بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۵۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
امسال تولید فندق در گیلان به دلیل سرمای ویروس بهاری و خشکسالی کاهش یافته و به دلیل بیمه نبودن بخش بسیاری از باغهای فندق استان، خسارت سنگینی به باغداران فندق کار، تحمیل شده است.
تدبیر24: کریم، یکی از فندق کاران روستای گرماسرای املش  با اشاره به اینکه به خاطر سرمای بهار امسال، نیمی از محصولش از بین رفته است، اضافه کرد: 4 هکتار باغ فندق دارم که به طور میانگین سالانه 3 تا 3.5 تن فندق از این سطح برداشت می‌کنم. امسال وجود سرما باعث شد تا درختانم تاب نیاورند و بیش از 50 درصد محصول آسیب ببیند.

رضا، یکی دیگر از فندق کاران رودسری به خبرنگار ایسنا گفت: یک هکتار باغ فندق دارم که اگر شرایط آب و هوایی خوب باشد به طور میانگین می‌توانم سالی 2 تن فندق برداشت کنم، اما امسال به دلیل سرمازدگی 300 کیلوگرم فندق از باغم برداشت کردم.

 به علت اینکه بیشتر باغهای فندق گیلان در مناطق کوهستانی و سردسیر ایجاد شده‌اند امکان سرمازدگی آنها وجود دارد که این مسئله ضرورت بیمه شدن باغهای فندق را آشکار می‌کند.

رمضان، باغدار شهرستان رودسر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه باغش امسال آسیب دیده و بیمه هم نیست، افزود: شغل دیگری ندارم و فقط از طریق همین 2 هکتار باغی که دارم امرار معاش می کنم، اگر بنا باشد برای بیمه کردن هر درخت فندق 300 تا 500 تومان بپردازم، باید برای دو هکتار زمینم که بیش از 600 درخت دارد به طور متوسط 200 تا 300 هزار تومان حق بیمه بدهم که در کنار تامین دیگر مایحتاج باغ، از جمله تامین نهاده‌های کشاورزی و رسیدگی به باغهایم، پرداخت این مبلغ برایم سخت است.

احسان الله مشتاق، مدیر جهاد کشاورزی رودسر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه گیلان، با بیان اینکه امسال تولید فندق در گیلان کاهش یافته است، اظهار کرد: شهرستان رودسر مقام نخست استان را در تولید فندق از آن خود کرده است. در این شهرستان 12 هزار هکتار باغات فندق وجود دارد. 13 هزار فندق کار در رودسر به فندق کاری مشغول هستند. امسال باغات فندق بالادست رودسر آسیب دیده‌اند و پیش‌بینی افت محصول فندق را در رودسر داریم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برداشت فندق در رودسر در حال انجام است، خاطرنشان کرد: باغات فندق پایین دست رودسر وضعیت مناسبتری دارند و بر اثر سرمای بهاره امسال خسارت کمتری دیده‌اند. به طور میانگین سالانه 10 هزار تن فندق در رودسر تولید می‌شد اما امسال پیش بینی تولید فندق در رودسر 2000 تا 3000 تن است.

وی اضافه کرد: تعداد کمی از فندق کاران رودسری تحت پوشش بیمه قرار دارند و برای حمایت از آنها باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

موسوی، مدیر جهاد کشاورزی تالش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از افت تولید فندق در تالش خبر داد و گفت: بروز سرمای ویروس بهاری و خشکسالی از دلایل اصلی کاهش محصول در باغات است. پیش بینی می‌شود مقدار 40 تن محصول فندق در تالش به ارزش اقتصادی 4 میلیارد ریال برداشت شود.

براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی گیلان، این استان حدود 17 هزار هکتار باغ فندق دارد که این رقم معادل 85 درصد باغهای فندق ایران است. 42 هزار و 500 خانوار گیلانی در شهرستانهای رودسر، املش، سیاهکل، رودبار، تالش و آستارا سالانه از باغهای فندق 12 هزار تن محصول، معادل حدود 80 درصد فندق تولید شده در ایران را برداشت می‌کنند.

با توجه به اینکه ایران از نظر سطح زیرکشت فندق، میزان تولید و عملکرد در هکتار به ترتیب رتبه‌های پنجم، هشتم و چهاردهم را در جهان دارد و گیلان هم با تولید 80 درصد فندق ایران، اولین تولیدکننده فندق کشور محسوب می‌شود، توجه به حل مشکلات این قشر تولیدکننده نقش مهمی در حفظ و ارتقای جایگاه صادرات جهانی این محصول خواهد داشت. امری که بی شک علاوه بر توجه مسئولان استانی، توجه ویژه دولت و دیگر مسئولان ذیربط را می‌طلبد.
برچسب ها: تدبیر24 ، فندق ، باغ ، گیلان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها