بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۵۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
فراکسیون زنان مجلس امروزه در حال تلاش هستند؛ تلاشی که دوباره جامعه زنان را نگران کرده است. جامعه زنان نگران طرح «مرکز عالی زنان یا نهاد فراقوه‌ای» هستند که گویا طرح آن در مجلس در حال تهیه است اما هنوز جزئیاتی از آن به خارج درز پیدا نکرده است.
تدبیر24: فعالان حوزه اجتماعی زنان اطلاعات خاصی از جزئیات این طرح ندارند و با نگرانی اخبار این حوزه را رصد می کنند. اما فاطمه رهبر، رئیس فراکسیون زنان مجلس می گوید که این طرح فعلا در مرحله پیشنهادی است و بعد از اینکه طرح کامل شد به عنوان پیشنهاد در اختیار رهبری نظام برای بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت.آنگونه که فاطمه رهبر از طراحان این طرح در مجلس می گوید: تا به حال مشکلات زنان در جامعه تامین نشده و نتوانسته جوابگوی نیازهای اجتماعی باشد. حالا این نهاد آمده تا همه مشکلات حوزه زنان را یکجا و به صورت فراقوه ای حل و فصل کند.

 فاطمه رهبر، رئیس فراکسیون زنان مجلس نهم، درباره زمان شروع طرح تاسیس «مرکز عالی زنان یا نهاد فراقوه‌‌ای» به «آفتاب» می گوید: بعد از ملاقاتی که با مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال 92 داشتیم ایشان به تاسیس مرکز عالی و ثابت برای زنان اشاره داشتند. بعدا این خواسته از طرف فرکسیون زنان به مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد داده شد تا کار تحقیقی در این حوزه انجام بشود. فرمایشان رهبری همه حوزه‌های مرتبط با های زنان مثل حوزه  حقوقی، فقهی، اجتماعی و ... را شامل می‌شد. البته نظر رهبری خطاب به همه زنان است و نباید در این طرح ما نگاه محدودی داشته باشیم.

رهبر ادامه داد: در فروردین سال 93 مجددا رهبری تاکید فرمودند که این نهاد باید فراقوه ای باشد و ما با نگاه جدیدی این پژوهش را ادامه دادیم. در اجرای این طرح به 5 شاخص توجه شده است: عالی بودن سازمان، ثابت بودن، کادر قوی، انجام کارجامع و توانایی ترسیم هندسه عمومی. ما در این طرح به دو مدل پیشنهادی رسیده ایم که در اختیار رهبری قرار خواهد گرفت.
 
 فاطمه رهبر افزود: با آسیب شناسی نهادهای موجود در حوزه زنان مثل مرکز امور زنان، معاونت امور زنان و خانواده، شورای تخصصی زنان در انقلاب فرهنگی، کمیته زنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام به این نتیجه رسیدیم که تا به حال مشکلات زنان در جامعه پاسخ مناسبی دریافت نکرده و این نهادها نتوانسته جوابگوی نیازهای اجتماعی زنان باشد. البته ما از لحاظ قانون چیزی کم نداریم اما در اجرای قانون مشکل داریم. مثل بیمه زنان خانه دار که این طرح به دلیل بودجه تصویب نشده و یا در خیلی موارد باآمدن و رفتن دولتها طرح های مربوط به زنان اجرا نمی شود و با تغییر سیاست ها این طرح ها دستخوش تغییر می شوند.

رهبر تصریح کرد: ما می خواهیم هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان همه با هم در پیشبرد اهداف نظام برای زنان کار کنند اما می خواهیم از موازی کاری و تداخل فعالیت های دستگاه ها در حوزه زنان جلوگیری کنیم.

او درباره اینکه چرا جزئیات این طرح هنوز به جامعه زنان ارائه نمی شود،گفت: این طرح هنوز در حد طرح اولیه است البته الزامی نیست که طرح ما حتما طرح نهایی باشد. شورای فرهنگی و شورای همکاری بانوان این طرح را بررسی و مطالعه خواهند کرد و احتمالا اینها را با هم ادغام کنند و یا تغییراتی در آن داده شود. البته به دعوت خانم والی نژاد به شورای همکاری زنان رفتیم و گزارشی در آنجا  ارائه دادیم.

رهبر تصریح کرد: قرار است که طراحی این سازمان با کادری قوی انجام شود وچشم انداز بلند مدتی داشته باشد.

رئیس فراکسیون زنان درباره چگونگی این سازمان توضیح داد: در این مرکز کمیسیونهای متعددی در نظر گرفته شده که باید با مراکز مختلف تعامل داشته باشد تا بتواند سیاستگذاری دقیقی انجام شود. اما تا حدودی هم موضوعات کلان را احصا کرده ایم ولی هنوز به جزئیات مسائل زنان در عرصه عمومی وارد نشده ایم. ما در این طرح هنوز مشکلات زنان را احصا نکرده ایم و هنوز این مشکلات الویت بندی نشده است. ما فقط ساختار و نهاد فراقوه ای را ترسیم کرده ایم و برای این طراحی ساختار و سیستم از کارشناسان برجسته دعوت به همکاری کرده ایم. در واقع ما سخت افزار کار را طراحی کرده ایم و اینکه چه فراکسیون هایی برای زنان وجود داشته باشد.
 
 او در توضیح اینکه حتما مشکلات زنان هم دسته بندی شده که فراکسیون ها را دسته بندی کرده اید گفت: ما البته پیش بینی کمیسیونها و نهادها را با توجه به مشکلات کلان زنان  احصا کرده ایم.
او افزود:  گاهی اتفاق می افتد که با تغییر دولتها نگاه به زنان هم تغییر می کند و ما این مسئله را در هر دوره ای کم و بیش داشته ایم. اگر این نهاد فراقوه ای باشد احتمالا با آمدن و رفتن دولتها قوانین زنان هم اجرا می شود و متوقف نمی شود.

او در توضیح به این سوال آفتاب که  شاید قوانین به این دلیل اجرا نمی شود که این لایحه ها و مصوبه ها از جامعیت لازم برخوردار نیستند و نماینده همه افکار عمومی زنان نیستند گفت: شاید بشود این طوری هم گفت اما منظور این است که اگر این نهاد تاسیس شود می تواند فصل الخطاب باشد.

رهبر در پاسخ با اینکه آیا نهادی که از بالا می خواهد امور زنان را مدیریت کند می تواند با بدنه اجتماعی و مطالبات همه جامعه زنان آشنا باشد افزود: این صحبت های شما برای قبل از اجرایی شدن این طرح است. بعد از اینکه طرح تصویب شد کمیسیون های این نهاد طبق فرمایشات رهبری باید با تمام مراکز تعامل داشته و با بدنه اجتماعی ارتباط برقرار کنند.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار «آفتاب» که چرا این طرح را رسانه‌ای نمی کنید، چرا جزئیات طرح را در اختیار فعالان زن و کارشناسان قرار نمی‌دهید و چرا نگاه به این طرح امنیتی و رازگونه است گفت: ما با استفاده از نظرات رهبری طرحی را در مرکز پژوهش های مجلس انجام داده ایم و بعدا از کارشناسان و صاحب نظران مختلف دعوت کرده ایم که درباره این طرح نظر بدهند. اما نگاه امنیتی را قبول ندارم برای اینکه این طرح هنوز در مرحله پیشنهادی است. بعد از اینکه طرح را خدمت رهبری ارائه دادیم مسلما اینطور خواهد بود که جامعه زنان درباره آن نظر بدهند.
منبع: آفتاب
برچسب ها: تدبیر24 ، زنان مجلس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها