بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۵۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: دو هزار و 702 حلقه چاه غیرمجاز در این استان وجود دارد.
تدبیر24: رضا نعیمی روز سه شنبه اظهار کرد: از زمان تشکیل این شرکت تاکنون، سه هزار و 482 حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی و در 780 مورد با متخلفان برخورد شده است.

وی افزود: کمبود اعتبار مانع ساماندهی بیشتر گروه های گشت و نظارت بر بهره برداری منابع آب زیرزمینی و برخورد قانونی با متخلفان شده است.

وی اظهار کرد: به علت تعداد زیاد چاه های غیرمجاز، برخورد با متخلفان و پر کردن چاه های غیرمجازی که در حریم چشمه ها و قنات ها قرار دارد در اولویت است.

وی افزود: هرگونه برداشت از این منابع بدون مجوز وزارت نیرو جرم محسوب می شود و طبق بند 5 ماده 45 قانون اساسی مستوجب کیفر است، و براساس اصل 45 قانون اساسی و ماده یک قانون توزیع عادلانه آب، منابع آب زیرزمینی از مشترکات بوده و در اختیار حکومت اسلامی است تا طبق مصالح عامه مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با بیان این که وزارت نیرو برداشت غیرمجاز و توسعه و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی را ممنوع اعلام کرده است، افزود: حفر چاه های غیرمجاز آب و برداشت بیشتر از آنچه که در پروانه بهره برداری چاه های مجاز اعلام شده، موجب کاهش سطح آب های زیرزمینی و از بین رفتن آبخوان ها شده است.

وی گفت: نشست زمین، خشک شدن چاه ها، قنات ها و چاه های کشاورزی از جمله پیامد حفر چاه های غیرمجاز است.

وی ادامه داد: این کار همچنین باعث مهاجرت روستاییان به شهرها، حاشیه نشینی و بروز تنش های اجتماعی می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: شناسایی و انسداد چاه های غیرمجاز از جمله برنامه هایی است که برای جلوگیری از برداشت های غیرمجاز در این شرکت دنبال می شود اما اجرای آن کند است.

نعیمی اظهار کرد: یکی از علت های کندی و رضایت بخش نبودن انسداد چاه های غیرمجاز شناسایی نشدن دقیق این چاه ها است.

نعیمی با بیان اینکه ساختار مصرف آب در استان نامناسب و بهره وری منابع

آب، کم است اظهار کرد: 94 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی، چهار درصد در بخش شرب و دو درصد در صنعت است و این در حالی است که بازدهی آب در بخش کشاورزی بسیار کم و حدود 35 درصد است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: منابع آب محدود و نیاز به آن نامحدود است و این وضعیت، فرهنگ سازی و مدیریت مصرف برای استفاده بهینه از این منبع خدادادی را ضرورت می بخشد.

وی افزود: برای این منظور تاکنون 26 تشکل آب بران با عضویت کشاورزان پایاب سدهای استان و چاه داران تشکیل شده است.

اکنون در خراسان شمالی دو هزار و 943 حلقه چاه مجاز وجود دارد.

استان خراسان شمالی 11 دشت و یک زیر حوزه دارد که توسعه بهره برداری از منابع آب زیرزمینی سه دشت گرمه و جاجرم، اسفراین و شیروان در وضعیت ممنوع بحرانی و در چهار دشت دیگر نیز ممنوع است.

خراسان شمالی با ‎ 344هزار هکتار عرصه کشاورزی ‎ 307هزار هکتار زراعت با ‎ 32گونه زراعی و ‎ 38هزار هکتار باغ با ‎ 28گونه باغی دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها