بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
هردم از این باغ بَری می رسد ! ساخت کارخانۀ صنعتی با تولید آلاینده های زیان بار و کارخانۀ ذرت خشک کنی در حریم درجه دو و سه مجموعۀ جهانی تاریخی- فرهنگی پاسارگاد کم بود ، کارخانۀ ترشی سازی نیز در حریم درجه یک این یادمان با ارزش ملی- جهانی ساخته شد !
تدبیر24: یک کارخانۀ تولید ترشیجات ، حریم درجه یک مجموعۀ جهانی پاسارگاد را شکست. خبر همین بود به همین سادگی ! هنوز از گزارش دست اندازی به حریم درجه دو و سه بزرگ ترین مجموعۀ جهانی در ایران از شوکه در نیامده ایم که گزارشی از بی مهری و بی توجهی مسوولان و دست اندازی مردمان بومی به این یادمان ملی که اتفاقا دُردانۀ همۀ بازمانده های (آثار) نیاکانی کشور هم هست می شنویم.

به گزارش تارنمای فرهنگی مهرگان ، این کارخانه دربازۀ (فاصلۀ) چهارکیلومتری از آرامگاه کورش است و درحریم درجه یک میدان(محوطه) تاریخی- فرهنگی وجهانی پاسارگاد جای گرفته و با این که در پشت یک تپه است و چشم انداز(منظر) طبیعی بازمانده را خدشه دار نمی کند، ولی بر پایۀ قانون های میراث فرهنگی ، هرگونه ساخت وساز درحریم درجه یک این یادمان جهانی ممنوع است و باید هرچه زودتر این کارخانه به جایگاهی دیگر جابه جا شود.

درهمین زمینه، نصیری حقیقت، سرپرست پایگاه جهانی پاسارگاد با تایید رویداد پیش آمده و پافشاری(تاکید) بر این که واحد حقوقی میراث فرهنگی استان پارس(فارس) پی گیر این پروژه است به تارنمای فرهنگی مهرگان می گوید : « هم اکنون کارخانه یاد شده درحریم درجه یک ودربازۀ نزدیک چهارکیلومتری میدان جهانی پاسارگاد جای گرفته است که این گذاره( موضوع)،  ناساز(خلاف) قانون های میراث فرهنگی است».

به گفتۀ سرپرست پایگاه جهانی پاسارگاد، « این میدان جهانی دارای سه حریم درجه یک، دو و چشم انداز است که هریک از این حریم ها، ضوابط و قانون های ویژه ای(خاصی)دارد، برای نمونه،درحریم درجه یک هرگونه ساخت وساز ممنوع است ودرحریم درجه دو نیز بیشینه(حداکثر) بلندا(ارتفاع) برای سازه های تازه چهار متر و نیم است».

نصیری حقیقت درادامه افزود : «شهرک صنعتی پاسارگاد نیزدرحریم درجه سه(چشم انداز یا منظری) میدان جهانی ساخته شده که این گذاره وابسته(متعلق) به سال های پیش بوده ، ولی دادن(اعطای) پروانه(مجوز)و ساخت کارخانه تولید ترشیجات دراین میدان تاریخی- فرهنگی به تازگی رخ داده و وابسته به دوماه گذشته است».

او در ادامه با اشاره به این که کارخانۀ یادشده در مرز دو شهرستان پاسارگاد و خُرم بید واقع شده، ولی در حریم درجه یک میدان جهانی پاسارگاد است به روزنامه بومی شیراز(خبرجنوب، 23 شهریور)گفته بود : « پروانه خواهان(متقاضی) کارخانه ازسوی جهادکشاورزی و بدون پاسخ درخواست آگاهی(استعلام) آن که به وسیلۀ نماینده این اداره کل درشهرستان خُرم بید تهیه شده وباید به جانشین(معاونت) این اداره کل برگشت(ارجاع) داده می شد ، صادر شده است».

وی ادامه داده است : « هم اکنون یکی از دوسوله این کارخانه ساخته شده و میراث فرهنگی نیز با تهیه پرونده ای، شکایت خود را به میان آورده است( مطرح کرده است)».

نصیری حقیقت با بیان این که کارخانه یاد شده در بازه چهارکیلومتری از آرامگاه کورش ودر سمت خاور(شرق) آن جای گرفته است به این روزنامه گفته بود :« شوربختانه اشتباهی در این پرونده صورت گرفته است. به گونه ای که درخواست(تقاضای)ساخت کارخانه

و پاسخ درخواست آگاهی ها(استعلام ها) بایدبه نمایندگی میراث فرهنگی درشهرستان پاسارگادبرگشت داده می شد وکارشناسان خرم بید نیز در این زمینه اشتباه کرده و پروانه(مجوز) را دَستینه(امضاء)کرده، ولی تاییدیه ونظرنهایی بردوش جانشین(معاونت)

میراث فرهنگی اداره کل در شیراز است که خواهان(متقاضی) بدون آن که پاسخ درخواست آگاهی را به اداره کل بفرستد پروانه ساخت کارخانه را از جهاد کشاورزی گرفته است».

در زمینۀ دست اندازی کارخانۀ یاد شده، ما چندین بار به جانشین سازمان  میراث فرهنگی استان زنگ زدیم تا نظرات کارشناسی را جویا شویم، ولی تا هنگام تهیۀ این گزارش، نتوانستیم پیوندی برقرارکنیم !

به گزارش تارنمای فرهنگی مهرگان،میدان تاریخی– فرهنگی پاسارگاد در 135 کیلومتری شمال شیراز و 75 کیلومتری شمال پارسه(تخت جمشید) ودر جاده اصلی شیراز- اسپهان(اصفهان) جای گرفته است.

در این میدان تاریخی، بازمانده هایی (آثاری) همچون، آرامگاه کورش بزرگ، آرامگاه کمبوجیه، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، انسان بالدارناموَر(معروف) به کورش، کاروان سرای اسلامی- مظفری، دژنظامی ناموَر به تل تخت، باغ و آب نماهای سنگی دربازۀ (فاصلۀ)

نزدیک با یکدیگر جای گرفته است که همگی از ارزش بسیار بالایی نزد کارشناسان و باستان شناسان برخوردار است و سالانه گردشگران برون مرزی(خارجی) و درون کشوری(داخلی) بسیاری از آن بازدید کرده و شکوه و بزرگی آن را ستایش می کنند.



*پژوهشگرتاریخ و فرهنگ ایران- دبیرانجمن مهرگان- کُنشگر(فعال) میراث فرهنگی، گردشگری و زیست بوم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها