بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۵۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
دولت نظامی تایلند در پی هدفمندکردن یارانه ها، قیمت های انرژی را اصلاح می کند و وزیر انرژی این کشور جنوب شرق آسیا به قشر حقوق بگیر اعلام کرد از افزایش قیمت ها نگران نباشد.
تدبیر24: دولت های تایلند تاکنون تلاش داشته اند قیمت های انرژی را برای حمایت از مصرف کنندگان با پرداخت یارانه ثابت نگه دارند و از افزایش آن جلوگیری کنند.

آمار نشان می دهد با وجود اصلاحات قابل توجهی که برای آزادسازی بازار سوخت در تایلند انجام شد این کشور در سال 2012 میلادی دستکم 195 میلیارد بات (شش میلیارد و 800 میلیون دلار) یارانه سوخت و برق پرداخت کرد.

هزینه یارانه سوخت دیزل در تایلند نیز روزانه حدود پنج میلیون دلار و سالانه یک میلیارد و 825 میلیون دلار تخمین زده می شود.

براساس برخی آمارها دولت سابق تایلند در سه سال 15 میلیارد و 600 میلیون دلار یارانه سوخت پرداخت کرده که دولت نظامی تاکید دارد این یارانه ها باید در طرح های زیربنایی و حیاتی هزینه شود.

تایلند حدود 85 درصد سوخت مصرفی را از خارج وارد می کند.

علاوه بر این برخی از خانواده های فقیر در تایلند طی این سال ها از گاز مایع یا 'ال.پی.جی' و برق رایگان برای پخت و پز استفاده کردند.

شواهد نشان می دهد یارانه های انرژی عواقب ناخواسته ای برای اقتصاد، محیط زیست و عدالت اجتماعی در تایلند به همراه داشته و به نفع شهروندان ثروتمند تمام شده است و حکومت ها نیز برای راضی نگه داشتن مردم تلاش کردند به بحث قیمت انرژی ورود نکنند.

حال براساس گزارش روز جمعه 'بانکوک پست'، 'نارونگچای آکراسانی' وزیر انرژی دولت کودتا در تایلند انتظار می رود ماه آینده میلادی دست به اصلاحانی در قیمت انرژی بزند.

فعالان طرفدار پرداخت یارانه در تایلند معتقدند شرکت ها و تولیدکنندگان باید سود بیشتر را در قبال مردم فدا کنند.

وزیر انرژی جدید تایلند روز پنجشنبه متعهد به بازنگری در قیمت ها و ارایه انرژی با 'قیمت منصفانه به مردم در تمام بخش ها' شد.

وی گفت حقوق بگیران کم درآمد نیز نباید نگران باشند چون به این گروه یارانه پرداخت خواهد شد.

'نارونگچای آکراسانی' اعلام کرد تغییرات قیمت به طور عمده متمرکز بر گاز مایع (ال.پی.جی) و گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی) خواهد بود که قیمت های آن بسیار پایین تر از قیمت های واقعی بوده است.

آمار نشان می دهد میزان یارانه ای که دولت تایلند طی یکسال به گاز مایع 'ال.پی.جی' اختصاص می دهد بالغ بر 10 میلیارد بات (حدود 349 میلیون دلار) است در حالی که گاز فشرده طبیعی یا 'سی.ان.جی' 20 میلیارد بات (حدود 698 میلیون دلار) یارانه را می بلعد.

وزیر انرژی تایلند توضیح بیشتری در خصوص قیمت های جدید سوخت در تایلند نداد و تنها گفت که تغییرات در حال بحث و بررسی است، اما یک منبع ارشد وزارت انرژی این کشور گفته است قیمت هرکیلوگرم گاز 'ال.پی.جی' برای خودروها 22.63 بات (حدود 800 سنت) تعیین می شود.

با این حال وی گفت قیمت ها برای چهار نوع مصرف صنعتی، پتروشیمی، خانگی و خودرو باید تعیین شود.

79 درصد برق تولیدی تایلند به گاز طبیعی وابستگی دارد.

وزیر انرژی جدید تایلند معتقد است دولت با کمک مردم باید وابستگی خود را به گاز طبیعی به ویژه در تولید برق کاهش دهد و به سمت استفاده از زغال سنگ برود.

وی گفت زغال سنگ با کیفیت بالا برای محیط زیست مضر نیست و رنگ سیاه زغال نشان دهنده کثیفی و آلاینده بودن آن نیست.

'نارونگچای آکراسانی' گفت که اگر تایلند در آینده بیش از حد به گاز وابسته شود، قدرت رقابت خود را از نظر هزینه های انرژی و با توجه به واردات گاز طبیعی مایع از دست خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها