بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
فهرست اولیه فیلم‌های ایرانی برای معرفی به آکادمی اسکار در حالی معرفی شد که اگر مجوز اکران فیلم‌های دیگری هم‌چون «خانه پدری»،‌ «شیار 143» یا «عصبانی نیستم» زودتر صادر و یا شرایط برای اکران آن‌ها مهیا می‌شد،‌ ممکن بود نماینده‌ مطمئن‌تری برای ارایه به اسکار داشته باشیم.
تدبیر24: در اولین مرحله بررسی فیلم‌های ایرانی برای معرفی به آکادمی اسکار، 10 اثر سینمایی معرفی شدند که مرور این فهرست، جای خالی برخی فیلم‌های پرفروشی را که اخیرا اکران شده‌اند یا فیلم‌هایی که در جشنواره فجر هم حضور داشتند، اما هنوز موفق به اکران نشده‌اند، نشان می دهد.

در فهرست ابتدایی اعلام شده از سوی معاونت ارتباطات بنیاد سینمایی فارابی فیلم‌ها‌ی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»، «استرداد»، «امروز»، «برف»،‌ «تنهای تنهای تنها»، «چ»،«خسته نباشید»، «خط ویژه»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «سر به مهر» قرار دارند که البته طبق گفته سخنگوی هیات انتخاب، این آثار از میان 58 فیلم نمایش داده شده در یک سال گذشته و بررسی نهایی از فهرستی متشکل از 20 فیلم انتخاب شده‌اند.

این در حالی است که فیلم‌هایی هم‌چون «کلاشینکف» و «رد کارپت» هم که فروش خوبی در سینماها داشتند می‌توانستند در این فهرست قرار گیرند. ضمن اینکه اگر فیلم‌های «خانه پدری»، «شیار 143»، «عصبانی نیستم» یا «قصه‌ها» زودتر نمایش داده شده بودند، فهرست متفاوتی منتشر می‌شد. هرچند فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری که چند سال قبل در جشنواره فیلم ونیز مورد تحسین قرار گرفت، هنوز موفق به دریافت پروانه نمایش نشده است و معلوم هم نیست با توجه به اصرار کارکردان بر حذف نکردن هیچ صحنه‌ای‌،‌ مجوز نمایش به این فیلم داده می‌شود یا خیر.

هم‌چنین فیلم «قصه‌ها»ی رخشان بنی‌اعتماد هم که به تازگی در جشنواره فیلم ونیز جایزه بهترین فیلمنامه را گرفته، می‌توانست انتخاب دیگری برای معرفی به اسکار باشد.

در اینجا 10 فیلم معرفی شده در فهرست اولیه سینمای ایران ر ا با اشاره به فروشی که داشته‌اند، مرور می‌کنیم:

«آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»

آخرین ساخته بهروز افخمی یکی از دو فیلمی بود که در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم معرفی شد. «آذر، شهدخت‌ پرویز و دیگران» که به فروش میلیاردی هم دست یافت جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره را هم کسب کرد.

در این فیلم مهدی فخیم‌زاده،‌ گوهر خیراندیش،‌ مرجان شیرمحمدی‌،‌ رامبد جوان و امیرعلی دانایی بازی کرده‌اند.‌

این فیلم درباره همسر خانه‌دار یک بازیگر مشهور سینما است که در آخرین فیلم او با وی همبازی می‌شود و آنچنان مورد توجه منتقدان قرار می‌گیرد که منجر به حسادت او می‌شود. روابط صمیمانه آنها تیره شده، زن قهر می‌کند و به باغچه خانوادگی دماوند می‌رود. با بازگشت دخترشان به ایران روابط آنها دستخوش تحولاتی می‌شود.

«استرداد»

«استرداد» هم فیلمی است که در سی‌و‌یکمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین فیلم را گرفت.

این درام تاریخی به کارگردانی علی غفاری که سه سال قبل با هزینه قابل توجهی تولید شده و پاییز سال گذشته در سینماها اکران شد، به موضوع غرامت جنگی می‌پردازد که قرار بود توسط انگلستان امریکا و شوروی برای جنگ جهانی دوم به ایران داده شود و مربوط به مقطع زمانی ۱۳۳۲ است.

در «استرداد» که فروش نسبتا بدی نداشت، حمید فرخ‌نژاد،‌ فرهاد قائمیان، الیسا کاچر، الکساندر ناوانف و...ایفای نقش کرد‌ه‌اند.‌

«امروز»

جدیدترین فیلم رضا میرکریمی که هنوز بر پرده سینماهاست یکی از 10 گزینه معرفی شده برای انتخاب و ارسال به اسکار است.

میرکریمی این بار پس از چند سال که فیلم «یه حبه قند»‌اش به دلیل تصمیم نگهانی مسئولان وقت سینمایی برای تحریم اسکار از معرفی جاماند،‌ شاهد انتخاب دوباره یکی از فیلم‌هایش برای این رویداد سینمایی است و باید دید آیا «امروز» نظر هیات انتخاب را برای تایید نهایی این فیلم جلب می‌کند؟!

در «امروز» میرکریمی که واکنش‌های متفاوتی را هم در زمان نمایش در جشنوار فجر داشت‌، پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی به نوعی نقش‌ای اصلی فیلم را ایفا می‌کنند.

در این فیلم، یونس راننده تاکسی کهنه‌کاری است که در پایان یک‌روزِ کاری به زن جوانی کمک می‌کند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقات زیادی در انتظارِ اوست.

«برف»

«برف» مهدی رحمانی در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و در بخش‌های مختلفی همچون بهترین فیلمنامه و تدوین نامزد دریافت جایزه شد.

در این فیلم که به فروش بیش از نیم میلیارد تومان دست یافت،‌ رؤیا تیموریان، افشین هاشمی، محمدرضا غفاری، آناهیتا افشار، رابعه مدنی، مینا ساداتی، شیرین یزدانبخش و میلاد کی مرام بازی کرده‌اند.

این فیلم شرح حال یک روز از زندگی خانواده‌ای شهری که درگیر مراسم خواستگاری دخترشان هستند.

«تنهای تنهای تنها»

فیلم احسان عبدی‌پور که در جشنواره فیلم فجر دو سال قبل با استقبال خوبی روبه‌رو شد و نظر بسیاری از منتقدان را هم جلب کرد‌،‌ یکی دیگر از فیلم‌هایی است که در این فهرست 10 تایی قرار گرفته است.

پرداخت به موضوع تحریم‌هایی که غرب علیه ایرن اعمال مرده و نیز اشاره به نیروگاه‌های هسته‌ای کشور که از نگاه کودکی جنوبی مطرح می‌شود احتمالا یکی از معیارهای انتخاب‌کنندگان این فیلم بوده است.

«چ»

"آخرین حرف ابرهیم حاتمی‌کیا در سینمای ایران" که به مقطعی از زندگی شهید چمران می‌پردازد اگرچه طبق انتظار کارگردانش مورد توجه داوران جشواره فجر قرار نگرفت، اما برای معرفی به آکادمی اسکار جزو 10 انتخاب نهایی هیات مربوط قرار گرفته است.

در این فیلم که پس از اکران در عید نوروز به فروش خوبی دست یافت،‌ فریبرز عرب‌نیا،‌ بابک حمیدیان،‌ مریلا زارعی،‌ مهدی سلطانی و سعید راد بازی کرده‌اند.

«خسته نباشید»

فیلم مشترک افشین هاشمی و محسن قرایی با تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی که از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم برای توجه به موضوع گردشگری مورد تحسین قرار گرفت،‌ در کشورهای مختلفی به نمایش درآمده و تقدیر تعدادی از سینماگران را هم به دنبال داشت.

در خلاصه فیلم «خسته نباشید» که در سی‌و یکمین جشنوار فیلم فجر به نمایش درآمد،‌ آمده است: «رومن و ماریا زوجی جهانگرد که درگیرِ اختلافاتی با یکدیگرند، در میانه‌ی سفر خود در ایران با موسسه جهانگردی طرفِ قراردادشان به مشکل برمی خورند. مرتضی، مستخدمِ اخراجیِ هتلی که زوج جهانگرد در آن سکونت دارند به کمک پسرعمویش حسین برای آن‌ها نقشه‌ای می‌کشند.

جلال فاطمی، غوغا بیات، حسام نورایی، فرزاد باقری و رویا افشار از بازیگران این فیلم هستند.

«خط ویژه»

یکی از دو فیلم برتر از نگاه تماشاگران در جشنواره فجر سال گذشته «خط ویژه» بود که استقبال خوبی هم از آن شد.

این ساخته مصطفی کیایی که یکی از فیلم های پرفروش امسال بوده، درباره رسیدن پول هنگفتی به دست چند جوان است.

مصطفی زمانی، هانیه توسلی، هومن سیدی، میلاد کی‌مرام، محسن کیایی، پریناز ایزدیار و میترا حجار و سام قریبیان بازیگران «خط ویژه» هستند.

«زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»

این فیلم روح‌الله حجازی که در دوره مدیدریت گذشته موفق به دریفت مجوز نمایش نشده بود، ‌سرانجام امسال اکران شد و فروش بدی را هم تجربه نکرد.

در «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» حمید فرخ‌نژاد، هنگامه قاضیانی،‌ ترانه علیدوستی و پیمان قاسم‌خانی ایفای نقش کرده‌اند.

«سر به مهر»

«سر به مهر» هادی مقدم‌دوست با مضومن دینی‌ای که دارد یکی دیگر از گزینه‌ای هیات انتخاب فیلم‌های ایرانی به اسکار است.

در این فیلم که به موضوع نماز می‌پردازد، لیلا حاتمی بازیگر نقش اصلی است و به نظر می‌رسد بیشتر به دلیل مضوعش انتخاب شده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها