بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۵۸۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی از دستگیری «تمساح خلیج» از مافیای مواد مخدر خبر داد و گفت: این فرد 30 ساله که سرشبکه قاچاق مواد مخدر بود و به فعالیت در خارج از کشور اقدام کرده بود ، بعد از چهار تا پنج سال کار اطلاعاتی به دام پلیس افتاد.
تدبیر24: سردار علی مویدی امروز - یکشنبه - در نشست خبری با خبرنگاران افزود: فعالیت «تمساح خلیج» در نوع خود بی نظیر بوده به گونه ای که فعالیت های وی به خارج از کشور و در برخی از موارد به داخل کشور ورود یافته بود.

وی ادامه داد: این فرد در جریان شناسایی، یکی از ماموران نیروی انتظامی را به شهادت رساند. تابعیت وی ایرانی ، اهل یکی از شهرهای جنوب کشور و بی سواد است.

مویدی با بیان این که «تمساح خلیج» سرباز فراری است، گفت: وی در چند سال گذشته 100 تن مواد مخدر به حوزه آب های آزاد ترانزیت کرده است که البته بخشی از آن مواد در قالب محموله های یک یا سه تنی وارد کشورمان نیز شده است.

مویدی افزود: «تمساح خلیج» به عنوان سرشبکه اعضا را به گونه ای هدایت می کرد که از خود هیچ گونه ردپایی باقی نمی گذاشت. فعالیت های وی در جنوب کشور و حوزه خلیج فارس را آلوده کرده بود که با همکاری اطلاعاتی پیچیده ، فنی و تخصصی با همکاری فرمانده نیروی انتظامی هرمزگان دستگیر شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان این که 15 نفر از افراد این شبکه نیز دستگیر شده اند، گفت: این فرد به صورت مافیایی عمل کرده و برخورد با وی سخت و دشوار بود، به گونه ای یکی از دغدغه های ما در چند سال گذشته دستگیری این فرد به شمار می آمد.

مویدی با اشاره به گردش پولی این فرد گفت: گردش مالی وی قابل توجه است به گونه ای که معاملات ملکی و انبار وی در یکی از مناطق سایر معاملات را تحت شعاع قرار داده بود و تاکنون ارزش مالی «تمساح خلیج» 500 میلیارد تومان برآورد شده که البته به نظر می رسد بیش از این باشد.

وی اضافه کرد: عمده فعالیت های وی در جنوب کشور پاکستان و دریا بوده به گونه ای که مواد مخدر تریاک را از کشور پاکستان تامین و آن را به سمت دریای آزاد ، عمان و خلیج فارس ترانزیت می کرده است ، این در حالی است که از وی تعدادی سلاح نیز کشف شده است.

مویدی همچنین گفت: اطلاعات فرد دیگری که کمتر از «تمساح خلیج» نیست ، در حال تکمیل شدن است که در زمان مناسب با تخلیه اطلاعاتی و تکمیل پرونده به زودی اعلام می شود.

** افزایش 36 درصدی دستگیری نسبت به سال گذشته

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به افزایش 10 درصدی کشفیات مواد مخدر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، گفت: در شش ماه نخست امسال 240 تن انواع مواد مخدر کشف شده و مجموع دستگیری نیز به مدت مشابه سال گذشته 36 درصد افزایش را نشان می دهد.

مویدی اضافه کرد: دستگیری قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر نیز 26 درصد، معتادان پرخطر 86 و پرونده های متشکله 28 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به افزایش 30 درصدی کارکرد ناجا در سطح جامعه ، گفت: از نظر برخورد با خرده فروشان نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز شاهد افزایش 30 درصدی هستیم.

مویدی با بیان اینکه برخورد با عناصر اصلی از سیاست های ابلاغی سلسه مراتبی فرماندهی نیروی انتظامی است، گفت: امسال عناصری که در طول سه دهه گذشته در مبارزه با موادمخدر بی سابقه بوده اند، توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند.

** دستگیری 175 هزار نفر در شش ماه اول امسال

وی با اشاره به دستگیری سلطان قاچاق و تمساح خلیج، گفت: در شش ماه نخست امسال 175 هزار نفر دستگیر شدند که از این تعداد 135 هزار نفر قاچاقچی و 40 هزار نفر معتاد پرخطر بودند.

مویدی با بیان اینکه سال گذشته در این زمینه 127 هزار دستگیر شدند، گفت: آمار دستگیر شده ها نسبت به سال گذشته افزایش 36 درصدی را نشان می دهد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نیروی انتظامی مامور برخورد با قاچاقچیان است، گفت: پلیس مسئولیتی در مقابل معتادان ندارد.

مویدی با اشاره به اینکه 75 درصد(240 تن کشفیات شش ماه امسال) کشفیات مواد مخدر در شش ماه نخست امسال در مرز و حاشیه مرزها اتفاق افتاده است، افزود: مابقی موارد در داخل کشور رخ داده که تلاش داریم تا مبارزه با مواد مخدر را به سمت مرز که کمترین هزینه را برای ما به دنبال دارد، هدایت کنیم.

وی افزود: تعداد عملیات های درگیری حدود 650 مورد بوده که حدود 90 مورد آن منجر به درگیری مسلحانه شده که این عملیات ها نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد افزایش داشته است.

** هلاکت 60 نفر از قاچاقچیان مسلح در درگیری با پلیس

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی گفت: در شش ماه نخست امسال 60 نفر در درگیری مسلحانه با پلیس که عمدتا دارای سوابق طولانی بوده اند، کشته شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد افزایش تلفات را نشان می دهد.

مویدی با بیان اینکه 60 درصد قاچاقچیان نیز در مبارزه زخمی شدند، گفت: امسال هشت نفر از ماموران نیروی انتظامی در مبارزه با مواد مخدر کشته شدند در حالی که سال گذشته شش نفر در این زمینه به شهادت رسیدند.

وی اضافه کرد: از انواع مواد مخدر کشف شده در شش ماه نخست امسال، 190 تن تریاک(10 درصد کاهش نسبت به سال گذشته)، حشیش 34 تن( یک درصد افزایش نسبت به سال گذشته)، مرفین 5/3 تن (کاهش 40 درصدی)، هروئین 5/4 تن( کاهش 25 درصدی)، شیشه کمتر از یک تن(کاهش 35 درصدی) و سایر موارد هفت تن( کاهش 34 درصدی) کشف شده است.

مویدی گفت: امسال 110 آشپزخانه های صنعتی شناسایی شد در حالی که سال گذشته 230 آشپزخانه شناسایی شد که این آمار نشاندهنده کاهش 53 درصدی تولید مواد مخدر صنعتی در آشپزخانه است.

مویدی اضافه کرد: با همکاری پلیس فرودگاه و همکاری سایر حوزه ها تلاش شد تا از حمل مواد مخدر حتی به میزان کم به کشور عربستان جلوگیری شود به این منظور حتی یک مورد در این زمینه به کشور عربستان وارد نشد در حالی که در طول سال بیش از یک میلیون زائر به این کشور عازم می شوند.

** کرمان رکوردار کشفیات مواد مخدر

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: بیشترین کشفیات مواد مخدر در شش ماه نخست امسال به استان های کرمان، هرمزگان، مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و سیستان و بلوچستان اختصاص دارد که در این بین استان کرمان رکوردار است به گونه ای که بیش از 50 تن انواع مخدر در این استان کشف شده است.

وی با اشاره به ترانزیت مواد مخدر از مرزهای خشکی به سمت آب های آزاد ، گفت: با همکاری پلیس خلیج فارس مرزهای دریایی برای قاچاقچیان نا امن شده اما مبارزه با مواد مخدر در دریا و خشکی متفاوت است به گونه ای که سختی کار در دریا بیشتر است اما تلاش داریم، توفیقات خود را در این زمینه افزایش دهیم.

** قوه قضائیه در برخورد با خرده فروشان مواد مخدر بهتر و قانونی تر عمل کند

رئیس پلیس مبارز با مواد مخدر نیروی انتظامی با بیان اینکه بولتنی از قاچاقچیان مواد مخدر به مسوولان قضائی اعلام و دستوران ویژه برای آن ها صادر می شود، گفت: در زمینه برخورد با خرده فروشان انتظار داریم تا قوه قضائیه بهتر و قانونی تر اقدام کند چرا که در این زمینه رضایت ما جلب نشده است.

مویدی تصریح کرد: البته در مورد پرونده های کلان شاهد دستورات ویژه هستیم و از دستگاه قضا تشکر می کنیم اما به عنوان یک پلیس به این سطح برخورد قانع نیستیم و توقع و انتظار ما بیش از این است.

مویدی اضافه کرد: هر یک از دستگاه های مسئول امر مبارزه با مواد مخدر جایگاهی دارد و بیش از 20 دستگاه در این زمینه دخیل هستند اما مردم پلیس را نزدیک ترین سازمان در برآورده شدن ، انتظاراتشان می بینند، این در حالی است که در دنیا تقسیم کار شده و ما نیز بهترین قوانین را در این زمینه داریم براین اساس لازم است رسانه ها تمام دستگاه ها را در این زمینه به چالش بکشند.

** ویژه برنامه های آموزشی و آگاهی بخشی به دانش آموزان و دانشجویان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی امسال در بحث پیشگیری و اطلاع رسانی به مردم به ویژه قشر دانش آموز و دانش آموز برنامه های جدی در نظر دارد که با مطالعه و بررسی های علمی در بخش های آموزشی و مراکز علمی با رویکرد جدیدی به ارتقا آگاهی و بینش آن ها می پردازد.

مویدی اضافه کرد: ناجا برای ایجاد تنفر از مواد مخدر در سطح جامعه در هفته نیروی انتظامی (از 14 تا 20 مهر ماه) برنامه های متنوع آموزشی طراحی کرده که در این هفته آغاز می شود.

وی با اشاره به اعلام افزایش آمار زنان معتاد از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: پلیس در این زمینه برای آموزش و آگاهی بخش به زنان نیز ویژه برنامه های در دستور کار دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها