بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۷۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
دبیر هیات علمی کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام بهره وری بالا را از ویژگی های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: سیاستهای اقتصاد مقاومتی به گونه ای است که با یک تلنگر و تهدید تحت تاثیر قرار نمی گیرد و نمی لرزد.
تدبیر24: جمشید پژویان در نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی که با حضور فعالین اقتصادی بخش خصوصی استان کرمانشاه در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، اقتصاد مقاومتی را نیازمند ترجمه و تفسیر دانست و گفت: تنها در این صورت می توانیم با زبان اقتصادی در مورد ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی صحبت کنیم.

دبیر هیات علمی کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برداشت ها و تفاسیر متفاوتی از اقتصاد مقاومتی وجود دارد، گفت: تا زمانی که این نوع اقتصاد به طور شفاف مطرح نشود نمی تواند نقش مهمی در حل مشکلات اقتصادی داشته باشد.

وی اقتصاد مقاومتی را دنباله یک سری از واژگان دانست که از سالهای قبل توسط مقام معظم رهبری عنوان شده اند و همگی آنها زنجیره هم هستند و افزود: سند چشم انداز، اصلاحات اصل 44 قانون اساسی، بهبود الگوی مصرف و ... بخشهایی از اقتصاد مقاومتی است که در سال های قبل توسط مقام معظم رهبری مطرح شده اند.

پژویان اظهار کرد: منظور از اقتصاد مقاومتی اقتصاد کارآمدی است که به دلیل کارآیی های زیاد کمتر ضربه پذیر است.

وی با بیان اینکه در این نوع اقتصاد تخصیص منابع به خوبی صورت می گیرد، بهره وری بالا را از ویژگیهای این نوع اقتصاد دانست و خاطر نشان کرد: سیاستهای اقتصاد مقاومتی به گونه ای است که با یک تلنگر و تهدید تحت تاثیر قرار نمی گیرد و نمی لرزد.

وی افزود: سیاست های این اقتصاد به گونه ای تدوین شده اند که ارزش صادرات، پول و... به طور ناگهانی و یک مرتبه به یک سوم کاهش نمی یابد و این می تواند نوید آینده ای موفق را بدهد.

پژویان افزود: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید از مجموعه سیاستهایی که یک اقتصاد را کارآمد می کند استفاده کنیم و این نیازمند برنامه ریزی است.

تا ساختار اقتصادی اصلاح نشود، بیکاری و تورم خواهیم داشت
دبیر هیات علمی کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: زمینه‌های اجرای اقتصاد مقاومتی در ایران فراهم است، اما باید موانع و مشکلاتی که در این بخش وجود دارد را برداریم.

پژویان ادامه داد: تا زمانی‌که ساختار اقتصادی کشور اصلاح نشود، بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری و تورم ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در دولت های گذشته هرگز به مشکلات اقتصادی توجهی نشده است، یادآوری کرد: همیشه فقط بیکاری و تورم مورد توجه بوده، اما تا ساختار اقتصادی اصلاح نشود، بیکاری و تورم هم خواهیم داشت.

پژویان افزود: تا زماینکه یک نفر یک بشکه نفت را از ایران خارج می کند به جای آن 50 سبد کالا می آورد، وضعیت اشتغال و تولید ما همین است.

وی با تاکید بر اینکه دولت و بخش خصوصی هرگز قادر نیستند پاسخگوی همه تقاضاها برای کار باشند، خاطرنشان کرد: اگر تا دهه 70 سر و صدای بیکاری در کشور بلند نبود به این خاطر بود که دولت عرضه کار را از بازار جمع می کرد، تا زمانیکه گفته شد دولت بزرگ شده و استخدام ممنوع است.

به گفته پژویان در ایران بازار مصرف 75 میلیون نفری وجود دارد و مانند بسیاری از کشورها از جمله نروژ و ژاپن نیستیم که اگر بخواهیم تولید را زیاد کنیم، باید به بازارهای خارجی متوسل شویم.

پژویان با بیان اینکه در کشور ما تقاضا هست اما تولید نمی چرخد، یادآوری کرد: یکی از مهمترین عواملی که باعث می شود تولید نچرخد و گاهی دنده عقب برود، پایین بودن بهره وری سرمایه است که دلیل آن نیز مستهلک بودن سرمایه ها است.

وی بهره وری نیروی کار را نیز از دیگر دلایل کاهش تولید در کشور دانست و تصریح کرد: کارگران ایرانی از نظر توانایی و بهره هوشی چیزی کم ندارند و برای همین است که برخی از آنها به چین و آمریکا می روند.

به گفته این استاد دانشگاه یکی از دلایل پایین بودن بهره وری نیروی کار در کشور قانون کار و تامین اجتماعی است که در ایران تامین اجتماعی کار سازمان مالیاتی را انجام می دهد و قانون کار ما کار تامین اجتماعی را.

پژویان در ادامه از سیستم بانکداری معیوب کشور نیز یاد کرد که در هر کوچه و پس کوچه ای صدها شعبه بانک دیده می شود.

وی در خصوص لایحه برون رفت از رکود نیز گفت: کشور ما 60 سال است درگیر رکود است و در این لایحه نیز برنامه های کلان مطرح شده، در حالیکه اصلاح ساختار اقتصادی نیازمند برنامه های خرد با همکاری سرداران اقتصاد خرد است.

وی تاکید کرد: ما نیازمند بسته ای هستیم که با برنامه های ساختاری مشکلات اقتصادی را حل کند.

پژویان خاطرنشان کرد: در کشور ما همه اقتصاددان هستند، اما وقتی پای عمل می رسد یک نفر نمی تواند یک بسته منسجم برای خروج از مشکلات اقتصادی طراحی کند.

وی گفت: کشور هم اکنون در جنگ اقتصادی قرار دارد که سرداران این جنگ سرمایه گذاران خصوصا سرمایه گذاران اقتصادی خرد هستند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها