بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰
واکاوی این شعار که به احتمال زیاد در 8 ساله آینده دستور کار اصلی قوه مجریه خواهد بود ، وظیفه نویسندگان ، نظریه پردازان و اهل قلم است. . .

تدبیر 24 : حمید یزدانیان  - روزی که مقام معظم رهبری در اولین لحظه سال 1392  در هنگام تحویل سال موضوع حماسه سیاسی را بخشی از شعار سال اعلام فرمودند،شاید دل برخی از سیاسیون دلسوز نظام لرزید. وقایع 88 ، تورم افسار گسیخته ، نرخ بیکاری بالا ، تشدید برخی اختلافات در سطوح بالای مدیران ارشد نظام و... عواملی بود که تصور می شد میزان مشارکت مردم را کاهش خواهد داد و نگرانی از عدم تحقق این خواسته رهبر انقلاب در بین برخی دست اندرکاران مشهود بود. اما با هوشمندی و درایت مردم نجیب ، آگاه و موقعیت شناس میهن اسلامی ، این حماسه به وقوع پیوست و رئیس جمهور منتخب در کمال ناباوری عده ای ، با کسب بیش از نیمی از آراء در مرحله اول انتخابات با شعار اعتدال به پیروزی رسید.
 

واکاوی این شعار که به احتمال زیاد در 8 ساله آینده  دستور کار اصلی قوه مجریه خواهد بود ، وظیفه نویسندگان ، نظریه پردازان و اهل قلم است. جستجوی مختصر در متون دینی زوایای جالبی از رویکرد اعتدالی دین مبین اسلام را روشن می سازد. آیات قرآن کریم ، روایات رسیده از ائمه معصومین علیهم السلام ، سنت و سیره نبوی و استدلال های عقلی ، گویای توصیه موکد دین مبین اسلام به رویه اعتدالی است. اسلام در تمام مسائل زندگى از قبيل عبادت ،كار، تفريح، تحصيل، تغذيه، انفاق، انتقاد، قهر، صلح ، علاقه به فرزند و ... به میانه روی و اعتدال توصیه می نماید که در این مجال تلاش خواهم کرد به برخی از این موضوعات در حد وسع اشاره نمایم.


در سوره مبارکه كهف، آيه 28 می خوانیم:
وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً


وبا كسانى كه پروردگارشان را  هر صبحگاه و شامگاه مى‏خوانند و خشنودى او را مى‏جويند، خود را شكيبا ساز و ديدگانت را از آنان برمگير كه زيور دنيا را بطلبى و از كسانى كه دلشان را از ياد خود غافل كرده‏ايم و در پى هوس خويشند و كارشان بر گزافه و زياده روى است، پيروى مكن.


در این آیه قران کریم به صراحت بر پیروی نکردن از افراط و تندروی تاکید می نماید ( ولا تطع ... و کان امره فرطا)
اگر مشی ، منش و رفتار رئیس جمهور منتخب بر اساس شعار کلیدی اعلامی از سوی ایشان در طول دوره ریاست جمهوری همین اعتدال باشد و از هرگونه افراط و تفریط در هدف گذاری ، سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، اجرا ء و نظارت  پرهیز شود. ضمن تبریک به ایشان ، باید به ملت بزرگ ایران دو تبریک و دست مریزاد گفت . اول به خاطر حضور حماسی و تجدید بیعت با نظام و مشارکت حداکثری و دوم به خاطر انتخاب ، تبعیت و پیروی از اعتدال که بر اساس این آیه شریفه مسلمین ملزم  به آن گردیده اند.


قرآن کریم، در سوره بقره آیه 143  نیز امت اسلام را امت میانه و وسط می نامد و می فرماید: "و کذلک جعلناکم امة وسطا لتکونوا شهداء علی الناس و یکون الرسول علیکم شهیدا" و این چنین شما را امتی میانه ساختیم تا بر مردمان گواه باشید و پیامبر (صلی الله علیه و آله) هم بر شما گواه باشد .


یکی از واژه هایی که در متون دینی به کرات استفاده شده واژه "قصد" می باشد که به معنای میانه روی و اعتدال است. پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: «یا ایها الناس علیکم بالقصد، علیکم بالقصد، علیکم بالقصد  ; ای مردم! بر شما باد به میانه روی، بر شما باد به میانه روی، بر شما باد به میانه روی . (کنز العمال، ج 3، ص 28 )
برخی  روایات نشانه جهل و نادانی  را افراط و تفریط اعلام می کند. امیر المومنین حضرت علی علیه السلام  درباره انسان جاهل چنین خصیصه ای  را بیان می فرماید: « لَا تَری الجاهِلَ إلّا مُفرِطاً أَو مُفَرّطاً» ; جاهل را نمی بینی، مگر این که یا افراط می کند و یا تفریط( نهج البلاغه، حکمت 70)
در بخش های مختلف نهج البلاغه به کلماتی چون وسط ، اوسط ، قصد، اقتصاد، عدل ، عدالت ، اعتدال و ... بر می خوریم که همه به نوعی تزریق رویه و سبک زندگی اعتدالی در اسلام است. که به چند نمونه آن اشاره می نماییم.


عَلیكَ بِالْقَصدِ فِی الاُموُرِ فَمَنْ عَدَلَ عَنِ الْقَصدِ‌ جارَ وَ مَنْ اَخَذَ بِهِ عَدَلَ
بر تو باد به میانه روی در كارها؛ هر كس از میانه روی روی گرداند، ستم می كند و هر كس به آن چنگ زند، ‌عدالت ورزد. (شرح غررالحكم، ج 4، ص 291)


الْیَمینُ وَ الشّمالُ مَضَلَّهٌ وَ الطَّریقُ الْوُسطی هِیَ الجادَّهُ
راست روی و چپ روی، گمراهی است و راه میانه، جاده زندگی است. (نهج‌البلاغه، خطبه 16، ص 69)

وَ لْیَكَنْ اَحَبُّ الْاُموُرِ اِلَیكَ اَوْسَطَها فِی الْحَقِّ وَ اَعْمَّها فِی الْعَدْلِ
باید دوست داشتنی ترین كارها نزد تو، میانه ترین آنها در حق و گسترده ترین آنها در عدالت باشد. (نهج‌البلاغه، نامه 53، ص 996)


امید است همانگونه که رئیس جمهور منتخب در مناظره ها ، گفتگوی ویژه ، سفرهای استانی ، مصاحبه ها، مستندهای تلویزیونی و... تاکید داشتند ، رویه اعتدالی را سرلوحه و سرمشق فعالیت های خود قرار داده و این توصیه دینی را در زندگی ایرانیان گسترش دهند


اعتدال در کارکردن


اسلام همانگونه که نسبت به بیکاری ، تنبلی ، سستی و رخوت حساس است به حرص و طمع و آز و تلاش بیش از حد برای رسیدن به مادیات نیز حساس می باشد و بشریت را به میانه روی در این عرصه رهنمون می کند.


1/1-
کار نکردن
امام علی (ع) می فرمایند:
ان الاشیاء لما ازدوجت ازدوج الكسل و العجز فنتجا بینهما الفقر؛
هنگامى كه موجودات در آغاز با هم ازدواج كردند، تنبلى و ناتوانى با هم پیمان زوجیت بستند و فرزندى از آنها بنام فقر متولد شد!.
امام صادق علیه السلام نیز می فرمایند:
لا تكسلوا فى طلب معایشكم فان آبائنا كانوا یركضون فیها و یطلبونها؛
در طلب روزى و نیازهاى زندگى تنبلى نكنید چرا كه پدران و نیاكان ما به دنبال آن مى دویدند و آنرا طلب مى كردند!.
امام باقر علیه السلام می فرمایند:
انى لابغض الرجل ان یكون كسلانا عن امر دنیاه ، و من كسل عن امر دنیاه فهو عن امر آخرته اكسل؛
من مردى را كه در كار دنیایش تنبل باشد مبغوض مى دارم، كسى كه در كار دنیا تنبل باشد ( با اینكه ثمره اش بزودى نصیب او مى شود) در كار آخرتش تنبلتر است.
ازامام موسى بن جعفر علیه السلام نقل شده است كه فرمود: «
ان الله تعالى لیبغض العبد النوام ، ان الله لیبغض العبد الفارغ؛
 
خداوند بنده پر خواب را مبغوض مى شمرد، خداوند انسان بى كار را دشمن مى دارد.
پیامبر اعظم (ص) نیز فرموده اند :
ملعون من القی كله‏ علی الناس؛
هر كسی كه بیكار بگردد و سنگینی اقتصادی خود را بر دوش مردم بیندازد ملعون است و لعنت خدا شامل اوست» (كافی 72 / 5 ).
یکی از اشکالاتی که برخی کارشناسان به پرداخت یارانه ها می گرفتند این بود که این احتمال وجود دارد که در برخی مناطق روستایی با پرداخت یارانه به خانواده های پرجمعیت ، احتمال بروز رخوت و تنبلی می رود و رغبتی این خانواده ها برای کار نخواهند داشت. هر چند با تورم بالای این دو ساله گذشته این نگرانی برطرف شد.

از سوی دیگر بعضا شاهد تحت پوشش کمیته امداد و نهادهای حمایتی دیگر قرار گرفتن تعداد زیادی از مردم در روستاها و شهرهای کوچک می باشیم. که افرادی با بدن سالم و توان جسمی به دلیل تنبلی و سستی از انجام کار پرهیز نموده و با مبالغ دریافتی از نهادهای حمایتی روزگار می گذرانند. دلیل این مهم عدم فرهنگ سازی مناسب در این عرصه است. بایستی تلاش دست اندرکاران فرهنگی تزریق فرهنگ دینی کار و تلاش در جامعه باشد.


2/1-
کارکردن زیاد
در کنار احادیث زیادی که به مذمت تنبلی و سستی و کار نکردن می پردازد احادیث زیادی در مدح و ثنای انسان های فعال و کوشا آمده است به نوعی که حتی انسان تلاش گر برای کسب روزی حلال به مانند مجاهد فی سبیل الله معرفی شده است.
امام صادق (ع) درباره کار میفرماید:
 «
الْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» (كافى/ج‏5/ص‏88)
ولی اسلام کاملا مراقبت می نماید که افراد به دلیل رذائل اخلاقی چون حرص و طمع و آز گرفتار فقط کار و کار و کار نشده و سایر شئون و ابعاد زندگی نظیر تفریح و عبادت و رسیدگی به وضعیت خانواده را فراموش ننمایند.
پیامبر گرامی اسلام که اسوه سبک زندگی الهی است می فرماید:
ماقَلَّ و كَفي خَيرٌ مِمّا كَثُرَ وَ أَلهي.
روزي اندك و كافي، بهتر است از روزي بسيار و بازدارنده از ياد خدا.
توصیه های موکد دین مبین اسلام بر تقسیم اوقات شبانه روز به سه قسمت عبادت ، استراحت و کار نیز از همین منظر قابل تامل است.
در سال های گذشته که بعضا مقامات دولتی وقت زیادی را صرف کار و فعالیت می کردند در ملاقات های اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب اغلب شاهد توصیه ایشان به رسیدگی وزراء و اعضای دولت به وضعیت خانواده هایشان بودیم ، حتی در دولت دهم مشخصا مقام معظم رهبری به آقای نیکزاد وزیر پرکار کابینه توصیه پرهیز از زیاده روی در حضور در محل کار و ماموریت و رسیدگی بیشتر به خانواده داشته اند.
رهبر معظم انقلاب در 18 شهریور 1388 در ملاقات با اعضای هیئت دولت می فرمایند:
گاهى بعضى از مسئولين ديديم آنچنان غرق در كار ميشوند كه يادشان ميرود از وجود همسرانشان و فرزندانشان؛ و اين ضايعاتى را درست ميكند. يعنى اينجور نيست كه ما پاى تعارف باشد، بگوئيم: آقا ! خواهش ميكنيم بيشتر شما به خودتان برسيد، شما هم بگوئيد نه، اشكال ندارد. اينجورى نيست. اين يك تكليفى است كه انسان بايستى همسرش، فرزندانش، خانواده‌‌‌‌‌‌اش و كانون خانوادگى را حفاظت بكند. «قوا انفسكم و اهليكم نارا وقودها النّاس و الحجارة"

به یکی از دوستان در دولت دهم پیشنهاد پذیرش مسئولیتی در دولت شده بود. ایشان اولین شرط خود را معتدل کار کردن اعلام کرد و به پیشنهاد دهنده گفته بود من حداکثر روزی 10 -12 ساعت کار خواهم کرد و امکان اینکه مشابه برخی از اعضای دولت 16 -17 ساعت در شبانه روز کار کنم ندارم.
بدیهی است کار زیاد   در این حجم و وسعت علاوه بر زیاده روی که نهی دینی دارد آثار و تبعات منفی نظیر آنچه رهبری اشاره فرمودند نیز دارد. اتخاذ تصمیمات راهبردی برای کشور در ساعات اوج خستگی و کار مفرط می تواند تصمیمات خلق الساعه و مضر برای اقتصاد ، فرهنگ و سیاست جامعه باشد که شاهد برخی از آنها در دولت بوده ایم.

امید است در دولت یازدهم با تجربه اندوزی از همه دولت های گذشته ، مشی اعتدال هم در بدنه دولت و هم در قاطبه ملت ساری و جاری گردد.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها