بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
حامد زارعان که نمایش «افسانه ماه و خورشید» را در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا می‌کند، از بی‌توجهی نسبت به تئاتر نوجوان اظهار تاسف کرد.
تدبیر24: از بی‌توجهی نسبت به تئاتر نوجوان در ایران انتقاد کرد و گفت: تماشاگر نوجوان ما در تئاتر رها شده است و هیچ بهایی به این رده سنی داده نمی‌شود.

زارعان با اشاره به تقاوت طبقه بندی رده‌های سنی در ایران و جهان یادآور شد: در کنوانسیون حقوق کودک بین‌المللی، سن کودکی تا 18 سال است اما در طبقه‌بندی ما رده‌های سنی خردسال‌، کودک، نوجوان و بزرگسال وجود دارد که متاسفانه برای رده سنی نوجوان هیچ ارزشی قائل نیستیم.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: اگر در ایران رده‌بندی سنی درستی اتفاق بیفتد، شاهد بسترسازی و فرهنگ‌سازی درست خواهیم بود همچنان که یک تماشاگر خردسال بعدها به تماشاگر آثار کودک تبدیل می‌شود.

زارعان اضافه کرد: در حال حاضر در ایران برای دو رده سنی کودک و بزرگسال اثر نمایشی داریم، اما در این میان قشر نوجوان رها شده است و همین موضوع باعث می‌شود بخشی از مخاطبان آینده خود را از دست بدهیم. زیرا وقتی افراد در نوجوانی به تماشای تئاتر و فیلم عادت نکنند، در بزرگسالی نیز تماشاگر تئاتر و فیلم نخواهند شد.

وی در ارزیابی شیوه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: این جشنواره جزو معدود جشنواره‌های ایرانی است که به درستی برگزار می‌شود؛ چرا که گروه‌های نمایشی ابتدا اجرای عمومی خود را انجام می‌دهند و بعد از پشت سر گذاشتن آزمون و خطا‌، اثر خود را در جشنواره ارائه می‌کنند و بدین ترتیب دچار شتاب‌زدگی‌های مرسوم جشنواره‌های ایرانی نمی‌شوند.

این بازیگر تئاتر با آسیب‌شناسی جشنواره‌های تئاتری افزود: یکی از معضلات همیشگی ما روند شتاب‌زده جشنواره‌هاست. متاسفانه گاه دبیر یک جشنواره سه ماه پیش از برگزاری، انتخاب می‌شود. در حالی که در جشنواره‌های معتبر دنیا، دبیر جشنواره از چند سال قبل معلوم است و می‌تواند برنامه‌ریزی کند.

زارعان ادامه داد: گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره‌های تئاتری در ایران، حتی برای یک اجرای جنرال (اجرای پیش از اجرای اصلی) هم فرصت ندارند و اولین اجرای آنها در جشنواره، اجرای جنرال‌شان است که همین موضوع باعث ضعف آثار می‌شود.

این کارگردان تئاتر در عین حال به یکی از ایرادات جشنواره تئاتر کودک هم اشاره کرد و توضیح داد: از آنجا که تعداد سالن‌های نمایش کودک، بسیار اندک است، در طول سال فقط گروه‌های کمی می‌توانند اجرا داشته باشند به همین دلیل متقاضیان زیادی از حضور در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باز می‌مانند زیرا نتوانسته‌اند اثرشان را به اجرای عمومی بگذارند. اما اگر مسئولان سالن بسازند، شیوه برگزاری جشنواره بهتر خواهد شد.

زارعان اظهار امیدواری کرد، با حضور پیام دهکردی به عنوان دبیر این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اتفاقات خوبی در این دوره بیفتد.

او گفت: پیام دهکردی برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی دارد و با تک تک هنرمندان تئاتر کودک مشاوره کرده است و سخنانشان را می‌شنود.

نمایش «افسانه ماه و خورشید» نوشته و کار حامد زارعان است که پیش از این با شرکت در جشنواره تئاتر شهر، در یازده بخش کاندیدای دریافت جایزه شد و هشت جایزه را دریافت کرد.

این نمایش اردیبهشت و خرداد امسال در تالار هنر اجرای عمومی داشت و قرار است مهرماه امسال در بخش نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به صحنه برود.

داستان این نمایش درباره دلبستگی ماه و خورشید است. جادوگری برای به دست آوردن ماه، به خورشید حسادت می‌کند و تصمیم می‌گیرد خورشید را طلسم کند. ماه هم به روی زمین می‌آید و دنبال راه حلی است.

این اثر نمایشی کاری از گروه تئاتر «27 آبان» است که با بازی مریم خاکسار تهرانی‌، نادر داهیم‌،بهزاد جاودان فرد‌، مهدی داوودی‌، مهدی ضیائیان پور‌، داریوش سوسنی‌، شیوا ترابی‌، لیلی حسینی‌ و بهزاد رحمان پور اجرا می‌شود.

طراحی صحنه،‌ لباس‌ و نور را شرمین نوابی انجام می‌دهد و مریم دانشمند نیز آهنگساز این اثر نمایشی است. طراحی و ساخت عروسک‌ها برعهده الهه میرزایی و هانیه زحمتکش است.

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مهر ماه امسال در همدان برگزار می‌شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها