بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۵۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
‌معاون فنی اجرایی جهاد کشاورزی ساوه گفت: یاقوت سرخ ساوه به دلیل رشد در شرایط آب و هوایی مناسب و کیفیت ویژه خاک، شهرت جهانی پیدا کرده است.
تدبیر24: محمودرضا خلیلی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های شهرستان ساوه قرار گرفتن در منطقه نیمه کویری است که بدین واسطه و به دلیل برخورداری از شب‌های خنک و روز‌های گرم و طولانی زمینه مساعدی را برای تولید انار مرغوب فراهم کرده است.

وی ادامه داد: رشد انار به درجه حرارت گرمایی بین 35 تا 38 درجه و سرمایی بین هفت تا 10 درجه نیازمند است. اگر دمای هوا بالاتر از این مقدار باشد باعث سوختگی انار می‌شود و اگر کمتر شود، به یخ‌زدگی ریشه درخت منجر می‌شود.

خلیلی با بیان اینکه افزایش بارش باران نیز موجب ترک خوردن انار می‌شود، اضافه کرد: از این رو اقلیم و شرایط آب و هوایی شهرستان ساوه برای تولید انار بسیار مطلوب بوده و به یاقوت سرخ این شهرستان آوازه جهانی داده است.

معاون فنی اجرایی جهاد کشاورزی ساوه تصریح کرد: برای پرورش انار با کیفیت به زمینی با خاک رسی و شنی که همراه با نمک باشد نیاز است و شهرستان ساوه از مناطق منحصر بفردی است که از این دو ویژگی مهم برای تولید انار مرغوب برخوردار است.

وی با بیان اینکه انار درخت کوچکی است که ارتفاع آن حداکثر تا شش متر می‌رسد و در مناطق نیمه‌ گرمسیری می‌روید، اضافه کرد: انار را در انواع خاک‌ها از شنی سبک تا رسی سنگین و حتی اراضی شور و قلیایی می‌توان پرورش داد اما، بهترین خاک برای رشد این درخت، خاک‌های رسی، شنی یا شنی‌رسی است که با شوری مختصر نیز همراه باشند.

خلیلی گفت: انار بیشتر طالب زمین‌های رسی قابل نفوذ و پرعمقی است که رطوبت کافی نیز داشته باشند و چنین ویژگی در شهرستان ساوه وجود دارد.

وی به نحوه تکثیر انار نیز اشاره کرد و افزود: درخت انار را معمولاً به وسیله نهال ریشه‌دار، پاجوش، قلمه و خوابانیدن می‌توان تکثیر کرد که متداول‌ترین روش است.

وی بیان کرد: در ازدیاد به وسیله بذر، درخت جدید مشخصات کامل پایه مادری را حفظ نمی‌کند، لذا از این روش فقط برای تحقیقات و پیداکردن ارقام جدید استفاده می‌شود.

خلیلی در ادامه به برداشت انار اشاره کرد و افزود: برداشت انار از باغات ساوه معمولا از اواسط شهریور و با انواعی از انار با نام‌های انار تابستانی و آلک شروع می‌شود که از ارقام زودرس بوده و از بقیه ارقام ترش‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: برداشت سایر ارقام انار ساوه که شامل ملس، یوسف‌خانی، محمدعلیخانی، شیرین پاییزه، و تبریزی است معمولا از نیمه دوم مهرماه آغاز می‌شود.

خلیلی با بیان اینکه هم‌اکنون سطح باغات بارده انار در ساوه حدود 9 هکتار است، افرود: پیش‌بینی می‌شود از این میزان باغ در سال جاری 15 تن در هر هکتار انار برداشت شود.

وی با اشاره به سرما و طوفان ابتدای سال جاری تصریح کرد: به دلیل بروز سرما و طوفان در ماه‌های اولیه سال جاری در تولید انار افزایش عملکردی نخواهیم داشت.

به گفته این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه پیش‌بینی می‌شد که امسال شاهد افزایش 20 درصدی میزان تولید انار نسبت به سال گذشته باشیم اما، پدیده سرما و طوفان مانع از تحقق این میزان افزایش در برداشت شد.

خلیلی خاطرنشان کرد: عملکرد درخت انار با توجه به رقم، سن درخت، نحوه‌ی مراقبت‌های زراعی، آبیاری، شخم، هرس، تغذیه، کنترل منطقی علف‌های هرز و مدیریت آفات و بیماری‌ها‌ متفاوت است‌.

وی با اشاره به اینکه ماندگاری در انبار، کمبود آفات و خوش رنگی دانه و پوست از ویژگی‌های بارز یاقوت سرخ ساوه است، افزود: انار تولیدی این شهرستان علاوه بر ارسال به اقصی نقاط کشور به کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

ساوه دارای 137 هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده و از این میزان 20 هزار هکتار محصولات باغی و 67 هزار هکتار محصولات زراعی است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها