بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۸۰۰۳
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
مروری بر سوابق و کارنامه رییس سابق مجلس خبرگان رهبری
وی در دوران انقلاب جزء روشنفكرترین روحانیون انقلابی به شمار می آمد و حتی بنا بر برخی روایت هااز حامیان دكتر علی شریعتی مقابل برخی منتقدین محسوب می شد

تدبیر24:با آنکه صندلی چرخدار برای جابجایی پیرمرد مهیا بود ، ترجیهش بر این بود که راه برود ، آهسته راه می رفت و خمیدگی کمرش نشان از سنگینی بار تجربه ای داشت که در طول 83 سال عمر کسب کرده و در این مدت سرد و گرم زیادی از روزگار چشیده بود، سخن از آیت اللهمهدویکنیاست ، پیرمردی که آخرین فصل زندگی سیاسی اش با جانشینی بر جایگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی و ریاست بر مجلس خبرگان رهبری آخرین آغاز شد و حضور در بیست و پنجمین سالروز ارتحال امام آخرین سطر آن بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی تدبیر 24 ، آیت اللهمهدویکنی، دارای سوابق مبارزاتی با رژیم سابق و چندین پرونده دستگیری در دوران پهلوی است ، انقلاب به پیروزی نرسیده بود که به همراه شهید مطهری به عضویت شورای انقلاب و سپس کمیته استقبال از امام درآمد،سرپرستي كميته انقلاب اسلامي،عضويت به عنوان فقيه در شوراي نگهبان قانون اساسي ،نمايندگي حضرت امام خميني (ره) در هيات حل اختلاف مسؤولان نظام، تصدیوزارت كشور در كابينه شهيد رجايي و شهيد باهنر ،نخست وزيري موقت پس از شهادت شهيدان رجايي و باهنر ،عضويت در ستاد و شورای عالی انقلاب فرهنگي ،عضويت در شوراي بازنگري قانون اساسي،رياست مركز رسيدگي به امور مساجد وعضو یت در مجمع تشخيص مصلحت نظام برخی از مهم ترین مناصب او در طول دوران انقلاب است و این اواخر نیز همزمان بادبير كلی جامعه روحانيت مبارز ورياست دانشگاه امام صادق عليه‌السلام ،توليت حوزه علميه مروي به همراه موقوفات وابسته را نیز بر عهده داشت و از اسفند سال 89 نیز ریاست مجلس خبرگان به او واگذار شد.

مهدویکنیاصلی ترین سمبل جریان اصولگرایی سنتی در کشور است و گرچه این اواخر ظهور اصولگرایان افراطی و بی شناسنامه مجالی برای عرض اندام او و یارانش باقی نگذاشته بود اما چهره هایی چون علی لاریجانی ، محمدباقر قالیباف ، محمدرضا باهنر ، علی اکبر ولایتی ، مرحوم حبیب الله عسگر اولادی و ... از اصولگرایان همسو با وی محسوب می شوند که طی سالهای اخیر تلاششان برای ایجاد وحدت میان اصولگرایان با شکست مواجه شده است.

رییس مجلس خبرگان رهبریكه در دوران انقلاب جزء روشنفكرترین روحانیون انقلابی به شمار می آمد و حتی بنا بر برخی روایت هااز حامیاندكتر علی شریعتی مقابل برخی منتقدین محسوب می شد، اولین صف بندی خود را با نیروهای انقلابی موسوم به خط امام در جریان تسخیر لانه جاسوسی به نمایش درآورد و با انتقاد از تسخیر لانه جاسوسی، از حضور و نمازخواندن در این مكان خودداری كرد و آنجا را غصبی دانست. در انتخابات ریاست جمهوری دوره نخست نیز كه حزب جمهوری اسلامی با محوریت آیات بهشتی، هاشمی و خامنه ای از مخالفین سرسخت ابوالحسن بنی صدر محسوب می شد،برخی معتقدندآیت اللهمهدویكنیبا به میدان آوردن جامعه روحانیت مبارز در حمایت از بنی صدر، یكی از مهمترین حامیان وی در میان روحانیون انقلابی بود و در عین حال خود ایشان در كتاب خاطراتش می گوید:" آن زمان تعدادی از اعضای جامعه روحانیت در انتخابات از بنی‌صدر طرفدار ی كردند و گروهی هم طرفداری نكردند. از جمله كسانی كه مخالفت كرد، بنده بودم.دوستان نزدیك ما می‌دانند كه بنده در آن موقع با بنی‌صدر علنی مخالفت نمی‌كردم و آن، دو علت داشت؛ یكی اینكه اولا بنی‌صدر ماهیتش به آن صورت كشف نشده بود، دوم اینكه امام ایشان را تأیید می‌كردند. بنده هم وقتی تأیید امام را می‌دیدم، لذا تأیید می‌كردم. ما همیشه طبق موضع‌گیری‌هایی كه رهبری داشتند رفتار می‌كردم و با آن مخالفت نمی‌كردیم. ممكن بود حتی گاهی در دل چیزهایی را نمی‌پسندیدیم ولی در مقام عمل، ‌تبعیت را لازم می‌دانستیم."

پس از پیروزی بنی صدرو نخست وزیری شهید رجایی،مهدویکنیوزیر كشور دولت شد اما با جداشدن طیف بنی صدر و نیروهای ملی مذهبی از صف انقلابیون، وی به میان یاران سابق خود بازگشت و پس از شهادت شهید رجایی و شهید باهنر، با حكم آقایان هاشمی رفسنجانی و موسوی اردبیلی (روسای وقت قوای مقننه و قضائیه) به عنوان شورای ریاست جمهوری، به عنوان نخست وزیر موقت دوران انتقال انتخاب شد، نا او در آغاز دوران دوم ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای مطرح شد و تعدادی از نمایندگان حامیمهدویكنی، وی را به عنوان گزینه ای برای جایگزینی میرحسین موسوی در نخست وزیری مطرح كردند اما این گزینهبا حمایت رییس جمهور وقت همراه نشد وبا دخالت محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه ودرخواست وی از امام خمینی برای ابقای موسوی در نخست وزیری به دلیل مصالح جنگ، زمینه ای برای پیگیری هم نیافت. مهدویكنی حامی جدی حضور ناطق نوری در انتخابات ریاست جمهوری دوره هفتم نیز بود و یك روز پس از آنكهرهبر انقلابدر 31 اردیبهشت 1376 با انتقاد صریح از پروژه كارناوال عاشورا به صورت تلویحیمقابل تخریبسید محمدخاتمی موضع گرفتند،مهدویكنی در مصاحبه با روزنامه ابرار گفتحدس می زنیم نظر رهبری بر ناطق نوری است و این جمله تنها یك روز قبل از انتخاباتو در زمان ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی تیتر یك ابرار شد.

آیت اللهمهدویكنی كه در جریان پرونده نشریه موج نیزمواضع صریحی را علیه دولت اصلاحات اتخاذ كرد و با نظر مخالف بسیاری از چهره های شاخص جامعه روحانیت مبارز نظیر آیت الله امامی كاشانی، ناطق نوری و... با حمایت از كاندیداتوری محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان كاندیدای محوری، این جامعه امكان اعلام موضع رسمی در این انتخابات را نیافت، اما آیت اللهمهدویكنی ابتدا رئیس دولت نهم را اقل الشرین خواند و مدتی بعد حمایت رسمی خود كه دبیركلی جامعه روحانیت مبارز را برعهده داشت، از احمدی نژاد بعنوان خیرالموجودین اعلام كرد. اما بلافاصله بعد از مناظره جنجالی 13 خرداد در مراسم 14 خرداد از سخنان احمدی نژاد در مناظره علیه هاشمی و ناطق نوری گلایه كرد كه با واكنش عجیب احمدی نژاد به خود مواجه شد با این همه مواضع آیت اللهمهدویكنی پس از حوادث و ناآرامی های بعد از انتخابات نیز قابل توجه بود. ایشان در شهریور 1388 و پس از اوجگیری اعتراضات، بدون اشاره به نام موسوی، وی را به تبعیت از شیوه امام حسن(ع) فراخواند و او را به عقب نشینی از موضع خود توصیه كرد.

آیت اللهمهدویكنی در اسفند سال 1388 در برابر جریان متمایل به حذف آیت الله هاشمی رفسنجانی با صراحت موضع گرفت و در حالی كهوی در پاسخ به كسانی كه كاندیداتوریوی در انتخابات میاندوره ای خبرگان را مقدمه ای برای رقابت وی با آیت الله هاشمی برای ریاست خبرگان می دانستند، اظهار كرده بود با آیت الله هاشمی رفسنجانی رقابت نخواهد كرد .

او در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز حاضر به حمایت از حسن روحانی که خود عضو جامعه روحانیبت مبارز بود نشد اما هیچگاه وارد پروزه تخریب و هجمه به دولت نشد و در مقام یک رقیب با اخلاق با رییس جمهور برآمده از آرای ملت حمایت کرد.

آخرین فصل سیاست برای آیت الله متفاوت به پایان رسید و پیرمرد 83 ساله تنها ساعاتی پس از آنکه برای شرکت در مراسم بیست و پنجمین سالگرد اتحال امام حاضر شده بود دچار عارضه قلبی شد و به کما رفت ، شخصیت های مختلفی اعم از رییس جمهور، رییس دفتر مقام معظم رهبری، نوه امام خمینی، و ... به دیدار رییس مجلس خبرگان رهبری رفته و آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز به با تماس های متعدد پیگیر وضعیت وی شد اما انگار پیرمرد سفیدپوش دلش دیگر به ماندن رضا نمی داد که با عروجش دعوت حق را لبیک گفت.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۳
انتشار یافته: ۱۰
مهربان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
8
7
روحش شاد روحانی میانه رو واصولگرای میانه رو بود
دانشجو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
17
6
تمام شخصیت های اصولگرا دین را به دنیا نفروختن

ولی شخصیت های اصلاحات مثل خاتمی میرحسین موسوی دین را به دنیا فروختن
مثل حادثه عاشورا 88
لطفا انتشار
بسیجی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
13
6
چهره بزرگ و نستوه انقلاب که هرگز از "2 جرم بزرگ سران فتنه 88" نگذشت + منبع snn.ir
آیت‌الله مهدوی کنی به ایستادگی بر سر اصول انقلاب و مقابله با جریانات و چهره‌های تجدیدنظر طلب در انقلاب شهره بودند به‌گونه‌ای که همه، مواضع قاطع و صریح ایشان در مقابل سران فتنه 88 را به خاطر دارند؛ به طور نمونه ایشان در مقطعی با اشاره به جرم سنگین سران فتنه و با تاکید بر اینکه فتنه‌گران سال 88، دو اشتباه بزرگ مرتکب شده‌اند، تاکید کردند: اولین اشتباه بزرگ آنان این بود که با رهبری معظم انقلاب اسلامی به مخالفت برخاستند، با وجود آنکه مقام معظم رهبری در نظام ولایت فقیه و در جمهوری اسلامی با آن صلاحیت‌ها و شایستگی‌هایی که در قانون اساسی هم مشخص شده است، «قول فصل» و «فصل‌الخطاب» ...
abc
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
8
5
خدایش بیامرزاد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
11
6
آت الله مهدوی دین را به دنیا نفروخت
برخلاف اصلاحطلبان حامی فتنه
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
8
4
خدا رحمت کند این روحانی بزرگوار را.
ممنون از گزارش معتدل و منصفانه تدبیر24.
ناهید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
4
2
سلام. خدایش بیامرزد و روحش را قرین رحمت گرداند
عالم محضر خداست در محضر خدا بواسطه ادعاهایمان سخت امتحان میشویم
عالم محضر خداست در محضر خدا. مظهرش را کله دار نکنیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
4
0
وقتی مناظره‏‌های تلویزیونی آغاز شد و آنچه رفت که رفت، آیت الله مهدوی کنی لب به سخن گشود تا با صراحتی بی‏‌بدیل در‌‌ همان روز‌ها بگوید: «کاش مرده بودم و حرف‏‌های موسوی را نمی‌‏شنیدم.»
پاسخ ها
علیرضا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
دوست عزیز که حتی به اندازه اسم کوچکت هم هویت نداری باید بهت یادآوری کنم که آیت الله کنی در چهارم خرداد ماه و قبل از آغاز مناظره ها این حرف رو زدن ، که البته بیشتر بزرگنمایی سایت های مانند رجا و ... بود. چون ایشون اسمی از موسوی نیاوردند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
2
0
خداوند در قران کریم می فرماید کفار و مشرکین را ولی خود قرار ندهید اما عده ای در این مملکت سنگ امریکا را بر سینه می زنند و ارزوی رابطه با ان را در دل می پرورانند و ادعای مسلمانی هم می کنند .
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها