بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۶۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
درپی تغییرات اقلیمی و بروز کم آبی ، گونه کمیاب لک لک سیاه از زیستگاه خود در مناطق غربی کشور به تالاب کویری میقان اراک مهاجرت کرد.
تدبیر24: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی روز چهارشنبه گفت: این پرنده کنارآبزی بیشتر در زیستگاه های آبی مناطق غربی و شمال غرب کشور زیست می کند و علت حضور آن در تالاب کویری میقان تغییرات اقلیمی براثر کم آبی و خشکی زیستگاه های این پرنده در مناطق دیگر است.

امیر انصاری افزود: جمعیت این گونه لک لک در کشور اندک است و به دلیل اهمیت آن در چرخه زیستی، سازمان محیط زیست از آن حمایت ویژه می کند.

وی خاطرنشان کرد: حضور لک لک سیاه در چرخه تنوع زیستی موجب کنترل آفت ها و بیماری ها و جمعیت گونه های زیان بار حشره، دوزیست و خزندگان می شود.

انصاری گفت: در تمام زیستگاه های استان مرکزی تعداد این پرنده به انگشت های دست هم نمی رسد و آخرین بار لک لک سیاه سه سال پیش در استان مشاهده شد.

وی افزود: تصویر این گونه با ارزش توسط 'محمود کلنگری' فعال زیست محیطی و عکاس حرفه ای طبیعت ثبت شده است.

محمود کلنگری هم به ایرنا گفت: لک لک سیاه با طول بدن حدود 95 سانتیمتر دارای پر و بال مشکی با جلای زرشکی و سبز و شکم سفید است که در نمونه بالغ آن رنگ نوک و پاها قرمز رنگ و در نمونه نابالغ خاکستری مایل به سیاه است.

وی افزود: این پرنده بیشتر در نواحی آب شور و شیرین ، سواحل شنی و حاشیه رودخانه های کم عمق زیست می کند و رژیم غذایی آن اغلب از ماهی، حشره ها، ملخ ، سمندر، مار و مارمولک و قورباغه است.

کلنگری اظهار کرد: این پرنده مهاجر تک زی و دیر انس است و اگرچه کوچ جمعی آن نیز دیده شده ولی به طورمعمول به تنهایی مهاجرت می کند.

تالاب کویری میقان اراک یکی از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر است که هرساله میزبان بیش از 12 هزار درنای خاکستری است.

در این تالاب کویری 140 گونه پرنده به ثبت رسیده که 70 درصد آنها غیربومی و بقیه بومی منطقه هستند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها