بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۵۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
شمار قربانیان فلج اطفال در پاکستان با گزارش دو مورد ابتلا به این بیماری به 160 کودک رسید.
تدبیر24: از دو مورد تایید شده، مورد اول یک پسر 10 ماهه است که یک بار قبلا واکسینه شده بود اما نتایج آزمایش در مورد ویروس فلج اطفال مثبت است.

بر اساس گزارش مقامات بهداشت کراچی، مورد این پسر بچه 10 ماهه از موارد معدودی است که با وجود واکسیناسیون، به فلج مبتلا شده است. مورد دوم مربوط به دختر 22 ماهه ای است که هرگز واکسینه نشده بود.

در این گزارش آمده است که احتمال می رود عدم واکسیناسیون این نوزاد امتناع و کوتاهی خانواده یا عدم دریافت واکسن به دلیل مسایل امنیتی بوده است.

با احتساب این دو نوزاد، آمار قربانیان در پاکستان در سال جاری به 160 نفر رسیده است. پس از پاکستان، این ویروس در نیجریه و افغانستان هم رو به افزایش است ولی هنوز آمار دقیقی از مبتلایان این دو کشور در دست نیست.

در سال 2012، 58 مورد فلج اطفال در پاکستان گزارش شده است و این آمار در سال 2013 به 93 مورد رسیده است.

سازمان بهداشت جهانی چندی پیش دربیانیه ای اعلام کرد که منطقه جنوب شرق آسیا پس از آمریکا، غرب اقیانوس آرام و اروپا عاری از این ویروس کشنده است که به منزله یک نقطه عطف تاریخی محسوب می شود.

در ادامه این بیانیه آمده است که پس از گذشت 3 سال، هنوز هم یک مورد از این ویروس در هند دیده نشده است.

کارشناسان بر این باورند که ریشه کن کردن فلج اطفال در هند سخت تر از دیگر کشورها بود، زیرا محل زندگی نزدیک به 170 میلیون کودک زیر 5 سال است که نیازمند واکسیناسیون بودند.

ویروس فلج اطفال کودکان زیر 5 سال را تحت تاثیر قرار می دهد و از طریق مواد غذایی آلوده و آب منتقل می شود و به سرعت در روده گسترش پیدا می کند و به سرعت به سیستم اعصاب حمله می کند و منجر به فلج و معلولیت می شود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که با توجه به گسترش جنگ و توقف واکسیناسیون، هنوز هم این ویروس مرگبار کودکان را تهدید می کند.

ابتکار ریشه کنی فلج اطفال از سال 1988 توسط اتحاد دولت ها با سازمان هایی نظیر یونیسف، سازمان بهداشت جهانی آغاز شد.

بر اثر توقف واکسیناسیون در سوریه، در اکتبر سال 2013 در این کشور یک مورد ویروس فلج دیده شد و متاسفانه این تعداد در مارس سال 2014 به 25 مورد افزایش یافت. 217 مورد فلج اطفال نیز در سومالی، کنیا و اتیوپی گزارش شده است.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی آمار این ویروس در سال های 2012 و 2013 در افغانستان، نیجریه و پاکستان به قرار زیر بوده است :

افغانستان : 37 مورد در سال 2012 و 14 مورد در سال 2013

نیجریه : 122 مورد در سال 2012 و 53 مورد در سال 2013

پاکستان : 58 مورد در سال 2012 و 93 مورد در سال 2013

برخی از کشورها اقدامات ضربتی برای ریشه کنی فلج اطفال آغاز کرده اند؛ برای مثال اداره بهداشت غنا از روز گذشته برنامه واکسیناسیون خانه به خانه بیش از 500 هزار کودک زیر پنج سال را آغاز کرده است.

منبع: خبرگزاری DAWN
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها