بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۵۷۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
عليرضا نوذري‌پور معاون مهندسي شرکت آب وفاضلاب استان تهران
در اين ميان هشدارهاي متعددي به مصرف کنندگان داده ايم و بارها بر ضرورت کاهش مصرف تاکيد کرده ايم. اما حاصل اين همه، کاهش سه تا چهاردرصدي مصرف بوده است!
تدبیر24: 70درصد از نياز تهران به آب از طريق بارندگي تامين مي شود. موضوع کم آبي در تهران اگرچه موضوع تازه اي نيست اما از زماني اين مشکل بحراني شد که در دوسال گذشته ما در تهران با کاهش بارندگي بسيار شديدي مواجه شديم. ميانگين ميزان بارندگي در يک دوره 46ساله در تهران 347 ميليمتر بوده است. اين در حالي است که در سال آبي جاري - که تنها يک روز از آن باقي مانده است- ميزان بارندگي صدميليمتر کاهش داشته و بارندگي تنها 243 ميليمتر بوده است. در سال گذشته هم ميزان بارندگي تهران تنها 280 ميليمتر بود. يعني ما در دوسال پي درپي با کاهش قابل توجهي بارندگي در تهران مواجه بوده ايم. بستگي بالاي تهران به آب هاي سطحي و رودها هم زمينه ساز تشديد بحران شد. همزمان با کاهش بارندگي، ميزان دماي هوا هم در دوسال گذشته به شدت افزايش يافت و ما دو تابستان بسيار گرم را پشت سر گذاشتيم.  

به عبارتي کاهش بارندگي با افزايش تقاضا همراه شد و به بحران آب در شکل کنوني دامن زد. در حال حاضر وضعيت آب سدهاي تهران نگران کننده است. ذخيره چهار سدي که به تهران آب مي رسانند تنها 349ميليون مترمکعب است و از اين ميزان هم تنها 217ميليون مترمکعب آن به عنوان ظرفيت مفيد قابل استفاده است. از بين اين چهار سد، وضعيت دو سد لار و لتيان از همه بحراني تر است و اين دو در مجموع تنها 46ميليون مترمکعب آب دارند. در تشريح وضعيت کنوني و ضرورت کاهش مصرف شايد توجه به يک آمار کافي باشد و آن اينکه، حجم مفيد سدهاي شرق تهران نسبت به سال 91 نزديک به 80درصد کاهش داشته است. در اين ميان هشدارهاي متعددي به مصرف کنندگان داده ايم و بارها بر ضرورت کاهش مصرف تاکيد کرده ايم. اما حاصل اين همه، کاهش سه تا چهاردرصدي مصرف بوده است.

در ايران سرانه مصرف آب بسيار بالاست. هر فرد به طور ميانگين 220 ليتر آب در شبانه روز مصرف مي کند متوسط سرانه مصرف کشورهاي پرآب جهان، زير 150ليتر است. نکته قابل توجه هم اين است که ما اکنون بايد با کاهش مصرف، از اين شرايط سخت عبور کنيم. اما کاهش مصرف ما نبايد کاهش مقطعي باشد. حل مشکل آب نيازمند تغيير الگوي مصرف است. در اين ميان تغيير قيمت آب و اصلاح آن مي تواند نقش بسيار مهمي داشته باشد. کاهش مصرف برق بارها اعلام شد اما تنها زماني لامپ هاي کم مصرف در خانه ها استفاده شد که قيمت برق افزايش يافت. احتمالاراه حل اين مشکل هم افزايش قيمت آب است، چون حتي اگر امسال هم از بحران آبي عبور کنيم باز در سال هاي آتي به محض آنکه ميزان بارندگي از 350ميليمتر کمتر شود بايد خود را آماده بحراني جديد کنيم، پس چه بهتر که مصرف اصلاح شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها