بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۵۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
روحانی بالاخره تصمیمش را گرفت، او راهی نیویورک خواهد شد تا دومین حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل را تجربه کند.
تدبیر24: هر چند کاخ سفید اعلام کرده که رییس جمهوری امریکا برنامه یی برای دیدار با همتای ایرانی خود ندارد اما از همین الان خیلی ها در نیویورک منتظر روحانی هستند: مهم ترین شان بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل است که پیشاپیش از روحانی برای دیداری دو جانبه در حاشیه نشست سازمان ملل دعوت کرده است.

دومین سفر روحانی به نیویورک شاید حتی اهمیت بیشتری نسبت به سفر اول او داشته باشد. رییس جمهوری در حالی روز 31 شهریور راهی امریکا می شود که همزمان دو تحول مهم در آستانه برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در جریان است، تحولاتی که ایران در محوریت هر دوی آنها قرار دارد: ادامه مذاکرات هسته یی با 1+5 و همین طور تلاش برای کنترل اقدامات داعش در خاورمیانه.

هر دوی این تحولات هم مستقیما از مناسبات ایران و امریکا متاثر شده اند. جریان مذاکرات هسته یی که از یک سال پیش عملابه عرصه آزمون تنش زدایی میان دو کشور تبدیل شده بود و اکنون نیز موضوع داعش گمانه های جدیدی را بر دامنه تنش ها و مناسبات دو جانبه ایران و امریکا افزوده است. علی الخصوص موضوع حضور ایران در ائتلاف شکل گرفته با رهبری امریکا برای مقابله با داعش که دامنه تحولات آن در روزهای اخیر زمینه موضع گیری های پر تعدادی توسط مقامات دو کشور را فراهم کرده است.

امریکایی ها بعد از آنکه از حضور ایران در این ائتلاف و همکاری مستقیم برای مقابله با داعش دلسرد شدند، با اصرار فراوان حتی جلوی دعوت کشورمان به اجلاس پاریس را نیز گرفتند.

همزمان امریکایی ها همین موضع را در قبال روسیه نیز تکرار کردند: کشوری که از شرکای نزدیک سیاسی و اقتصادی ایران در منطقه محسوب می شود. تقابل شکل گرفته البته در روزهای اخیر مورد اعتراض برخی کشورها هم قرار گرفت، از جمله این کشورها عراق بود که رییس جمهور آن در جریان نشست پاریس که برای مقابله با داعش برگزار شد، غیبت ایران و روسیه را مورد انتقاد قرار داد. در همین شرایط است که حضور حسن روحانی در نیویورک یکی از نقاط تمرکز مقامات بین المللی و مسوولان عالیرتبه دیگر کشورها قرار گرفته است.

از آن جمله دبیرکل سازمان ملل است که اظهارات اخیر او درباره نقش ایران در مسائل منطقه یی را شاید بتوان «کارت دعوت» سازمان ملل برای حضور روحانی در نیویورک ارزیابی کرد. چه آنکه بان کی مون در آستانه نشست مجمع عمومی این سازمان گفته است که «همان طوری که در گذشته نیز بارها گفته ام وقتی که موضوع به صلح و امنیت و هماهنگی در منطقه مربوط باشد، ایران بازیگر و کشور مهمی در منطقه است. » او در نشست خبری خود با خبرنگاران مستقر در سازمان ملل متحد رسیدگی ایران به موضوع اتمی در مذاکرات با 1+5 و همین طور همکاری سازنده کشورمان در موضوعات مربوط به درگیری ها در منطقه را «مهم» ارزیابی کرده و گفته که در انتظار دیدار رییس جمهور روحانی و وزیر خارجه ظریف، در مدت اقامت شان در نیویورک است.

دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه «همواره آماده گفت وگو و مشاوره با رهبریت ایران هستم» گفته که «از دمیستورا، نماینده ویژه خود در سوریه نیز درخواست کردم با رهبریت ایران مذاکراتی داشته باشد و وی به زودی به ایران سفر خواهد کرد. » این موضع مشخصا نقطه مقابل موضع امریکایی هاست که این روزها به مخالفت با نقش آفرینی ایران در ائتلاف بین الملی مقابله با داعش مشغول شده اند.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها