بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
یک کارشناس اقتصادی معتقد است که با توجه به گران بودن تولید در ایران، مناطق آزاد به بهشت تولیدکنندگان کالاهای خارجی تبدیل شده‌اند.
تدبیر24: ابراهیم رزاقی اظهار کرد: مناطق آزاد ایران با هدف حمایت از تولید و صادرات ایجاد شدند اما کاری که در این مناطق انجام نمی‌شود صادرات است. با توجه به اتکای کشور به فروش مواد خام، تولید جایگاه چندانی ندارد.

وی افزود: تولید در ایران گران است و صرفه اقتصادی ندارد؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد با هدف واردات کالاهای خارجی انجام می‌شود که اتفاقا سود خوبی هم دارد.

رزاقی با بیان این‌که اقتصاد ایران مولد نیست، ادامه داد: اقتصاد ایران اقتصاد تجاری است. تمام قوانین هم به نفع تجارت وضع می‌شوند. به واردکنندگان یارانه داده می‌شود و از کسانی که بالاترین سود را در این خصوص می‌برند مالیات گرفته نمی‌شود. برخی سرمایه‌داران ما سرمایه‌های ایرانی را برای کسب سود بیشتر به آمریکا، امارات و اروپا منتقل می‌کنند. بانک‌ها هم در فعالیت‌های تجاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به قوانین سختی که برای تجارت در کشور آمریکا وضع می‌شود گفت: آمریکا که بزرگ‌ترین کشور سرمایه‌داری لیبرالی است برای حمایت از تولید داخلی خود از شرکت‌های غیرتولیدی 80 درصد مالیات می‌گیرد.

وی تورم و بالا رفتن هزینه‌های تولید را عمده دلیل رکود در این بخش دانست و افزود: آمار مهاجرت کشاورزان و تولیدکنندگان روستایی به شهرها روز به روز در حال افزایش است. وضع صنعتگران هم چندان مطلوب نیست، در نتیجه این افراد از تولید دست می‌کشند و به واردات رو می‌آورند.

رزاقی به کشور ژاپن اشاره و خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش در ژاپن قوانینی وضع شد تا هرکس در چارچوب منافع ملی به دنبال سود برود و جلوی واردات را گرفتند. همه دست به دست هم با دیدگاه خدمت به منافع ملی، کشور را توسعه دادند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به هدف‌گذاری در کشور گفت: در شرایط فعلی همه وظیفه داریم بر اساس میزان تولید مصرف کنیم و اگر نمی‌توانیم تولید کنیم مصرف نکنیم. باید در تولید خوراک، پوشاک، مسکن، آموزش، بهداشت، درمان و حمل و نقل خودکفا شویم.

رزاقی به سند چشم‌انداز 1404، مبانی اقتصادی کشور و برنامه‌ها برای پیشرفت اقتصادی گفت: با گذشت 9 سال از تدوین این سند می‌بینیم که پیشرفتی که باید در تولید صورت نگرفته و کشور ما به بهترین بازار کشورهای صنعتی تبدیل شده است.

وی از جمله راهکارهای خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی را پرهیز از اسراف، توسعه صنایع تبدیلی، حمایت از تولید داخلی و وضع قوانین شدید برای ورود کالاهای خارجی عنوان کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها