بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات به عنوان گام سوم از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بر لزوم اجرای قانون از سوی جامعه پزشکی و همچنین نظارت صحیح دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی بر اجرای تعرفه های ابلاغی تأکید کرد.
تدبیر24: دکتر سید حسن هاشمی در اجلاس روسا و معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین روسای انجمن های علمی تخصصی درباره ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، گفت: ابلاغ این کتاب خواسته ایست که بیش از دو دهه معطل مانده بود. از رئیس جمهور و همچنین دولت به خاطر حمایت و همراهی با وزارت بهداشت متشکریم.

وی ضمن انتقاد از برخی حاشیه سازان در حوزه سلامت گفت: این حاشیه سازی ها برای ادامه مسیر تردید ایجاد کرده اند و همین امر باعث شده نه تنها کارها برزمین مانده بلکه آرزو می کردیم ای کاش این کار را شروع نکرده بودیم.

هاشمی درعین حال گفت:‌ هیچ زمانی و در هیچ موضوعی از زندگی ام به اندازه ارزشگذاری نسبی خدمات مصمم نبوده ام. معتقدم این گام مهمتر از مراحل پیشین در حوزه سلامت است . ممکن است افرادی در این زمینه جوسازی و تردید ایجاد کنند اما در آینده ثابت می‌شود که بزرگترین خدمت به مردم و جامعه پزشکی همین تصمیم بوده است البته اجرای صحیح کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات شرطی اساسی است و همه باید دراین زمینه کمک کنند.

وی ادامه داد: شک نکنید وزارت بهداشت به تنهایی این مسیر را خواهد پیمود. اما ما با یکدیگر عهد بسته ایم همراهی شما به اجرای صحیح این برنامه کمک خواهد کرد. کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سه ماه به صورت آزمایشی اجرا شده و طی آن پیشنهادات و نقاط ضعف و قوت را دریافت خواهیم کرد. پس از آن نیز طی دو سال آینده با اجرای آن رضایت همگان به ویژه مردم و جامعه پزشکی فراهم خواهد شد.

با شلوغ بازی و بی قانونی به هدف نمی‌رسیم

به گفته وزیر بهداشت، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مسئولیت سنگینی در قبال این برنامه دارند، علاوه برآنکه نباید کارهای دیگر بر زمین بماند، باید به صورت جدی بر مباحث مربوط به اجرا و نظارت دقیق بر این کتاب را انجام دهند.

هاشمی با اشاره به برخی انتقادها، اظهار کرد:‌ هرچند متهم به آن شدیم که به مقوله "بهداشت" توجه نداریم اما گزارش کار شما روسای دانشگاه ها در حوزه بهداشت را به زودی ارائه خواهیم داد . بی تردید یکی از افتخارات دولت،‌ توجه به بهداشت خواهد بود. در حوزه درمان هم اقداماتی که آغاز کرده ایم باید ادامه یابد.

وزیر بهداشت توصیه کرد که در زمینه کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، اقدامات دانشگاه‌ها باید همراه با احترام جامعه پزشکی باشد و نظارت‌ها هم در جهت سالم اجرا شدن این کتاب صورت گیرد. در غیر این صورت کارهای قبلی بدون نتیجه خواهد بود. باید محکم کار را دنبال کنیم. برای انجام این مهم روسای سازمان های نظام پزشکی و همچنین روسای شورای هماهنگی همراه دانشگاه های علوم پزشکی خواهند بود.

وی مجددا تأکید کرد:‌ در وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، وزارت رفاه و بیمه‌ها قبل از اینکه کار را شروع کنیم با یکدیگر قسم خورده‌ایم و عهد بستیم که این کار را برای کشور انجام دهیم. البته روی همراهی دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی تخصصی هم حساب کردیم. به غوغاسالاری‌ها چندان کاری ندارم اما به عنوان یک پزشک از برخی از صحبت‌هایی که می‌شود رنج می‌برم.

هاشمی ضمن تاکید بر روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت استفاده از فرصت پیش آمده گفت:‌ باید با شهامت به اشکالات اعتراف کنیم و در پی رفع آنها برآییم. معتقدم مسیری که در گذشته پیموده شده چندان پسندیده نیست. اکثریت جامعه پزشکی به اخلاق اسلامی و حرفه ای معتقد هستند و این شعار نیست. اما در مجموع باید کاری کنیم که ستادها در استان‌ها قوی باشند. انجمن‌های علمی تخصصی بخشی از وزارت بهداشت بوده و در عین حال منتخب اعضای حرفه خود هستند بنابراین انجمن‌ها می‌توانند کمک کنند که رعایت انصاف و اخلاق صورت گیرد. با شلوغ بازی و بی قانونی به هدف نمی‌رسیم.

سامانه شناسایی متخلفان راه‌اندازی می‌شود

وزیر بهداشت با اشاره به نقش انجمن‌های علمی تخصصی در اجرای صحیح کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات افزود: انجمن‌ها نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند اگر تخلفی صورت بگیرد باید فرد مربوطه در انجمن مربوطه پرونده داشته باشد و در صورت تکرار تخلف آن فرد نباید اجازه حضور حرفه ای داشته باشد.

وزیر بهداشت تأکید کرد: جهت شناسایی متخلفان بزودی سامانه ای ایجاد خواهد شد و با تخلفات احتمالی هم برخورد می‌شود. شک نکنید که این امر باعث احترام انجمن‌ها، نظام پزشکی و جامعه پزشکی خواهد شد چرا که بارها از سوی جامعه پزشکی مورد سوال و مطالبه قرار گرفته‌ام که چرا در راستای برخورد با تخلفات این اقدامات را انجام نمی دهیم. باید رو در بایستی ها را کنار گذاشت.

وی در این باره افزود: در تهران روسای بیمارستان های خصوصی تعهد کرده اند که با اجرای کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات ،کسی اجازه تخلف نخواهد داشت. این موضوع در مراکز دولتی از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. امکان ندارد بگذاریم تخلفی صورت گیرد. فرد متخلف هر کسی که باشد با هر عنوان آکادمیک مورد برخورد قرار می گیرد. به هیچ وجه نباید متخلف داشته باشیم این موضوع را جدی بگیرد. در اجرای کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات هر مشکلی که وجود دارد باید به تدریج اصلاح شود.

وی در عین حال گفت: دوست ندارم حتی یک پرونده از تخلف تشکیل شود شما روسای دانشگاه ها و انجمن ها باید کاری کنید که انجام هرتخلفی در جامعه پزشکی قبیح باشد. قول قطعی می دهم که در شهرها خبری از تخلف نخواهد بود عمده مشکل ما مربوط به چند شهر است. تهران نیز در اولویت ما قرار دارد.

جهت حضور و مشارکت بخش خصوصی نباید هیچ سختگیری در دانشگاه‌ها صورت گیرد

هاشمی در ادامه صحبت هایش به تأکید نوبخت، سخنگوی دولت و نقل قولی که از رئیس جمهور داشته اشاره کرد وگفت: بنا به گفته سخنگوی دولت ، رئیس جمهور در جلسه شورای اقتصاد مجدانه خواسته اند که قبل از واریز یارانه ها به حساب مردم ، پول سلامت به حسابشان واریز شود. بر این اساس اگر قدمهایتان را محکم بردارید بی تردید حمایت های کنونی چند ده برابر خواهد شد.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش به طرح این وزارتخانه برای ورود بخش خصوصی و غیردولتی به عرصه بیمارستان‌سازی اشاره کرد وگفت: پزشکی مملکت و حتی بخش بهداشت آن ،‌ صرفا با ارائه خدمات دولتی میسر نیست و بخش خصوصی باید به این عرصه وارد شود. سلامت حقی همگانی است. حال که دولت نمی تواند تمام هزینه ها را تأمین کند لازم است که بخش خصوصی به این عرصه وارد شود. باید بخش خصوصی را احترام کنیم و در این حوزه از حضور آنها کمک بگیریم. گوش‌مان بدهکار حرف‌های منفی نباشد. جهت حضور بخش خصوصی و مشارکت آنها نباید هیچ سختگیری در دانشگاه ها و معاونت های درمان صورت گیرد. همه باید در این زمینه همکاری کنند. در عین حال باید بخش خصوصی به خدمت رسانی در نقاط محروم و مکان های دور دست تشویق شود.

هاشمی در ادامه افزود: بیش از 50 درصد بیمارستان‌های کشور فرسوده‌اند. از برخی مخالفت‌ها جهت مشارکت بخش خصوصی تعجب می کنم چرا که اکنون هم بسیاری از بیمارستان ها ساخته شده ، تجهیز شده اما به دلیل عدم تأمین نیروی انسانی مورد نیاز دربشان همچنان قفل زده شده است. بسیاری از بیمارستانها هم وجود دارند که عملیات ساخت آنها از چند سال گذشته آغاز شده و با اعتبارات فعلی بهره برداری از آنها تا بیست سال آینده ممکن نخواهد بود. بنابراین مخالفت ها انصاف نیست. باید عمیق تر به موضوع نگاه کرد.

وی افزود: ما نیز مانند سایرین مسافریم و تنها هزار روز برای خدمت به مردم فرصت باقی مانده است باید از فرصت ها استفاده کرد. استفاده از بخش خصوصی برنامه دولت است و تنها به حوزه سلامت محدود نمی شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها