بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۴۵۷۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
افشاگری یا تهمت
رییس کمیسیون اصل 90 ادعایی را مطرح کرد که رسانه ها نیز به سادگی از کنار آن عبور کردند. وی از تبدیل شدن سازمان اوقاف و امور خیریه به یک زمین خوار خبر داده بود !
تدبیر24: تخلف و عدول از قانون و حدود اختیارات از جمله مواردی است که بدون توجه به شان و جایگاه باید با آن برخورد شود، اما در بیان این تخلفات باید توجه شود که مبادا طرح موضوع بدون تایید دستگاه قضایی تنها منجر به از بین رفتن اعتبار و آبروی آن دستگاه یا فرد شود. این موضوع گرچه ممکن است ساده و البته بدیهی به نظر برسد اما متاسفانه در مقام عمل بارها ثابت شده که توجه چندانی به این اصل نمی شود و بسیاری از شهروندان و حتی مسئولان به راحتی اتهامی را متوجه افراد با دستگاه ها می کنند که تا کنون در هیچ دادگاه قضایی صحت آن اثبات نشده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی تدبیر24، روز سیزدهم شهریور ماه امسال ، سرویس استانی خبرگزاری فارس، خبری به نقل از محمدعلی پورمختار ، رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی منتشر کرد (اینجا) که در آن صراحتا از سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان یک زمین خوار نام برده شده است. خبری که اصلا مورد توجه رسانه ها قرار نگرفت اما بدون شک رییس کمیسیون اصل 90 مجلس باید اطلاعات موثقی در این خصوص داشته باشد که حاضر به طرح آن در بیست و دومین نشست ملی مدیران کل دفاتر امور روستایی استانداری‌های سراسر کشور شده است.

پورمختار در این نشست که خبرنگار خبرگزاری فارس در همدان آن را پوشش خبری داده بود، از ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری ها انتقاد کرده و در پایان سخنانش صراحتا گفته بود: « سازمان اوقاف و امور خیریه به یک زمین خوار بزرگ تبدیل شده. اوقاف ادعای موقوفه بودن زمین‌های منابع طبیعی را می‌کند ولی در حالیکه برخی از آن‌ها اجاره داده و مجوز ساخت و ساز صادر کرده است. در حالی که اوقاف اجازه صدور مجوز ساخت و ساز را ندارد و تنها از نام ولایت سوء استفاده کرده است و نباید این اتفاق روی بدهد.»

پس از این سخنان اما واکنش خاصی از سوی سازمان اوقاف مطرح نشد و حتی حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز اعلام کرد که فعلا قصد صحبت درباره این موضع را ندارد.
البته رییس کمیسیون اصل 90 مجلس نیز جزئیات بیشتر از اطلاعاتی که با استناد به آن این سخنان را به زبان آورده بود ارائه نکرد. خبر روی خروجی خبرگزاری فارس نیز باقی ماند تا شائبه احتمال اشتباه سهوی خبرنگار نیز از بین برودو البته همچنان معلوم نیست که اگر سازمان اوقاف متهم به زمین خواری است چرا قوه قضاییه وارد این موضوع نشده است؟

زمین خواری چیست؟

« تصرف اراضی دولتی و شخصی از سوی اشخاص یا مراجعی که با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاه های مختلف اداری و یا با شناسایی خلا های قانونی و گاه با جعل اسناد و مدارک به سو استفاده های مالی و ملکی می پردازند» این تعریف عامیانه ای است که می توان از زمین خواری ارائه کرد. کمیسیون اصل 90 مجلس شوراس اسلامی نیز در گزارشی زمين‌خواري را جرم پيچيده‌اي دانسته که دست‌هاي زيادي در پس آن ديده مي‌شود و برخورد قاطع قضايي مي‌تواند اين دست‌ها را قطع کند. هرچند به نظر مي‌رسد سازمان‌هاي دولتي بايد در واگذاري‌ها دقت کنند تا زمين‌ها و مستغلات به نام مردم و کام زمين‌خواران رها نشود.

با این تعارف احتمال اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه در واگذاری زمینی دچار اشتباهاتی شده و آن را به افراد سودجو واگذار کرده باشد وجود دارد. بهتر است ریاست محترم کمیسیون اصل 90 مجلس نیز هرچه زودتر اسناد و مدارک خود از این اقدام را در اختیار دستگاه قضایی قرار دهد چراکه بدون شک جناب آقای پور مختار بر این نکته واقفند که اینگونه سخن گفتن تنها اعتماد مردم به سازمان اوقاف و امور خیریه را خدشه دار می کند و اگر خدای نکرده ایشان مدرکی برای اثبات ادعای خود ندارند بهتر است حال که ماجرا به رسانه ها کشیده شده، هز چه زودتر از این سازمان عذزخواهی کند.

واکنش دیرهنگام؛ تهمت ها ناشی از شدت عمل است

سرانجام سه روز پس از رسانه ای شدن سخنان پورمختار،حجت الاسلام محمد مهدی حاتمی، معاون اوقافی ،حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف وامور خیریه به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: آنچه به عنوان « زمین خواری » به سازمان اوقاف نسبت داده شده است در حقیقت ناشی از رفتار بدون تسامحی است که این سازمان در ارتباط با حفظ موقوفات دارد.

وی با بیان اینکه سازمان سخت گیرانه و امینانه در حفظ کیان موقوفات از هیچ اقدامی در ارتباط با هیچ شخص حقیقی و حقوقی فرو گذاری نمی کند، افزود : شدت عمل در حفظ کیان موقوفات این پیام را برای واقفان ونیک اندیشان به دنبال دارد که بدانند هرجا تهمتی بی پایه واساس مطرح می شود ناشی از شدّت عمل است و دوری از تساهل و تسامح در رفتار امینانه نسبت به موقوفات و امانتی است که واقفین عزیز و حاکمیت اسلامی به این سازمان سپرده است.

معاون امور اوقافی سازمان اوقاف با بیان اینکه وقوع اشتباه در عملکردهای هر دستگاهی ممکن است، خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف نیز نقد مصلحانه و مشفقانه و مستند را می شنود و می پذیرد و قطعا بررسی می کند، اما بیان اتهام « تجاوز به قوانین » و « سوء استفاده از ارتباط با نهادهای حاکمیتی » در فضای عمومی جامعه و رسانه نتیجه ای جز « مشوّش نمودن ذهن مردم » و کاهش انگیزه های خیر خواهانه ایشان ندارد و مایه افسوس است که شخص یا اشخاصی بدون ملاحظه قانون و مصالح عمومی « در مجامع عمومی سخنانی را بیان می دارند که نه تنها پایه و اساس قانونی ندارد، بلکه اذهان عمومی جامعه رامشوش می کند و موجب ایجاد خدشه وآسیب به وقف به عنوان « نهاد ممتاز دینی » می شود.

واکنش معاون رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گرچه به نوعی سخنان پورمختار را تکذیب می کند اما هچمنان باید دید که رییس کمیسیون اصل 90 مجلس با استناد به چه اطلاعاتی چنین سخنانی را بر زبان آورده و سوال مهم تر اینکه در صورت اشتباه بودن سخنان پورمختار آیا یک نماینده باحضور در مجلس مجوز اتهام زنی به دستگاه ها و نهادهی دیگر را نیز کسب می کند؟

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۵
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
2
2
خوب که چی؟
به هدف سیاسی که داشتی رسیدی؟
راحت شدید؟ از خبرتون استفبال شد؟
امامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
0
1
واقعیت این است که اتهام...!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
0
0
درشهرستان ما که ......بیش ازیک سوم شهررا به بهانه ..نامعتبرونامعلوم درتصرف خودداردومی فروشد.کاشمر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
0
0
هر حرفی باید با دلیل ومدرک زد شود لطفا اقای پور مختار دلایل رو برای اثبات به دادگاه بدهد تا اداره اوقاف جواب بدهد در غیر اینصورت عذر خواهی کند
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها