بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۷۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
کارشناس اسپانیایی:
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی محیط زیست بارسلون اسپانیا (CREAL) گفت: براساس تحقیقات ، آلودگی هوا احتمال زایمان زودرس و کاهش وزن جنین را افزایش می دهد.
تدبیر24: «پیام دادوند» روز سه شنبه در سمینار «تاثیر عوامل زیست محیطی در بروز بیماریهای غیرواگیر» در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: نتایج تحقیق برروی سه میلیون مادر باردار در دنیا بیانگر آن است که افزایش هر 10 میکروگرم ریزگردها و آلودگی هوا، شانس تولد نوزاد با وزن کم را سه درصد افزایش می دهد و از وزن نوزاد سه گرم می کاهد.
وی ادامه داد: آلودگی هوا منجر به تغییر در عملکرد ریه و جفت مادر باردار و انعقادپذیری خون وی می شود و بر انتقال اکسیژن و مغذی ها به جنین تاثیر می گذارد به همین دلیل احتمال زایمان زودرس برای مادر باردار و کاهش وزن جنین افزایش می یابد.
این متخصص اپیدمیولوژی محیط زیست تاکید کرد: براساس این تحقیقات، آلودگی هوا از مغز تا ریه جنین و بر روی رشد و نمو آن تاثیر دارد.
دادوند همچنین با اشاره به تحقیقی در شهر بارسلون اظهار کرد: براساس نتایج این تحقیق، مادران بارداری که خانه آنها در فاصله کمتر از 200 متر با خیابان اصلی قرار دارد، 40 درصد شانس تولد نوزاد با وزن کم در آنها بیشتر است.
وی دلیل این افزایش را وجود آلاینده های هوا و گرما عنوان و تصریح کرد: شهرها بدلیل کمتر بودن فضای سبز و آسفالت کف خیابان ها دارای هوای گرمتری هستند.
وی افزود: همچنین براساس پژوهشی دیگر، به ازای هر درجه افزایش دما در اطراف خانه مادر باردار، 18 درصد احتمال کم شدن وزن نوزاد بیشتر است و دوره بارداری تا پنج روز کوتاه می شود.
این کارشناس همچنین درباره ارتباط اشعه فرا بنفش (UV) و مادران باردار گفت: این اشعه یکی از منابع تامین ویتامین دی است و این ویتامین نیز ارتباط مستقیم با وزن نوزاد و عفونت تنفسی در او دارد.
دادوند با بیان اینکه کاهش ویتامین دی، شانس ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد افزود: از طرفی زیاد در معرض اشعه فرا بنفش قرار گرفتن احتمال سرطان پوست را نیز افزایش می دهد.
وی با اشاره به تحقیقی که درباره ارتباط فضای سبز و مادران باردار شده، اظهار کرد: بر این اساس، زنان بارداری که در اطراف خانه آنها فضای سبز باشد نوزادان با وزن و اندازه دور سر بیشتری به دنیا می آورند.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی محیط زیست بارسلون از اجرای طرحی با عنوان «مطالعه اپیدمیولوژیک (همه گیر شناسی) همگروهی آینده نگر در ایران» (Persian Cohort) خبر داد و گفت: دراین طرح تحقیقاتی حدود 100 هزار نفر در نقاط مختلف ایران ازجمله 9 هزار نوجوان 15 تا 16 ساله و 20 تا 30 هزار زن باردار در زمینه های رشد و نمو، سلامت و تاثیر عوامل محیطی مورد بررسی قرار می گیرند.
وی، اپیدمیولوژی را مطالعه فراوانی و عوامل بیماری ها خواند و افزود: روش های مختلفی در این زمینه در دنیا وجود دارد که بسته به نوع موضوع و جامعه یکی از آنها انتخاب می شود.
وی در گفت وگو با ایرنا درباره این طرح گفت: دراین تحقیق عوامل محیطی، اجتماعی و فردی درباره سطح سلامت فرزندان در بدو تولد و دوران رشد آنها تا دوران بزرگسالی و 30 سالگی بررسی خواهد شد.
دادوند تصریح کرد: این تحقیق اکنون در مرحله طراحی قرار دارد و مقرر است با همکاری هشت استان از جمله اصفهان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا شود.
این متخصص اپیدمیولوژی محیط زیست در پاسخ به سوالی درباره رابطه آلودگی هوا و سقط جنین گفت: هنوز برای این موضوع تحقیقات زیاد نشده هرچند مباحثی درباره ارتباط مستقیم آلودگی هوا و افزایش سقط جنین مطرح است.
وی اضافه کرد: تحقیقاتی که تاکنون انجام شده نشان می دهد که آلودگی هوا شانس رشد کمتر جنین و کاهش دوره بارداری را بیشتر می کند.
دادوند ادامه داد: همچنین وجود فضای سبز اطراف منزل باعث افزایش رشد ذهنی کودکان و کاهش مشکلات روحی روانی آنها می شود.
سمینار تاثیر عوامل زیست محیطی در بروز بیماری های غیرواگیر به همت پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.
اصفهان یکی از آلوده ترین کلانشهرهای ایران است به طوری که در برخی روزهای سال آلودگی آن از تهران نیز بیشتر بود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها