بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۶۳۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
گفت و گوی اختصاصی تدبیر24 با مصطفی کواکبیان دبیرکل مردم سالاری:
یکی از این تخلفاتی که در آخرین روزهای ریاست جمهوری احمدی نژاد رخ داد اگر در دولت های قبلی انجام یا یکی از ما آن را مرتکب می شد کفن پوشان به خیابان ها می ریختند و بعداٌ می گفتند که عناصر خودسر باعث آن بوده اند . . .

تدبیر24 / اول مصاحبه سوال هایی در خصوص سایت می پرسد و از صراحتش عذرخواهی می کند . اما کیست که مصطفی کواکبیان را به همین صراحت لهجه اش نشناسد . اصلا همین صراحت از او یک نماینده پرشور در مجلس هشتم و یک فعال سیاسی و رسانه ای مشهور ساخته است . دو هفته ای زمان برد تا دبیرکل حزب مردم سالاری را راضی کنیم که برای اولین بار بعد از انتخابات سکوت خود خواسته اش در عرصه رسانه ها را بشکند و پای گفت و گو با ما بنشیند . کواکبیان که از اصلاح طلبان میانه رو به شمار می رود اگرچه دو هفته قبل به سیمای ضرغامی رفت اما تاکید می کند که سکوتش را اولین بار به خاطر مخاطبان تدبیر24 شکسته است . البته این اولین گفت و گو به دلیل مشغله آقای دبیرکل با کم ترین وقت ممکن صورت گرفت اما نماینده سابق مردم سمنان قول داد باز هم به میان مخاطبان سایت بیاید . گفت و گوی مشروح ما با وی را که در طبقه سوم دفتر روزنامه مردم سالاری صورت گرفت می خوانید .

قرار است به کجا بروید؟

من خودم به هیچ وجه پستی را دنیال نمی کنم احساسم این است که کسانی هم که در دولت باید پیگیر باشند هم تمایلی به بنده ندارند که من از این موضوع خوشحال هستم. گزینه استانداری من را هم سایت ها از خودشان منتشر کرده اند .

از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید راضی به نظر می رسید؟

خوشحالیم که این دولت روی کار آمد. برای ما وضعیتی که در 8 سال گدشته با آن طرف بودیم بسیار نگران کننده بود به همین خاطر از توقف آن روند خوشحالیم . از سوی دیگر ما بعد از حوادث سال88 یک نوع رخوت و  دلمردگی در ساحت فضای سیاسی داشتیم که با انتخابات 24 خرداد آن حالت ترمیم شد و وضعیت با نشاط تری در سطح جامعه حکم فرما شد و فضا به سمت تفکراتی رفت که ما آن را دنبال می کردیم . البته فضای میانه روی و اعتدال را همیشه باید داشته باشیم اما ما می خواهیم اصلاح طلبی را با دکتر روحانی ادامه بدهیم ، البته ایشان مدعی اصلاح طلبی نیست ولی برای مطالبات ما مناسب است .نکته بعدی این است که ما در روی کار آمدن این دولت نقش داشتیم هر چند بعضی بخواهند بگویند که ما وابسته به هیچ حزب و گروهی نیستیم ولی خودمان به نقشی که داشتیم آگاهیم .

من در فضاسازی های قبل انتخابات حدود 47 دانشگاه رفتم که بتوانم حماسه سیاسی را محقق کنم در صورتی که کل نامزد ها روی هم 27 دانشگاه رفتند . اگر کسی هم از ما تقدیر نکنه ما می دانیم که چه کارهایی انجام دادیم. آقای روحانی برای اولین بار از کنگره حزب مردم سالاری در 5 بهمن ماه 91 اعلام حضور غیر رسمی خود را برای انتخابات اعلام کرد . یا قبل تر از آن ما با تبیین طرح مناسک علی رغم مقاومت اصلاح طلب ها برای شرکت در انتخابات ، یک تنه معتقد بودیم که باید فضا را بشکنیم همانطور که در مجلس نهم مردم سالاری به عنوان تنها حزب اصلاح طلبی که لیست داد فضا را شکست. ای کاش اصلاح طلب ها در طرح مناسک با ما همکاری می کردند تا شاهد این نباشیم که در مجلس نهم نجفی تنها به خاطر یک رای نتواند وزیر شود . ما می گفتیم که بیایم اکثریت یا اقلیت قوی مجلس را بگیریم که دوستان کم لطفی کردند اما فضا سازی های ما موثر بود.

در آستانه خود انتخابات بعد از مواجه شدن با موضوع عدم احراز صلاحیت ما سه هفته وقت داشتیم که یک هفته آن را به هماهنگی میان عارف و روحانی اختصاص دادیم . یک هفته به صورت غیر رسمی کار کردیم و یک هفته آخر به صورت رسمی برای آقای روحانی به میدان آمدیم . ما شنبه 18 خرداد بیانیه رسمی حزب را منتشر کردیم و ستاد ها و ابزار تبلیغاتی حزب در اختیار دکتر روحانی قرار گرفت در حالی که خیلی دوستان از 20 خرداد به بعد آرام آرام حمایت کردند . خود من شهرهای مختلفی برای سخنرانی رفتم و از این جهت خوشحالم که که گزینه حزب مردم سالاری به ریاست جمهوری رسید . البته در این میان نباید از نقش آیت الله هاشمی و آقایان خاتمی و عارف هم گذشت اما در بین احزاب حتما نقش اول را مردم سالاری داشته است .

حالا هم با روی کار آمدن دولت ما به عنوان یک حزب فعال و پویا مسائل را رصد می کنیم و در مقابل اشکالات سکوت نمی کنیم . ما به عنوان یک حزب فعال مسائل را به نفع مردم رصد می کنیم . ما کاری نداریم که چه کسانی منصوب می شوند اما در جهت منافع مردم کار داریم که چه کسی نباید منصوب شود .

شما به عنوان یکی از حامیان دکتر روحانی و کسی که خود هم کاندید پست ریاست جمهوری بوده فکر می کنید اون اهدافی که دنبالش بودید محقق شده؟

من فکر می کنم تا حدود زیادی محقق شده البته با این که من امید زیادی دارم اما به نظرم باید 2 سال صبر کنیم تا بتوانیم به یک قضاوت قطعی در مورد دولت برسیم . به اعتقاد من جوانگرایی در دولت تضعیف شد . از طرفی به نظر من با اینکه زنان در کابینه حضور دارند بهتر بود یک یا دو وزیر زن معرفی می شدند . همچنین می شد با یک خرق عادت بعضی افراد میانی استان ها و ستاد ها که شایستگی دارند در کابینه باشند و صرفا اطرافیان حلقه اول به دولت راه نیابند . اقوام هم می توانستند نماینده ای را در کابینه داشته باشند اما با هه این حرف ها دولت روحانی ماحصل دولت های بعد انقلاب به غیر از دولت احمدی نژاد را در خودش دارد .

برخی منتقدین این را ضعف دولت می دانند

می شد از بدنه میانی و جوانان بیشتر استفاده کرد اما تجربه بالای دولت یک نکته مثبت است .

شما به عنوان کسی که یک دور رای اعتماد را تجربه کرده اید رای اعتماد مجلس نهم را چگونه دیدید؟ آیا وجه سیاسی بر وجه کارشناسی غالب نبود؟

بسیاری از نمایندگان چون می دانستند تصویرشان از صدا و سیما پخش می شود بیشتر فیگور موافقت و مخالفت داشتند . یعنی ما می دیدیم که کسی مخالف صحبت می کرد اما موافق رای می داد و یا بر عکس . من معتقدم این تجربه صدا و سیما در اظهار نظرها بسیار موثر بود . به طور مثال نمایندگانی در موافقت دولت صحبت می کردند که بعضا در مجلس جانب جبهه پایداری را داشتند ولی خب جو روزگار اقتضا می کرد که با دوستان خود مقابله شدید کنند . معدل کار به نظر خوب بود که 15 وزیر رای گرفتند و رای نیاوردن 3 وزیر طبیعی بود اما قدرت لابی ها هم بسیار موثر بود .

نکته همین جاست که فکر نمی کنید همین لابی ها مانع بالا رفتن سطح کارشناسی مجلس شده؟

من الان نمی خواهم عملکرد مجلس نهم را نقد کنم ولی در مجموع بحث ها خیلی نازل شده بود که مساله چماغ لری تنها یکی از موضوعات بود . برخی بحث ها و اقعا در سطح یک نماینده نبود . من فکر می کنم علی رغم اینکه می گویند مدارک تحصیلی مجلس نهم بالاتر است اما در بسیاری زمینه ها مجلس نهم ضعیف تر از مجلس هشتم است .

اگر نماینده مجلس نهم بودید در مخالفت یا موافقت کدام وزیر صحبت می کردید؟

من اگر در مجلس نهم بودم قبل از همه بحث ها کاری می کردم که توافقاتی انجام بشه که همین 3 وزیری که رای نیاوردند هم بتوانند رای اعتماد بگیرند .

خیلی از مسائل دولت قبل مثل اختلاس ها تازه رونمایی شده . دولت الان به ناچار درگیر مشکلات دولت قبل شده اما دستور کارهای خود دولت کی باید اجرا شود؟

بالاخره احمدی نژاد باز هم درون قدرت است و عضو مجمع هم که شد . ما نباید توقع داشته باشیم بحث های مفصلی علیه او باشد . شما ببینید برنامه ای در صدا و سیما برای تقدیر از وی برگزار شد فکر نمی کنم در تاریخ انقلاب برای رئیس جمهور دیگری اجرا شده باشد . چه آن همایش ها و چه بستر سازی برای گفت و گوهایی که در آن حتی احمدی نژاد به راحتی بتواند شماره حساب دانشگاه شخصی خود را برای کمک مردم اعلام کند. من فکر می کنم صدا و سیما سنگ تمام گذاشت و دوستان هم به این نتیجه رسیدند که بهتر است بحث ها را کشدار نکنند . مردم البته به خوبی این موضوعات را می فهمند . یکی از این تخلفاتی که در آخرین روزهای ریاست جمهوری احمدی نزاد رخ داد اگر در دولت های قبلی انجام می شد یا یکی از ما آن را انجام می داد کفن پوشان به خیابان ها می ریختند و بعداٌ می گفتند که عناصر خودسر باعث آن بوده اند . جالب است 16 میلیارد پول بیت المال را بر می دارند و بعد که صدایش در می آید آن را بر می گردانند اما اگر کسی نمی فهمید چی؟ یا اگر نگوییم به صورت غیرقانونی حتما غیراخلاقی می آیند مجوز یک دانشگاه را به نام خود می کنند . من خودم صاحب امتیاز یک دانشگاه غیرانتفاعی هستم به ما تاکید کرده بودند که حق نداریم در تهران شعبه داشته باشیم و یا دانشجوی خارجی بگیریم اما چرا ایشان باید حق داشته باشد؟

من معتقدم نباید این حرفا را بی تفاوت از آن گذشت . اصولگرایان سکوت کرده اند چون فکر می کنند به هر حال 8 سال حاکمیت به پای آن ها نوشته می شود در حالی که باید تفکیک کنند چون کاری نبوده که آن ها انجام داده باشند . الان هم ظاهرا توافق شده که خیلی سر و صدا نشود چون هر کس دیگه ای این کار را می کرد آقایان مدعی اصولگرایی به این راحتی ول کن او نبودند .

این توافق فکر می کنید بین چه کسانی بوده؟

مجموعه کسانی که دست اندرکار قدرت هستند چون من که از پشت پرده ها خبر ندارم . ولی  من احساسم این است که مجلس سکوت کرده و بخش هایی از دولت هم خیلی کاری ندارند و فعالان سیاسی هم خیلی فعال نیستند .

با توجه به اینکه خودتان هم دانشگاه دارید فکر می کنید اساس تشکیل دانشگاه احمدی نژاد و حضور او و یارانش در محیط علمی چیست؟

من تصورم این است که احمدی نژاد می خواهد دوستانش را سر کار بگذارد . این سر کار لزوما به معنی ایجاد شغل نیست بلکه برای این است که حلقه یاران در یک باشگاه سیاسی دور هم جمع باشند تا برای آینده بتوانند کار دیگری را انجام دهند .

در ماجرای شورای شهر اصولگرایان خیلی تلاش می کنند اصلاح طلبان را دارای اختلاف جلوه دهند و با جنجال رسانه ای موضوع را دنبال کنند . به نظر شما اشتباه خانم راستگو چگونه قابل بررسی است ؟

من این موضوع را در پنج نکته می بینم .

اول اینکه ما اصلاح طلب ها در انتخابات بسیار بسیار بد عمل کردیم . ما یک سال قبل می گفتیم برای تدوین لیست جمع شویم خیلی از دوستان روی اصل انتخابات و شرکت موضع داشتند . ما خون به جگر شدیم تا ثابت کنیم انتخابات هست و ما باید شرکت کنیم . ما لیست اصلاح طلبان را 5 روز آخر بستیم که البته بخشی از ان به دلیل رد صلاحیت ها بود اما بالاخره ما هماهنگ عمل نکردیم .بسیاری آدم های قوی کنار گداشته شدند و برخی ها با پول و رفاقت و . . . وارد لیست شدند . می شد با یک لیست قوی تر اکثریت کرسی های شورای شهر را بگیریم که رای لب مرزی نداشته باشیم .

نکته دوم اینکه بالاخره کسی که با یک جمعی داخل شورا رفته و قول داده باید سر قول خود بایستد . خانم راستگو بسیار کار اشتباهی کرده که زیر قولش زده . بالاخره قول حزبی یا قول به دوستان یا قول به خود آقای هاشمی قول است و نباید زیرش زد .

نکته سوم اینکه از این اتفاقات ما زیاد داشتیم چه در مجلس و چه در دیگر نهاد ها . به نظر باید با سماحت بیشتری با خانم راستگو برخورد می شد .

نکته چهارم اینکه جو سازی اصولگرایان بر سر این موضوع ما را یاد حرکات خودشان در مقابل مواضع عسکراولادی می اندازد . آقای عسکر اولادی تنها به خاطر صحبت هایی در خصوص فتنه تا جایی پیش رفت که افرادی از موتلفه حتی تا حذف او پیش رفتند . جو سازی اصولگرایان خیلی سبک است .

نکته پنجم صدا و سیما است که بی جهت به این مساله دامن می زند .خب کسی رایی داده و تمام شده اما صدا و سیما بسیار کار اشتباهی می کند که به این موضوع دامن می زند .

سوال آخر را با توجه به وقت کم به نظرم روی تحزب صحبت کنیم . چه زمانی قرار است ما به جایگاه واقعی تحزب برسیم؟

هیچ کسی در بین صاحبان قدرت به صورت جدی به تحزب فکر نمی کند و برای داشتن حزب دلسوزی ندارد . من در برنامه مناظره هم گفتم که خوشبختانه چون ما روزنامه داریم کرکره حزب مان همیشه بالاست اما اینکه بگوییم ما حزب نداریم و احزاب تنها در آستانه انتخابات کرکره را بالا می دهند گفتنش دردی را دوا نمی کند . کسانی که 34 سال در مصادر امور بودند باید جواب دهند که چرا ما حزب واقعی نداریم . الان ببینید در خود دولت ،در شورای شهر ،در مجلس چند تا دبیرکل حزب داریم؟ چرا مجمع تشخیص به صورت جدی به حزب نمی پردازد یا حتی خود برونداد شورای نگهبان به فکر تحزب نیست؟ من تنها کاندید منتخب یک حزب بودم که کنگره حزب من را انتخاب کرد اما به راحتی از کنار این موضوع گذشتند . ما باید قانونی در مجلس داشته باشیم که کاندیدا ها باید از بین احزاب انتخاب شوند تا بعد احزاب در قبال رئیس جمهور و وزرا پاسخگو باشند . به نظر خیلی جدی باید به حزب نگاه کنیم چرا که شعار مردم سالاری بدون داشتن حزب تنها یک دروغ است و وقتی ما حزب را به معنای واقی در کشور جا انداختیم می توانیم بگوییم مردم سالاری را محقق کردیم .

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۸
نیما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
2
7
امان از این احمدی نژاد با این کارهاش
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
2
2
نظرات آقای کواکبیان در مورد احزاب،بسیار زیبا و ستودنی بود.ای کاش در کشورمان نهادهای مربوط به خصوص مجمع تشخیص مصلحت نظام در جهت نهادینه کردن احزاب قدم برداشته تا اکثرشان ،کرکره ها را در مواقع انتخاباتی،بالا نزنند و شاهد رشد و شکوفایی نهادهای مدنی بیشتری در کشور باشیم.
ژیلا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
3
3
کجای نظرات آقای کواکبیان ستودنی بود فکر کنم رضا اسم پسرشونه که این جوری تعریف می کنه.این کواکبیان خود شیفتست.
نیما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
3
3
خانم خجالت بکش این چه طرز ه حرف زدننیه
ایشون از افتخارات اصلاح طلبان هستند
جمال
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
3
0
آناناس بابا جفتتون افراطی هستید
محسن مخملیان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
3
4
در حق جناب آقای کواکبیان اجحاف شده است و لی ایشون در رفتارشان نشان داده اند که انسانی و سیاستمداری شریف هستند که برای کشور مفید هستند.
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
3
1
ایشون از افتخارات اصلاح طلبان بودند!
آقای نیما خان! وقتی کسی از خاتمی عبور می کنه دیگه یک اصلاح طلب نیست
نرجس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
2
0
یاد این پست افتادم.موندیم بین هزارتا تحلیل بخدا:http://www.tirpress.ir/%D8%A2%D8%B1%D8%B2%D9%88-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B9%DB%8C%D8%A8-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/14442
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها