بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۵۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
اولین حمله جدی استیضاح کنندگان فرجی دانا به محمد علی نجفی
بررسی بورسیه‌ها کار کمیسیون آموزش است و ما فعالیت‌های خارج از این چارچوب را قبول نداریم. آقایان در وزارت علوم هم در راستای ایجاد تشتت در مجلس کمیته خود را تشکیل داده‌اند و متاسفانه موفق هم بوده‌اند. مجلس باید بیشتر از این حواس خود را جمع کند و وارد این بازی‌ها نشود . . .
تدبیر24: استیضاح کنندگان فرجی دانا حالا جلوی محمد علی نجفی صف می‌کشند حالا بعد از آنکه محمد علی‌پور مختار، عضو کمیته تشکیل شده در وزارت علوم از ۱۶۰۰ مورد تخلف در بورسیه‌ها خبر داده، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید می‌کند که اصلا این کمیته را به رسمیت نمی‌شناسد. این در حالی است که بسیاری از ناظران و حتی برخی از نمایندگان مجلس هم بی‌طرف بودن کمیته منتخب کمیسیون آموزش و تحقیقات در جریان بورسیه‌ها را شدیدا زیر سوال برده‌اند.

در حالی که قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و کمیته بررسی بورسیه‌ها در این کمیسیون خبر داده بود که تعداد تخلفات زیر عدد صد است، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس به هزار و شصد پرونده تخلف در بورسیه‌های غیر قانونی اشاره کرده است. این تفاوت فاحش در همین ابتدای کار حکایت از اختلافات عمیق‌تر در آینده دارد.

اظهارات جواد هروی را قبول نداریم

عطا الله سلطانی صبور، یکی از اعضای کمیته مخالفان فرجی دانا در مجلس معتقد است که آمارهای عنوان توسط‌پور مختار به وسیله وزارت علوم به او القا شده است. او به پیام نو می‌گوید: «آن چیزی که آقای پورمختار اعلام کرده نتیجه بررسی‌های خود ایشان نبوده، بلکه چیزی است که وزارت علوم به آقای پورمختار گفته و او هم این مساله را رسانه‌ای کرده است. ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم آمار ۱۶۰۰ پرونده تخلف در بورسیه‌ها را قبول کنیم و این با آنچه ما یافته‌ایم کاملا در تناقض است و باید بیشتر از این بررسی شود.»

وی ادامه می‌دهد: «من با توجه به‌شناختی که از آقای‌پور مختار و دواتگری دارم می‌دانم که این دو نفر دنبال حقیقت هستند، اما نمایندگان وزارت علوم را نمی‌دانم که چه هدفی دارند و می‌خواهند به چه چیزی برسند. فقط امیدوارم همکاران نماینده ما در این کمیته تحت تاثیر القائات اعضای دیگر قرار نگیرند.» این موضع گیری صراحتا حکایت از آن دارد که استیضاح کنندگان فرجی دانا و مخالفان دولت اصلا تمایلی ندارند تا بحث بورسیه‌های غیر قانونی جایی جز در محفل خودشان بررسی شود.

سلطانی صبور حتی درباره اظهارات جواد هروی، عضو کمیته قبلی بررسی بورسیه‌ها در مجلس و از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات هم می‌گوید: «آقای هروی اگر حرفی زده برای خودش گفته و ما نظر او را اصلا کار‌شناسی و واقعی نمی‌دانیم و اصلا هیچ استدلالی نداشت.» جواد هروی بار‌ها تاکید کرده که طبق یافته‌های او وقوع تخلف در هر سه هزار و هفتصد پرونده بورسیه شدگان دولت احمدی‌نژاد محرز است.

سخنگوی کمیسیون آموزش: جلوی کمیته وزارت علوم می‌ایستیم

اما قاسم جعفری، سخنگوی کمیسین آموزش و تحقیقات و دیگر عضو کمیته استیضاح کنندگان فرجی دانا مواضع تندتری نسبت به بررسی بورسیه‌های غیر قانونی در وزارت علوم دارد. او در گفت‌و‌گو با پیام نو  تاکید می‌کند که تشکیل کمیته در این وزارتخانه را قبول ندارد. جعفری توضیح می‌دهد: «من اصلا فلسفه تشکیل کمیته جدید را نمی‌دانم و مهم‌تر هم هنوز متوجه نیستم چرا دوستان نماینده ما رفته‌اند و در این کمیته عضو شده‌اند. آیا حکمی برای آن‌ها زده شده یا عضویتشان بدون حکم است؟ اگر حکمی زده شده علی القاعده باید مجلس نظارت می‌کرده و یا از طریق مجلس معرفی می‌شدند. این اتفاقات نیفتاده و به ویژه اینکه برادر عزیز ما آقای پورمختار خودش رئیس کمیسیون اصل نود است. اگر ما بخواهیم از کمیته وزارت علوم شکایت کنیم، باید کجا برویم؟ خوب بود که آقای‌پور مختار عضویت این کمیته را قبول نمی‌کرد.»

وی معتقد است که تنها مرجعی که مشروعیت رسیدگی به این پرونده را دارد، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایت و در همین رابطه می‌گوید: «کمیسیون آموزش مجلس تخصصی‌ترین جایی است که می‌تواند این موضوع را بررسی کند، بالاخره وظیفه ما نظارت بر وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و بخش آمزشی وزارت بهداشت و مراکز تحقیقاتی است. وزارت علوم که نمی‌تواند هم خودش مجری باشد و هم نظارت کند. آن‌ها می‌خواهند خودشان هم ببرند و هم بدوزند و ما نمی‌گذاریم این اتفاق بیفتد و جلوی آن‌ها می‌ایستیم..»

وزارت علوم می‌خواهد با بررسی بورسیه‌ها مجلس را دچار تشتت کند

این نماینده نزدیک به جبهه پایداری ادامه می‌دهد: «کمیته کمیسیون آموزش و تحقیقات یک مجموعه دموکراتیک است که از طریق انتخابات شکل گرفته، اما کمیته وزارت علوم انتصابی است و هر کس را دلشان خواسته آورده‌اند. حضور دو نفر از همکاران ما در این کمیته هم به لحاظ حقوقی محل اشکال است و ما به آن معترض هستیم. کمیسیون در این مورد ابهام جدی دارد و ما معترض شکل گرفتن چنین کمیته‌ای با این شکل هستیم.» جعفری استدلال می‌کند که «الان در چیزی که آقای‌پور مختار گفته و نظری که ما داریم اختلاف فاحشی وجود دارد، من این سوال را از آقای‌پور مختار دارم که کمیسیون اصل نود یک مرجع است، وقتی خودش طرف دعوا شده است ما برای حل اختلافات و رسیدگی به آن باید چه کار کنیم؟»

جعفری حرف اصلی خود را در آخر می‌زند، جایی که تاکید می‌کند: «بررسی بورسیه‌ها کار کمیسیون آموزش است و ما فعالیت‌های خارج از این چارچوب را قبول نداریم. آقایان در وزارت علوم هم در راستای ایجاد تشتت در مجلس کمیته خود را تشکیل داده‌اند و متاسفانه موفق هم بوده‌اند. مجلس باید بیشتر از این حواس خود را جمع کند و وارد این بازی‌ها نشود.»

با این وضعیت به نظر می‌رسد استیضاح کنندگان فرجی دانا و مخالفان دولت در مجلس که اکنون پنج نفر از ان‌ها در کمیته منتخب کمیسیون آموزش و تحقیقات مشغول بررسی بورسیه‌های غیر قانونی هستند سعی دارند تا نهایتا به‌‌ همان آماری برسند که علی اصغر زارعی در جلسه استیضاح وزیر علوم اعلام کرد، یعنی وجود کمتر از بیست مورد تخلف در جریان بورسیه‌ها. چیزی که می‌تواند دولت محمود احمدی‌نژاد را از مذان یک اتهام سنگین خارج کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها