بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۷۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
قابل انتظار نبود حملات سنگینی از جنس توهین، تخریب و اتهام زنی پس از بازگشت ظریف از نیویورک متوجه‌اش گردد. هجمه ایی که بطور مشخص نه فقط شخص ظریف بلکه آینده گفتگو‌های هسته‌ای را هم نشانه گرفت تا شاید فرایند گفتگو‌ها در مسیری غیر قابل بازگشت با چالشی اساسی مواجه گردد.
تدبیر24: روزبه سعیدیان -قابل انتظار نبود حملات سنگینی از جنس توهین، تخریب و اتهام زنی پس از بازگشت ظریف از نیویورک متوجه‌اش گردد. هجمه ایی که بطور مشخص نه فقط شخص ظریف بلکه آینده گفتگو‌های هسته‌ای را هم نشانه گرفت تا شاید فرایند گفتگو‌ها در مسیری غیر قابل بازگشت با چالشی اساسی مواجه گردد. در این تهاجم به آنچه ظریف بیان نمود توجه نشد و سرانجام اتهام‌های سنگینی چون، ظریف پرونده داراست، وزارت اطلاعات در مقابل معرفی او در کسوت وزیر به مجلس سکوت نموده وداشتن ارتباط با بیگانگان و... به مقصد وی ارسال گردید. چنانچه القاء گردد که «هر آنچه حاصل مذاکرات ظریف با ۱+۵ باشد باطل است» و «هر توافق و یا شکستی حاصل تماس و گفتگوی عنصری است که بیگانگان از پیش او را به استخدام خود در آورده‌اند». خصوصا درمیان سخت گیران به ظریف، بودند افرادی که در کسوت سفیر و نماینده کشور پیش از این خدمت نموده، با امور مدیریت دیپلماسی آشکار، پنهان و دیپلماسی عمومی آشنایی دارند و به امور سیاست خارجی هم کاملا واقفند. این گروه براحتی چشم به حقایق فرو بسته و دهان به اشارات و اتهامات ناصواب گشودند. به هر طریق آن مرحله سپری ومرحله جدید گفتگو‌ها در جریان قرار گرفته است. ناملایمات گذشته نیز با تامل وسکوت ظریف سپری شده است. اما به امیدآنکه چنین رویه در میان ما با توسل و اتکاء به اخلاق حسنه فراموش گردد، ذکر چند نکته لازم به نظر می‌رسد:

۱- مذاکرات هسته‌ای زیر نظر مقام معظم رهبری و هدایت‌های معظم له و شخص ریاست جمهوری به منظور احقاق حقوق ملت بزرگ ایران درجریان است.

۲- مقام معظم رهبری روش و منش مامورین موظف در امر گفتگو‌ها ی هسته‌ای را در فصل کنونی مورد تایید قرار داده و با تاکید مذاکره کنندگان را فرزندان ملت و انقلاب نامیده‌اند.

۳- مذاکره کنندگان و شخص ریاست جمهوری با هدف برد برد، مصالح، منافع و امنیت ملی کشور را در کسب نتایج مطلوب و حداگثری در مذاکرات مد نظر دارند.

۴- مذاکره کنندگان با لحاظ این فتوای و نظریه صریح فقهی مقام معظم رهبری در مورد حرمت سلاح هسته‌ای، تاکید داشته و دارند که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه بدنبال سلاح هسته‌ای نبوده ولی از برخورداری ازدستاوردهای علمی و تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز در مذاکرات مستند به اصول و قوانین بین المللی ذره ایی از حقوق و منافع قانونی شایسته ملت ایران، در برابر مذاکره کنندگان کوتاه نخواهند آمد. بر این اساس طرف‌های مذاکره نسبت به خواست‌های قانونی و مشروع ملت ایران مطلع و صرف نظر از وجود پاره‌ای از اختلاف نظر‌های فنی حقوقی نسبت به اصول و حقوق بنیادی، کشورمان تمکین نموده‌اند. نتایج دوره اول مذاکرات و شروع دور دوم گفتگو‌ها و ادامه فرایند مذاکرات متنوع نیز موید این امر است که طرف‌های مذاکره به این اقناع رسیده اندکه باید بدنبال کسب نتیجه مطلوب و قانع کننده فارغ از هیاهو و جنجال‌های تبلیغاتی باشند.

۵- قطعا مذاکرات هسته‌ای و نتایج آن حاوی دستاوردهای است که به روش‌ها، مدل مذاکرات و مذاکره کنندگان بستگی دارد. پیش از این تیم‌های مختلفی برای همین موضوع به میدان مذاکره قدم گذارده‌اند. از این پس نیز در این بحث و دیگر مباحث و مناظره‌ها راه گفتگو و مذاکرات باز خواهد بود. اما کسب موفقیت و دستاورد‌های حداکثری بسیار مهم است. تلاش‌ها ی تیم مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی با علم به همه منافع و زیان‌ها بر این اصل استوار است که ملت ایران بطور شفاف و دقیق در جریان هر آنچه می‌گذرد، قرار گیرد.

۶- بدیهی است خروج موفقیت آمیز از این میدان این اعتقاد را استوار و پیروز خواهد نمود که می‌توان با لحن دیگری هم گفتگو کرد و منافع ملی را تامین نمود. اثبات می‌گردد که تندروی و مشی تند خویی تنها روش پیروزی نیست و اعتدال، سلوک اخلاقی و صراط وسطی می‌تواند منجر به تامین منافع ملی گردد. در این میدان قطعا مذاکره کنندگان در اندیشه شکست گفتگو‌ها نیستند، هدف کسب موفقیت حداکثری است، هرچند اختلافات اصولی باقی است ولی راه رسیدن به سر منزل مطلوب توافق، روشن و قابل حصول است. در این فرایند پیروزی تیم هسته‌ای موفقیت نظام و ملت بزرگ ایران خواهد بود.
البته همه نیک اندیشان به این نکته اذعان دارند که بد خواهان و مخالفین منطقه‌ای و بین المللی رشد و توسعه ایران به هیچ عنوان از تحقق شرایط مطلوب برای جمهوری اسلامی ایران خشنود نبوده و برای تخریب فرایند مذاکرات به هر طریق ممکن سنگ اندازی می‌نمایند. اما توقع این است در داخل کشور همه دوستان، منتقدین، مخالفین و دلسوزان در یک سنگر برای موفقیت و پیروزی فرزندان ملت و انقلاب همکاری، همراهی و همدلی و هم فکری داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها