بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
سومین کاهش متوالی ماهانه بهای نفت
بهای نفت در بازار‌های جهانی روز سه‌شنبه با قدری کاهش به حدود 97 دلار در هر بشکه بازگشت.
تدبیر24: به دلیل عرضه زیاد، اقتصاد ضعیف جهانی و تقویت ارزش دلار در برابر ارزهای مهم دیگر، نفت برنت در بازار امروز حول و حوش 97 دلار در هر بشکه معامله شد.

نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه نوامبر با 9 سنت کاهش به 97 دلار و 11 سنت در هر بشکه رسید در حالیکه روز دوشنبه 20 سنت افزایش یافته بود.

همچنین بهای نفت سبک آمریکا برای تحویل در نوامبر نیز با 25 سنت کاهش به 94 دلار و 32 سنت در هر بشکه رسید.

به دلیل عرضه کافی در بازار و تقاضای اندک در اروپا و چین، بهای نفت در بازار سومین کاهش متوالی ماهانه را تجربه کرد.

نفت برنت این ماه تقریبا حدود شش درصد ارزش خود را از دست داد و نفت آمریکا نیز دو درصد کاهش قیمت داشت.

نتایج یک نظرسنجی در روز سه شنبه نشان داد در شرایطی که سفارشات صادرات افزایش یافته فعالیت بخش وسیع تولید در چین در ماه سپتامبر علایم ثبات را نشان می‌دهد و این نتایج باعث کاهش نگرانی‌ها در خصوص یک سقوط شدید می‌شود اما از سوی دیگر به خطرات قابل توجه پیش روی اقتصاد ضعیف اشاره دارد.

تومومیچی آکوتا اقتصاددان ارشد در موسسه مشاوره و تحقیقات میتسوبیشی UFG گفت: این مطابق با توافقات است و نشان می‌دهد که اقتصاد چین همچنان نوسان دارد. تاثیر زیادی روی قیمت‌های نفت وجود ندارد.

نگهداری و تعمیر فصلی پالایشگاهها در سواحل خلیج آمریکا ماه آینده تقریبا روزانه 500 هزار بشکه از ظرفیت آنها را کاهش خواهد داد اما خروج واحد‌های نفت‌خام به سرعت در ماه نوامبر کاهش خواهد یافت.

ایران از اعضای اوپک خواسته است که یک تلاش هماهنگ برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت انجام دهند اما این امر نشانگر یک اختلاف با دیگر اعضای اوپک نظیر عربستان است که کاهش قیمت‌ها را کم‌اهمیت جلوه داده است.

اعتصاب در پالایشگاه‌های لیبی باعث کاهش تولید نفت این کشور به میزان 25 هزار بشکه در روز و رسیدن آن به 900 هزار بشکه شده است که مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها شده‌ است اما تولید این کشور همچنان بسیار بالاتر از تولید روزانه 200 هزار بشکه‌ای در اوایل امسال است.

اختلاف قیمت نفت برنت و نفت آمریکا روز دوشنبه به دو دلار و 75 سنت(کمترین سطح 12 ماه اخیر) رسید.

آکوتا گفت: اگر تولید لیبی همچنان احیا شود اختلاف‌ قیمت‌ها احتمالا کمتر خواهد شد و احتمال بالاتر رفتن مجدد قیمت نفت آمریکا نسبت به برنت وجود دارد.

بازار منتظر اطلاعات هفتگی موسسه نفتی آمریکا در اواخر امروز است. پیش‌بینی می‌شود ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 26 سپتامبر افزایش یافته است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها