بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
رییس جمهوری در جمع اعضای اندیشکده آمریکای نوین:
دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران با بیان اینکه کشورهای مختلف برای مبارزه با داعش به مردم عراق و سوریه بپیوندند ، گفت :مروجان خشونت قابلیت رهبری ائتلاف در مبارزه با تروریسم را ندارند.
تدبیر24: رییس جمهوری بعداز ظهر چهارشنبه به وقت نیویورک در دیدار اعضای اندیشکده آمریکای نوین افزود: جریان داعش را نمی توان با عملیات نظامی ریشه کن کرد و هرگونه مبارزه با افراطی گری تنها در صورت توجه به تبعیت کامل از اصول و ضوابط حقوق بین الملل و مفاد منشور مبارزه با تروریسم موفق می شود.

دکتر روحانی کمک به دولت های عراق و سوریه برای رویایی با تهدیدها و تلاش برای حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی این کشورها را از دیگر شرط های موفقیت در مبارزه با تروریسم برشمرد و خواستار تلاش بین المللی برای ممانعت از تزریق منابع مالی و اسلحه به تروریست ها شد.

رییس جمهوری با بیان اینکه حل مسالمت آمیز بحران سوریه از طریق راه حل های سیاسی و اجتناب از تفاوت قایل شدن میان فعالیت گروه های تروریستی است، تصریح کرد: باید به اشغال اراضی دیگران از جمله اراضی عربی و فلسطین خاتمه داد و جنایتکاران را نظیر آنچه در غزه رخ داد از مجازات معاف نکرد.

روحانی اضافه کرد: متاسفانه برخی کشورها برای تحمیل اراده خود بر جوامع دیگر از گروه های تروریستی بهره برداری کردند و اکنون نیز با روش های قهرآمیز می خواهند اهداف خود را محقق کنند که این روش نه ممکن است و نه مفید.

رییس جمهوری تاکید کرد: آنان که تخم خشونت کاشتند، به حقوق مردم تجاوز کردند و در مواجهه با موضوعات پیچیده سیاسی و اجتماعی از روش های قهرآمیز استفاده کردند، قابلیت رهبری ائتلاف برای برخورد با گروه های تروریستی را ندارند.

روحانی با اشاره به وقوع انقلاب اسلامی ایران و راه افتادن جنبش های دیگر برای رهایی از استبداد و استعمار، از غرب به خاطر رویکردهای دوگانه انتقاد کرد و گفت : تامین منافع غرب از سوی دیکتاتورها مدل قابل دفاعی نیست، منافع واقعی در حمایت از نظام های مردم سالارانه است و آنها باید با دفاع از این نظام ها خاطره تلخ حمایت از دیکتاتورها را کمرنگ کنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی این استدلال که چون جنبش های خاورمیانه به سرانجام نرسیدند پس باید به همان نظم امنیتی مبتنی بر دیکتاتوری بازگشت را مایه شگفتی خواند و خواستار درس گرفتن غربی ها از تجارب پیشین شد.

دکتر روحانی تصریح کرد: غرب باید بپذیرد که جریان اسلامی میانه رو بخشی از واقعیت منطقه است و نمی توان با سرکوب، این جریان را از میان برد، زیرا سرکوب بیشتر به افراط منجر می شود. اگر رویکرد درستی برای مواجهه با خشونت اتخاذ نشود، هر روز بیش از پیش به سوی منطقه ای نا آرام و پر تلاطم حرکت خواهیم کرد.

رییس جمهوری خاطرنشان ساخت: دولت های غربی به لحاظ اخلاقی و منافع عینی خود موظفند نسبت به تامین امنیت و حفاظت از حقوق بشر و ارزش های دمکراتیک همت کنند.

** ضرورت خاتمه دادن به بحران های مصنوعی

روحانی با تشریح دلایل ریشه گرفتن جریان های تندرو و خشونت گرا، نقش ایران در مبارزه با افراط گرایی را یادآور شد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقطع حساس کنونی با تعامل درون منطقه ای که مهمترین شرط استقرار همزیستی مسالمت آمیز است، در این مسیر گام بر می دارد.

رییس دولت یازدهم، تعامل ملت ها بویژه گفت و گوی دانشگاه ها و مراکز فرهنگی را در رفع سوء تفاهمات موثر دانست و گفت: با وجود ناخشنودی واقعی مردم ایران از سیاست های آمریکا در سال های گذشته باید نگاه رو به آینده باشد. باید از گذشته درس بگیریم و نباید اسیر گذشته باقی بمانیم.

روحانی خاطر نشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به خاتمه دادن به بحران های مصنوعی و غیر ضروری و گشودن افق های جدید برای همکاری و تلاش مشترک در راستای مواجهه شدن با چالش هایی داریم که همه ما را تهدید می کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه از طرف مردم ایران ماموریت دارد تا در روابط بین المللی مسیر تعامل سازنده را در پیش بگیرد، ادامه داد: تعامل فعال چالش ها را تبدیل به فرصت می کند. تمام تلاش ما بر اعتماد سازی متقابل با همسایگان و دیگر بازیگران بین المللی از جمله آمریکا است و امروز با تنش کمتری در عرصه سیاست خارجی روبرو هستیم.

** توافق ژنو اثبات تعامل به جای تقابل

روحانی که سخنانش به صورت مستقیم از چند شبکه تلویزیونی بین المللی پخش می شد، تصریح کرد: مسولان آمریکایی نباید سیاست هایشان را بر اساس نظر گروه های فشار اتخاذ کنند و دنباله روی آنها باشند.

رییس جمهوری با تاکید مجدد بر این موضوع که تحریم های غیرقانونی و غیر انسانی بی فایده است، دستاورد مذاکرات ایران با 1+5 را در یکسال گذشته مثبت ارزیابی کرد و گفت: مهمتر از محتوای توافق نامه ژنو، اثبات این اصل بود که به جای تهدید و تقابل می توان گفت و گو و تعامل را انتخاب کرد.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سهم خود را در اعتماد سازی انجام داده است، افزود: دلیل این سخن ما ،گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی است که هیچگاه گزارشی از انحراف در برنامه صلح آمیز هسته ای ایران ارایه نکرده است.

رییس دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: در عین حال برای نیل به یک توافق جامع نیازمندیم که طرف مقابل هم اراده سیاسی و آمادگی مشابه از خود نشان دهد و نگذارد این فرصت تاریخی که ملت ایران سال گذشته بوجود آورد، از دست برود.

** ضرورت توجه به مسئله تروریسم و عبور از موضوعات غیر واقعی

روحانی با اشاره به اینکه قرارداد جامع می تواند موجب استیفای حقوق قانونی و مشروع ایران تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی شود، ادامه داد: ضروری است به فوریت از موضوعات غیر واقعی عبور کرده و تلاشمان را صرف چالش های جدی نظیر خشونت و افراطی گری کنیم که همه ما را تهدید می کند.

در این مراسم فرید زکریا گزاشگر شبکه تلویزیونی سی ان ان در سووالی به شباهت محورهای سخنان باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل در مبارزه با تروریسم با دیدگاه های رییس جمهوری اشاره کرد.

روحانی پاسخ داد: همگان باید به عنوان یک موضوع حاد به مساله خشونت توجه کنند. همه رهبران جهان اتفاق نظر دارند که نمی توان در برابر خشونت دست روی دست گذاشت، البته ممکن است در شیوه برخورد با مساله اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد.

رییس جمهوری در پاسخ به سووالی درباره سیاست های اجرایی کاخ سفید در مبارزه با گروه های تروریستی توضیح داد: ما درباره استراتژی آمریکا مسوول نیستیم، اما ایران بدون تردید از لحظه اول تصمیم گرفته با تروریسم مبارزه کند.

روحانی اضافه کرد: هنگامی که داعش به موصل حمله کرد و نوری المالکی نخست وزیر وقت عراق خواست، کمک های سریع مردم ایران و مقاومت مردم عراق و فتوای مرجعیت نگذاشت که داعش بغداد را به تصرف خود درآورد.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ما به وظیفه خود عمل کرده و خواهیم کرد، افزود: از نگاه ما رفتارهای تروریستی و کشتن انسان های بی دفاع ظلم است و فرقی نمی کند این انسان مسیحی است یا مسلمان، شیعه است یا سنی و آمریکایی است یا عراقی.

** انتقاد از حمایت آمریکایی ها از تقویت یک گروه تروریستی

دکتر روحانی اظهارات مقام های آمریکایی مبنی بر حمایت و تقویت از یک گروه تروریستی برای جنگ با داعش در سوریه را مورد نقد قرار داد و اظهار داشت: شما با اجازه کدام مردم، کدام قانون و کدام مسوولیت بین المللی تصمیم به چنین کاری گرفته اید؟

رییس جمهوری ادامه داد: مگر یک کشور به تنهایی یا چند کشور به نام ائتلاف می توانند برای کشوری دیگر تصمیم بگیرند؟ باید مردم سوریه خود در صحنه باشند و تصمیم بگیرند.

دکتر روحانی در پاسخ به پرسشی درباره نقش ایران در استقرار دولت جدید عراق گفت: امنیت و ثبات در عراق در صورتی دوام می یابد که همه گروه ها اعم از کرد، شیعه و سنی در اداره حکومت سهم داشته باشند. ما در عراق به دنبال وحدت ملی هستیم و امروز در دولت ، ر مجلس و در سطح مقام های عالی رتبه عراق ترکیب خوبی از مذاهب و گروه ها وجود دارد.

رییس شورای عالی امنیت ملی درباره آینده بشار اسد و سوریه، به برگزاری انتخابات در این کشور با حضور مردم و آوارگان اشاره کرد و گفت: آینده سوریه در اختیار اراده مردم این کشور است. فقط مردم یک کشور صاحب حق هستند و می توانند نسبت به حاکمیت خود قضاوت کنند.

** 1+5 از فرصت استفاده کند

دکتر روحانی به سخنان فرید زکریا که گفت اوباما امروز در سازمان ملل مستقیم به رهبران و مردم ایران پیام داد که نگذارید لحظه تاریخی توافق بگذرد، واکنش نشان داد و گفت: همه و از جمله 1+5 نیز باید از این فضا استفاده کنند. بحث ایران و آمریکا نیست، بلکه همه باید کمک کنیم تا روند نادرستی که در سال های گذشته ادامه داشته تصحیح شود، به خصوص امروز که شرایط تحریم کمرنگ تر شده است.

** تعیین نیاز ایران به دولت و مجلس بر می گردد

رییس جمهوری در پاسخ به پیشنهاد مجری که پرسید چرا ایران و آمریکا در خصوص تعداد سانتریفیوژها حد وسط را نمی گیرند و بر روی عدد 5 هزار سانتریفیوژ توافق نمی کنند، بیان کرد: عددهای شما درست نیست و شما از دید سی ان ان سخن می گویید.

دکتر روحانی افزود: ایران با دیگر کشورهای عضو ان پی تی هیچ تفاوتی ندارد و همه امضا کنندگان ان پی تی از حقوق مساوی برخوردارند. ایران حق دارد برای اهداف صلح آمیز خود فعالیت داشته باشد و در هیچ جای پروتکل و ان پی تی نیامده است که تعداد سانتریفیوژها باید چند عدد باشد.

رییس جمهوری تصریح کرد: حتی در توافق نامه ژنو هم آمده است که غنی سازی باید براساس این نیاز صورت گیرد. نیاز ایران توسط دولت و مجلس تعیین می شود و مجلس شورای اسلامی مصوب کرده که در آینده باید 20 هزار مگاوات برق از طریق انرژی هسته ای تولید شود. مبنا نیاز است نه اینکه یک عددی را من بگویم یا طرف مقابل.

** حل مسئله هسته ای مقدمه بهبود روابط

روحانی درباره مکالمه تلفنی سال گذشته با اوباما و تعیین ظرفیت های همکاری میان دو کشور پس از حل و فصل موضوع هسته ای نیز گفت: اوباما هم موافق بود که باید ابتدا موضوع هسته ای را به سرانجام برسانیم.

رییس جمهوری افزود: مردم ایران اعتمادشان نسبت به دولت مقابل کم است و اگر ما در یک یا چند مورد همکاری موفق شویم نظر ملت ها کم کم عوض می شود و شرایط جدیدی بوجود می آید، به همین دلیل مهمتر از توافق هسته ای فضای خوبی است که ایجاد می شود و می توان بر مبنای این فضا تعامل و رایزنی بیشتری داشت که منافع دو ملت را در بر داشته باشد.

** امنیت، ثبات و توسعه افغانستان

دکتر روحانی پیرامون تحولات اخیر سیاسی در افغانستان و موضع تهران و واشنگتن در این باره تصریح کرد: امنیت، ثبات و توسعه افغانستان برای ما مهم است. ایران کمک های زیادی به مردم افغانستان انجام داده است به طوری که 3 میلیون آواره افغانی امروز در کشور ما زندگی می کنند.

رییس دولت یازدهم اظهار داشت: ایران از ابتدا به دنبال کمک به برگزاری انتخابات خوب و سالم در این کشور بود و تلاش کرد که راه حل مسالمت آمیز برای رفع اختلاف ها پیدا شود، زیرا ادامه اختلاف بیش از همه به نفع طالبان و گروه های تروریستی بود.

روحانی ادامه داد: ما از ائتلاف بوجود آمده در افغانستان خوشحالیم اما این ائتلاف شکننده است و باید همه کمک کنیم تا ائتلاف تقویت شود و باقی بماند.

** طرف ما دولت آمریکاست نه کنگره

رییس جمهوری درباره نظر متفاوت کنگره با دولت اوباما درباره نتیجه مذاکرات هسته ای، گفت: ما با دولت آمریکا توافق می کنیم و مشکل دولت آمریکا با کنگره به خود آنها مربوط است. طرف ایران دولت آمریکاست و نه کنگره و خود آنها باید مسایل را مدیریت کنند.

**حق اظهار نظر مخالفان در چارچوب قانون

رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش که ممکن است توافق جامع هسته ای در ایران منجر به مخالفت مخالفان دولت شود، گفت: دولت و مجلس براساس اختیارات خود عمل می کنند. ممکن است گروهی نظر دیگری داشته باشد، اشکالی ندارد و آنها هم می توانند در چارچوب قانون اظهارنظر کنند.

**آخرین وضعیت خبرنگار بازداشتی واشنگتن پست

دکتر روحانی در پاسخ به آخرین سووال برنامه در خصوص دستگیری خبرنگار روزنامه واشنگتن پست و همسرش در ایران گفت: پرونده این افراد در حال رسیدگی است و هنوز در دادگاه حکمی صادر نشده که بتوان در این خصوص نظری ارایه کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها