بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۶۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵
قائم مقام رییس سازمان فضایی ایران از پرتاب یک محموله زیستی دیگر به فضا تا پایان سال و پیگیری ساخت و پرتاب نخستین تلسکوپ فضایی ایران به عنوان بخشی از برنامه های آتی این سازمان خبر داد.
تدبیر24: دکتر فاضلی که در آستانه هفته جهانی فضا (12 تا 18 مهرماه) سخن می‌گفت همچنین از برنامه سازمان فضایی برای پرتاب زیرمداری کپسول زیستی حامل انسان طی سه، چهار سال آینده خبر داد.

وی با بیان این که در هفته فضا پرتاب ماهواره نخواهیم داشت ابراز امیدواری کرد که در این حوزه در ماه‌های پایانی سال بتوان خبرهای خوشی را ارائه کرد.

فاضلی تصریح کرد: ماهواره‌های «شریف ست» و «ناهید» سازمان فضایی تکمیل و همچنین ماهواره‌های دیگری نیز در دست تکمیل است و موضوع تقویت حامل‌ها نیز مورد توجه است که امیدواریم به محض آماده شدن نهایی، پرتاب‌هایی را داشته باشیم.

وی به بخشی از برنامه‌ها و اولویت‌های سازمان فضایی ایران اشاره کرد و گفت: در این راستا دستیابی به ماهواره مخابراتی و استقرار آن در یکی از مدارهای جمهوری اسلامی برای ما بسیار حائز اهمیت است.

فاضلی گفت: در نتیجه تحریم‌ها، کشور ایران در بحث تامین ماهواره و حفظ موقعیتهای مداری خود دچار مشکلاتی شد و پخش ماهواره‌یی دهها شبکه تلویزیونی ما به بهانه‌های مختلف قطع شد اما با شروع دولت جدید و گفت‌وگوهای موجود خیلی از تحریم‌ها برطرف شد در این راستا باید تلاش کنیم که خودمان ماهواره هایی در نقاط مداریمان در فضا داشته باشیم.

قائم‌مقام سازمان فضایی ایران تصریح کرد: تامین ماهواره و طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی ایرانی در سازمان فضایی و در سطح مراکز تصمیم‌گیر و برنامه‌ریز کشور جزو اولویت‌های ما به شمار می‌رود.

وی دستیابی به ماهواره‌های سنجش از دور را دومین اولویت فعالیتهای فضایی در سازمان فضایی دانست و گفت: در این راستا گفت‌وگوهایی را با کشورهای دیگر آغاز کرده‌ایم که بتوانیم با توسعه ایستگاه‌های زمینی، اطلاعات ماهواره‌های بیشتری را از اینجا دریافت کنیم.

به گفته فاضلی طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره سنجش از راه دور با عمر مداری بیشتر نیز جزو برنامه‌های شازمان فضایی است.

وی موضوع علوم و اکتشافات فضایی و زیست فضایی را از دیگر اولویت‌های موجود دانست و گفت: در این راستا ما به دنبال آن هستیم که یک ماهواره تلسکوپ فضایی را به مدار ارسال کنیم.

فاضلی افزود: این تلسکوپ‌های فضایی مقدماتی تلسکوپ‌های پیشرفته خواهد بود و تنها قرار است در ماهواره‌های با عمر مداری کمتر از سه ماه نصب شود.

وی موضوع زیست فضا را از دیگر اولویتهای سازمان دانست و گفت: کشورهای دنیا در این زمینه بسیار سرمایه‌گذاری کرده‌اند که در این حوزه اولویت ابتدایی کشور ایران پرتاب‌های زیر مداری است و در این راستا در نظر داریم که طی سه چهار سال آینده فضانوردی را به ارتفاع زیر مدار بفرستیم.

فاضلی خاطرنشان کرد: همچنین در نظر داریم که در سال جاری محموله دیگری حامل موجودات زنده به فضا پرتاب کنیم.

وی از دیگر برنامه‌های سازمان را فعالیت در حوزه‌های دانشی و اکتساب فناوری در این حوزه، دستیابی به مدار ژئو برای ماهواره‌های مخابراتی و اعزام انسان به فضا و توسعه حقوق و دیپلماسی فضایی عنوان کرد.

قائم مقام رییس سازمان فضایی ایران با بیان این که در سال جاری محور فعالیتهای سازمان را بر ارائه خدمات فضایی قرار داده‌ایم، متذکر شد: در زمینه پایش محصولات راهبردی کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌یی پروژه‌هایی را در دستور کار داریم.

وی به آخرین وضعیت ماهواره «آت‌ست»(AUTsat) که توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دست طراحی و ساخت است، اشاره کرد و گفت: قرار بود این ماهواره توسط پرتاب‌گرهای خارجی پرتاب شود اما در حال حاضر تغییر ماموریت صورت گرفته و بناست که توسط حامل توسعه یافته کشور خودمان پرتاب شود.

وی افزود: در حال حاضر نمونه مهندسی ماهواره تهیه شده اما یک سری زیرسیستم‌ها باید ارتقاء یابد و نمونه پروازی نیز باید شرایط آزمایشگاهی را به طور کامل طی کند.

فاضلی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص پیگیری‌های سیروس برزو، روزنامه نگار علمی و پیشگام ترویج دانش فضایی در کشور در زمینه راه اندازی موزه فضایی - با مجموعه یادمان‌های فضایی جمع آوری شده طی چند دهه فعالیت ترویجی - که به دلیل نتیجه بخش نبودن این تلاش ها و مشکلات مالی ناچار به حراج گنجینه کم نظیر فضایی خود شده است، گفت: خوشحال می‌شویم که از پیشکسوتان این حوزه استفاده کنیم و این موضوع مایه افتخار ماست. آقای برزو، مجموعه نفیس و با ارزشی را تهیه کرده‌اند و ما همکاری خوبی با ایشان داریم و امیدواریم طی گفت‌وگوهای آینده بتوانیم از گنجینه ایشان به نحو مناسب استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری 4 تا 10 اکتبر (12 تا 18 مهرماه) به عنوان هفته جهانی فضا با شعار «فضا، راهنمای راه» گفت: هفته جهانی فضا یکی از بزرگترین رویدادهای مردمی در سراسر دنیاست که با همکاری اداره ماوراء جو سازمان ملل و حمایت انجمن هفته جهانی فضا هماهنگ می‌شود.

وی افزود: در این هفته مردم دنیا با فواید استفاده از فضا و کاربردهای آن آشنا شده و همچنین در زمینه ترویج فرهنگ ورود به فضا کار می شود. در این راستا، برای آشنایی کودکان و نوجوانان با فضا نیز طی این هفته برنامه‌های خاصی برگزار می‌شود و در ضمن این هفته فرصتی برای دولتهاست که دستاوردهای خود را به اطلاع مردم برسانند.

فاضلی با اشاره به بخشی از اهداف سازمان ملل در این هفته به موضوعاتی چون آموزش مردم نقاط گوناگون جهان از فواید استفاده از فضا، جلب حمایتهای عمومی از برنامه‌های غذایی و ترویج در راه‌اندازی نهادهای مرتبط با فضا در نقاط مختلف دنیا و رونق استفاده از فضا برای توسعه اقتصاد پایدار اشاره کرد و گفت: اهداف کلی هفته جهانی فضا نیز شامل تقویت سهم و بینش بین‌المللی عامه مردم نسبت به فضا و تشویق دانش آموزان و دانشجویان به یادگیری امور فضایی است.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران طی سال 2014 میلادی در سازمان ملل و کوپوس در خصوص استفاده از فناوری‌های فضایی در توسعه پایدار وارد کارگروه‌هایی شد، تصریح کرد: در واقع کشور ایران در بحث بررسی و مطالعه از فناوری‌های فضایی در توسعه پایدار حرف برای گفتن دارد و مورد تشویق بسیاری از کشورها قرار گرفته‌اند.

قائم‌مقام سازمان فضایی ایران همچنین اعلام کرد: کشور ایران جزو 24 کشور اولیه موسس کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضا ماوراء جو قرار دارد.

وی در ادامه سخنانش به شعار هفته جهانی فضا مبنی بر «فضا راهنمای راه» اشاره کرد و گفت: پوسترهایی به صورت یکپارچه در این زمینه از سوی سازمان ملل توزیع شده است که با بهره گیری از آن می‌توان از چگونگی استفاده از فناوری فضا در مسیریابی مطلع شد.

فاضلی به محورهای موضوعی و شعار روزهای هفته جهانی فضا در کشور ایران اشاره کرد و گفت: بر این اساس روز اول با عنوان مخابرات فضایی با شعار «مخابرات فضایی، ابزاری برای رشد اقتصادی جامعه و بستری برای توسعه گفتمان اعتدال در جهان» نامگذاری شده است.

وی گفت: برنامه های روز دوم هفته جهانی فضا با محوریت فضا در قرآن و شعار «فضا، جلوه‌گاه تعالی اندیشه انسان»، روز سوم با محور سنجش از راه دور با شعار «سنجش از راه دور، محور حفظ زمین و انسان»، روز چهارم با عنوان علوم و اکتشافات فضایی با شعار «زیست فضا گامی بلند و حرکت به سوی توسعه افق‌های دانایی»، روز پنجم با محوریت ناوبری و تعیین موقعیت فضا پایه با شعار «ناوبری فضایی، ضرورتی در ارتقاء ایمنی و رفاه اجتماعی»، روز ششم با محوریت حقوق و دیپلماسی فضایی با شعار «فضا و حرکت قانون‌مدار و صلح‌آمیز» و روز هفتم نیز با محوریت ترویج علوم و توسعه کاربرد خدمات فضایی با شعار «ترویج دانش فضایی، ارتقاء جامعه ایرانی اسلامی به جامعه دانش محور» نامگذاری شده است.

فاضلی افزود: ویژه برنامه های هفته جهانی فضا با برگزاری مراسم افتتاحیه در روز شنبه دوازدهم مهر ماه آغاز خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها