بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
بازتاب دومین حضور «حسن روحانی» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قامت رییس جمهوری اسلامی ایران، نمایاننده بخشی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در عرصه دیپلماسی است.
تدبیر24: راولین حضور روحانی در مجمع عمومی پارسال به دلیل نو منتخب بودن رییس جمهوری کشورمان مورد توجه بسیاری از ناظران قرار گرفت، اما در مجمع شصت و نهم، این نوع کنشگری و دستاوردهای سیاست خارجی ایران طی یک سال گذشته بود که نگاه جهانیان را به سوی رییس دولت تدبیر و امید معطوف کرد.

البته این فقط کیفیت و کمیت دیدارهای روحانی با دیگر رهبران حاضر در نیویورک نبود که نگاه ها را به خود معطوف داشت، بلکه سخنان رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل و نشست تغییرات آب و هوایی، گفت و گو با رسانه ها، دیدار با نخبگان عرصه های گوناگون، چهره های دانشگاهی، صاحبنظران، سرمایه گذاران و ... ایرانی و خارجی و نیز سخنرانی در اندیشکده های آمریکایی نیز مورد توجهی ویژه قرار گرفت.

به باور صاحبنظران، در سفر دوم روحانی به نیویورک، نوع ادبیاتی که در سخنان رییس جمهوری به کار گرفته شد، موجب شد تا ، مخاطبان فقط این سخنان را نشنوند بلکه به آن گوش فرادهند.

از این دیدگاه، سخنان روحانی به این دلیل توانست گوش جهانیان را به شنیدن جلب کند که متفاوت از رجزخوانی ها و حریف طلبی های پیشین بیان می شد.

به عبارتی دیگر، بیان سخنان هوشمندانه استدلال و منطق منطبق با واقعیت قابل ملموس در صحنه کنونی بین المللی منطقه ای و بکارگیری ادبیاتی خاص از سوی روحانی مقبول جامعه جهانی قرار گرفت و سبب شد تا فضای همیشگی ضد ایرانی که از سوی کانون هایی خاص ایجاد می شد بشکند.

براحتی می توان گفت فضای واکنشی ایران در صحنه بین الملل سال جاری به فضای کنشی هدفمند و پیشرو تبدیل شد

موضوعی مانند مقابله با افراط گرایی وخشونت که روحانی سال گذشته درمورد ان هشدار داد امروز بحران پیش روی کشورهای غربی و منطقه ای است

درحالی که ایران ایده مقابله با افراطی گری و تروریسم را درمجمع عمومی سال قبل مطرح و به تصویب سایر کشورها رساند و درطی یکسال اخیر تنها کشوری بود که اقدام عملی درمقابله با داعش بعنوان مهم ترین جریان افراطی انجام داد

در مورد گفت و گوهای رسانه ای رییس جمهوری در نیویورک باید گفت، سخنان رییسان جمهوری ما از «سیدمحمد خاتمی» گرفته تا «محمود احمدی نژاد» همواره مخاطبان خاص خود را داشته است. در طول سال های گذشته، برخی رسانه ها با توجه به نیاز این مخاطبان، به دنبال ایجاد جنجال و بهره جویی تبلیغاتی از سخنان رییسان جمهوری ایران بوده اند. با این حال، گفتمان دولت یازدهم در یک سال گذشته به شکلی بوده که مخاطبان عام تری را به سوی خود جلب کرده است. از همین رو، رسانه های گوناگون، از دیداری و شنیداری گرفته تا نوشتاری با در نظر گرفتن اهمیتی بسیار برای گفت و گو با رییس جمهوری ایران، از مدیران مسوول و سطح بالای خود برای این گفت و گو بهره جستند.

افزون بر آنچه گفته شد، بررسی بازتاب سخنان رییس جمهوری و نیز تحلیل هایی که در مورد حضور روحانی در نیویورک و به طور کلی دیپلماسی ایرانی در روزنامه های آمریکایی به چاپ رسید، نمایان کننده واقعیت هایی از سیاست ها و دستاوردهای خارجی دولت تدبیر و امدی طی یک سال گذشته است.

در این پیوند می توان به 2 جریان اصلی در روزنامه های آمریکایی اشاره کرد. یک دسته از روزنامه های آمریکایی همچون «وال استریت ژورنال»، «واشنگتن پست» و «واشنگتن تایمز» که در زمره روزنامه های نزدیک به جمهوری خواهان و نومحافظه کاران قرار می گیرند به کامیابی های تهران در عرصه سیاست خارجی اشاره کرده و به نوعی، سیاست دولت «باراک اوباما» رییس جمهوری دموکرات آمریکا را زیر تیغ انتقاد قرار داده اند.

روزنامه «وال استریت ژورنال» در هفتم مهرماه نوشت: دولتمردان آمریکایی در عرصه دیپلماسی با قواعدی بازی می کنند که ایران آن را طراحی و تنظیم کرده است. ایرانی ها در یک سال گذشته با هوشمندی توانسته اند در مسیر خروج از رکود قرار گیرند و تحریم ها را بی اثر سازند. در چنین شرایطی، حتی حاصل نشدن بهنگام توافق و تمدید گفت و گوهای هسته ای برای ایرانی ها کارساز خواهد بود.

«واشنگتن پست» نیز رویکرد دولت آمریکا در گفت و گو و تعامل با ایران را برآمده از یک راهبرد اشتباه توصیف و تاکید کرد: دولت واشنگتن به نوعی وارد گفت و گو با ایران شده که نمی تواند آن را ادامه ندهد و از آن شانه خالی کند.

در برابر، روزنامه های نزدیک به دموکرات ها همچون «نیویورک تایمز» و «لس آنجلس تایمز» با خاطرنشان ساختن قدرت ایران در منطقه، نادیده انگاشتن قدرت منطقه ای همچون ایران را تصمیمی نادرست قلمداد کرده اند.

در تحلیل این روزنامه ها آمده است: در محاسبه های آتی، واشنگتن در صورت نادیده گرفتن قدرت برتر ایران در منطقه با چالش های گوناگونی دست به گریبان خواهد شد.

نیویورک تایمز با اشاره به سخنان کنایه آمیز وزیرامورخارجه کشورمان که گفته بود «اگر ما هم از دولت اسلامی (داعش) پشتیبانی می کردیم در گفت و گوهای پاریس کرسی داشتیم»، ادبیات هوشمندانه مقام های ایرانی را از مولفه های مهم پیشبرد سیاست ها و اهداف تهران در عرصه خارجی برشمرده است.

در تحلیل این روزنامه ها، دیپلماسی دولت تدبیر و امید در مورد مسایل منطقه ای همچون بحران داعش و گفت و گوهای هسته ای موفقیت آمیز بوده و موجب تحول در وضعیت منطقه ای و بین المللی تهران شده است.

با توجه به آنچه گفته شد، سفر روحانی به نیویورک را می توان دستاوردی در عرصه دیپلماسی دانست که خود بار دیگر دستاوردهای یکساله سیاست خارجی دولت اعتدال را در یک سال گذشته نمایان تر ساخته است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها