بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۴۸۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
محمدجواد حق‌شناس فعال سياسي اصلاح طلب
به نظر مي‌رسد كه فضاي مجلس آينده يك فضاي سه قطبي يعني اصلاح‌طلبان با محوريت سيدمحمد خاتمي، ميانه‌روها با محوريت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و خردگرايان اصولگرايي با محوريت آقاي اكبر ناطق‌نوري خواهد بود.
تدبیر24: نظر آقاي عارف مبني بر اكثريت اصلاح‌طلبان در مجلس دهم و همچنين نظر آقاي جلايي‌پور مبني بر افزايش تعداد اصلاح‌طلبان در مجلس آينده، هردو مي‌توانند مباني درست و قابل دفاعي داشته باشد ولي هر كدام از يك منظر به مساله انتخابات نگاه كرده‌اند. شايد نگاه آقاي عارف مبتني بر ميزان راي و نفوذ اصلاح‌طلبان در جامعه سياسي ايران بوده باشد. اگر اين نظر را بر پايه آخرين انتخابات صورت گرفته در كشور بسنجيم روشن خواهد شد كه آراي اصلاح‌طلبان در شرايطي كه نامزد اصلي نداشته و فقط حمايت خود را از يك نامزد اعلام كرده بودند به تنهايي بيشتر از نصف آراي اخذ شده بود. به طوری که مجموع آراي ساير نامزدها به آراي فرد مورد حمايت اصلاح‌طلبان نرسيد.

اين در حالي است كه اگر نگاهي به 8 دوره انتخابات رياست‌جمهوري انداخته شود، آشكار مي‌شود همواره انتخابات رياست‌جمهوري نقش بسزايي در نتايج انتخابات مجلس داشته است. در واقع جريان پيروز انتخابات رياست‌جمهوري غالبا در انتخابات مجلس نيز پيروز شده است ولي بايد توجه داشت كه ممكن است جنس انتخابات رياست‌جمهوري با انتخابات مجلس متفاوت باشد كه اين تفاوت قابل تامل بوده و نيازمند دقت و موشكافي در تاكتيك تعيين‌كننده انتخابات مجلس يعني نظارتي است كه در سطح استان‌ها و شهرستان بر روند جاري انتخابات صورت مي‌گيرد. در 3 دوره اخير همچنين دوره‌هاي چهارم و پنجم مجلس صلاحیت طيف قابل توجهي از نامزدهای اصلاح‌طلب احراز‌ نشد و اين فرصتي را براي اصولگرايان ايجاد کرد تا بخت و اقبال بلندي در رسيدن به كرسي‌هاي مجلس داشته باشند. به نظر مي‌رسد كه نگاه آقاي جلايي‌پور نيز بيشتر متوجه همين مساله است.

اما باید گفت مهم‌ترين شاخصه‌هاي انتخابات زمينه‌چيني برای حضور حداكثري است. همانطور كه همه مي‌دانند مستندات تاييدصلاحيت يا عدم‌احراز صلاحيت‌ها بر اساس مستندات پرونده‌هاي قضايي مندرج در دستگاه قضايي، پرونده‌هاي كيفري موجود در نيروي انتظامي، پرونده‌هاي امنيتي مورد تاييد دستگاه‌هاي امنيتي همچون وزارت اطلاعات و در نهايت اسناد هويتي موجود در سازمان ثبت احوال انجام شده و تنها همين منابع قابل استناد هستند. خوشبختانه در انتخابات 92 شاهد حماسه سیاسی با حضور پرتعداد اقشار مختلف جامعه بودیم. اما اينكه در نهایت تركيب مجلس چه خواهد شد و چه كساني نمايندگان مجلس دهم را تشكيل خواهند داد به نظر مي‌رسد كه فضاي مجلس آينده يك فضاي سه قطبي يعني اصلاح‌طلبان با محوريت سيدمحمد خاتمي، ميانه‌روها با محوريت آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني و خردگرايان اصولگرايي با محوريت آقاي اكبر ناطق‌نوري خواهد بود.

در كنار اين سه جريان اصلي كه اكثريت مجلس را تشكيل مي‌دهند اقليت تندرو نيز با محوريت پايداري‌ها و همراهي جمعيت رهپويان و ايثارگرايان در كنار حلقه‌اي از نزديكان دولت احمدي‌نژاد و مشخصا برخي مديران دولت‌های نهم و دهم در مجلس حضور پيدا خواهند كرد؛ اقليتي كه با تكيه بر منابع كسب شده در گذشته مي‌توانند فضايي را به نفع خود فراهم كنند اما در نهايت مي‌توانند اقليت مجلس را تشكيل دهند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
3
0
طرفداران جليلي كه بدون تبليغات ملياردي چهار ميليون راي ثابت دارن رو فراموش كردي جيگر
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
منظورش طرفدارای ا...د بود شما ببخشید
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها