بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۵۲۲۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
چه کسی وزیر علوم می شود؟
به نظر می رسد انتخاب دولت از میان گزینه های یاد شده صورت بگیرد. هرچند که دولت نشان داده به خوبی می تواند برگه برنده ای جدید برای معرفی به مجلس رو کند.

تدبیر24:ساعاتی پس از تصمیم مجلس برای کنار گذاشتن دکتر رضا فرجی دانا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، دکتر محمد علی نجفی با حکم رییس جمهور به عنوان سرپرست وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری منصوب شد و حالا با گذشت حدود یک ماه این سوال که چه کسی وزیر علوم دولت تدبیر و امید خواهد شد ؟ به یکی از دغدغه های دانشگاهیان و دانشجویان بدل شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی تدبیر 24 ،در 29 مرداد امسال بود که لابی افراطیون در مجلس اثر کرد و در حالی که کمتر کسی گمان می کرد رضا فرجی دانا از کابینه اعتدال جدا شود، وی با رای 145 نماینده مجلس از همراهی با دولت بازماند و اغلب دانشگاه های کشور برای دومین سال متوالی به لطف نمایندگان مجلس بدون وزیر سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.

در این بین گرچه رییس جمهور با انتخاب دکتر محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم به دانشجویان و دانشگاهیان این اطمینان را داد که در مسیر ایجاد نشاط و تحول در دانشگاه ها خللی وارد نخواهد شد اما هنوز معلوم نیست که حسن روحانی چه کسی را برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی خواهد کرد به ویژه آنکه پیش از این نیز در حالی که جعفر توفیقی به عنوان محتمل ترین گزینه وزارت علوم مدنظر بود، دکتر فرجی دانا از سوی رییس جمهور به مجلس معرفی شده بود.

با این وجود گرچه این احتمال وجود دارد که شخص محمدعلی نجفی به عنوان گزینه دولت برای وزارت علوم معرفی شود و در این میان اظهارنظر نجفی در خصوص معرفی شدنش به مجلس نیز این احتمال را تشدید می کند اما اسامی برخی دیگر از چهره های علمی و سیاسی نیز از گوشه و کنار شنیده می شود و بعید نیست که ناگهان در روزهای آخر نام یکی از این افراد در نامه رییس جمهور به رییس مجلس مطرح شود. آنچه که در ادامه این نوشتار آمده مروری است اجمالی به برخی از گزینه های احتمالی وزارت علوم دولت تدبیر و امید است که البته در این بین محمدعلی نجفی همچنان از محتمل ترین گزینه ها محسوب می شود.

محمد علی نجفی سیاستمدار 62 ساله اصلاح طلب و عضو موسس حزب کارگزاران سازندگی است. او از زمان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سطح بالایی از دولت مشغول به فعالیت بوده و سابقه وزارت فرهنگ و آموزش عالی در دولت باهنر و موسوی و نیز سابقه وزارت آموزش و پرورش در دولت هاشمی رفسنجانی را در کارنامه دارد. علاوه بر چهره علمی و سابقه تدریس در دانشگاه صنعتی شریف، نحفی به عنوان چهره ای اقتصادی نیز شناخته می شود و از همین رو در دولت نخست سید محمد خاتمی به ریاست سازمان برنامه و بودجه رسید و پس از آن در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 نیز در مقام مشاور اقتصادی مهدی کروبی وارد فعالیت های انتخاباتی این نامزد اصلاح طلب شد. نجفی از سال 86 تا 92 نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت و از چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 92، از وی به عنوان یکی از جدی ترین گزینه های جریان اصلاحات برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری یاد می شد. با پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، نجفی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی دوباره وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و تنها با اختلاف یک رای از همراهی با کابینه بازماند. همین موضوع احتمال معرفی دوباره نجفی به مجلس را افزایش می دهد چراکه این احتمال وجود دارد که نجفی بتواند این بار از سد مجلس اصولگرا عبور کند. ریاست سازمان میراث فرهنگی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت آخرین مناصب نجفی قبل از سرپرستی وزارت علوم است.

محمدرضا عارف که حسن روحانی رییس جمهور شدنش را مدیون اوست همچون نجفی 62 ساله است و در صورت ورود به کابینه به یکی از دانشمندان هیات دولت بدل خواهد شد. او معاون اول دولت دوم سید محمد خاتمی و وزیر پست و تلگراف دولت نخست وی بود و در سال 88 قصد ورود به انتخابات ریاست جمهوری را داشت اما پس از اعلام حضور خاتمی، از تصمیم خود منصرف شد. پیش از آن نیز عارف قصد ورود به مجلس هشتم از لیست ائتلاف اصلاح طلبان در تهران را داشت که در اعتراض به رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان از حضور در ادامه رقابت ها انصراف داد. ریاست دانشگاه تهران، ریاست سازمان برنامه و بودجه در دولت خاتمی، تدریس در دانشگاه شریف و ... از دیگر سوابق این چهره برجسته علمی است و در حال حاضر نیز با حکم رهبر معظم انقلاب عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی است. عضو شورایعالی هلال احمر و عضویت در هیات مدیره بنیاد باران از دیگر مناصب اوست.

عارف پس از کناره گیری از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تمام پیشنهادهای روحانی برای حضور در کابینه را رد کرد و چندی پیش نیز در گفت وگویی به صراحت اعلام کرد که انتطار داشته دولت از وی مشورت بیشتری بگیرد. با این وجود با توجه به برنامه ریزی گسترده اصلاح طلبان برای ورود به مجلس آتی با محوریت محمدرضا عارف، احتمال پذیرش این سمت از سوی وی بسیار کم است و البته ممکن است علاقه عارف به دانشگاه و دانشجویان منجر به پذیرش این سمت از سوی وی شود.

عبدالله جاسبی در آغاز دولت تدبیر و امید نیز از گزینه های مطرح برای تصدی وزارت علوم بود. جاسبی را بیشتر با ریاست سی و چند ساله اش در دانشگاه آزاداسلامی به خاطر می آورند وکمتر کسی در ذهنش باقی مانده که این سیاستمدار 69 ساله سابقه دو دوره نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را نیز در کارنامه دارد. نزدیکی جاسبی با آیت الله هاشمی رفسنجانی احتمال معرفی شدن وی به عنوان وزیر علوم را بیشتر کرده اما شخص جاسبی تمایل چندانی برای تصدی این سمت از خود نشان نداده است.

محمدفرهادی رییس فعلی جمعیت هلال احمر کشور است و سابقه وزارت بهداشت در دولت سید محمد خاتمی و وزارت فرهنگ و آمورش عالی در دولت میر حسین موسوی را نیز در کارنامه دارد ، این متخصص 65 ساله گوش، حلق و بینی گرچه به صراحت اعلام کرده که صحبتی با وی برای تصدی وزارت علوم نشده اما با توجه به سوابقش در دو شاخه وزارتی مرتبط با دانشگاه های کشور این احتمال همچنان وجود دارد که طی روزهای آتی فرهادی به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شود.

علی اکبر صالحی نیز سن و سالی برابر با فرهادی دارد. وزارت امور خارجه احمدی نژاد و ریاست سازمان انرژی اتمی در دولت روحانی و نمایندگی ایران در آژانس انرژی اتمی در دوران ریاست جمهوری خاتمی، از مناصبی است که بیش از پیش سبب مطرح شدن نام وی در میان افکار عمومی شد اما احتمالا دو دوره ریاست صالحی بر دانشگاه صنعتی شریف و تحصیلاتش در رشته مهندسی هسته ای از مواردی است که شائبه معرفی شدنش به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس را قدرت بخشیده است. صالحی از معدود مدیرانی است که سابقه همکاری با دولت اصلاحات، مهروزی و اعتدال را در کارنامه دارد و برخی او را مدیری با روحیه تکنوکرات می دانند. معاون شیک پوش روحانی گرچه معرفی شدنش به عنوان وزیر علوم را تائید نکرده است، اما همچنان از پتانسیل بالقوه ای برای معرف شدن به مجلس برخوردار است.

علی عباسپور طهرانی فرد از جدیدترین گزینه های تصدی پست وزارت علوم است که خبرنگار تدبیر 24 کسب اطلاع کرده که احتمال معرفی شدن وی به مجلس از سوی دولت وجود دارد. او بر خلاف دیگر گزینه های مطرح شده اصولگراست و مجلس حساسیت کمتری نسبت به دیگران به او دارد. عباسپور سابقه حضور در مجالس هفتم و هشتم را در کارنامه دارد اما از حضور در مجلس نهم از لیست انتخاباتی صدای ملت بازماند.
عباسپور که گفته می شود برادر همسر عبدالله جاسبی است در ماجرای وقف دانشگاه آزاد به شدت از سوی افراطیون مجلس هشتم مورد تخریب قرار گرفت. این دانشیار مهندسی برق دانشگاه شریف در حال حاضر 64 ساله و رییس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است و گفته می شود که در صورت مخالفت مجلس با گزینه های پیشنهادی احتمال معرفی شدنش به عنوان وزیر علوم بسیار بالا خواهد بود.

عباسپور تاکنون در این مورد اظهارنظری نکرده و تلاش خبرنگار تدبیر24 برای گفت وگو با این عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز تاکنون بی نتیجه مانده است.

در این بین گرچه نام افراد دیگری چون مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردمسالاری، علی مطهری نماینده مجلس، مصطفی معین، وزیر علوم خاتمی و کاندیدای مورد حمایت اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری 84 ، مرتضی حاجی، وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات ، الهه کولایی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب و ... نیز مطرح است، اما به نظر می رسد انتخاب دولت از میان گزینه های یاد شده صورت بگیرد. هرچند که دولت نشان داده به خوبی می تواند برگه برنده ای جدید برای معرفی به مجلس رو کند.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۷
گراف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
8
1
معین............میخوره
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
چی میخوره؟
چلوکباب؟
صبحانه؟
سان استار؟
شکر؟
تدبیر؟
جامعه مدنی؟
مهربانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
2
10
فقط اصلاح طلب وگرنه در انتخابات بعدی به اعتدال رای نمیدم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
چه بهتر
بدون نام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
1
8
سلام خانم دکتر کولایی و جناب آقای دکتر نجفی گزینه های مناسبی هستند
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
0
9
با این مجلس اصولگرا و وضع موجود به نظر تنها عباسپور موفق به عبور از سد مجلس شود. البته اگر منبع خبرنگار شما موثق باشد.
قاسم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
0
0
بهترین گزینه ها عبدالله جاسبی و علی اکبر صالحیه
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها