بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۶۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: 100 هزار بشکه نفت خامی که تا پایان مهرماه در بورس عرضه می‌شود صادراتی است و تحویل آن در مناطق صادراتی خواهد بود.
تدبیر24: سید محسن قمصری در باره جزییات عرضه 100 هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی اظهار کرد:چیزی که تاکنون در بورس انرژی عرضه شده، برای مصارف داخلی و محل تحویل آن در داخل کشور بوده است.

وی با بیان این‌که خریدار پس از خرید این نفت، آن را نمی‌تواند وارد کشور کند،گفت:چیزی که تاکنون در بورس انرژی عرضه شده است به این ترتیب بوده که خریدار، حق صادرات آن را نداشته است.

وی با اشاره به این که پیش از این خریداران می‌توانستند این نفت را در قالب فرآورده پس از تصفیه در پالایشگاههای داخلی ، صادر کنند،ادامه داد: ولی چیزی که به تازگی وزیر نفت اعلام کرده به این معناست که نفت فروخته شده نمی تواند وارد کشور شود، یعنی دقیقا صادراتی است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت درباره چگونگی حمل نفت خام پس از خرید از بورس گفت:خریدار باید در موقع تحویل نفت خام ، کشتی‌های خود را به بنادر صادراتی بیاورد و آن را تحویل بگیرد.

قمصری در پاسخ به این‌که آیا عدم استقبال از چیزی که تا کنون عرضه شده، سبب این تصمیم شده است ؟خاطرنشان کرد:سیاست عرضه این دو در بورس کاملا متفاوت است.

وی با بیان این‌که آن چیزی که پیش از این در بورس عرضه می‌شد همچنان نیز عرضه می‌شود، و تابلو آن هنوز موجود است،ادامه داد:مقدار نفتی که تا کنون عرضه می‌شده خیلی کم بود زیرا این میزان برای پالایشگاه‌های کوچک داخلی است که مصرف آنها کم است به این‌خاطر که مصارف داخلی بیشتر از این نیست ضمن این که پالایشگاههای کوچک داخلی معمولا میعانات گازی بیشتر مصرف می‌کنند.

قمصری با تاکید بر این که این دو عرضه نفت خام نافی هم نیستند، اضافه کرد:هم اکنون هم نفت خام در بورس انرژی عرضه می‌شود و هر شرکت کوچک داخلی اگر بخواهد همچنان می‌تواند آن را خریداری کند .

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت درباره این که عده‌ای معتقدند قیمت بالا دلیل عدم استقبال است،گفت:طبیعی است که ممکن است این امر به دلیل قیمتی باشد. اما در حال حاضر قیمت نفت به همان میزانی که در بورس عرضه شده در اختیار پالایشگاهها قرار می گیرد.

وی در پاسخ به این که آیا می‌شود قیمت را تعدیل کرد؟ اظهار کرد:نمی شود؛ منع قانونی دارد. در واقع قانون کف قیمت را مشخص کرده است.

قمصری در ادامه درباره قیمت ١٠٠ هزار بشکه که قرار است از اواخر مهرماه عرضه شود، تصریح کرد:هنوز مشخص نشده است، ولی چون صادراتی است طبیعی است که به قیمت صادراتی عرضه خواهد شد. یعنی فروش در بورس به قیمت صادراتی به ارز ریالی ولی به روش فوب، یعنی تحویل در مبدا است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در پاسخ به این‌که آیا به نظر شما از این عرضه استقبال می شود؟ گفت:باید آزمایش شود ببینیم بازار جواب می دهد یا نه.

وی با بیان این‌که محدودیت داخلی و خارجی برای خرید 100 هزار بشکه جدیدی که عرضه می‌شود وجود ندارد و خارجی ها هم می توانند نفت خام عرضه شده در بورس (١٠٠ هزار بشکه) را خریداری کنند، اظهار کرد:چون عنوان شده ریالی، شاید استنباط این باشد که تنها شرکتهای داخلی می‌توانند آن را خریداری کنند.

وی همچنین با بیان این که با عرضه 100 هزار بشکه آزمایش می‌شود که آیا شرکتهای داخلی و بخش خصوصی ظرفیت خرید دارند یاخیر،‌اضافه کرد:مجموعه‌های داخلی و شرکتهای خصوصی مدعی‌اند که این ظرفیت را دارند، بنابراین نمی توان گفت ظرفیت ندارند، باید تا زمان عرضه آن صبر کرد،اما امیدواریم این ظرفیت وجود داشته و این عملیات بتواند موفق باشد.

قمصری در پاسخ به این‌که آیا مذاکره‌ای با بخش خصوصی در این زمینه صورت گرفته است؟ گفت:مذاکره صورت نگرفته اما بخش خصوصی ادعا می‌کند این ظرفیت را دارد و می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی با اشاره به این‌که وزارت نفت این کار را شروع می‌کند، ادامه داد: نظر شخصی من این است که اگر بخش خصوصی در این زمینه موفق باشد و این حجم از نفت بتواند در بورس عملیاتی شود شاید بتوان این حجم را افزایش داد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت درباره ابن که آبا با این اقدام تمرکز فروش نفت در امور بین‌الملل از بین نمی‌رود؟ تصریح کرد:با توجه به این که فروشنده همچنان امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران است و اموربین الملل ١٠٠ هزار بشکه نفت را دربورس انرژی می فروشد.

قمصری در پاسخ به این که آیا اینکه وزارت نفت به دلیل تحریم تصمیم گرفت نفت را در بورس عرضه کند تا شاید از این طریق بهتر به فروش برسد درست است؟ خاطرنشان کرد:اینگونه نیست، چون همانطور که بارها گفته هیچگاه فروشنده‌های نفت ایران تحریم نبوده‌اند و آمریکا پالایشگرها را تحت فشار قرار داده که از ایران نفت نخرند چون نفت ایران با مشخصات شناخته شده و دی.ان.ای خاص‌اش تحریم است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در ادامه درباره اینکه ،قانون بورس در دنیا به این صورت است که اگر برای قیمت داده شده خریداری وجود نداشته باشد باید در قیمت تجدیدنظر شود، اما در ایران اینگونه نیست، گفت:اگر بورس فیزیکی باشد با آن چیزی که در بورس مصطلح است فرق می‌کند. چون بورس‌هایی که هم اکنون عملیات انجام می‌دهند بورسهای کاغذی هستند، یعنی چندصد برابر عرضه فیزیکی نفت خام در بورسهای دنیا کاغذ خرید و فروش می‌شود که در واقع چیزی را نمی‌خواهند تحویل دهند و یا تحویل بگیرند، در واقع معاملات کاغذی است که در بازار انجام می‌شود.

وی افزود:در معاملات فیزیکی بعضی از بورسها " آکشن" یا "حراج" وجود دارد که به این صورت است که در حراجها یک قیمت کف تعیین می‌شود که اگر قیمت کف را بتوانند به فروش برسانند، عرضه می‌کنند و اگر کسی بیشتر بخواهد بیشتر ارائه می‌دهند و از قیمت کف معمولا پایین نمی‌آید. بنابراین چیزی که در بورس ایران تاکنون عمل شده آکشن بوده است و بورس به آن معنا که کشف قیمت شده، وجود نداشته است.

قمصری با بیان این‌که کاری که در ایران انجام می شود کشف قیمت یا معامله کاغذی نیست، اضافه کرد:به این دلیل که بخش کوچکی از تولیدها در بورس فروخته می‌شود، بنابراین نمی‌توان پابه‌پای بازار حرکت کرد و هرچه قیمت در بازار پایین آمد آن را با قیمت کمتر در بورس عرضه کرد، چون در این صورت، کل صادرات متاثر می‌شود، در واقع این یک حراج است با یک قیمت کف. بنابراین اگر ظرفیت بازار محدود باشد قاعدتا خریدار، نفت را در قیمت کف خریداری می‌کند، اما اگر بازار محدود نباشد و توان رقابت باشد، این احتمال که در واقع کالا به بهترین و بالاترین قیمت فروخته شود، وجود دارد. بنابراین، تصور از این عملیات، کشف قیمت نیست و انتظار این نیست که اگر بازار آن را خریداری نکند قیمت پایین آورده شود. قیمت بر اساس قیمتهای رسمی و صادراتی است و با کف قیمت عرضه خواهد شد.

وی درباره اینکه گفته می‌شود شخص وزیر موافق عرضه نفت خام در بورس است اما بدنه وزارت نفت با آن مخالفت می‌کند،خاطرنشان کرد:اینها تصوراتی است که بعضی از دوستان در ذهن خودشان دارند؛ کار بدنه نفت و تشکیلات امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران فروش نفت به بهترین قیمت است. در واقع، فروش نفت به بهترین قیمت، حداکثرسازی فروش و انتقال وجوه حاصل از فروش به بانک مرکزی و خزانه، سه وظیفه اصلی امور بین‌الملل است. بنابراین خیلی برای ما فرق نمی‌کند که نفت خام از طریق بورس به فروش برسد یا از راههای دیگر.

وی در ادامه با بیان ‌این‌که اصل این است که به هر روشی فروخته می‌شود باید این سه شاخص را داشته باشد، اظهار کرد:. فروش از طریق بورس در واقع یک روش است و هدف نیست. در واقع هدف این نیست که نفت حتما از طریق بورس به فروش برسد یا مستقیم به پالایشگرها فروخته شودبه عبارت دیگر فروش از طریق پالایشگاه و بورس تنها یک وسیله است، هدف سه موردی است که عنوان شد، بنابراین اگر بورس بتواند منافع کشور را تامین کند ما از آن استقبال می‌کنیم. کسانی که می‌گویند وزیر نفت موافق است و بدنه مخالف، یا بر عکس آن را عنوان می‌کنند، تصورات و تخیلات خودشان است و این صحت ندارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها