بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰
رئیس موسسه تحقیقات آب گفت: باروری ابرها در ۱۲ استان اجرا می شود که افزایش پنج تا ۲۰ درصدی بارش در این مناطق مورد انتظار است.
تدبیر24: مرتضی افتخاری با بیان اینکه در سال آبی جاری بحث باروری ابرها به‌صورت جدی در ایران اجرا خواهد شد، گفت: امسال استان‌هایی در برنامه قرار گرفته است که مطالعه امکان‌سنجی بارورسازی در آن اتفاق افتاده باشد و یا اینکه بشود مبتنی‌ بر اطلاعات موجود و کامل این کار را انجام داد؛ در غیر این‌صورت بارورسازی نمی‌تواند موثر باشد.

بارورسازی ابرها، مقرون به صرفه
وی از استان‌های اصفهان، کرمان، فارس، یزد، آذربایجان‌شرقی و غربی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، گیلان، مازندران و گلستان برای اجرای طرح نام برد و افزود: روش باروری به‌لحاظ هزینه‌های استحصال آب از تمامی روش‌ها مقرون به‌صرفه‌تر است و در بیشترین حد خود قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب 60 تومان برآورد شده است؛ درحالی که در روش‌های دیگر تا 2000 تومان نیز هزینه انجام می‌شود.

مشکلات زیست محیطی، محدود و قابل چشم‌پوشی
افتخاری درباره برخی اعلام‌نظرها درباره مشکل محیط‌‌زیستی باروری ابرها با ترکیب‌های شیمیایی، گفت: حجم موادی که برای باروری ابر استفاده می‌شود، بسیار کم است به‌طوری که هیچ اثر منفی در محیط زیست نمی‌تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: مقدار مجاز غلظت نقره در آب شرب 50 میکروگرم در هر لیتر است؛ این مواد سال‌هاست که در باروری ابرها در همه جهان استفاده می‌شود و بیشترین مقدار گزارش‌شده نقره در آب شش برابر کمتر از حدمجاز است؛ لذا این مقدار تهدیدی برای محیط زیست نمی‌تواند باشد.

رییس موسسه تحقیقات آب با تاکید بر اینکه باروری ابر در یک منطقه، کاهشی را در بارش مناطق دیگر ایجاد نمی‌کند، گفت: در هر مرحله از باروری از حدود پنج درصد از رطوبت ابر استفاده می‌شود و لذا این ابر توانایی دارد که در مناطق دیگر نیز بارش ایجاد کند و باروری ابر موجب از بین رفتن بارش در دیگر مناطق نخواهد شد.

توسعه طرح بارورسازی ابرها در گرو افزایش تجهیزات
افتخاری با اشاره به لزوم افزایش امکانات فنی کشور برای توسعه طرح بارورسازی ابرها، افزود: در زمان حاضر برای انجام بارورسازی به روش هوایی فقط دو فروند هواپیما در اختیار مرکز بارورسازی ابرها است درحالی که طبق استاندارد و با توجه به گستره جغرافیایی ایران، پنج فروند نیاز است.

وی ادامه داد: با توجه به امکانات موجود و فاصله استان‌ها از همدیگر، طبق برنامه، کشور به سه منطقه شامل محدوده شمال‌غرب، مرکزی و حاشیه خزر تقسیم شده است تا محدوده پرواز هواپیماها مشخص باشد؛ بر این اساس، عملیات در استان‌های حاشیه خزر در فصل بهار انجام می‌شود اما دو محدوده دیگر بیشتر در نیمه دوم سال انجام می‌شود.

افتخاری با بیان اینکه برای پوشش کل کشور به افزایش پوشش رادار هواشناسی نیاز است، ادامه داد: در زمان حاضر، سه رادار در اختیار مرکز بارورسازی است و پنج رادار نیز در سازمان هواشناسی کشور است و برنامه سه رادار دیگر در دست اقدام است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها