بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: مهمترین موانعی که بر سر راه اقتصاد ایران قرار دارد، مسئله بین‌المللی و منازعه بر سر مسئله هسته‌ای ایران، شکنندگی وحشتناک ساختار اجتماعی کشور و تلاطم‌های سیاسی است.
تدبیر24: سعید لیلاز اظهار کرد: در حال حاضر آنچه دولت روحانی در این مدت به دنبال آن بوده تا حدودی به دست آمده است.

وی افزود: دولت در خصوص سه مسئله مهم کشور از جمله بهبود توسعه سیاست خارجی، کاهش تورم و برنامه‌های خروج از رکود اقتصادی توانسته عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

عملکرد خوب دولت یازدهم در سیاست خارجی

وی تصریح کرد: اگر در شش ماه دوم سال جاری تورم افزایش هم پیدا کند، در مجموع متوسط سال به زیر 20 درصد تورم می‌رسیم که مافوق انتظار بوده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه عملکرد دولت یازدهم در سیاست خارجی نیز خوب بوده، ادامه داد: اگر سطح مکالمات و تعاملات رهبران جهان را با رییس جمهور بررسی کنیم، قطعا تفاوت اساسی را احساس خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه‌های دیگر هم کشور توانسته یک روند مناسبی داشته باشد، البته هنوز تا مطلوب فاصله دارد و بی شک باید گفت روحانی تاکنون بسیار خوب عمل کرده است.

مذاکرات ژنو بر زندگی اقتصادی تک تک مردم ایران تاثیر گذاشت

لیلاز با بیان اینکه مذاکرات ژنو بر نرخ ارز و زندگی تک تک مردم ایران اثر گذاشته است، اظهار کرد: این مذاکرات جز کار سیاسی نبود و تمام شد و رفت، اما قیمت دلار چیزی حدود 25 تا 30 درصد کاهش یافت و در واقع ارزش پول ملی و ارزش قدرت خرید کارگر و کارمند را در کشور افزایش داده است. اما حالا نوبت به اجرای کارهای اساسی و زیربنایی برای بهبود شرایط اقتصادی است که باید در داخل کشور انجام شود و همزمان در کنار آن سیاست خارجی به پیش برود.

مشکل بزرگ بورس ایران کوچکی آن است

لیلاز در خصوص وضعیت بورس کشور و نبود ثبات در آن نیز گفت: بورس نسبت به عوامل و اتفاقات متعددی واکنش نشان می‌دهد، اما آنچه بورس کشور امروز نشان می‌دهد هیچ ارتباطی به وضعیت اقتصادی فعلی ندارد، بلکه بورس در وهله اول واکنشی از آن رشد سرطانی و عجیب و غریب سال‌های 1391 و 1392 است و هنوز که هنوز است شاخص بورس به سطح سال 1392 بازنگشته است.

وی اضافه کرد: مشکل بورس ایران این است که بازار کوچکی است و با کوچکترین نوسان دچار تلاطم می‌شود، اما واقعیتی که در یک اقتصاد واقعی می‌افتد این است که ما در سال 1393 و همین امروز قطعا از رکود خارج شده‌ایم و قطعا به رشد دو تا چهار درصدی در پایان سال خواهیم رسید.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: در برابر تمام اقتصادهای دنیا موانع متعددی وجود دارد و اقتصاد ایران نیز این قاعده مستثنی نیست. به نظر من در ابتدا مهمترین موانعی که بر سر راه اقتصاد ایران قرار دارد ابتدا مسئله بین المللی و منازعه بر سر مسئله هسته‌ای ایران، مانع دوم شکنندگی وحشتناک ساختار اجتماعی کشور به دلیل فقر گسترده‌ای که در این سال‌های اخیر حاکم شده است که با یک بررسی اجمالی در می‌یابیم که ساختار اجتماعی بسیار متلاطم شده است.

لیلاز ادامه داد: مانع سوم بر سر راه اقتصاد ایران تلاطم‌های سیاسی است که در راس حاکمیت بین مجلس و دولت و دیگر ارکان حاکمیت به وجود می‌آید و ممکن است اقتصاد را از مسیر اصلی خود خارج کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها