بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: شهر رشت با داشتن انواع زیادی از غذاهای محلی می‌تواند به قطب گردشگری غذایی کشور تبدیل شود.
تدبیر24: غذا خوردن یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسان از دوران بشر اولیه تا انسان معاصر بوده است و این نیاز در هنگام سفر کردن نیز بسیار حائز اهمیت است، یکی از عناصر بسیار مهم و لاینفک در هر برنامه سفری، غذاست که خود می‌تواند به عنوان یک جاذبه خاص گردشگری مطرح شود.

غذا در هر کشوری باید با عنوان یک نماد فرهنگی با پیشینه تاریخی، موجب مباهات و جذب سایر فرهنگ‌ها باشد و اهمیت خود را بازیابد.

خوراک در جای خود نشان‌دهنده تفاوت‌های فرهنگی و همین‌طور تقویت‌کننده آنهاست. هر چند ممکن است مقوله غذا برای اغلب مردم ایران پیش‌پا افتاده به نظر برسد، اما چگونگی و ماهیت فرهنگی آن بیانگر تفاوت‌های بسیاری از سفره‌ای تا سفره دیگر است و این تفاوت‌ها ناشی از مواد غذایی، ذائقه‌ها و فرهنگ‌های گوناگون در تغذیه است.

هرچند که تهیه غذا و نوشیدنی خارج از منزل یکی از مهمترین قسمت‌های صنعت هتل و رستوران را تشکیل می‌دهد اما کمتر به غذا به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری پرداخته می‌شود. عبارت گردشگری غذایی در سال ۱۹۹۸ ابداع شد و منشاء آن سفرهای بین‌المللی افرادی بود که با هدف تجربه کردن آشپزی و غذاهای متفاوت، به سفر می‌رفتند، علم ارتباط بین غذا و فرهنگ یا ارتباط فرهنگ با معده در شناخت روحیات یک ملت مهم است و غذا در هر کشور می‌تواند به عنوان یک نماد فرهنگی با پیشینه تاریخی موجب مباهات و جذب سایر فرهنگ‌ها باشد و اهمیت خود را باز یابد، لذا گردشگری غذایی، یکی از اشکال گردشگری فرهنگی است و می‌تواند به جاذبه خوبی جهت بازدید گردشگران تبدیل شود و تجربه فرهنگی خوبی از جامعه میزبان در اختیار گردشگران قرار دهد.

گیلان دارای تنوع غذایی بسیار زیادی است و بیشتر غذاهای گیلانی از محصولات بومی تهیه می‌شود و بسیاری از گردشگران به دلیل تجربه صرف غذاهای مختلف و به خصوص غذاهای بومی و محلی اقدام به سفر به این استان می‌کنند.

در این راستا حمیدرضا آذرپور- معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان- در مراسم برگزاری جشنواره غذاهای محلی در شهر رشت که با هدف حفظ و احیاء غذاهای بومی، محلی با مشارکت تعدادی از رستوران‌های شاخص استان گیلان و جامعه هتل‌داران در محل خانه جهانگردی رشت برگزار شد، اظهار کرد: استان گیلان با دارا بودن 170 نوع غذای محلی نخستین استان ایران از نظر تنوع غذایی به شمار می‌آید.

وی افزود: غذا به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر و انگیزه مسافران مورد توجه قرار گرفته و همواره غذا یکی از راه‌های شناسایی و معرفی آداب و رسوم و سنت‌های هر منطقه به شمار می‌آید.

آذرپور خاطرنشان کرد: تنوع غذایی گیلان همیشه زبانزد مردم کشور بوده و شهر رشت دارای تنوع غذایی چشمگیری است در این راستا به پیشنهاد دبیرکل ملی یونسکو مبنی بر ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق تنوع غذایی، با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در زمینه غذا در تلاشیم جهت تحقق این امر گام‌های موثری برداریم.

وی اظهار کرد: زیتون پرورده، مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتق و میرزا قاسمی از جمله غذاهایی هستند که در نوبت ثبت ملی قرار دارند.

آذرپور افزود: به منظور معرفی غذاهای محلی این اداره کل با مشارکت جامعه هتلداران و رستوران‌های شهرستان رشت اقدام به برگزاری جشنواره غذای محلی در خانه جهانگردی رشت کرد که این امر با استقبال چشمگیر مردم مواجه شد، امیدواریم که بتوانیم شهر رشت را به عنوان قطب گردشگری غذایی به جهان بشناسانیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها