بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
سخنگوی دولت اعلام کرد: رئیس جمهور در جریان سفر به نیویورک جهت حضور در مجمع عمومی سازمان ملل با 12 تن از سران و مسئولان بلند پایه‌ی کشورهای جهان دیدار خواهد کرد.
تدبیر24: محمدباقر نوبخت در حاشیه‌ی جلسه امروز هیات دولت اظهار کرد: از مهمترین مصوبات جلسه امروز هیات وزیران تعیین قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان بود که طی آن برای سال زراعی آینده قیمت برای هر کیلو گندم 1158 تومان تعیین شد.

وی در ادامه با مورد توجه قرار دادن سفر روحانی به نیویورک به تشریح برنامه‌ی دیدارهای رئیس جمهور در طول سفر خود پرداخت و اظهار کرد: علاوه بر 2 سخنرانی رسمی ایشان در اجلاس مربوط به تغییرات آب و هوا و همچنین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل ایشان با 12 تن از سران و شخصیت‌های بلند پایه‌ی کشورهای جهان ملاقات خواهند کرد که ملاقات با نخست وزیر ژاپن ، رئیس جمهور ترکیه، رئیس جمهور فرانسه، رئیس جمهور اتریش، دبیر کل سازمان ملل متحد، نخست وزیر انگلیس، رئیس جمهور عراق، رئیس جمهور ونزوئلا، نخست وزیر گرجستان و نخست وزیر لبنان از جمله این دیدارها خواهد بود و همچنین ملاقات با مدیر و بنیان‌گذار مجمع جهانی اقتصاد داووس و حضور در جمع رهبران اسلامی نیز مد نظر قرار خواهد گرفت.

نوبخت با تاکید بر این که ملاقات با رئیس جمهور آمریکا در برنامه‌ی تنظیمی جناب آقای رئیس جمهور جایی ندارد، خاطر نشان کرد:‌امیدواریم سفر ایشان مثل گذشته با موفقیت انجام شود ودر جهت تبیین چهره‌ی واقعی اسلام با توجه به تلاش هایی که از سوی برخی گروههای جعلی و ایجاد شده توسط قدرت‌های بزرگ در راستای مخدوش کردن چهره‌ی اسلام انجام می‌شود ما بتوانیم جایگاه جمهوری اسلامی ایران و تمدن ایرانیان را همچنان به معرض نمایش بگذاریم.

وی در ادامه با مورد توجه قرار دادن موضوع پرداخت یارانه به بخش تولید گفت: خوشبختانه این موضوع با توجه به برنامه‌ریزی که صورت گرفت در جلسه‌ی گذشته‌ی هیات وزیران به تصویب رسید که طی آن بالغ بر 5 هزار و 727 میلیارد تومان برای تولید یارانه به صورت پرداخت مابه التفاوت سود از سوی بانک مرکزی تعیین شده و شورای پول و اعتبار با نرخ ترجیحی و ارزانی که در اختیار تولید قرار می‌گیرد این روند را مورد توجه قرار خواهند داد.

سخنگوی دولت گفت: برای کمک به حفظ اشتغال و تولید به ویژه در واحدهای کوچک و متوسط در بخش صنعت و معدن 1200 میلیارد تومان برای وزارت صنایع در نظر گرفته شده، همچنین در بخش کشاورزی نیز هزار میلیارد تومان به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داده شده ضمن این که برای برقی کردن چاه‌های کشاورزی و تخفیفی که برای فروش هر کیلو وات ساعت برق در نظر گرفته شده هزار و 621 میلیارد تومان تخفیف داده شده است.

نوبخت افزود:‌در جهت بهینه سازی مصرف انرژی 500 میلیارد تومان به وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو و 450 میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی اختصاص داده شده و همچنین 750میلیارد تومان به وزارت کشور در جهت توسعه وبازسازی ناوگان عمومی شهری و جابجایی مسافر مد نظر قرار گرفته ضمن این که در جهت ارتقای رقابت پذیری صادرات خدمات فنی و مهندسی به کالاهای غیر نفتی با فناوری بالا 700 میلیارد تومان به وزارت‌خانه‌های صنعت و معدن و جهاد کشاورزی اختصاص داده شده است وبانک مرکزی در این راستا اعلام آمادگی کرده تا 140 هزار میلیارد تومان در اختیار بخش‌های تولیدی قرار بگیرد.

نوبخت در ادامه با مورد توجه قرار دادن ابلاغ بخشنامه لایحه بودجه 94 که دیروز انجام شده است گفت: طی این ابلاغ دستگاه‌ها یک ماه وقت دارند تا بودجه‌ی خود را به معاونت برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور ارسال کنند.

وی در ادامه با بیان این که لایحه بودجه سال 94 با اصلاحات اساسی در حجم وشکل ظاهری مد نظر قرار گرفته شده است، گفت: این روند در حال پیگیری است تا بودجه 94 به وقت تقدیم مجلس شود.

وی افزود: همزمان برنامه‌ی ششم نیز با قدرت در معاونت راهبردی در حال پیگیری است، بنابراین ما همزمان دو کار را به صورت موازی و تمام وقت در معاونت برنامه ریزی پیگیری می‌کنیم.

در ادامه‌ی این نشست خبری خبرنگاری درباره‌ی موضوع فیلترینگ و تاکیدات قوه قضاییه در فیلتر کردن وایبر و واتس آپ پرسید که نوبخت در این باره اظهار کرد: واقعیت این است که در جمهوری اسلامی ایران و در این نظام یک تفکر و رویکرد عملی برای تفکیک قوا وجود دارد و هر قوه‌ای نیز می‌تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کند.

وی افزود: آنچه که قوه قضاییه پیگیری می‌کند، بر مبنای اختیارات قانونی خود است و دولت هم با توجه به تقید نسبت به قانون‌مداری تلاش می کند تا در جهت اجرای قانون گام بردارد و در این ارتباط حتما مذاکراتی صورت خواهد گرفت که آنچه قانون اجازه می‌دهد را اجرا کند.

نوبخت با بیان این‌که ما مذاکرات بین دو قوه‌ی قضاییه و مجریه را در مواجهه با بحث فیلترینگ و پهنای باند مورد توجه قرار خواهیم داد، گفت: بعد از این که این مذاکرات به نتیجه برسد درباره‌ی آن اطلاع رسانی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

وی در ادامه در قالب پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ی اتمام طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی اظهار کرد: دولت به هیچ وجه مسئولیت خودش را در خصوص انجام طرح‌های ناتمام فراموش نکرده و انتظار ندارد این مسئولیت را بخش غیر دولتی بر عهده بگیرد، البته در آنجاهایی که بخش غیر دولتی می‌تواند و برایش مقرون است انتظار می‌رود که این بخش هم اقدامات لازم را انجام دهد.

نوبخت با تاکید بر این که تاکنون 53 درصد از اعتبارات طرح‌های عمرانی به طور کلی تحقق پیدا کرده و اعتبار طرح‌های عمرانی استانی صد در صد پرداخت شده است، گفت: این آمار نسبت به گذشته و خاصه نسبت به سال گذشته بسیار چشمگیر بوده و برای نخستین بار است که ما به جهت همراهی با فعالیت‌هایی که در جهت خروج از رکود انجام می‌شود، در طرح‌های عمرانی این سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهیم.ضمن این که من هر هفته به یک استان سفر می‌کنم و در سفر استانی که دیروز داشتم آثار رضایت را در مدیران اجرایی و پیمانکاران مربوطه دیدم و به هر ترتیب امیدوارم که ما اعتبارات عمرانی را بیش از سال گذشته اختصاص دهیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد که در سال جاری و تا 6 ماه دیگر و یا کمتر از آن شاهد افتتاح و بهره‌برداری تعداد قابل توجهی از طرحهای ناتمام خواهیم بود.

خبرنگاری درباره‌ی رایی که دادگاه اروپایی درخصوص لغو تحریم بانک مرکزی اعمال کرده بود پرسید که نوبخت در این باره گفت: ما قطعا این موضوع را دنبال می‌کنیم و شما مطمئن باشید این کار محصول یک تصادف نیست و پیگیری‌های حقوقی مسئولان در جهت استیفای حقوق قانونی ما انجام خواهد شد. ضمن این که غیر قانونی بودن تحریم‌هایی که صورت می‌گیرد هرازگاهی خود را به این ترتیب نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا سخنگوی دولت در ادامه در باره موضوع مالیات عواید مسکن و نظری که مجلس در این باره داشته است گفت: مجلس می تواند هر نظری را ارائه دهد، اما به طور کلی اگر جزئی از لایحه تصویب نشود، ما آن را کان لم یکن تلقی نمی کنیم یک لایحه ظرفیت های دیگری هم دارد و ما باید از بقیه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

خبرنگاری دیگری در مورد سرانجام سازمان مدیریت از نوبخت پرسید که سخنگوی دولت باتاکید براین‌که سازمان مدیریت و برنامه ریزی از روز اول تاکیدات رئیس جمهور در این باره تشکیل شده است گفت: وقتی آقای رئیس جمهور به من مسئولیت برنامه ریزی و راهبردی و امور استخدامی را دادند از همان روز اول این سازمان تشکیل شد، اگر منظورتان عوض شدن تابلو است ما این کار را هم انجام می دهیم. در حال حاضر مدیریت در این باره انجام می‌شود و وظایف آقای روحانی در این‌باره به فرد دیگری واگذار شده و این موضوع در حال انجام است.

وی همچنین در باره موضوع احتمال ادغام وزارت ورزش و سازمان جوانان گفت:‌ ما هم اکنون وزارت ورزش و جوانان را داریم و اگر اقدام دیگری صورت گیرد در واقع اطلاع رسانی خواهدشد.

خبرنگار دیگری درباره نرخ شهریه دانشگاه آزاد از نوبخت سوال کرد که وی در این باره تصریح کرد:‌دانشگاه آزاد غیر دولتی است و اگرچه وزارت علوم بخش های نظارتی دارد اما به هر ترتیب اعداد وارقام دانشگاه آزاد در چارچوب اختیاراتی است که خود این دانشگاه تعیین خواهد کرد.

خبرنگار دیگری موضوع دقیق نبودن و به هنگام نبودن آمار مرکز آمار ایران را در قالب سوال خطاب به نوبخت مطرح کرد که سخنگوی دولت در این باره گفت: اگر ما مایل باشیم که برخی ازگزارش‌ها همچون نرخ تورم زودتر مطرح شود آن وقت می توان گفت که به هنگام نبوده است. آمار مرکز آمار ایران دقیق و قابل اتکا است.

وی خاطر نشان کرد : تمام کشورهای در حال توسعه در منطقه که ما با آنها رقابت داریم هیچگاه برنامه توسعه ای شان را کنار نمی گذارند همچون کشور مالزی که برای خود چشم انداز و برنامه میان مدت دارد. بنابراین اینکه فکر کنیم کشور را می توانیم بدون برنامه اداره کنیم در کل غیر عملی و غیر تجربی است.

وی با بیان این‌که مرکز آمار به هنگام ترین آمار را ارائه می‌دهد گفت: همیشه در هر ماه ابتدا گزارش مرکز آمار ایران راجع به نرخ تورم اعلام می‌شود و بعد از آن بانک مرکزی گزارش خود را اعلام می‌کند که این به معنای ضعف بانک مرکزی نیست.

نوبخت در ادامه با تأکید بر این‌که توسعه را بدون درنظر گرفتن شاخص فرهنگ نمی توان مورد توجه قرار داد گفت: ما توسعه را به هیچ وجه فقط به معنای رشد نمی بینیم اگر در توسعه و پیشرفت فرهنگ و عدالت اجتماعی نباشد توسعه ای مدنظر نیست. ضمن اینکه نگاه دولت در خصوص توسعه یک توسعه همه جانبه و جامعه بازیر بنای فرهنگ است. و الگوی توسعه ای که در کتاب امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران در سال 86 از سوی آقای دکتر روحانی منتشر شد و تاکنون نیز 6 بار تجدید چاپ شده است کاملا این موضوع مدنظر قرار گرفته که ما توسعه را فقط رشد اقتصادی را نمی دانیم و عدالت و فرهنگ و سایر شاخص در عدالت باید در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا خبرنگاری درباره حضور نماینده ایران در سازمان ملل متحد از نوبخت پرسید که وی در این باره گفت:‌ فردی که ما به سازمان ملل معرفی کردیم همچنان همان فرد معرفی شده است و در این راستا ما اقدامات قانونی خود را تا جایی که به نتیجه برسیم و بدانیم که بیشتر ازآن فعالیت مان نتیجه بخش نیست،ادامه می دهیم.

وی تأکید کرد: ما هم اکنون مشکلی نداریم و با نماینده موقت و سرپرست تمام کارها در حال انجام است.

خبرنگار دیگری از نوبخت پرسید: گفته شده است آقای نجفی یک برنامه سه ساله در وزارت علوم را مدنظرقرار دادند آیا این به این معنی است که وزیر پیشنهادی دولت آقای نجفی خواهد بود؟ نوبخت در این باره گفت: سرپرست هم باید دارای برنامه کاملی باشد و فعالیت دکتر نجفی کاملا قابل توجیه است.ایشان نه تنها برنامه سه ساله بلکه برنامه هفت ساله تا 1404 هم می توانند درجهت تحقق اهداف مورد نظر داشته باشند.

سخنگوی دولت همچنین درمورد آمایش سرزمینی که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود با بیان اینکه اساسا برنامه ششم با توجه آمایش سرزمین در حال تدوین است، گفت: همچنین توسعه مناطق و بخش ها را هم بر اساس آمایش سرزمین دنبال می کنیم.

موضوع نرخ رشد اقتصادی نیز از سوالات یکی دیگر از خبرنگاران بود که سخنگوی دولت در این باره گفت: طی چند روز گذشته آخرین آمارها اگرچه نهایی نشده ولی به من منعکس شده که نشان می‌دهد رشد اقتصادی ما همچنان در حال افزایش است.

وی افزود: اگرچه ممکن است رقم مرکز آمار و بانک مرکزی تفاوت داشته باشند اما همه اینها می گویند رشد اقتصادی ما رو به افزایش است.

خبرنگار دیگری درباره موضوع ارتقاء سلامت و تلاش های دولت در این باره و اینکه آیا در موضوع روغن پالم مافیای خاصی وجود داشته است سوال کرد که نوبخت درباره این سوال گفت: وزارت بهداشت وظیفه داشته و دارد که درجهت سلامت مواد غذایی پیگیری های لازم را انجام دهد و آنجا که لازم است نیز برخورد انجام شود.اتفاقا صراحت و شجاعت وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی در مورد این موضوع قابل تائید است و مقاومتی در رابطه با این موضوع وجود ندارد.

نوبخت گفت:‌ برخی می‌گفتند پرداختن به روغن پالم در صادرات ما اثر سوء داشته است این درحالی است که ما نمی توانیم بگوییم در چیزی که مضر است موضوع صادرات را مورد توجه قرار دهیم. ما موظف هستیم غذای سالم را در اختیار هم وطنان و یا بیرون مرزها قرار دهیم حتی اگر صادراتمان کم شود.

وی تاکید کرد: مسئله روغن پالم برطرف شده و مشکلی در این خصوص نداریم.

خبرنگار دیگری از نوبخت درباره این لایحه دولت به مجلس مبنی بر اینکه از طریق تسعیر نرخ ارز 40 هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی دولت به بانک ها استفاده شود، با اشاره به موضوع مخالفت نمایندگان در این باره اظهار کرد: اگر مجلس محترم این موضوع را تائید نکرد انجام نخواهد شد. اقدامی که ما هم اکنون می خواهیم انجام دهیم با اجازه از مجلس است ما منطق خود را ارائه می کنیم واجازه می گیریم.

نوبخت گفت: انتقاد از عملکرد دولت در سال گذشته این بوده که فراتر از این موضوع عمل کرده حال دولت با مجلس و نظری که مجلس دهد لج نخواهد کرد حت اگر دولت معتقد باشد که قانون از همه ظرفیت ها استفاده نمی کند باز هم برمبنای قانون عمل خواهد کرد.

خبرنگار دیگری در مورد بازگشایی سفارت انگلیس و اینکه این موضوع نیاز به مصوبه مجلس دارد یا خیر از سخنگوی دولت پرسید که نوبخت در این باره گفت:‌ بازگشایی سفارت انگلستان نیازی به مصوبه قانونی ندارد.

بازگشایی سفارت انگلستان نیازی به مصوبه قانونی ندارد
خبرنگاری در مورد افزایش طرح کاردار به سفیر در مورد این موضوع پرسید که نوبخت گفت: در هر سطحی که قانون به ما اجازه دهد عمل می کنیم و قطعا دولت مخالف قانون عمل نخواهد کرد.

موضوع اولویت استخدام فرزندان فرهنگیان در قالب سوال از نوبخت مطرح شد که وی در این باره اظهار کرد: آموزش و پرورش طبق اساس نامه باید ورودی خود را از فارغ التحصیلان این دانشگاه تامین کند. حال با توجه به حقوق جامعه فرهنگیان در جلسه مشترک معاونت با وزارت آموزش و پرورش در هفته گذشته تأئید شد که ما اولویت را به فرزندان فرهنگیان اختصاص دهیم البته باید در این موارد قانونی انجام شود.

سخنگوی دولت همجنین در مورد آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی گفت:‌این موضوع در مجلس مطرح شد و مجلس به آن رای نداد . وزارت آموزش و پرورش هم معتقد است که ما با مازاد نیروی انسانی در این مرحله مواجه هستیم.

خبرنگار دیگری درباره موضوع گشت‌های انصار حزب الله از نوبخت پرسید که سخنگوی دولت اینگونه پاسخ داد: وزارت کشور موظف است چارچوب قانونی همه آحاد در خصوص گردهمایی‌ها و تجمعات را رعایت کند ضمن اینکه ما از همه نیروهای اصیل انقلابی انتظار داریم که اصالت خودشان را در پایبندی به اصول انقلاب و رعایت قانون در نظام جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار دهند.

خبرنگار دیگری موضوع تاثیر رشد اقتصادی بر بورس را از نوبخت در قالب سوالی مطرح کرد که سخنگوی دولت گفت: لزوما نباید هر نوع افزایش رشد اقتصادی خود را در بورس نشان دهد قطعا در یک فضای اقتصادی پررونق، رونق همه بازارها مثل پول وسرمایه و کالا مورد مشاهده است.

وی گفت: در این باره نیاز به زمان است واین طور نیست آمار رشد مثبت را بلافاصله در شاخص کل بورس ببینیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها