بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۸۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
رئیس جمهور در همایش ملی نخبگان:
نخبه‌پروری با فساد سازگار نیست/از بررسی بورسیه‌ها فهمیدیم که برخی‌ها به بعضی آقایان منتصب هستند/دولت آماده است که در برابر فساد آن هم بدترین فساد هزینه‌های لازم را پرداخت کند./
تدبیر24: رئیس جمهور گفت: من به همه مردم اعلام می‌کنم که ما امروز نیز در مذاکرات پیروز هستیم زیرا وقتی نمایندگان یک ملت در برابر 6 قدرت بزرگ می‌نشینند، بحث می‌کنند و قدرت چانه‌زنی سیاسی دارند و سخن خود را به کرسی می‌نشاندند، این خود یک پیروزی یک ملت بزرگ به نام ایران است.
رئیس جمهور در همایش ملی نخبگان در جمع نخبگان گفت: جوانان ما در سطح بالاتری برای نگاه به جهان قرار دارند این سخن درستی است که ملت ایران و سرزمین ایران نخبه‌پرور است و در گذشته این کشور، سرزمین بزرگانی چون خوارزمی، ابوریحان، ابن‌سینا، رازی، فردوسی، مولانا و همه اندیشمندان بزرگ بوده است.
رئیس جمهور ادامه داد: ما باید توجه کنیم که خداوند ما استعداد لازم برای پرواز را در اختیار جوانان قرار داده است اما باید بدانیم استعداد تنها و  هوش برتر به تنهایی ما را به هدف نمی‌رسانند. هوش برتر توام با جهاد و تلاش و از خود گذشتگی و شهامت ما را به سر منزل مقصود خواهد رساند.
روحانی اضافه کرد: نخبه‌ای که دارای شهامت مطرح کردن طرح خود را به دلیل احتمال شکست ندارد و اگر ایده خود را به دلیل اینکه ممکن است شکست بخورد، مطرح نکند در بسیاری از زمینه‌ها ناموفق خواهد بود.
ربیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه فهم اشتباه خود مرحله‌ای برای پیشرفت است، تصریح کرد: این موضوع زمینه‌ای را برای حرکت و گام نو در جامعه ایجاد خواهد کرد.
روحانی گفت: اما بنیاد ملی نخبگان باید خسارت اینگونه شهامت‌ها را از نظر مادی و معنوی جبران کند، تا آنها بدانند امکان ریسک وجود دارد و اگر فکر می‌کنند موضوعی درست است، آن را مطرح و به کرسی آزمایش بگذارند.
رییس جمهور بیان کرد: پس ما در کنار استعداد، تلاش و جهاد مستمر را لازم داریم و در کنار همه آنها باید شهامت و ریسک و خطرپذیری را برای شکست داشته باشیم تا بتوانیم گامی در جهت موفقیت برداریم.
روحانی خاطرنشان کرد: اگر امروز می‌گویند ایران مرکز طلای سیاه است ما باید این را ثابت کنیم که کشور ما تنها مرکز طلای سیاه نیست؛ بلکه مرکز طلای خاکستری نیز است و این حرف درست است. ما در طول تاریخ توانسته‌ایم این را ثابت کنیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه ما در طول 35 سال گذشته در برابر انواع فشارها مقاومت کرده‌ایم، گفت: از ما سوال می‌کنند که آیا در مذاکرات پیروز می‌شویم، یا نه من به همه مردم اعلام می‌کنم که ما امروز نیز در مذاکرات پیروز هستیم زیرا وقتی نمایندگان یک ملت در برابر 6 قدرت بزرگ می‌نشینند، بحث می‌کنند و قدرت چانه‌زنی سیاسی دارند و سخن خود را به کرسی می‌نشاندند، این خود یک پیروزی یک ملت بزرگ به نام ایران است.
رئیس جمهور اضافه کرد: ما همین امروز هم پیروز هستیم و فردا هم به حول و قوه الهی نه تنها در این صحنه بلکه در تمامی صحنه‌ها اگر تلاش، جهاد، اعتماد به نفس و خودباوری کنار ما باشد، پیروز خواهیم بود.
وی با بیان اینکه همه چیز از خودباوری و حس فداکاری و ایثار آغاز می‌شود، تصریح کرد: تنها علم‌دوستی کافی نیست بلکه میهن‌دوستی هم لازم است و انسان‌دوستی و اخلاق‌گرایی هم نیاز داریم. هر روزی که خود را آماده کنیم تا تمام استعداد و وقت‌مان را فدای ایران کنیم تا تمام استعداد و دقت‌مان را فدای ایران و ملت ایران و در برابر این فرهنگ و تاریخ بلند ادای وظیفه کنیم، پیروز بزرگ در صحنه خواهیم بود.
روحانی با یادآوری اینکه نظرات نخبگان می‌تواند برای ما مسیر هدایت و گاهی تصحیح راه باشد، اظهار داشت: نخبه فقط در علوم تجربی و فناوری نیست. در مدیریت هم نخبگان بزرگی داشته و داریم. در هنر و در فرهنگ و ادب نیز این چنین است. در ورزش و مسائل اجتماعی هم نخبگانی داشته و داریم. گاهی یک طرح خوب و دقیق از ده‌ها فناوری نو می‌تواند به کشور کمک کند.
رئیس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: ما مسیر را آغاز کرده و در حال پیمودن آن هستیم که برای طی کردن آن همان‌قدر که علوم تجربی باید به ما کمک کند، علوم انسانی هم باید به ما کمک کند. اگر اهداف و آرمان‌ها برای یک ملت در ابهام باشد و در مسائل فرهنگی و اجتماعی توسعه نیابیم، توسعه یکجانبه ما را به هدف نمی‌رساند و توسعه باید همه جانبه باشد. علم، اخلاق، مادیت، معنویت، مسائل اجتماعی، مسائل سیاسی و همه مسائل مورد نیاز جامعه که زندگی و معیشت بهتر توام با اخلاق و معنویت را برای ما فراهم کند.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه اگر ما فناوری داشته باشیم ولی در جامعه امنیت نباشد آن زندگی برای ما ارزشی ندارد، یادآور شد: اگر روزی فرابرسد که خدایی ناکرده نیروهای امنیتی که باید نیروی آرامش جسم و روان ما باشد، به نیروی ترس و دلهره تبدیل شود آن جامعه و تلاش دیگر برای ما ارزشمند است؟ اگر نتوانیم حرف حق خود را بی‌دغدغه بگوییم آیا آن جامعه ما را به سعادت می‌رساند؟ بعضی‌ها حرف حق‌شان را با ترس و لرز بیان می‌کنند و به قول خودشان بخشی را نمی‌گویند و قورت می‌دهند.
وی افزود: ما باید فقط در برابر حق و عدل بترسیم. کشور مال مردم است و تا همه به این باور نرسند مشکلی حل نمی‌شود.
روحانی با بیان اینکه ما نه حکومت نخبگان و نه حکومت عوام را قبول نداریم، خاطرنشان کرد: ما فقط مردم‌سالاری را قبول داریم. این مردم‌سالاری واحدش شهروند است و تاثیرگذاری هر شهروند در سیاست و حکومت باید هم‌وزن و هم‌سان با دیگر شهروندان باشد. برخی‌ها تلاش می‌کنند تا رئوس را جذب کنند تا آنها آرای بیشتری را جذب کنند البته این تعامل در دنیا وجود دارد اما باید بدانیم که ما تابع دین و قرآنی هستیم که ما را به امرهم شوری بینهم می‌کند. اداره امور کشور باید با مشورت و رای و نظرات مردم باشد چرا که صاحبان کشور مردم هستند و این را باید با زبان، دل و عملمان بپذیریم و اگر در چنین جامعه‌ای قرار گرفتیم آن وقت جامعه ما نخبه‌پرور خواهد شد.
رئیس دولت یازدهم با اشاره به دیدارش با نخبگان و کارآفرینان ایرانی در نیویورک عنوان کرد: من آنجا گفتم كه یک مقام آمریکایی اعلام کرده هر ملتی به آمریکا آمده باری بر دوش ما گذاشته و تنها ملت ایران نبوده که باری بر دوش ما نگذاشته بلکه باری هم برداشته است. شاید این برای امریکا افتخار باشد و البته از سویی هم برای ما افتخار است که ایرانی هر کجا که هست مورد اعتماد وافتخار آنجاست ولی از طرفی مایه تاسف است که این سرمایه را دیگران از ما بگیرند.
رئیس جمهور با بیان اینکه من کمتر ایرانی را در خارج از کشور دیدم که عاشق ایران نباشد، گفت: عشق به میهن و فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی بسیار کارگشاست و مسیر را به ما نشان می‌دهد. از خود بگذریم که نخبه بودن این است که برای کشور و اعتلای آن و هویت ایرانی و اسلامی‌‌مان از خود بگذریم.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابراز خوشحالی مبنی بر اینکه علم و فناوری زیر نظر رئیس جمهور قرار دارد و کسی نمی‌تواند وی را تغییر دهد، به ماجراهای وزارت علوم اشاره کرد و افزود: ما برای وزارت علوم یک نفر را معرفی کردیم که رای نیاورد، گفتیم اهلا و سهلا یک نفر دیگر را به سرپرستی وزارت علوم معرفی کردیم که گفتند معرفی نکنید چرا که رای نمی‌دهیم، گفتیم اهلا و سهلا یک نفر دیگر را معرفی کردیم که رای آورد و مجلس پس از 9 ماه به این قضاوت رسید که باید برکنار شود. بعضی‌ها گفتند که آقای وزیر دست به بورسیه‌ها نزند اما کار ناقص وزیر دانشمند قبلی یعنی آقای فرجی‌دانا توسط سرپرست محترم آقای نجفی به زودی تکمیل می‌شود و ان‌شاءالله تا پایان این هفته یا اوایل هفته آینده گزارش کامل بورسیه‌ها به اطلاع کامل همه ملت ایران می‌رسد.
وی با بیان اینکه از بررسی بورسیه‌ها فهمیدیم که برخی‌ها به بعضی آقایان منتصب هستند، تاکید کرد: طبیعی است که برای هر کاری هزینه‌هایی باید پرداخت شود و دولت آماده است که در برابر فساد آن هم بدترین فساد هزینه‌های لازم را پرداخت کند.
رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه نخبه‌پروری با فساد سازگار نیست، ابراز داشت: اگر در این دولت فسادی صورت گیرد، با کمال صراحت و بی‌دغدغه هر که باشد باید با فساد مقابله شود و البته فساد چیزی نیست که یکی دو روزه ریشه‌کن شود. فساد سال‌هاست ریشه‌ دوانده و ما خیلی قول بدهیم شاخه‌های آن را بزنیم و این درخت کهنسال فساد کی ریشه هایش زده خواهد شد با خداست ولی ما نباید ناامید باشیم و باید دست به دست بدهیم تا درخت عدم فساد تنومندتر و پرثمرتر باشد و جامعه از این درخت استفاده کند.
 روحانی گفت: فناوری نخبگی، کار نخبگی در مجموع میوه علم، و علم میوه جامعه آزاد، جامعه بدون فساد و جامعه تلاشگر است.
رئیس جمهور بیان کرد: هدف نهایی همه ما و همه نخبگان عزیز که بار سنگینی را بر دوش دارند و باید بدانند نخبگی تنها غرور و افتخار نیست حل همه مشکلات کشور است که اگر این مشکلات حل نشود همه باهم مسئولین و همه ملت مسولیت آن را دارند.
روحانی با بیان اینکه هدف ما از تلاش رسیدن به قدرت ملی ثروت ملی و منزلت ملی است، یادآور شد: این سه هدف به عنوان هدف نهایی ما مد نظر است و بدانیم که قدرت ملی عامل بسیار بزرگ است که فرهنگ و ایمان در آن تاثیر بسزایی دارد و ثروت نیز از یک اقتصاد دانش‌بنیان نشأت گرفته و آفریده می‌شود که در نهایت منزلت هم به علم و هم به ثروت نیاز دارد.
وی اضافه کرد: ما باید بتوانیم منزلت ملت ایران را در افکار عمومی جهان به اندازه فرهنگ، تاریخ، ایثار و فداکاری خودمان به نمایش بگذاریم که امروز این وظیفه و بار سنگین بر دوش بیناد ملی نخبگان است تا بتوانند استعدادهای نخبگی را در همه‌جا کشف کنند، اما در این مسیر باید توجه کند که مبادا حق روستاییان و محرومان در نظر گرفته نشود.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما در همه جای ایران از جمله روستاها استعدادهای فراوانی داریم، تصریح کرد: در بین نخبگی و کشف نخبگی هیچ فرقی بین اقوام و مذاهب وجود ندارد و همه با هم برابرند و هیچ تفاوتی بین آنها نیست.
روحانی تاکید کرد: امیدوارم که به زودی در تمام محصولات و برندهای برتر دنیا اثری از نخبگی شما نخبگان وجود داشته باشد. نخبه نباید خود را به مکان محدود کند که این خودش ظلم است ما باید بتوانیم نخبگی‌مان را در همه کالاها و محصولات حتی فرهنگی نشان دهیم.
رئیس جمهور افزود: بنیاد ملی نخبگان باید تلاش کند نیازهای نخبگان را به گوش مسئولین و اولویت‌ها و نیازهای مسولین را به گوش نخبگان برسانند.
روحانی در پایان گفت: امیدوارم و باید همه دست به دست هم کوشش وتلاش کنیم تا ایران را با منزلت برتر و در نهایت ایرانی توسعه یافته را شاهد باشیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها