بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۵۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
علیرضا منصوریان می‌گوید نفت تهران نخستین تیمی است که بعد از تیم ملی از سیستم پیشرفته GPS در تمرینات خود استفاده می‌کند.
تدبیر24: سرمربی تیم نفت تهران درباره مسائل مختلف از جمله وضعیت نفت، شرایط لیگ، مثبت شدن دوپینگ یکی از بازیکنان نفت، حذف تیم امید و ... صحبت کرد:

دوست داریم ابتدا تحلیل شما را راجع به لیگ چهاردهم بدانیم. خیلی از مربیان معتقدند لیگ امسال لیگ بهتری نسبت به مسابقات سالهای قبل بوده است.

به هر حال این یک واقعیت است که هر چه لیگ‌های بیشتری برگزار می‌کنیم، مشکلاتش بیشتر مشخص می‌شود. به هر حال امسال شرایطی به وجود آمده که مربیان تقویم مسابقات را می‌دانند. درست است که شاید تعطیلات در مقاطع مختلف وجود دارد اما حداقلش این است که مربیان می‌دانند برنامه به چه صورت است. از طرفی ما به تقویم روز به روز نیاز داریم. با توجه به اینکه تقویم فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا همیشه در دسترس است، باید گروهی مسوول نوشتن تقویم 94 باشند و گروهی دیگر مسوولیت تهیه برنامه 95 را بر عهده بگیرند. تقویت برنامه لیگ به هر حال کمک حال مربیان است. درباره تقویم لیگ هم یک نظر دارم و آن هم اینکه باید تقویم فوتبال ما از تقویم فوتبال اروپا خارج شود و خودش را با تقویم فوتبال آسیا وفق بدهد. ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم مانند کره، ژاپن، چین و دیگر کشورهای شرق آسیا لیگ را پیش ببریم چون وقتی با تقویم اروپا پیش می‌رویم، تیم‌هایمان که شانس صعود به جمع چهار یا هشت تیم برتر لیگ قهرمانان را پیدا کرده‌اند، باید در اوج دوران بدنسازی به مصاف تیم‌هایی از شرق آسیا بروند که در کوران مسابقات هستند. بنابراین باید با کار کارشناسی تقویم فوتبال‌مان را از اروپا خارج کنیم و خودمان را با آسیا وفق بدهیم.

چند ماه مانده به شروع جام ملت‌ها و تعطیلی لیگ بعضی از مربیان نسبت به تعطیلی مسابقات اعتراض دارند. شما به عنوان کسی که هم سابقه کار در رده ملی را دارید هم باشگاهی، حق را به کدام گروه می‌دهید؟

من پیش از اینکه تجربه سرمربیگری در رده باشگاهی را پیدا کنم این شانس را داشتم که به عنوان سرمربی تیم امید و دستیار تیم ملی بزرگسالان کار کنم. به هر حال واقعیتی وجود دارد که مربیان باشگاهی و ملی به دنبال امنیت شغلی هستند اما به نظر من در راس این‌ها، پرچم سه رنگ کشورمان است. سال قبل بود که دیدیم بعد از صعود تیم ملی به جام جهانی دیگر رنگ‌ها معنی‌شان را از دست داده بودند و صعود به برزیل انرژی عجیبی را به جامعه تزریق کرد. دیدیدم با وجود ایراداتی که در تقویم لیگ وجود داشت چگونه صعود به جام جهانی همه این کمبودها را به دست فراموشی سپرد. به هر حال فوتبال ایران باید از این مرحله عبور کند. هم مربی ملی باید انعطاف داشته باشد هم مربی باشگاهی باید بداند که بعد از سال‌ها این بار شانس خوبی پیدا کرده‌ایم که به قهرمانی در آسیا برسیم. به خاطر همین اعتقاد بود که با وجود مصدومانی که داشتیم دو بازیکن اصلی‌مان را به تیم امید دادیم. من معتقد هستم که تیم ملی در هر حال ارجحیت دارد و مربیان باشگاهی باید به خاطر مسائل ملی در مقابل این تعطیلات سعه صدر داشته باشند.

یکی از انتقادهایی که در بحبوحه بحث تمدید قرارداد کی‌روش مطرح می‌شد این بود که او برای فوتبال ایران دستاوردی نداشته و نتوانسته دانشش را به مربیان ایرانی انتقال بدهد اما در خبرها شنیدیم که شما در نفت به شیوه‌ای که کی‌روش در تیم ملی پیاده می‌کرده رو آورده‌اید و با استفاده از تکنولوژی قصد پیاده کردن فوتبال علمی را دارید.

من قبل از اینکه درباره کاری که انجام می‌دهیم، توضیح بدهم می‌خواهم تشکری از هیات امنای باشگاه و مدیرعامل داشته باشم که وقتی ما پیشنهاد چنین کاری را ارائه کردیم خیلی با روی باز حمایت کرده و از این مساله استقبال کردند. من اعتقاد دارم که برای پیشرفت در فوتبال‌مان راهی به جز استفاده از تکنولوژی‌های جدید نداریم و در واقع تیم نفت بعد از تیم ملی نخستین تیمی است که از فن‌آوری GPS استفاده می‌کند. این فن‌آوری از سه جهت به تیم ما کمک می‌کند. ابتدا به کادر پزشکی تیم این کمک را می‌کند که وضعیت بدنی بازیکنان را بسنجد و بداند که به طور مثال وضعیت چربی بازیکنان به چه شکل است. دوم به کادر بدنسازی اطلاعات مهمی از بازیکنان ارائه می‌دهد و کادر فنی را متوجه این موضوع می‌کند که یک بازیکن به لحاظ بدنی به چه شکل است. سوم هم به کادر فنی این اطلاعات را می‌دهد که چه قدر به بازیکنان فشار آورده و شرایط آنها در آستانه بازی چه قدر است و یک بازیکن چه قدر می‌تواند در میدان حضورداشته باشد. به ما می‌گوید که وضعیت تمرینات به چه صورت است و آیا تمرینات‌مان پرفشار است یا نه. ما از این روش خیلی رضایت داریم. اکنون همه تیم‌های بزرگ دنیا از این شیوه استفاده می‌کنند. من هم به عنوان نماینده یک تیم فنی در حال انجام وظیفه هستم. پشت سر من یک گروه 18 نفری حضور دارند. سه پزشک، سه ماسور، دو آنالیزور داخل و دو آنالیز بیرون، یک مسوول GPS، یک مدیر فنی، یک سرپرست و ... این تیم فنی را تشکیل می‌دهند و این گروه 18 نفره 24 ساعت کار می‌کنند که یک تیم یازده نفره وارد زمین شوند. درباره مسوول GPS تیم هم باید بگویم که سید صالح مصطفوی است که دستیار والتر زنگا بوده و در تیم امید هم با من کار کرده است. او در قرارداد باشگاهی‌اش در امارات این بند را آورده بود که اگر سرمربی تیم امید ایران در جای دیگری مسوولیت سرمربیگری را بر عهده گرفت، می‌تواند قراردادش را فسخ کند. مسوول آنالیز تیم هم مهدی خانبان است که کارش را به خوبی بلد است. می‌دانیم با این وضعیت هم از فوتبال دنیا عقب هستیم اما باز در حال تلاشیم که این فاصله را کم کنیم. هر یک از این گروه فنی هم برای تک تک بازیها ایده دارد و در نهایت برای یک بازی نظرات را یک کاسه می‌کنیم و به بهترین تصمیم می‌رسیم. این همان شکل کاری است که کی‌روش در تیم ملی انجام می‌دهد و من هم این افتخار را داشته‌ام که بتوانم در کنار قطبی و کی‌روش کار کنم. به همین خاطر از فدراسیون علی کفاشیان و دوست خوبم مهدی محمد نبی تشکر می‌کنم که این فرصت را برای من فراهم کردند که بتوانم تجربه‌ی گرانبهایی را در طول 60 ماه به دست بیاورم؛ تجربه‌ای که شاید لازم بود 10، 15 سال بگذرد تا به دست بیاورم.

از این مساله که بگذریم به وضعیت نفت در لیگ می‌رسیم. شما به عنوان یکی از تیم‌های با ثبات این چند ساله باید این هفته برابر فولادی بازی کنید که جزو کم نوسان‌ترین تیم‌های لیگ بوده.

فولاد امسال عنوان قهرمانی لیگ را یدک می‌کشد و در هفته قبل هم توانسته استقلال را شکست دهد. این تیم قبل‌تر از شکست استقلال در تهران، پرسپولیس را هم در اهواز شکست داده و نشان داده که تیم خوبی است. آنها تیم باهوشی دارند و آخرین نماینده فوتبال ایران در آسیا هستند. فولاد برای همه تیم‌های لیگی حریف قابل احترامی است و قوی‌ترین آکادمی باشگاهی را هم دارد. با این حال ما تمام بازیهای این تیم را آنالیز کرده‌ایم و به بازیکنان هم گفته‌ایم که باید در کمترین زمان به حریف آسیب بزنیم و حق ارتکاب اشتباهی را هم نداریم. سه امتیاز این بازی هم برای ما مهم است هم برای فولاد، با این تفاوت که حریف در خانه بازی می‌کند.

به ویژه اینکه حریف هم هواداران پرشوری دارد.

بله، درست است. ما به بازیکنان‌مان گفته‌ایم که اگر تیم ما هوادار ندارد باید با همدلی این کمبود را جبران کنیم.

نکته‌ای که درباره تیم شما مطرح است اینکه در این فصل دیده نشده که شما یا کادر مدیریتی نفت به داوری‌ها اعتراض داشته باشید، آن هم در شرایطی که خیلی از تیم‌ها به داوری‌ها معترض هستند.

9 هفته است که از لیگ گذشته اما ما حتی یک بار هم به داوری‌ها اعتراضی نکرده‌ایم. اعتقاد داریم که باید به داوران احترام گذاشت. همانطور که آنها در کار ما دخالت نمی‌کنند، ما هم حق نداریم در کار داوران دخالت کنیم. حتی احترام ما به داوران در روزهایی که باخته‌ایم بیشتر هم بوده است.

البته بر خلاف نظر شما، مجید جلالی سال قبل می‌گفت احساس می‌کند اگر سکوت کند سوت داوارن به سود تیم‌هایی که مربیان‌شان شلوغ می‌کنند، زده می‌شود.

من اصلا این نظر را قبول ندارم. ما به همراه مدیریت تیم تصمیم گرفته‌ایم که به هیچ داوری اعتراض کنیم و به داوران احترام بگذاریم چرا که این احترام، برای ما احترام می‌آورد.

درباره وحید ذوالقدر که از بازیکنان نفت بود و به خاطر دوپینگ محروم شد هم صحبت کنید. او گفته تا چند وقت پیش با تیم بزرگسالان نفت تمرین می‌کرده است.

ذوالقدر از سال قبل بازیکن نفت بوده و من از این بازیکن به اندازه دو، سه ماهی که با تیم بزرگسالان تمرین کرده شناخت دارم. از اتفاقی هم که برای این بازیکن افتاد ناراحت هستم اما حرف‌هایی که لازم بوده درباره این بازیکن مطرح شود را سرپرست تیم‌مان انجام داده است.

 این روزها درباره تیم امید هم بحث‌های مختلفی مطرح است. مثلا بعضی می‌گویند نباید شما را از آن تیم بر می‌داشتند و وینگادا را می‌آوردند.

اول باید بگویم که علاقه‌ای به صحبت درباره وینگادا به عنوان همکارم را ندارم و فدراسیون فوتبال هر آنچه صلاح ببیند را انجام می‌دهد. ضمن اینکه وینگادا از دوستان من است و درباره تیم امید هم با من مشورت کرد اما نظر کلی من درباره این تیم این است که اول باید تکلیف تیم امید مشخص شود. متاسفانه این تیم بر سر دو راهی بلاتکلیف مانده است. از یک طرف این تیم را امید صدا می‌زنند و از طرف دیگر تیم المپیک. نزدیک بازی‌های آسیایی و المپیک که می‌شود کمیته ملی المپیک به این بهانه که بخش بزرگ هزینه‌های این تیم را می‌پردازد می‌خواهد مسوولیت را بر عهده داشته باشد و وقتی این دو رقابت نیست عنوان این تیم را "امید" ذکر می‌کنند. به نظر من اول باید این تیم از بلاتکلیفی خارج شود. به نظر من مسوولیت این تیم در هر حال باید بر عهده فدراسیون فوتبال باشد. متاسفانه من شاهد بودم که در برخی اوقات نه فدراسیون نه کمیته هیچ کدام مسوولیت این تیم را قبول نمی‌کردند و این تیم رها می‌شد. مطلب بعدی به نظر من این است که ما باید تیم زیر 20 سال را به اینچئون می‌فرستادیم تا این تیم آماده المپیک می‌شد. اگر با تیم زیر 20 سال به کره می‌رفتیم آنگاه رسانه‌ها و مردم به خاطر کاری که انجام می‌شد از این تیم حمایت می‌کردند و اعتراضی هم حتی در صورت حذف مطرح نمی‌شد اما چون کمیته ملی المپیک به دنبال مدال بود این شرایط به وجود آمد و نگاه مدال‌آوری به این تیم شد. نتیجه‌اش هم این شد که تیمی با اختلاف سنی به بازی‌های آسیایی رفت که خود این مساله به خودی خود برای تیم ایجاد حاشیه می‌کند.

اگر حرف دیگری مانده آماده‌ایم که آن را از زبان شما مطرح کنیم.

من می خواهم از تیم مدیریتی،پزشکی، بدنسازی، فنی، تدارکات و بازیکنان تیم تشکر کنم که در این مدت همکاری لازم را انجام داده‌اند. همانطور که گفتم درست است که ما هوادار نداریم اما به همدلی خوبی در تیم رسیده‌ایم و از نظر من این مساله از وحدت تاکتیکی هم مهمتر است. باشگاه هم در حد امکانات شرایطی که لازم بوده برای ما فراهم کرده است. باشگاه نفت اصول حرفه‌ای را به خوبی رعایت کرده و شما نمی‌بینید که اعضای هیات امنا یا مدیرعامل باشگاه در رسانه‌ها حرف‌شان را بزنند. یا شما نمی‌بینید که آقای میرشیبانی به عنوان مدیرفنی حتی یک بار هم مصاحبه کرده باشد. فکر می‌کنم انتخاب تیم نفت بهترین آزمون و خطای من بود و واقعا از انتخابم خوشحال هستم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها