بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۵۵۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
آخرین نتایج شمارش آرای میلیون ها تن از مردم اسکاتلند که از ساعت 10 شب (به وقت محلی) پنجشنبه آغاز شده، موید پیروزی مخالفان استقلال این منطقه از بریتانیا است.
تدبیر24: براساس آخرین نتایج منتشرشده از سوی مسوولان انتخاباتی در اسکاتلند در بامداد روز جمعه، تاکنون مخالفان استقلال 55.4 آرا و موافقان 44.6 درصد آرا را به دست آورده اند.

این نتایج بعد از شمارش آرای 31حوزه انتخاباتی از میان 32 حوزه انتخاباتی اسکاتلند اعلام شده است.

تعداد آرای مخالفان تاکنون یک میلیون و 914هزار و187رای و شمار آرای موافقان استقلال یک میلیون و 539هزار و 920 رای بوده است.

'الکس سالموند' وزیر اول حکومت محلی و رهبر حزب ملی اسکاتلند و حامی استقلال و مبتکر این همه پرسی، دقایقی پیش در سخنانی با پذیرش نتایج این همه پرسی، از اسکاتلندی ها خواست به این نتایج که در فرایندی دمکراتیک به دست آمده است، احترام بگذارند.

از میان 31 حوزه انتخابیه یاد شده، موافقان استقلال اسکاتلند تنها در 4 حوزه انتخابیه از جمله گلاسکو اکثریت آرا را داشته اند.

در شهر ادینبورو مرکز اسکاتلند، مخالفان استقلال موفق شدند که 61 درصد آرا را بدست آورند.

نکته قابل توجه در این نتایج، رابطه معنادار میزان مشارکت مردم اسکاتلند با آرای مخالفان استقلال بوده است.

در تمامی حوزه های رای گیری که میزان مشارکت بسیار بالا بوده به همان میزان درصد آرای مخالفان استقلال نیز بالاتر بوده است.

در شهر گلاسکو که موافقان استقلال به پیروزی رسیدند، میزان مشارکت مردم 75 درصد بود که نسبت به سایر حوزه های انتخاباتی پایین ارزیابی می شود.

گزارش های اولیه حاکی از آن است که مشارکت اسکاتلندی ها در این همه پرسی تاریخی در برخی از مناطق بیش از 90 درصد بوده است که یک رکورد در مشارکت های سیاسی مردم بریتانیا از جمله اسکاتلندی ها شمرده می شود.

سیاستمداران وابسته به مخالفان و موافقان استقلال اسکاتلند از استقبال اسکاتلندی ها از این همه پرسی تاریخی استقبال کرده اند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس صبح روز جمعه این پیروزی را به 'الستر دارلینگ'، رهبر کارزار تبلیغاتی مخالفان استقلال اسکاتلند، تبریک گفت.

'الستر دارلینگ' عضو حزب کارگر بریتانیا و وزیر دارایی دولت گوردون براون نخست وزیر پیشین انگلیس، کارزار تبلیغاتی (کمپین) 'نه' به استقلال اسکاتلند را به همراهی دو حزب دیگر محافظه کار و لیبرال دموکرات، براه انداخته است.

میلیون ها اسکاتلندی از ساعت هفت صبح تا ساعت 22 پنجشنبه به پای صندوق های رای رفته بودند تا درباره سرنوشت اتحاد 307 ساله اسکاتلند با انگلیس، نظر دهند.

نتایج نهایی این همه پرسی تاریخی که در دو هزار و 608 مرکز اخذ رای صورت گرفت، انتظار می رود تا ساعاتی دیگر بطور رسمی اعلام شود.

آرای اخذ شده در32 حوزه محلی شمارش و نتایج به دست آمده برای جمع بندی و تایید صحت انتخابات، به 'مری پیتکیثلی'، رئیس مرکز شمارش آرا در ادینبورو (ادینبورگ)، مرکز اسکاتلند ارسال می شود.

موسسه نظرسنجی 'یوگو' شامگاه پنجشنبه پس از پایان رای گیری پیش بینی کرده بود که در این همه پرسی مخالفان 54درصد از آرا و موافقان استقلال 46 درصد از آرا را کسب کنند.

موسسه یوگو گفت این نتیجه را بعد از پرسش از یک هزار و 828 نفر از کسانی که رای داده بودند، به دست آورده است.

آخرین نظرسنجی های صورت گرفته قبل از همه پرسی موید آن بود که دو طرف موافق و مخالف استقلال اسکاتلند، رقابتی تنگاتنگ و بسیار نزدیک به هم داشته باشند.

شرکت کنندگان در همه پرسی روز پنجشنبه قرار بود به این پرسش که « آیا اسکاتلند باید کشوری مستقل شود» پاسخ دهند و در مورد پایان دادن یا پایان ندادن به اتحادی تصمیم نهایی بگیرند که قدمت آن به سال 1707 میلادی برمی گردد.

جواب اسکاتلندی ها در مقابل پرسش صورت گرفته در این همه پرسی ، تنها ' بله ' یا 'خیر' بود.

براساس آخرین گزارش های منتشر شده، بیش از چهار میلیون و 280 هزار برای شرکت در این همه پرسی ثبت نام کرده بودند که 97درصد از کل جمعیت واجد شرایط برای شرکت در رای گیری به شمار می آیند.

ساکنان اسکاتلند تنها حق شرکت در این همه پرسی را داشتند و سایر شهروندان بریتانیایی از جمله اهالی اسکاتلند که در سایر نقاط این کشور سکونت دایم گزیده اند نمی توانستند در این رای گیری شرکت کنند.

هم مخالفان استقلال اسکاتلند که با دو شعار 'با هم بودن بهتر است' و 'نه، متشکرم' کارزار تبلیغاتی (کمپین) به راه انداخته اند و هم طرفداران استقلال که کارزار تبلیغاتی 'آری' به راه انداخته اند، پیش از شروع رای گیری، خودشان را پیشتاز در این همه پرسی اعلام کرده بودند.

احزاب محافظه کار، لیبرال دمکرات و حزب مخالف کارگر از کارزار تبلیغاتی مخالفان استقلال که رهبری آن بیشتر برعهده رهبران برجسته حزب کارگرچون 'الستر دارلینگ' وزیر سابق دارایی و 'گوردون براون' نخست وزیر پیشین انگلیس است، حمایت گسترده به عمل آورده اند.

از کارزار تبلیغاتی 'آری ' علاوه بر حزب ملی اسکاتلند به رهبری الکس سالموند وزیر اول حکومت خودمختار اسکاتلند، حزب سبزها و نیروهای چپ گرای مستقل حمایت کردند.

اسکاتلند که در آب های ساحلی اش در دریای شمال، ذخایر مهمی از نفت و گاز وجود دارد، همراه با انگلیس، ولز و ایرلند شمالی کشور پادشاهی متحد و یا بریتانیا را تشکیل می دهند.

منطقه اسکاتلند در شمال انگلیس واقع شده است و وسعت آن به حدود 78 هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن به پنج و نیم میلیون نفر می رسد.

مرکز اسکاتلند شهر تاریخی 'ادینبرو' و یا 'ادینبورگ' است. این شهر دومین شهر بزرگ اسکاتلند و یکی از مراکز مهم اقتصادی و بانکداری اروپا است.

گلاسگو بزرگ ترین شهر اسکاتلند و از شهرهای مهم صنعتی بریتانیا به شمار می آید و حدود 41 درصد کل جمعیت این منطقه را در خود جای داده است.

حزب ملی اسکاتلند به رهبری الکس سالموند که هدف اصلی اش استقلال است، به دنبال پیروزی در انتخابات پارلمانی اسکاتلند در سال 2011 میلادی، مشروعیت لازم برای برگزاری این همه پرسی را به دست آورد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
0
0
در ابتدا به صدا و سیمای ایران تسلیت می گوییم در ثانی همه ما باید بی طرفانه نظر بدیم اینکه طرفدار یه دسته بودند هیچ فایده ای نداره چون همشون در تحریم ایران وظلم به ملت عزیزمون شریکند ما باید با اون دست خارجیها و ایرانیهای داخلی و خارجی که مسبب ایجاد این تحریمها شدند یکپارچه بایستیم
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها