بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۵۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
نگاهی به عملکرد داعش
داعش،جدید ترین گروهک تروریستی جهان حالا تبدیل به معضلی برای جهانیان شده است و حتی کار را بدان جا رسانده است که رئیس جمهور آمریکا برای اجماع بین المللی علیه این گروهک تروریستی مجبور به سفر به کشورهای خاورمیانه شده است.
تدبیر24: بسیم لاله - داعش،جدید ترین گروهک تروریستی جهان حالا تبدیل به معضلی برای جهانیان شده است و حتی کار را بدان جا رسانده است که رئیس جمهور آمریکا برای اجماع بین المللی علیه این گروهک تروریستی مجبور به سفر به کشورهای خاورمیانه شده است.
ائتلافی متشکل از ۴۶ کشور دنیا علیه این گروه تشکیل شده است.گروهی که اعضای آن متشکل از ۸۲ قومیت مختلف است. شاید این ها همه پیش درآمدی باشد برای آغاز جنگ جهانی سوم،جنگ جهانی که این بار نه بر اساس اختلاف کشور ها بلکه بر اساس اختلافات عقیدتی و مذهبی شکل گرفته است.

نظام بعث سوریه به قدری قدرت گرفته بود که تاب هیچ انتقادی را نداشت و هر روز به شمار روزنامه نگاران و مخالفان این نظام که داخل زندان بودند افزوده می شد. تا اینکه همزمان با بهار عربی تظاهرات مسالمت آمیزی در شهر های لاذقیه حمص و درعا شکل گرفت. بشار به تحریک مادر خود انیسه مخلوف که نقشی تاثیر گذار در تصمیمات وی داشت ،  سیاست مشت آهنین پدر خود را که ۴۰ سال پیش جواب داده بود دوباره در پیش گرفت.در ابتدا این سیاست جواب داد اما بعد ها درگیری مسلحانه از شهر حمص آغاز شد و سپس با کمک ابزارهای تبلیغاتی و کمک های کشورهای عربستان و ترکیه ابعاد آن گسترش یافت. در این زمان بود که تعدادی از عناصر رده پایین القاعده به سوریه آمدند و بادستاویز کردن علوی بودن بشار و اینکه او قصد دارد با کمک ایران همانند صفویان این کشور را یکپارچه شیعه کند شروع به جنگ روانی علیه نظام سوریه کردند و توانستند قشر زیادی از جوانان سنی را جذب خود کنند. نکته جالب توجه در جذب این جوانان این بود که این افرادی که قرار بود نقش پیاده نظام را بر عهده بگیرند فاقد تحصیلات دانشگاهی بودند و بر اساس اطلاعات دینی و مذهبی خود دارای مقام و سمت می شدند. نکته دیگر این که این افراد اکثرا بیکار و از قشر پایین جامعه بودند. اما این سیاست ها به مذاق ابومصعب زرقاوی خوش نیامد زیرا به عقیده او افراد القاعده نباید به طمع امیال دنیوی عضو این گروه شوند. بر همین اساس بود که سرانجام القاعده با صدور اعلامیه ای این گروه را خارج از سیستم حمایتی خود قرار داد. اما دیگر این گروه از لحاظ مالی خود کفا شده بود و با در اختیار داشتن منابع مالی جدید دیگر نیاز به حمایت القاعده نداشت.این منابع جدید شامل مدرسه های دینی ،دفاتر مفتی های اعظم و حتی موسسه های خیریه ای که افراد سنی مذهبی که زکات مال خود را در اختیار این ها قرار می دادند. اما فقط این افراد فقیر نبودند که جذب این گروه می شدند. سیاست پول فقط در قبال افراد بیکار و معتاد جواب می داد. سیستم تبلیغاتی و جذب نیرو این گروه فعالیت خود را بر روی نسل دوم مهاجران سنی مذهب به اروپا متمرکز کرد. نسل دوم این گروه از مهاجران که از لحاظ اجتماعی و فرهنگی دچار خلاء شده بودند شکار مناسبی برای افراد داعش بودند. این افراد که اغلب دچار تضاد فرهنگی بین خانواده و جامعه شده بودند از یک سو دستورهای خانواده مبنی بر اجرای وظایف و اصول دینی و از سوی دیگر آزادی های اجتماعی آنها را دچار نوعی بی تکلیفی اجتماعی کرده بود در همین حال سیستم تبلیغاتی داعش با ارتباط اینترنتی شروع به ارج نهادن و دادن شخصیت به این افراد می کرد و زمینه را برای پیوستن این افراد به خانه های امن و سپس انتقال آنها به سوریه و عراق مهیا می کرد.

بعد از آنکه میدان های نفتی عراق و سوریه در اختیار این گروه قرار گرفت این گروه از لحاظ مالی قدرتمند شد و توانست افراد بیشتری را جذب خود کند .به گزارش سی آی ای هم اکنون ارتش داعش دارای ۳۰ هزار نیروی نظامی آموزش دیده است که نیمی از این افراد تعلیمات لازم را جهت حمله های انتحاری دیده اند. این در حالی است که تعداد این افراد در سال گذشته ۱۰ هزار نفر بوده است. در حال حاضر نیروهای نظامی داعش از ارتش کویت بیشتر است و از امکانات خوبی نیز برخوردار است.

نوع دیگر روش تبلیغی این گروه انتشار فیلم های سر بریدن و کشتار دسته جمعی است. خاصیت این روش ایجاد رعب و وحشت در دل مخالفان و کسانی که قصد مقاومت در برابر این گروه را دارند است. نمونه بارز آن نحوه تصرف یکی از روستاهای سنجار است. هنگام نزدیک شدن افراد گروهک داعش به این روستا تمام اهالی این روستا از ترس فرار کردند به غیر از خانواده یک پیرمرد ایزدی تفاوت این پیر مرد با بقیه مردم روستا در این بود که وی موبایل نداشت و در نتیجه هیچ کلیپی از وحشی گری های داعش را ندیده بود.

نکته دیگر آنکه افراد این گروه هیچ گاه به طور مستقیم شهری را تصرف نکرده اند بلکه ابتدا با فرستادن افراد معتمد خود به داخل شهر و برگزاری جلسات مذهبی ابتدا جوانان را جذب خود کرده و سپس در یک روز و ساعت مشخص این افراد را مسلح کرده و مراکز مهم شهر را تصرف می کنند و بعد از آن ارتش اصلی از خارج به بقیه اعضای گروه اضافه می شوند. تجربه حمله به عراق نشان داده است که این گروه توانایی برنامه ریزی در چند جبهه مختلف را دارد و همزمان که در سوریه در حال عملیات نظامی است در عراق هم شروع به فعالیت و حتی اعلام خلافت می کند. از سوی دیگر این گروه در سوء استفاده از شکاف ها و تبعیض های قومی متبحر است و بر همین اساس برنامه ریزی هایی را برای استفاده از این شکاف در سایر کشورهای منطقه انجام داده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها