 اوت 2014 ایران و آژانس مذاکراتی را نیز بر روی اقدامات عملی مرتبط با انجام انفجارات پر قدرت و محاسبات انتقال نوترون انجام دادند. همانگونه که در بالا ( پارگراف 15) مشخص شده است، در جلسه فنی در تهران در 31 اوت 2014، آژانس و ایران مذاکرات خود را بر روی این دو اقدام عملی آغاز نموده و موافقت کردند تا جلسه دیگری برگزار گردد.

67. از زمان گزارش قبلی مدیرکل ، آژانس از طریق تصاویر ماهواره ای در محل مشخصی از پارچین فعالیتهای ساختمانی در حال اجرا را مشاهده نموده که نشان دهنده برداشتن / جایگزین کردن یا بازسازی سازه های دیوار خارجی دو ساختمان اصلی سایت است. در یکی از این ساختمانها سقف آن برداشته و جایگزین شده است. شواهدی از انباشت های مواد ، پس مانده ها و تجهیزات نشان می دهد که احتمالا فعالیتهای ساختمانی به دو ساختمان دیگر سایت گسترش پیدا کرده است. این فعالیتها به احتمال زیاد توانایی آژانس برای اجرای یک راستی آزمایی موثر را تضعیف کرده است. مهم است که ایران جواب سوالات آژانس را ارائه نموده و اجازه دسترسی به مکانهای مشخص مورد سوال را صادر نماید.

68. همانگونه که در گزارش قبلی مدیر کل مشخص شده و همانطور که توسط مدیر کل در جلساتش در تهران در 17 اوت 2014 تاکید شده، لازم است آژانس قادر گردد یک ارزیابی سیستمی از موضوعات باقی مانده مندرج در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 مدیرکل (GOV/2011/65) انجام دهد. این مستلزم بررسی و به دست آوردن درکی از هر موضوع در جای خودش است و سپس همه موضوعات را با یکدیگر در یک سیستم قرار داده و آن سیستم را به عنوان یک مجموعه ارزیابی نماید.

.I اطلاعات طراحی

69. بر اساس مفاد موافقتنامه پادمان و قطعنامه های شورای حکام و شورای امنیت، ایران ملزم شده است تا مفاد کد اصلاحی 3.1 بخش عمومی ترتیبات فرعی موافقتنامه پادمان را در مورد ارائه زود هنگام اطلاعات طراحی اجرا نماید.

-J پروتکل الحاقی

70. برخلاف قطعنامه های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت، ایران پروتکل الحاقی را اجرا نمی نماید. آژانس در موقعیتی نخواهد بود که تضمین معتبر درباره فقدان مواد و فعالیتهای هسته ای اعلام نشده در ایران را ارائه دهد مگر اینکه و تا زمانیکه ایران همکاری لازم را با آژانس از جمله اجرای پروتکل الحاقی بعمل آورد.

K . سایر موضوعات

71. در تاریخ 12 اوت 2014 آژانس تایید کرد که 12 مجموعه سوختی که در ایران تولید شده و حاوی اورانیومی که در ایران تا 20 درصد U-235 غنی سازی شده بود در قلب راکتور تحقیقاتی تهران (TRR) قرار دارد. در همان تاریخ آژانس مشاهده نمود که مجموعه سوخت مدل مینی( IR-40 ( Mini IR-40 prototype‌ )در استخر ذخیره قرار داشت.

72. تا تاریخ 13 اوت 2014، آژانس تایید نمود که یک صفحه سوخت شامل ترکیبی از U3O8 (تا 20 درصد غنی شده) و آلومینیم، در تاسسیات مولیبدن، ید و زینون ( MIX ) وجود داشت که از کارخانه ساخت صفحات سوخت ( FPFP ) منتقل شده و برای فعالیتهای تحقیق و توسعه با هدف بهینه سازی تولید ایزوتوپ های مولیبدن 99 ، زنون 133 و ید 132 ( 99MO 133Xe و 132I ( مورد استفاده قرار دارد.

73. در 16 و 17 اوت 2014، آژانس یک بازرسی و یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی (DIV) در نیروگاه برق هسته ای بوشهر انجام داد، که در آن زمان رآکتور با صددرصد توان اسمی در حال کار بود.

74. ویزا برای یکی از اعضا تیم آژانس در ملاقات از ایران برای جلسه فنی در تهران در تاریخ 31 اوت 2014 صادر نشد. این برای سومین بار است که این فرد نمیتواند بعلت عدم صدور ویزا در جلسات فنی در تهران شرکت نماید. برای اینکه آژانس قادر باشد همه موضوعات باقی مانده را بطور موثر مورد بررسی قرار دهد مهم می باشد که هر کارمند تعیین شده توسط آژانس با تخصص لازم قادر باشد در فعالیتهای فنی آژانس در ایران شرکت نماید.

L. خلاصه:

75. درحالی که آژانس به فعالیت های راستی آزمایی در خصوص عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در تاسیسات هسته ای و مکان های خارج از تاسیسات هسته ای اعلام شده از سوی ایران که تحت توافقنامه پادمان هستند، ادامه می دهد ، آژانس در وضعیتی قرار ندارد که اطمینان موثقی درباره فقدان فعالیت ها و مواد هسته ای اعلام نشده ارائه دهد و بنابراین نمی تواند نتیجه گیری نماید که تمامی مواد هسته ای در ایران برای فعالیت های صلح آمیز هستند.

76. ایران یکی از پنج اقدام عملی که با آژانس در گام سوم چهاچوب برای همکاری موافقت شده بود را در مهلت مشخص شده اجرا نموده ، دو اقدام از پنج اقدام را بعد از مهلت مشخص شده انجام داده و مذاکره با آژانس در مورد دو اقدام عملی دیگر را آغاز نموده است.

77. اقدامات عملی جدید که بایستی در مرحله بعد در رابطه با چهارچوب برای همکاری انجام گیرد هنوز توسط ایران پیشنهاد نشده است.

78. مدیر کل بیانیه ایران در خصوص تعهد راسخ خود که توسط مقامات بلند پایه برای اجرای چهارچوب برای همکاری و تمایل ایران برای شتاب بخشیدن به حل همه موضوعات باقی مانده را مورد توجه قرار می دهد. اجرای به موقع چهارچوب برای همکاری جهت حل کلیه موضوعات باقی مانده ضروری میباشد.

79. ‌آژانس به نظارت و راستی آزمائی در ارتباط با اقدامات مندرج در برنامه اقدام مشترک (JPA) همانگونه که تمدید شده ادامه می دهد.

80. مدیرکل به گزارش دهی بصورت مناسب ادامه خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها