بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۶۳۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
مهدی مطهرنیا کارشناس برجسته روابط بین الملل
حل اختلاف ایران با این کشور می‌تواند بستری مناسب و گامی در جهت بهبود بافت موقعیتی برای پرونده هسته‌ای ایران باشد. هر دو کشور ایران و انگلیس به این موضوع واقفند که برای برقراری این رابطه ‌. . .

تدبیر24 / اخباری که درباره دیدار وزرای خارجه ایران و انگلیس در چند روز گذشته منتشر شد در چند سطح قابل تحلیل و بررسی است. نخست این که با تشکیل دولت یازدهم به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های آن به این نتیجه رسیده‌اند که کاهش اصطکاک را برای ادامه مناسبات برگزینند.

جغرافیای عملیاتی این تغییرات را در سوریه شاهدیم. شرایط سوریه امروز نشان می‌دهد که طرف‌های درگیر در این کشور بر اساس آنچه در ایران رخ داد، اصطکاک خود را کاهش داده‌اند. سیگنال‌های موجود نیز حاکی از کاهش سطح منازعه میان ایران و انگلیس است که می‌تواند بستر مناسبی برای بهبود رابطه سایر کشورهای اروپایی با ایران باشد. فراموش نشود در این شرایط، انگلیس که در تاریخ با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده است، چه در سال‌های ابتدایی قرن بیستم که وضعیت این کشور رو به نزول رفت و چه در دوران مارگارت تاچر که سعی کرد دوباره آن اقتدار سابق را به دست آورد، همواره دروازه ورود به غرب محسوب می‌شده است.

حل اختلاف ایران با این کشور می‌تواند بستری مناسب و گامی در جهت بهبود بافت موقعیتی برای پرونده هسته‌ای ایران باشد. هر دو کشور ایران و انگلیس به این موضوع واقفند که برای برقراری این رابطه ‌باید مخالفت‌های افکار عمومی را مدیریت کنند و بتوانند مردم کشور خود را نسبت به برقراری رابطه متقاعد کنند. در این سطح رسانه‌ها وارد میدان می‌شوند و در سطح سنجش افکار عمومی و اخبار متنوع و متعدد، نقش‌ آماده‌سازی مردم را برای برقراری این رابطه به عهده دارند. باید به این مساله هم توجه کرد که هر دو دولت رقبایی سیاسی‌ دارند که در پی فضایی برای نقد سیاست‌های آنها هستند و سعی دارند در چهارچوب نقد دولت مسئول، سطح قدرت حزب خود را نزد افکار عمومی افزایش دهند. این مساله به‌خصوص در ایران مشهودتر است چون در ایران به دلیل رویکرد ایدئولوژیک، سیاست خارجی مثل سیاست داخلی از سوی مخالفان و مردم پیگیری می‌شود و همین مساله، رابطه ایران و انگلیس را بسیار حساس کرده است.

با توجه به نکات گفته شده این ملاقات‌ها با توجه به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که رابطه با انگلیس است، می‌تواند به حل اختلافات دو کشور منتهی شود. البته در دولت قبل هم از سوی وزیر خارجه تلاش‌هایی در رابطه با حل اختلافات دو کشور صورت گرفت ولی این امید وجود دارد که در دولت فعلی این رفتارها با امید موفقیت بیشتری پیگیری شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
naser
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
4
0
خود فروخته
پسر گزوینی
|
GERMANY
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
0
3
خب بجای همکاری با افغانستان و پاکستان و ...
باید با انگلیس و امریکا و .. در ارتباط باشیم تا پیشرفت کنیم و راحت و بدون کم و کاستی زندگی کنیم
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
0
0
برادر ناصر هرکس مثل شما فکر نکند. حرف حساب بزند. شعار الکی ندهد خود فروخته ایت فقط شما انقلابی هستی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها