بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۶۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳
با اجرای مرحله سوم «طرح تحول نظام سلامت» هزار و 700 خدمت بدون تعرفه، برای نخستین بار تعرفه گذاری خواهد شد.
تدبیر24: وزیر بهداشت در این زمینه گفته است: دولت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در نهایت سازمان نظام پزشکی و سازمان های بیمه گر همگی مصمم به اجرای این طرح بزرگ هستند در اجرای منشور جدید تعرفه گذاری خدمات سلامت از هیچ تخلفی چشم پوشی نمی کنیم. بنابراین رؤسای بیمارستان ها به جد پیگیر نظارت بر تخلفات باشند رئیس جمهوری 150 میلیارد تومان علاوه بر اعتبارات قبلی حوزه سلامت به وزارت بهداشت تخصیص داده است.

مرجع جدید تعرفه گذاری نظام سلامت تدوین شد. مرجع قدیمی تعرفه پزشکی در سال 1364 براساس منشور کالیفرنیا تهیه شده بود.

کنار گذاشتن این مرجع و تألیف منشوری متناسب و به روز که خود به انقلابی در این حوزه می ماند، همه آن چیزی است که در مرحله سوم «طرح تحول نظام سلامت» دنبال می شود.

درحال حاضر 10 هزار خدمت پزشکی در قالب خدمات پاراکلینیک، آزمایشگاهی، فیزیوتراپی و به طور کلی خدمات تشخیصی درمانی تعریف شده است، در حالی که منشور تعرفه کالیفرنیا به 4هزار و 500 خدمت پزشکی محدود است.

به گفته دکتر حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مفاد کتاب «ارزشگذاری نسبی خدمات پزشکی» که جایگزین منشور تعرفه «کالیفرنیا» شده، از نیمه آبان ماه به اجرا در خواهد آمد. وی عنوان می کند: «باید همه در کنار متخصصان، انجمن های علمی، سازمان نظام پزشکی و رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی، به گونه ای عمل کنیم تا شاهد افزایش بیش از پیش رضایتمندی مردم باشیم.»

با اجرای مرحله سوم «طرح تحول نظام سلامت» 300 خدمت پزشکی دیگر تحت پوشش بیمه ای قرار می گیرند و هزار و 700 خدمت بدون تعرفه، برای نخستین بار تعرفه گذاری خواهد شد.

*طرح تحول در یک نگاه

طرح تحول نظام سلامت در مرحله نخست با کاهش هزینه های پرداختی بیمــــاران بستری در بیمارستان های دولتی، برنامه ترویج زایمان طبیعی، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان های دولتی، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان های دولتی و... کار خود را آغاز کرد، و در مرحله دوم با توجه ویژه به شبکه های بهداشتی کشور و ارتقای شاخص های بهداشتی، وارد مسیر جدید و اصلی خود شد. حالا با گذشت کمتر از 6 ماه از آغاز اجرای این طرح، با ابلاغ اجرای مفاد کتاب «ارزشگذاری نسبی خدمات پزشکی» جراحی بزرگ نظام سلامت وارد مرحله سوم خود می شود.

دکتر حسن هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه راه سختی در پیش است چرا که درمسیر واقعی کردن تعرفه های پزشکی و برچیدن بساط دریافت های غیرمتعارف برخی دچار تردید شده اند، می گوید: «دولت، وزارت بهداشت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در نهایت سازمان نظام پزشکی و سازمان های بیمه گر همگی مصمم به اجرای این طرح بزرگ هستند. بنابراین در اجرای کتاب جدید تعرفه گذاری خدمات سلامت از هیچ تخلفی چشم پوشی نمی کنیم و رؤسای بیمارستان ها به جد پیگیر نظارت بر تخلفات هستند.»

*دو خبر خوش پزشکی

دکتر حسن هاشمی ضمن تأکید بر اینکه دولت حامی اصلی طرح تحول نظام سلامت است، می افزاید: «دولت تدبیر و امید به جد در راه بهبود وضعیت سلامت، رفاه اجتماعی و دستگیری از مستمندان حرکت می کند. بر این اساس رئیس جمهوری 150 میلیارد تومان علاوه بر اعتبارات قبلی حوزه سلامت به وزارت بهداشت تخصیص داده اند. از سویی با دستور ریاست جمهوری در جلسه اخیر شورای اقتصاد، اعتبارات سلامت قبل از واریز یارانه ها به وزارت بهداشت پرداخت می شود.»

به گفته وزیر بهداشت با اجرای مفاد منشور تعرفه گذاری خدمات پزشکی نه تنها بار مالی بر دوش مردم گذاشته نمی شود، بلکه پرداختی مردم در بخش هتلینگ بازهم کاهش خواهد یافت. وی در این باره می افزاید: «بعد از عید قربان پرداختی روستائیان در بخش بستری در بیمارستان های دولتی از 5 درصد به 3درصد و برای شهرنشینان از 10 درصد به 6 درصد کاهش می یابد.»

*پوشش بیمه ای 300 خدمت پزشکی

پیش از این، پرداخت های مردم بخصوص در بخش های پاراکلینیک در خیلی از موارد سرسام آور بود به گونه ای که گاهی ارائه دفترچه بیمه در میزان پرداخت های مردم تفاوتی ایجاد نمی کرد. اما به گفته محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت با اجرای این کتاب در مرحله سوم طرح تحول، پرداخت های مردم در این بخش ها شکل معقول تری به خود خواهد گرفت. علاوه بر این 300 خدمت پزشکی ضروری مانند خدمات تشخیصی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد. به گفته این مقام مسئول انضباط مالی در بازار سلامت و ایجاد عدالت بین رشته ای از دستاوردهای دیگر اجرای کتاب جدید تعرفه گذاری خدمات پزشکی خواهد بود. ضمناً در حوزه آموزش نیز گرایش به سمت رشته های پایه بویژه رشته های داخلی بیشتر خواهد شد.

*نزدیک شدن ضریب پرداخت های بخش خصوصی و دولتی

در سیاست های کلی سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، یک بند به موضوع بازنگری ارزش های نسبی خدمات پزشکی پرداخته است. از طرفی طبق یکی از بندهای برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشت موظف است با هدف ایجاد اصلاحات عمده در نظام سلامت، منشور ارزش نسبی خدمات سلامت را هر ساله بازنگری کرده و به تصویب شورای عالی بیمه و هیأت دولت برساند. بنابراین با اجرای مفاد منشور تعرفه گذاری این دو مصوبه قانونی به اجرا در خواهد آمد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها