بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۷۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
دلایل ناکامی‌های فوتبال ملی
فوتبال ما رابطه‌ای است، نه ضابطه‌ای/مجمعی که اعضایش رئیس را نقد نکند مجمع نیست!
تدبیر24: پیشکسوت فوتبال کشور معتقد است کسانی در رأس فدراسیون‌فوتبال قرار گرفته‌اند که توانایی آنها به ضعف‌کشیدن فوتبال‌ایران است و با این اوضاع هر از چند گاهی باید منتظر چنین شکست‌های تلخ و آزاردهنده ای در فوتبال ملی باشیم.
مسعود معینی با بیان این مطلب افزود: اینکه فوتبال ملی ما در 3 رده با شکست رو به رو می‌شود دیگر یک اتفاق نیست، بلکه مشخص است که ما از نظر مدیریت و برنامه‌ریزی دچار ضعف هستیم. حادثه یک بار اتفاق می‌افتد، اما وقتی این موضوع چندین بار تکرار می‌شود معلوم است فدراسیون‌فوتبال و برنامه‌ریزان فوتبال‌کشور ضعیف هستند و هنری جز اینکه تیم‌های ما را حذف کنند و مردم را سرخورده کنند، ندارند.
کارشناس‌فوتبال‌کشور مشکلات‌فوتبال را در 3 بخش عمده دسته‌بندی کرد و اظهار داشت: احتمالا فوتبال‌ما در 3 عامل با ضعف رو به رو است؛ اول مدیریت و برنامه‌ریزی، دوم استفاده‌نکردن از افراد واجدالشرایط و صاحب صلاحیت و سوم نداشتن تجزیه و تحلیل رویدادها و عدم شناخت دقیق از حریفان.
وی ادامه داد: شما ناکامی هر 3 تیم نوجوانان و جوانان و امید را می‌توانید در این 3 عامل جستجو کنید. به نظر من هر 3 تیم رده پایه ما هیچ اطلاعی از حریفان خود نداشتند و بدون شناخت به مصاف حریفان‌شان رفتند. متاسفانه ما هنوز در مورد حریفان‌مان بر اساس آرشیو قضاوت می‌کنیم در حالیکه فوتبال در آسیا پیشرفت کرده و تیم‌های آسیایی با آنچه قبلا بوده‌اند، تفاوت کرده‌اند و پیشرفت داشته‌اند.
معینی ادامه داد: نداشتن تجزیه و تحلیل مناسب از حریفان باعث شده ما هنوز یمن، تایلند و ویتنام را همان تیم‌های ضعیف و درجه سومی آسیا بدانیم و با همین دیدگاه به مصاف آنها برویم. در حالیکه این تیم‌ها با گذشته خود فاصله گرفته‌اند و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. متاسفانه آنالیز خوبی هم از حریفان‌مان نداریم. شما والیبال را ببینید؛ آنالیزور آنها می‌گوید سرویس را روی دست کدام بازیکن بزند، ولی در فوتبال چنین آنالیزهایی نداریم و هنوز آرشیوی فکر می‌کنیم.
کارشناس فوتبال کشور اضافه کرد: ضعف عمده دیگری که در فوتبال‌پایه ما وجود دارد این است که فوتبال‌ما فاصله زیادی از نظر اجرایی و سبک و شیوه‌بازی با استانداردهای دنیا دارد و با شیوه های روز فوتبال دنیا همخوانی نداریم و با استانداردهای جهانی پیش نرفتیم. ما هیچ سبک مشخصی از فوتبال نداریم و شیوه‌مان کاملا مختص به خودمان است.
معینی ادامه داد: در تورنمنت‌های آسیایی مدام به این فکر هستیم که با کره و ژاپن برخورد نکنیم در صورتی که تیم‌های دیگر آسیایی نظیر ویتنام، اردن، سنگاپور و حتی چین پیشرفت کردند و کاملا روی تیم ما شناخت دارند.
وی با بیان اینکه با ناکامی‌های اخیر فوتبال‌پایه کادر فنی را مقصر نمی‌بینم، گفت: اعتقاد دارم نفرات فعلی موجودیت فوتبال ما  در رده پایه بودند، هر چند می‌توانستیم از نفرات بهتری هم در کادر فنی استفاده کنیم، اما متاسفانه آنچه در فوتبال ما بیشتر نمود دارد رابطه است تا ضابطه. شما لیگ را ببینید. مربیانی در لیگ سر کارند که رابطه‌های خوبی دارند؛ نمونه‌اش نفت مسجد سلیمان، ملوان و حتی پرسپولیس!
این کارشناس فوتبال به ناکامی تیم امید با وینگادا در بازی‌های آسیایی اشاره کرد و ادامه داد: نمی‌دانم چرا وقتی وینگادا در یک تورنمنت مهم مثل بازی های آسیایی نتیجه نگرفته باز هم اصرار داریم از او استفاده کنیم و از او برنامه می‌خواهیم؟ مگر او قرار است چه کار دیگری بکند؟ باید از مقدماتی المپیک هم حذف شویم بعد بفهمیم او مربی توانمندی نیست؟ چه دست‌هایی پشت پرده است؟ آیا این به رابطه کی‌روش و وینگادا برنمی‌گردد؟ حالا همین کی‌روش چه گلی به سر فوتبال ما زده؟ تیم ما با یک تصادف به جام‌جهانی رفت که اگر گل قوچان‌نژاد نبود فوتبال‌ما هرگز روی جام‌جهانی را هم به خودش نمی‌دید، یا اگر توپ کره‌ای‌ها در لحظات آخر گل شده بود و بازی مساوی می‌شد، باز هم می‌توانستیم به جام جهانی برویم؟
وی با انتقاد از عملکرد کارلوس کی‌روش در تیم ملی اظهار داشت:این مربی به اصطلاح‌بزرگ برای تغییر سبک و شیوه فوتبال ما چه کار مثبتی انجام داده؟ ژاپن و کره را هم در جام جهانی دیدیم، اما فوتبال آنها به لحاظ کیفیت با فوتبال‌ما قابل مقایسه نبود.
معینی ادامه داد: تیم ملی در جام جهانی 3 کار مهم انجام داد؛ اول ارائه فوتبال‌دفاعی که دنیا آن را نپسندید و از آن لذتی نبرد، چرا که فوتبال‌دفاعی در دنیا طرد شده است. دوم استفاده از گمنامی فوتبال‌ایران در دنیا. اینکه حریفان ما هیچ تحلیلی از ایران نداشتند چراکه نیازی به این کار نمی‌دانستند و اینکه آنقدر فوتبال ما را دست‌پایین می‌‌دیدند که نیازی به ارزیابی ما نداشتند و سوم بازی فیزیکی به ویژه مقابل آرژانتین که بتوانیم حداقل نتیجه آبرومند تساوی را حفظ کنیم. در این شیوه دژاگه که مهاجم تیم ماست همواره در یک‌سوم دفاعی خودمان بود و معلوم است زمانی که مدام دفاع می‌کنیم چطور ممکن است از نکونام انتظار داشته باشیم 11 کیلومتر دوندگی داشته باشد!
کارشناس فوتبال کشورمان با بیان اینکه تیم‌های پایه‌ ما هیچ استراتژی برای حمله و پیروز شدن نداشتند، ادامه داد: سئوال من از کادر فنی تیم‌های فوتبال‌پایه این است که چه برنامه‌ و استراتژی برای بردن حریفان‌ داشتند؟ مطمئن باشید آنها پاسخی ندارند و این بدان معنی است که ما از نظر فنی هم استراتژی و پلانی برای بازی نداریم و هنوز روی تاکتیک‌های خودمان که آن هم منسوخ شده و قدیمی هستند، حساب می‌کنیم.
وی در پاسخ به این سئوال که چه راهکاری را برای خروج فوتبال‌ایران از بن‌بست کنونی پیشنهاد می‌کنید، گفت: بنده فدراسیون را مقصر اصلی تمام این ناکامی‌ها می‌دانم و به ویژه مسئولان تصمیم‌گیرنده و برنامه‌ریز باید در این زمینه پاسخگو باشند. آقای آیت‌اللهی از مردم عذرخواهی کرده و مسئولیت‌ها را برعهده گرفته، ولی من سئوالم این است که در 10 سال گذشته که تیم‌های پایه ما نتیجه نگرفت، شما چه برنامه‌ای داشتید؟ معنی ندارد مدیری که نتیجه نمی‌گیرد 8 سال در رأس کار باشد. مدیری که نمی‌تواند افراد واجد شرایط را به کار بگیرد یا تولید داشته باشد و کار علمی انجام دهد لزومی ندارد در فدراسیون‌فوتبال به ریاست خودش ادامه دهد. من معتقدم باید برای مشکلات فوتبال مناظره گذاشت و آقایان بیایند و در پیشگاه مردم جوابگو باشند.
معینی یکی دیگر از مشکلات‌فوتبال‌کشور را داشتن مجمعی ضعیف و بدون‌ اطلاع از وظایف ذاتی خود عنوان کرد و اظهار داشت: مجمع انتخاباتی فدراسیون یکی از ضعیف‌ترین مجامعی بود که تا به حال دیده بودم. در این مجمع 32 نفر رئیس‌هیات بودند که منصوب فدراسیون هستند و رأی آنها از قبل مشخص بود، 14 نفر هم نماینده ارگان‌ها بودند که اصلا به حساب نیامدند و حتی اظهارنظری در مخالفت با فدراسیون نکردند. معلوم است خروجی این مجمع چه می‌شود. مجمعی که اعضایش رئیس را نقد نکند و عملکرد او را زیر سوال نبرد که مجمع نیست!
وی همچنین با انتقاد از رویه کارشناسان‌فوتبال در حمایت از فدراسیون‌کفاشیان اظهار داشت: من از مرتضی محصص گله دارم. در 10 سالی که در فدراسیون بودم مدام وی از فدراسیون تعریف و تمجید می‌کرد و کاری هم جز این نداشت. این‌که نشد کارشناسی. شما باید مشکلات را بگویید و مردم از شما چنین انتظاری دارند. محصص به خوبی مشکلات را می‌داند، اما اینکه چرا حقایق را نمی‌گوید نمی‌دانم. کارشناسان ما ملاحظه‌کاری می‌کنند، در حالیکه کارشناسان‌آسیا تمام زوایای کار ما را زیر نظر دارند و روی آن برنامه می‌ریزند.
معینی افزود: فراموش نمی‌کنم سال 1996 در اوزاکای‌ژاپن سمیناری در زمینه فوتبال آسیا برگزار شد که یکی از سرفصل‌های آن این بود که ایران به تازگی صاحب کمپ تیم‌های ملی فوتبال شده و این موضوع می‌تواند باعث پیشرفت فوتبال‌ایران شود و در سمینار چنین موضوعی را بررسی می‌کردند که ایران با دستیابی به چنین ابزاری چه میزان پیشرفت خواهد کرد، ولی ما در مقابل برای شناخت پیشرفت حریفان‌مان چه کار کردیم؟
کارشناس‌فوتبال کشور با اشاره به حضور علی کریمی در کادر فنی تیم ملی اظهار داشت: کریمی را برای این آوردند که عصبانیت مردم را کاهش دهند، در حالی‌که همه می‌دانند کریمی مدرک مربیگری ندارد. او را آوردند که مردم را راضی کنند و ضعف‌های خود را بپوشانند. مطمئن باشید مجیدی هم پشت سر او می‌آید.
وی ادامه داد: تا زمانی که مجمع‌واقعی نباشد و اعضای‌مجمع به وظایف و مسئولیت‌های خود آشنایی نداشته باشند و عملکرد رئیس‌فدراسیون پیوسته مورد نقد و بررسی قرار نگیرد، اوضاع‌ فوتبال ما همین است که هست. شما مجلس‌شورای‌اسلامی را ببینید؛ کار تمام وزرا هر لحظه زیر ذره‌بین است و تمام کار آنها را مو به مو بررسی می‌شود و از وزرا سئوال می‌کنند و باید نمایندگان مجلس را اقناع کنند. چرا نباید در اداره فدراسیون‌فوتبال از رویه‌مجلس الگو بگیریم؟ تا کی باید یک نفر در رأس کار باشد و هر کاری می‌خواهد بکند و به کسی هم پاسخگو نباشد.
معینی ادامه داد: کفاشیان باید پاسخگوی عملکردش باشد. ادبیات و برخورد او با شکست‌های فوتبال توهین‌آمیز است و شعور مردم را به بازی گرفته است. ما نباید فکر کنیم مردم متوجه نمی‌شوند. مردم به خاطر همین ناکامی‌ها فوتبال‌زده شده‌اند و کسی رغبت نمی‌کند به ورزشگاه برود، در حالیکه فوتبا‌ل‌ما پتانسیل بالایی دارد، حتی بیشتر از والیبال، ولی ضعف در مدیریت و برنامه‌ریزی کار را به جایی رسانده که دیگر کسی میل و اشتیاقی به تماشای فوتبال ندارد.
کارشناس فوتبال کشور ادامه داد: اینکه 7 بازیکن را به تیم امید تحمیل کردند چه دردی از این تیم دوا کرد؟ بازیکنانی که حتی به درد المپیک هم نمی‌خورند، اما آقایان کار خودشان را کردند چرا، چون به دنبال نتیجه‌گرایی هستند و فقط جلوی پای‌خود را می‌بینند.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: با این وضعیت مطمئن باشید تیم ملی هم در جام ملت‌ها نتیجه نمی‌گیرد و حذف تیم‌های‌پایه ما زنگ خطری برای تیم ملی است. امیدوارم تا دیر نشده به حال این فوتبال فکری بشود و آقایانی که واقعا هنری جز حذف تیم ملی ندارند کار را به افراد واجد صلاحیت بسپارند. در فوتبال‌ملی ما اتفاقاتی رخ می‌دهد که سر منشا تمام آنها به مدیریت بر می‌گردد و تا زمانی که کار از بالا اصلاح نشود مطمئن باشید فوتبال ما هر از چند گاهی باید شاهد چنین شکست‌هایی باشد و مردم از بابت این شکست‌ها سرخورده و افسرده شوند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها