بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۶۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۱
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مجموع بدهی دانشگاه های کشور به 15 هزار میلیارد ریال می رسد.
تدبیر24:  محمدحسین امید روز دوشنبه در آیین تودیع و معارفه رییسان دانشگاه زنجان افزود: مجموع بودجه امسال وزارت علوم در بخش دانشگاهی به 40 هزار میلیارد ریال می رسد.

قائم مقام ستاد خیرین وزارت علوم یادآورشد: این میزان بدهی متعلق به تمامی دانشگاه های کشور در بخش های مختلف علمی از جمله طرح های تحقیقاتی دانشجویان، کارکنان، استادان و شرکت های طرف قرارداد است.

امید اظهار کرد: همچنین مجموع بدهی دانشگاه های کشور به پیمانکاران پروژه های اجرایی به 30 میلیارد ریال می رسد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: این میزان بدهی به پیمانکاران حاصل اجرای بی ضابطه طرح های عمرانی، افزایش نرخ ارز و بحث تحریم ها است.

وی خاطر نشان کرد: امسال پنج هزار میلیارد ریال به پروژه های عمرانی دانشگاه های کشور اختصاص خواهد یافت.

امید با بیان این که با این روند تخصیص اعتبارات و در نهایت کندی پیشرفت پروژه های اجرایی، این وزارتخانه تا سال های بسیاری قادر به آغاز پروژه اجرایی جدید نخواهد بود، بر لزوم بهره گیری از ظرفیت خیرین و کمک های مردمی برای اتمام و تکمیل این پروژه ها تاکید کرد.

قائم مقام ستاد خیرین وزارت علوم ابراز امیدواری کرد با ابلاغ سیاست های علم و فناوری از سوی رهبر معظم انقلاب، بخشی از مشکلات گریبان گیر دانشگاه ها برطرف شود.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در سند چشم انداز 20 ساله کشور، سهم بخش تحقیقات از تولید ناخالص ملی باید به چهار درصد افزایش یابد.

امید سهم این بخش را از تولید ناخالص ملی در شرایط کنونی 0.4 درصد برشمرد و بر لزوم سرعت بخشی به روند رشد این بخش تاکید کرد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: در صورتی که سهم بخش تحقیقات از تولید ناخالص ملی افزایش یابد، می توان بخشی از مشکلات گریبان گیر دانشگاه ها را با سرعت بالاتری برطرف کرد.

وی با یادآوری این که در دو هه گذشته دولت ها سیاست ها و نگرش هایی را نسبت به دانشگاه ها داشتند، افزود: تنها کسی که در تمام مدت نگاه علمی به تمام بخش های کشور داشت و بر لزوم بهره گیری از توان بدنه دانشگاهی ایران تاکید می کرد، رهبر فرزانه انقلاب بود.

معاون وزارت علوم به تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم جاری شدن گفتمان علمی در تمام بخش های کشور اشاره کرد و افزود: گفتمانی که معظم له تاکنون در کشور مطرح و جاری کرده اند، گفتمان علمی بوده است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: این که دانشجویان به غذا و خوابگاه نیاز دارند، امروز در کنار لزوم پرداختن به بحث های پژوهشی و تولید علمی و فناوری به موضوعی کم اهمیت تبدیل شده است.

وی ادامه داد: وقتی تمام دغدغه یک مدیر به تامین خوراک و محل خواب دانشجویان معطوف شود، زمان و هزینه ای برای پرداختن به پژوهش و تحقیق باقی نمی ماند.

امید به تاسیس 60 دانشگاه طی سال های گذشته در سراسر کشور اشاره و راه اندازی دانشگاه بدون برخورداری از پشتوانه علمی و اعتباری مناسب را موجب مضاعف شدن برنامه ها و دشواری های پیش روی بخش علمی کشور عنوان کرد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با ابراز خوشحالی از ثابت ماندن تعداد دانشگاه های دولتی در زنجان و پرداختن مسوولان این استان به موضوع ارتقای کیفیت دانشگاه های موجود، گفت: این دانشگاه مادر می تواند به محور توسعه این شهر و استان تبدیل شود.

وی به نسبت دانشجویان و اعضای هیات علمی کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه ریزی های بالا دستی این نسبت باید یک عضو هیات علمی به 17 دانشجو باشد، در حالی که اکنون این میانگین یک به 25 در کشور و در دانشگاه زنجان یک به 28 است.

امید به افزایش 110 عضو هیات علمی طی چهار سال گذشته به تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه زنجان اشاره کرد و این نسبت را نخستین شاخص رشد علمی یک دانشگاه برشمرد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم بر لزوم بهره گیری از نیروهای جوان، فعال و قوی برای جذب به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه ها تاکید کرد.

وی یکی دیگر از شاخص های رشد علمی را نسبت تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان برشمرد و گفت: این نسبت باید به 50 درصد برسد.

امید یادآور شد: باید به ازای هر استاد عضو هیات علمی، یک نفر کارمند در مجموعه دانشگاه وجود داشته باشد.

امید، متوسط سرانه کالبدی دانشگاه های کشور را 20 مترمربع و برای دانشگاه زنجان 10 مترمربع عنوان کرد و خواستار ورود خیرین برای ساخت فضاهای آموزشی، خوابگاهی، آزمایشگاهی، کارگاهی و ورزشی شد.

قائم مقام ستاد خیّرین وزارت علوم گفت: اکنون در سطح کشور 17 هزار متر مربع فضای دانشگاهی به دست خیرین در دست احداث است.

وی اضافه کرد: باید از ظرفیت خیرین برای ساخت، اتمام و یا تکمیل فضاها و خرید و نوسازی تجهیزات مورد نیاز دانشگاهی نهایت بهره برداری را برد.

در این مراسم خلیل جمشیدی به عنوان سرپرست دانشگاه زنجان معرفی و از خدمات چهار ساله محسن افشارچی رییس پیشین این دانشگاه قدردانی شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها