بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۵۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
کارشناسان پیش‌بینی کردند که در پایان قرن ۲۱ میلادی جمعیت زمین از ۱۳ میلیارد نفر فراتر خواهد رفت.
تدبیر24: کارشناسان با استفاده از داده‌های اخذ شده از سازمان ملل پیش بینی کرده‌اند که احتمالا تا پایان قرن ۲۱ میلادی بیش از ۱۳ میلیارد نفر ساکن زمین خواهند بود و بدین ترتیب این فرضیه قدیمی که رشد جمعیت بشر در میانه قرن ۲۱ متوقف شده به کلی رد می‌شود.

کارشناسان ابتدا برآورد کردند که جمعیت جهان به احتمال ۸۰ درصد تا پایان قرن حاضر بین حدودا ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تا ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر می‌رسد که بدین معنی تنها ۱۰ درصد احتمال می‌رفت جمعیت زمین از مرز ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر فراتر رود. اما با گذشت زمان کارشناسان با احتمال ۹۵ درصد اعلام کردند که جمعیت زمین تا پایان قرن حاضر حدود ۹ الی ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر خواهد بود و همچنین احتمال رسیدن به جمعیت ۱۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفری نیز ۲.۵ درصد پیش‌بینی شده است.

این نتایج از برآوردهای سال گذشته سازمان ملل از رشد جمعیت حاصل شد که در آن برای نخستین بار اعلام شد افزایش جمعیت مطابق آنچه که پیش‌بینی می‌شد در حال رخ دادن نیست و این مساله به دلیل نرخ بالای زاد و ولد در قاره آفریقا رخ داده است.

«پاتریک ژرلاند»، نگارنده اصلی این گزارش و مدیر بخش جمعیت سازمان ملل متحد می‌گوید: آنچه که برای ما تازگی دارد این است که ما اکنون می‌توانیم با قطعیت مسائل مرتبط با افزایش جمعیت را برآورد کنیم. چرا که برآوردهای گذشته همگی مبتنی بر یک سناریو بود که در آن به هیچ عدم قطعیتی در نتایج حاصل از آن اشاره نشده بود اما مطالعه جدید ارزیابی آماری‌تری را ارائه می‌دهد که مطابق آن می‌توانیم بگوییم نتایج احتمالی آن چه خواهد بود.

بنابراین مطالعه نادیده گرفتن سیاست‌های زاد و ولد به مدت دو دهه سبب شده تا آفریقا همچنان شاهد رشد وحشتناک جمعیت باشد ضمن اینکه جمعیت بسیاری از در این قاره از دسترسی به وسایل پیشگیری از حاملگی محروم هستند.

جمعیت قاره آفریقا در حال حاضر حدود یک میلیارد نفر است که پیش بینی می‌شود تا پایان قرن ۲۱ به احتمال ۹۵ درصد به حدود سه میلیارد و ۱۰۰ تا پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر افزایش یابد.

منبع: مونگابی
برچسب ها: تدبیر24 ، جمعیت ، زمین ، قرن21
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها