بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۵۷۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
دختر نوجوان پاکستانی در ایالت پنجاب پاکستان تنها به دلیل استفاده از حق انتخاب و دادن پاسخ منفی به یک درخواست ازدواج، قربانی اسیدپاشی شد و بشدت آسیب دید.
تدبیر24: این دختر 16 ساله از سوی دو مرد با اسید مورد حمله قرار گرفت و به گفته پزشکان، حال او بشدت وخیم است.

پزشکان می گویند این قربانی جدید اسید پاشی در پاکستان، بیش از 90 درصد دچار سوختگی شده و بینایی اش را تقریبا از دست داده است.

به گفته پلیس، بعد از اینکه یکی از دو فرد مهاجم با جواب منفی این دختر نوجوان و خانواده اش به درخواست ازدواج وی مواجه شد، شبانه به همراه یکی از دوستانش با بالا رفتن از دیوار خانه این خانواده و ورود به اتاق، یک ظرف پر از اسید را به سر و روی این دختر بی گناه پاشید.

مقامات پلیس از دستگیری یکی از دو مهاجم خبر داده و اعلام کردند که مهاجم دیگر نیز بزودی دستگیر خواهد شد.

پلیس گفت که فرد دستگیر شده به جرم خود اعتراف کرده است و در یک دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم تروریستی محاکمه خواهد شد.

** اسیدپاشی در پاکستان و مهاجمان افراطی که در تیررس قانون نیستند

مجلس پاکستان در سال 2012 قانونی وضع کرد به براساس آن، مجازات برای عوامل حملات اسیدپاشی در این کشور، حبس ابد تعیین شده است. اما این قانون به دلیل ضعف در اجرای آن بویژه در مناطق محروم این کشور از قدرت بازدارندگی چندانی برخوردار نیست.

در پاکستان، گاهی اسید پاشی یک مجازات معمول برای آن دسته از زنان و دخترانی است که قربانی افکار افراط گرایانه و به اصطلاح «غیرت» برخی مردان می شوند. شدت این افراط گرایی گاهی به حدی است که زنان و دختران درصورت کمترین بی توجهی به دستورات خانواده یا شوهر، ممکن است قربانی اسیدپاشی شوند یا حتی عضوی از صورتشان بریده شود.

گاهی نیز دخترانی که به هر دلیل، به درخواست ازدواج جواب رد می دهند، مورد حملات اسیدپاشی قرار می گیرند.

بنیاد ثبت حملات اسید پاشی در پاکستان تعداد این حوادث در سال 2013 را 143 مورد عنوان کرده است.

در بهمن 1390 (فوریه 2012) خانم ˈشرمین عبید چوناییˈ مستند ساز پاکستانی مستندی را با عنوان «نجات چهره» با موضوع حملات اسید پاشی علیه زنان در پاکستان تولید کرد و بخاطر پرداختن به این سوژه، موفق به کسب جایزه اسکار شد.

اما تهیه کننده این فیلم گویا با سوژه قرار دادن قربانیان اسید پاشی در پاکستان، تنها تصاحب جایزه پر زرق وبرق اسکار را هدف گرفته بود. زیرا این فیلم مستند، در عمل نتوانست تاثیری کارسازی برای مبارزه با پدیده اسیدپاشی در مناطق محروم پاکستان داشته باشد.

آمار دقیقی از تعداد حملات اسید پاشی در پاکستان وجود ندارد. با این حال بنیاد ثبت این گونه حملات به عنوان یک گروه فعال در زمینه حمایت از قربانیان اسیدپاشی گفت که هر سال بطور متوسط حدود 150 مورد حادثه اسید پاشی در پاکستان رخ می دهد که زنان، بیشترین قربانیان آن هستند و در اکثر موارد، خشونتهای شخصی و تعصبات شدید خانوادگی نشأت گرفته از افکار و آموزه های افراط گرایانه، انگیزه و عامل این حملات بوده است.

منبع: سایت اینترنتی روزنامه اکسپرس تریبیون
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها